استراماچونی

یک کارشناس اقتصادی گفت: در رابطه با استراماچونی چون عدد بزرگ است طبعا خرد کردن، فرستادن و مشکلاتش دور از واقعیت می شود، منطقی هم هست که از آن طرف پلیس ایتالیا بگوید موضوع پولشویی چیست؟

سرویس ورزش مشرق – پیرو کناره گیری رسمی آندره آ استراماچونی از سمت سرمربیگری تیم استقلال و پیش آمدن موضوع مشکلات باشگاه استقلال در پرداخت پول این مربی ایتالیایی در اوج تحریم های غرب علیه کشورمان همچنین متهم شدن استراماچونی به پولشویی از طرف پلیس کشورش و پیامد آن بلوکه شدن حساب های بانکی اش در این باره که آیا این موضوع به FATF ربط داشته یا نه با یک کارشناس اقتصادی صحبت کردیم.

بیشتر بخوانید:
 

حساب بانکی استراماچونی در ایتالیا بلوکه شد

مجید شاکری در گفت و گو با مشرق، در ارتباط با اینکه مشکل بوجود آمده برای باشگاه استقلال و استراماچونی به چه دلیل است اظهار داشت: موضوع این است هر انتقال وجهی به ایتالیا فارغ از اینکه این انتقال بابت چه دلیلی می خواهد انجام شود زیر ذره بین های مختلف است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا FATF باعث بروز این مشکل شده توضیح داد: در ارتباط با FATF اتفاقی رخ نداده که بخواهد مانع از این موضوع شود. مواردی هم که الان برای ما اجرا می شوند هیچ کدام شان نمی توانند مانع از یک پرداختی به سرمربی استقلال در ایتالیا شوند. در واقع هیچکدام به هم ارتباطی ندارند. چون اصلا تغییری در بحث FATF رخ نداده است.

این کارشناس اقتصادی افزود: مانند ایران که در امور بانکی اش واحد اطلاعاتی تحت عنوان "والی" یا FIU دارد در آمریکا هم همین واحد به اسم FINCEN است که مخفف کلمه مبارزه با جرایم مالی است. این FINCEN برای تمام قوانین آمریکا و پول‌هایی که ریسک زیرپاگذاشتن این قوانین در حوزه جرایم مالی را ایجاد می کند به بانک های جهان یکسری دستورالعمل می دهد که اصطلاحا به این دستورالعمل ها "رِد فلگ" REDFLAG یعنی پرچم قرمز گفته می شود.

شاکری افزود: رد فلگ یعنی من سه دسته تراکنش هایی را ریسک انگاری می کنم و روی آن پرچم قرمز می زنم و حالا هرنوع تراکنشی که به نحوی مرتبط بشود با ایران در آن برنامه هشدار می دهد پس باید تغییر منشا بدهند. تغییر منشا هم یعنی ورود به سند صرافی و خرد کردن پول بزرگ برای اینکه اسم منشأ را نخواهد. اما در رابطه با استراماچونی چون این عدد بزرگ است طبعا این خرد کردن، فرستادن و مشکلاتش دور از واقعیت می شود، منطقی هم هست که از آن طرف پلیس ایتالیا بگوید موضوع پولشویی چیست؟ البته باز هم تأکید می‌کنم این بحث پولشویی اصلا ربطی به موضوع FATF ندارد. یا پیوستن ما به کنوانسیون CFT یا پالرمو هیچ کجا هیچ ربطی به این موضوع ندارد و بلکه موضوع فقط مربوط به ردفلگ هاست.

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: ذکر این نکته مهم و لازم است که FATF فضای مالی ایران را ریسک انگاری می کند نه پرداخت های ایرانی را. منظور از این بحث چیست؟ این یعنی آنها می گویند وقتی یک بانکی در کشور ماست و ما می دانیم این بانک متعلق به فضای مالی ایران است FATF اگر یک روزی ایران وارد counter-measure بشود بانک های ایرانی را ریسک انگاری می کند. اما سئوال اینجاست وقتی که ما از حساب خارجی پولی را به حساب استراماچونی می زنیم که دیگر نباید مشکلی وجود داشته باشد. پس مشکل کجاست؟

وی خاطرنشان کرد: مشکل از جایی شروع می شود که چون یک طرف این حساب، ذینفع نهایی اش ایران است و قراردادی را می بیند که مرتبط با کشور ما محسوب می شود، در مسیر به ردفلگ های موجود برمی خورد. آنجاست که باز هم هشدارها به صدا در می آیند.

شاکری در ارتباط با این موضوع که چرا حساب های بانکی استراماچونی بلوکه شده است تصریح کرد: چون بانکهای عامل دارنده حساب استراماچونی مشکوک شده اند که برای دور زدن تحریم های آمریکا یک کاری انجام شده، این اتفاق افتاده و ردفلگ ها بکار افتاده اند. حالا ممکن است گفته شود در این میان نحوه پرداخت های دیگری هم قابل پیشنهاد بوده اما با این وجود اساسا حتی در ساختار برجام هم یک چنین قراردادی را نمی شد پولی را واریز کنید. تأکید می کنم حتی وقتی هم که برجام بود. نشان به آن نشان که خیلی از پرداختی های فدراسیون فوتبال هم در آن ایام برجام مشکل داشت. آن فضای برجام هم رد فلگ ها را رفع نکرده بود. آدم ها فکر نکنند که اگر این تحریم ها یک مقدار کمتر می شد می توانستیم پول او را راحت تر بدهیم. بلکه در برجام هم نمی شد پول استرا را داد. به ویژه در ایتالیا و فرانسه که در این زمینه ها سخت گیرتر هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • حسام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    30 6
    استقلال تسلیت تسلیت... فوتبال ایران تسلیت تسلیت... مدیریت کیلویی تسلیت تسلیت.‌‌‌.. دلنسوزان به کشور تسلیت تسلیت...
    • FR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
      19 3
      بجاش بیت المال تبریک تبریک
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      9 0
      کسی که به بیت المال تبریکد میگه زمان جونیور برانکو و ... زبونش کجاش بود؟؟؟
    • IR ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      7 0
      بیت المال یعنی میلیاردی پول بدی به مربیان بی سواد داخلی که هیچ تاثیری روی پیشرفت فوتبال و ورزش مملکت ندارن
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    3 22
    کیسه بی خاصیت
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      8 0
      لنگی خوشحال نباش برمیگرده به دربی میرسه.5تا واسه دربی گذاشته کنار
  • ياسر IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    13 4
    پرچم قرمز!!!خيلي خوشحالي مشرق شما هنوز رده چهارم بالا نيومديد استرا رو وزير و مدير پرسپوليسي كثيف فراري دادند ترسيديد بدبخت ها
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
      2 4
      اسکل مشرق نگفته کارشناس اقتصادی گفته
  • mojtaba SE ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۸
    0 9
    BERE GOM SHE, ROZE HAM NAKHANID ,GOR PEDARESH PAYAHDE IRAN AZIZAM,
  • علی CA ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    6 0
    سر تا پای نظام بی عرضگی و بی لیاقتی هست این انعکاس بی عرضگی ورزشی بود بی عرضگی های اقتصادی و سیاسی هم که کاملا قابل مشاهده هست
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    2 1
    وقتی که ایران می اومد باید این مسایل بررسی می کرد. خوشحال بود که فصل جدید تیک داره
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۹
    2 8
    کیسه کشا هوچی گری نکنید زمانی که برانکو را فراری دادند خوشحال بودید الان هم پول دادن استراماچونی بر می گرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس