حدیث روز

لقمان به پسرش گفت: ای پسرم! حکمت، ده کار انجام می‏ دهد: دل‏های مرده را زنده می ‏کند، بینوا را در جایگاه‏های پادشاهان می ‏نشاند، به فرومایه شرافت می‏ بخشد.بردگان را آزاد می‏‌سازد.

مشرق- لقمان به پسرش گفت:

ای پسرم! حکمت، ده کار انجام می‏ دهد: دل‏های مرده را زنده می ‏کند، بینوا را در جایگاه‏های پادشاهان می ‏نشاند، به فرومایه شرافت می‏ بخشد.بردگان را آزاد می‏‌سازد، به غریب پناه می دهد، نیازمند را توانگر می‌‏سازد، بر شرافتِ شریف و سیادت سیّد می‏‌افزاید.

و آن از مال بهتر است و مایه امان از ترس است.سپری در جنگ است، و کالایی است که سود می‏‌کند . هنگامی که ترس او را می‏‌لرزاند، شفاعت کننده است. و هنگامی که یقین به او می‏‌رسد، راه‏نماست، و هنگامی که پوشاکی او را نمی‏‌پوشانَد ، پوشاننده است.

متن حدیث:

المواعظ العددیة:

قالَ لُقمانُ علیه السلام لاِبنِهِ: یا بُنَیَّ، إنَّ الحِکمَةَ تَعمَلُ عَشَرَةَ أشیاءَ : أحَدُها تُحیِی القُلوبَ المَیتَةَ ، وتُجلِسُ المِسکینَ مَجالِسَ المُلوکِ ، وتُشَرِّفُ الوَضیعَ ، وتُحَرِّرُ العَبیدَ ، وتُؤوِی الغَریبَ ، وتُغنِی الفَقیرَ ، وتَزیدُ لِأَهلِ الشَّرَفِ شَرَفاً ، ولِلسَّیِّدِ سُؤدَدا ، وهِیَ أفضَلُ مِنَ المالِ ، وحِرزٌ مِنَ الخَوفِ ، ودِرعٌ فِی الحَربِ ، وبِضاعَةٌ حینَ یَربَحُ ، وهِیَ شَفیعَةٌ حینَ یَعتَریهِ الهَولُ ، وهِیَ دَلیلَةٌ حینَ یَنتَهی بِهِ الیَقینُ ، وسُترَةٌ حینَ لا یَستُرُهُ ثَوبٌ.

"المواعظ العددیة، صفحه 399"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    2 1
    حالا خود حکمیت چی هست؟ هنوز خود حکیمان نتوانسته اند به این سوال جواب دهند.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      0 0
      به نظر حقیر واکنشی است در برابر یکی دانستن عقل با زیرکی و هوش‌مندی، یا به قولی یکی دانستن حکمت با دانش صرف اشتباه است
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
      4 0
      واژه حکمت بیست بار در قرآن کریم به‌کار رفته است. براساس آیات قرآن، پیامبران برانگیخته شده‌اند تا به مردم کتاب و حکمت بیاموزند. خدا به همه پیامبران و لقمان حکمت عطا کرده است. برخی از جملات حکمت‌آمیز لقمان در قرآن و روایات آمده
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    10 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    6 0
    در زبان و ادبیات فارسی ، حکمت به معانی دانایی ،عدل و حلم و بردباری و درست‌کرداری و راست‌گفتاری و نیز دلیل و سبب و جهت و غایت ( فایده و مصلحت ) به کار رفته، اما نزدیک‌‌ترین معادل فارسی برای حکمت، « فرزانگی » است
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    3 0
    بنابر آیات قرآن، خدا به هرکس بخواهد، حکمت عطا می‌کند و به کسی که حکمت عطا کند، خیر فراوانی داده شده است
  • ل IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
    2 0
    سیستم آموزش و پرورس کشور باید برعکس بشه پرورش و آموزش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس