کد خبر 1016445
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
image-20191204110929-1.png

برگزاری رزمایشی با نام شمشیرهای کرامت از سوی اردنی ها و شبیه سازی جنگ با صهیونیستها، به شدت مقامات تل آویو را وحشت زده کرده و آنها به پیام های این رزمایش اشاره کرده اند.

به گزارش مشرق، مرکز فرماندهی ارتش اردن با نظارت مستقیم پادشاه این کشور، اخیرا رزمایشی را در مناطق غربی اردن با هدف ممانعت از هرگونه تجاوز و حمله نیروهای متخاصم به این کشور و برای شبیه‌سازی جنگ با رژیم صهیونیستی، تحت عنوان «شمشیرهای کرامت» برگزار کرد.

بیشتر بخوانید:

پادشاه اردن: روابط با اسرائیل در بدترین وضعیت قرار دارد

«هاآرتص» از احتمال سفر رئیس رژیم صهیونیستی به اردن خبر داد

این تمرینات با اشاره به «نبرد کرامت» در سال ۱۹۶۸ که در آن نیروهای ارتش اشغالگر به پایگاه جنبش فتح به ریاست یاسر عرفات واقع در روستای کرامه اردن حمله کردند، «شمشیرهای کرامت ۲۰۱۹ » نامیده شد. این رزمایش روز سه‌شنبه هفته قبل با حضور «عبدالله دوم» شاه اردن برگزار شده و حاوی پیامی برای رژیم صهیونیستی بود.

خبرگزاری‌های رسمی اردن نیز گزارش دادند که این رزمایش نظامی شامل تمرین ها جنگ تدافعی با هدف مقابله با تجاوز علیه اردن، استفاده از انواع تانک و توپخانه، حمایت هوایی با استفاده از جنگنده و بالگرد و همچنین عملیات پیاده نظام برای نابودی کامل گردانهای متخاصم و متجاوز به خاک اردن بود .

 رسانه‌های رسمی اردن صراحتا نگفتند که رزمایش مذکور برای شبیه‌سازی جنگ با رژیم صهیونیستی بود اما وجه تسمیه آن – که کنایه‌ای دارد به عملیات نظامی ارتش اسرائیل در سال ۱۹۶۹ علیه جنبش فتح در روستای کرامه که در آن ارتش اردن به حمایت از فتح پرداخت – و همچنین سناریوی دفاع در برابر یک تجاوز، این مفهوم را به ذهن متبادر می‌سازد.

در این رزمایش همچنین شاه اردن از مدل مینیاتوری مرزهای غربی اردن به همراه منطقه دریاچه «بحر المیت» در مرز فلسطین اشغالی و نقشه‌های نظامی برای دفاع در برابر تهاجم خارجی به این مناطق، بازدید کرد.

گردان یکم زرهی گارد سلطنتی و مرکز فرماندهی ارتش اردن در این رزمایش شرکت داشتند و انواع و اقسام تجهیزات نظامی سبک و سنگین در آن به کار برده شد.

ژنرال «یوسف الحنیطی» رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اردن نیز طی سخنرانی آغاز این رزمایش گفت: «در آینده نزدیک، آماده‌سازی‌های بیشتری خواهیم داشت. ما از طریق تمرین‌های مشترک و پشتیبانی عناصر مختلف ارتش، شایستگی‌های [نظامی] خود را افزایش خواهیم داد.نیروهای نظامی اردن آماده دفاع از سرزمین عربی هاشمیون (اردن) دفاع کنند و با مشت آهنین به هرکسی که جرأت صدمه زدن به امنیت وطنشان را داشته باشد، پاسخ خواهند داد».

این رزمایش یک روز بعد از آن برگزار شد که عبدالله دوم در اظهاراتی تند علیه رژیم صهیونیستی گفت روابط عمان با تل‌آویو در بدترین حالت خود قرار دارد: «معتقدم که همه ما در این سالن اطمینان داریم که تنها راه حل برای درگیری میان فلسطینیان و اسرائیل راه حل دو دولت است چون هرگونه جایگزین آن، برای همه ما بد خواهد بود».

پیش از آن نیز همزمان با اتمام قرارداد ۲۵ ساله اجاره منطقه الباقوره و الغمر اردن با رژیم صهیونیستی، دولت این کشور ورود صهیونیست‌ها به منطقه الباقوره را از روز نوزدهم آبان ممنوع کرد. به موجب توافقنامه صلحی که در سال ۱۹۹۴ بین اردن و رژیم صهیونیستی امضا شد، منطقه الباقوره و الغمر به مدت ۲۵ سال به این رژیم اجاره داده شد و کشاورزان صهیونیست اجازه داشتند در این منطقه اقامت داشته و زراعت کنند.

پیام  رزمایش شمشیرهای کرامت برای تل آویو

شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به برگزاری رزمایش اردن گزارش داد: این رزمایش به شکل گسترده‌ای در رسانه‌های اردن بازتاب داشت و به نظر می‌رسد این رزمایش حامل پیام سیاسی برای اسرائیل در مورد عمق بحران موجود در روابط دو طرف است.

این رسانه صهیونیست اعلام کرد: عبدالله دوم، پادشاه اردن با لباس نظامی در این رزمایش حضور داشت و شاهد تمرینات بود، علاوه بر او تعداد زیادی از مسؤولان عالی رتبه دولت و پارلمان اردن نیز حضور داشتند.

این شبکه تلویزیونی آورده است: با وجود اینکه هیچ گونه اشاره مستقیمی به حمله اسرائیل در این تمرینات نشد اما رسانه‌های اردنی هدف از مانور یاد شده را توقف حمله نیروهای زرهی بیگانه از سمت غرب شامل انفجار پل‌های روی رودخانه اردن برای جلوگیری از استفاده نیروهای دشمن دانستند.

در ادامه این گزارش عنوان شد: برخی از کارشناسان اردنی در این مورد اظهار نظر کردند که در طول ۲۰ سال گذشته شاهد تمرین مشابهی نبوده اند و این اتفاقی غیرعادی و حاکی از عمق بحران کنونی با اردن است.

به نظر می رسد که بحران میان امان و تل آویو روز به روز عمیق تر می شود. برگزاری رزمایش از سوی اردن گواه این است که امان همچنان رژیم صهیونیستی را دشمنی می داند که به دنبال توسعه طلبی به سوق شرق این رژیم علیه اردن است. اینکه اردنی ها بر علنی بودن محاکمه «کونستانتین کوتوف» صهیونیستی که اخیرا به صورت غیرقانونی از مرز اردن عبور کرده و بازداشت شده است، اصرار کردند، گواه پیامهای مهمی است.

این صهیونیست روز ۱۱ آذرماه در دادگاه حاضر شد.کوتوف که دارای تابعیت رژیم صهیونیستی است در جلسه دادگاه گفت که پیش از عبور از مرز و ورود به خاک اردن، از ۳۵ روز برای اجرای آن برنامه‌ریزی کرده بود. وی در پاسخ به سوال دادگاه گفت که به صورت پیاده از مرز عبور کرده و توسط نیروهای مسلح اردن بازداشت شده است.

اینکه امان دادگاه را علنی برگزار کرد و آنهم با وجود خروج اسرائیلی ها از باقوره و آزادی دو اسیر اردنی، نشان می دهد که بحران عمیق تر از آنچه برخی تصور می کنند، است. اردن به رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن می نگرد و نگاه ارتش این کشور هم همین است. تشدید تنش میان اردن در حالی رخ می دهد که از توافق وادی عربه میان تل آویو و امان ۲۵ سال می گذرد.

صهیونیستها بر اهمیت حفظ این توافق با اردن تاکید دارند به گونه که ژنرال عاموس گلعاد از این معاهده به عنوان گنج راهبردی برای صهیونیستها نام برده است.

روزنامه صهیونیستی هآرتص از رزمایش اخیر اردن به عنوان پیام خشمی از سوی اردن نام برده و آورده است: «چرا اردن دست به رزمایش ضد حمله اسرائیل زده است؟ این رزمایش همزمان با اوج گرفتن حملات ضد اسرائیل در رسانه های اردنی و به ویژه پس از لحن خشمگین پادشاه اردن پس از اینکه بنیامین نتانیاهو از طرح الحاق وادی اردن(دشت اردن) در ماه سپتامبر گذشته سخن گفت، برگزار شد.

این رسانه صهیونیست می نویسد: هر چند که شاید هدف از برگزاری این رزمایش کاستن از خشم داخلی در اردن و به نوعی جلب رضایت افکار عمومی باشد اما پیام آشکار آن این است که ما از دست شما(اسرائیل) خشمگین هستیم».

«سمدار پری» شرق شناس اسرائیلی که تحلیلگر امور عربی در روزنامه یدیعوت آحارونت است به نقل از منابع عالی رتبه و آگاه در رژیم صهیونیستی اذعان کرد:« بحران با اردن عمیق تر از آنچه اسرائیلی ها تصور می کنند، است. روابط میان طرفین که در سال ۱۹۹۴ توافق صلح امضا کرده اند به پایین ترین حد خود رسیده است».

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • LB ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    3 1
    اسراییل داره مظلوم نمایی میکنه وگرنه اردن عددی نیست، مصر و سوریه و عراق و کشورهای عربی رو با هم شکست داد. اردن که دیگه ارتشش نه به حساب میاد نه ضد اسراییلی هست. هر ارتشی که آمریکا تجهیز کنه، یعنی مدافع اسراییل. بی برو برگرد
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    2 2
    جنگ اردن با اسرائیل !!!!!! مشرق خواب دیدی خیر باشه بیدار شو بیدار شو
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    2 0
    بعید نیست در اینده نزدیک مردم اردن که مسلمان هستند به کمک دیگر مسلمانان منطقه کشور های اسلامی به یاری فلسطین ها قیام کنند

    پاسخ سایت:

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس