جشن ولادت امام زمان هیئت کجا برویم؟

حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشرف در نامه‌ای به چهارمین نایب خاص خود نکاتی را درباره مدعیان ارتباط با ایشان بیان فرموده‌اند.

مشرق- در کتاب احتجاج مرحوم طبرسی چنین آمده است:

زمانی که زمان رحلت أبوالحسن علی بن محمد سمری (آخرین نایب خاص امام عصر(عج)) نزدیک شد از او پرسیدند: [نیابت را] به چه کسی وصیّت می‏ کنی؟ او نوشته ای از امام عصر (عج) را که نزدش بود به جمع حاضر نشان داد. در آن نوشته شده بود:

 بسم اللَّه الرّحمن الرّحیم؛ ای علیّ بن محمّد سمریّ! خداوند اجر برادرانت را در عزای تو عظیم گرداند که تو ظرف شش روز آینده خواهی مُرد؛ پس خود را برای مرگ مهیّا کن و به احدی وصیّت مکن که پس از وفات تو قائم مقام تو شود؛ زیرا غیبت تامّه واقع شده و ظهوری نیست مگر پس از اذن خدای تعالی و آن، پس از مدّتی طولانی و قساوت دلها و پر شدن زمین از ستم واقع خواهد شد.

و به زودی کسانی نزد شیعیان من آیند و ادّعای مشاهده کنند، بدانید هر که پیش از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادّعای رۆیت و مشاهده کند دروغگوی مفتری است.

متن حدیث:


وَ سَیَأْتِی إِلَی شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَی الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ کَذَّابٌ مُفْتَر و لا حول و لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العلیّ العظیم.


 

«احتجاج طبرسی،جلد 2، صفحه 475»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    22 0
    مشرق جان عالی بود
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    3 0
    سلام ...قربونت نمیدونم چرا پاک شد...ولی حدس میزنم پست سنگینی بود و فکر کردن بهش ممکنه ذهن خسته کنه و ...
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    28 0
    اما اللهم عجل لولیک الفرج
  • یکی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    13 0
    یا حق
  • ناشناس IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    14 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    30 0
    بسم الله الرحمن الرحیم «اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً» خدایا ، در این لحظه و در تمام لحظات ، سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان ولىّ‏ات ، حضرت حجّة بن الحسن ، که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد ، باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ، و همه از او فرمانبرى مى‏نمایند ، ساکن زمین گردانیده ، و مدّت زمان طولانى در آن بهره‏مند سازى ،
  • مجید IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    5 1
    سئوال: "در توقیعی از امام زمان علیه السلام تصریح شده که هر کس قبل از خروج سفیانی، ادعای مشاهده کند، دروغگو و افترا زننده است؛ حال آن که اخبار بسیاری از مشاهده‌ی بزرگان و سایرین آمده است، این موضوع چگونه قابل توجیه است؟" بلی، در توقیع شریف به آخرین نایب خاص، «علی بن محمد سمری»، چنین تصریح شده است: « وَ سَیَأْتِی إِلَى شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ أَلَا فَمَنِ ادَّعَى الْمُشَاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیَانِیِّ وَ الصَّیْحَةِ فَهُوَ كَذَّابٌ مُفْتَر و لا حول و لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ العلیّ العظیم » ترجمه: "به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، كسی كه ادعای مشاهده (مرا) می‌كند. آگاه باشید! هر كس قبل از خروج سفیانی و صیحۀ آسمانی ادعای مشاهده كند، دروغ‌گو و افترا زننده است". پاسخ: الف – ابتدا دقت کنیم که توقیع شریف خطاب به چه کسی و در چه موضوعی می‌باشد؟ مخاطب این توقیع، جناب علی بن محمد سمری رحمة الله علیه، چهارمین نایب خاص آن حضرت در دوران غیبت صغری می‌باشد. بدیهی است که انتظار شیعان این بود که پس از او نیز نایب دیگری برگزیده شود؛ اما در این توقیع خبر می‌دهند که غیبت صغری به اتمام رسید، غیبت کبری آغاز شد و دیگر نایب خاصی در میان نخواهد بود. ب – اما، « وَ سَیَأْتِی إِلَى شِیعَتِی مَنْ یَدَّعِی الْمُشَاهَدَةَ - به زودی به سراغ شیعیان من خواهد آمد، كسی كه ادعای مشاهده (مرا) می‌كند » که در ادامه آمده، خبر از یک واقعه‌ای است که به زودی رخ می‌داد. یعنی بلافاصله، پس از پایان غیبت صغرا و دوره‌ی نواب خاص، کسی می‌آید که "مدعیِ مشاهده" می‌شود و مردم را به سوی خود می‌خواند! و می‌دانیم که "شلمغانی - شلمقانی"، از فقها و رجال دینی آن زمان بود که در نظر خودش و مردم، باید نایب خاص پنجم می‌شد. اما چون نشد، حرص و حسد و ... سبب طغیانش گردید، ابتدا ادعا کرد که نایب پنجم است و سپس حتی ادعای امام زمانی نمود! پس آن خبر « سَیَأْتِی = به زودی» واقع شد.
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
      1 0
      عالی بود، ممنون
  • مجید IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    8 2
    ج - تداوم جمله، نفی تمامی ادعاهای مشابه در آینده می‌باشد. آن حضرت می‌دانند که در دوران غیب کبری، بسیاری از ایمان، محبت، مودت، عشق و انتظار شیعیان سوء استفاده خواهند نمود و «ادعای مشاهده»، به معنای دیداری اختیاری، ارادی و در آینده و به صورت مستمر خواهند داشت! لذا تمامی این ادعاها را مردود و مدعیان را «دروغگو و افترا زننده» بیان داشتند و راه این فریب و اغوا را مسدود نمودند. نکته: بنابراین، ادعای مشاهده، با خبر از دیدار و زیارت متفاوت است. مضافاً بر این که اولاً خبر از دیدار و زیارت به گذشته اختصاص دارد، اما ادعای مشاهده، خبر از استمرار و آینده دارد. به طور قطع و یقین، هیچ یک از کسانی که به توفیق زیارت حضرت امام مهدی علیه السلام نایل گردیدند، نمی‌توانستند ادعا کنند که در آینده نیز ایشان را ملاقات خواهند نمود و چنین ادعای نیز ننموده‌اند. شهود، در مقابل غیبت است، چنانکه فرمود: خداوند متعال به غیبت و شهود شما علم دارد، یعنی: چیزی برای او در غیبت نیست. پس کسی که ادعای مشاهده می کند یعنی ادعا می کند که امام زمان علیه السلام برای شما در غیبت است اما برای او در غیبت نیست! و حضرتش چنین ادعایی را رد کرده اند. علاوه بر آن، نواب خاص حضرت دارای شرح وظایفی بودند. مثلا اوامری را از امام غایب به مردم ابلاغ می کردند که در زمان غیبت کبری هیچ کس آن مسئولیت ها را ندارد و اگر کسی در حوزه ی انجام آن مسئولیت ها ادعایی کرد، مطمئنا دوروغگو است. ملاحظه: برخی سعی دارند با استناد به این حدیث، تمامی دیدارها را نفی کنند و بزرگان موثق را دروغگو و افترا زننده بخوانند. که این افترا با توضیح فوق و بسیاری دلایل مستند دیگر که مجال طرح آنها در این مرقومه نیست کاملا نادرست است.
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    6 0
    به به
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
    4 0
    یا علی
  • منتظر ظهور IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه والنصر ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس