کد خبر 1016664
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
پرچم نمایه اسرائیل

یهودیان که در ازای سکنا گزیدن در ویلاهای مدرن و مجهز این مناطق، افزون بر معافیت از پرداخت مالیات، کمک های زیادی را دریافت کرده بودند، پس از مدتی تصمیم به ترک خانه های خود گرفته اند.

به گزارش مشرق، مهاجرت معکوس در اسرائیل از جمله معضلات این رژیم نامشروع بوده تا جایی که به عقیده بسیاری از کارشناسان این موضوع در آینده ای نزدیک منجر به نابودی آنها خواهد شد.

اگرچه صهیونیست ها سعی دارند با شهرک سازی های غیر قانونی و ارائه انواع امتیازات به یهودیان، آنها را برای سکونت در سرزمین های اشغالی تشویق کنند اما روند خروج یهودیان از اسرائیل روز به روز فزونی می یابد.

بیشتر بخوانید:

پیام رزمایش شمشیرهای کرامت برای تل‌آویو

ایندیپندنت عربی در گزارشی پیرامون این موضوع از افزایش بی سابقه مهاجرت جوانان یهودی از شمال اسرائیل خبر داد و نوشت: بر اساس آمار اعلام شده، تا کنون حدود ۳۰ درصد از جوانان یهودی که عمر آنها کم تر از ۲۵ سال است، مناطق شمالی را ترک کرده و عازم تل آویو و سایر مراکز بزرگ اقتصادی در نقاط دیگر اسرائیل شدند.

به گزارش این رسانه، طرح یهودی سازی مناطق شمالی اسرائیل، یکی از عمده ترین برنامه های راهبردی دولت اسرائیل در چند دهه گذشته بود و برای رسیدن به این مأمول نهادهای مختلف دولتی در طی سال های گذشته در تلاش برای تغییر شاخص های جمعیت شناسی در مناطق شمالی اسرائیل به ویژه در منطقه "جلیل" بودند و با هزینه کردن مبالغ هنگفتی توانستند یهودیان را در مناطق یاد شده جابجا کنند. اما دیری نگذشت که جوانان یهودی به منظور دستیابی به فرصت های شغلی و زندگی بهتر، مناطق شمالی را ترک کرده و به نقاط دیگر هجرت کردند و با گذشت هر روز، شمار افرادی که این مناطق را ترک می کنند افزایش می یابد.

در مقابل، جمعیت فلسطینی ها به رغم دشواری های بی شمار و مشکلات اقتصادی در این پهنه جغرافی افزایش چشمگیری داشته و در حال حاضر، فلسطینی ها ۵۳ درصد جمعیت این مناطق را تشکیل می دهند.

یهودیان که در ازای سکنا گزیدن در ویلاهای مدرن و مجهز این مناطق، افزون بر معافیت از پرداخت مالیات، کمک های زیادی را دریافت کرده بودند، پس از مدتی تصمیم به ترک خانه های خود گرفته اند.

در حالی که شماری از کارشناسان اسرائیلی، نبود پروژه های بزرگ اقتصادی و کمبود فرصت های شغلی در این مناطق را، انگیزه اصلی مهاجرت جوانان یهودی می دانند اما ناظران بدین باور اند که افزایش تهدیدهای امنیتی، نقش بیشتری در انگیزه دادن جوانان به مهاجرت داشته است. تهدیدهای پیوسته بنیامین نتانیاهو و مقامات امنیتی اسرائیل در مورد حمله به ایران، سوریه و حزب الله و افزایش نا امنی ها در نوار مرز با لبنان، شهروندان اسرائیلی را وادار به ترک مناطق شمالی کشور کرده است.

از سوی دیگر، هنگامی که یهودیان روسیه به اسرائیل هجرت کردند، دولت اسرائیل در تلاش برای ساکن کردن آن ها در شمال اسرائیل شد تا شاخص جمعیتی در شمال کشور را دگرگون کند و شمار یهودیان را در این مناطق افزایش دهد. اما مهاجران تازه وارد از روسیه که زندگی در اسرائیل را قناعت بخش نیافتند با ترفند موافقت به زندگی در شمال اسرائیل، توانستند تابعیت و امتیازات هنگفت مالی این کشور را به دست آورند، سپس اسرائیل را برای همیش ترک کنند!

طبق آخرین آمار انجام شده، از آغاز تأسیس شهر "کریات شمونا" در شمال اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تا کنون  ۲۰۰ هزار نفر از ساکنان این شهر، محل زندگی خود را ترک کرده و به خارج از اسرائیل و یا به سایر نقاط کشور مهاجرت کرده اند.

از طرفی مهاجرت جوانان تحصیل کرده از دیگر مسائلی است که مقامات رژیم صهیونیستی را در تنگنا قرار داده است به گونه ای که طی چند سال اخیر ۴.۵ درصد از اساتید دانشگاه های اسرائیل و بیش از ۲۱ درصد از دانشگاهیان به خارج از سرزمین های اشغالی مهاجرت کرده اند.

دورون لافیه، کارشناس اقتصادی و مدیر گروه "مشاوره اقتصادی و استراتژیک پارتو" که آمار هجرت از شمال اسرائیل را انجام داده است، می گوید اغلب افرادی که شمال کشور را ترک کردند، متخصصان و کارشناسانی بودند که بایستی نقش موثری در پیشبرد پروژه های اقتصادی و اجتماعی شهر "جلیل" می داشتند.

قابل ذکر است که تمام شهرک های احداث شده در مناطق شمالی، توسط پروژه یهودی سازی و به هدف تثبیت حاکمیت اسرائیل و تغییر بافت جمعیتی، انجام شده است، اما افزایش مهاجرت از این مناطق، ناکامی طرح یهودی سازی اسرائیل را نشان می دهد.

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس