بیدود

مدیران بیدود در حالی به دنبال جلب حمایت‌های شهرداری تهران هستند و برای این کار اقدام به جمع‌آوری دوچرخه‌ها از سطح شهر و ایجاد نارضایی در بین مشترکان خود کرده‌اند.

به گزارش مشرق، امروز سه‌شنبه است. همانند هزاران سه‌شنبه دیگر که در سال‌های متمادی آمده و رفته‌اند؛ اما چندماهی است که سه‌شنبه‌ها با دوچرخه‌سواری شهردار تهران رنگ و بوی دیگری گرفته است. آقای پیروز حناچی از زمانی که سکان اداره شهر تهران را در دست گرفته است، تلاش کرده در پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو پرچمدار حرکتی مردمی باشد تا شهروندان هم استفاده از خودروی شخصی را کنار گذاشته و با حمل‌ونقل عمومی یا دوچرخه سفرهای درون‌شهری خود را انجام دهند.

امروز سه‌شنبه است و اگر شما قصد دارید با دوچرخه‌های اشتراکی یا همان دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ بی‌دود در شهر سفر کنید و یک سه‌شنبه بدون خودرو را برای خود رقم بزنید حتما موفق به انجام این کار نخواهید شد. ما هم توصیه نمی‌کنیم که در شرایط فعلی آلودگی هوای تهران دوچرخه‌سواری کنید اما آلودگی هوا که حدود دو هفته است گریبان مردم را گرفته تمام ماجرا نیست. مساله اینجاست که اگر چشم بگردانید حتما دیگر دوچرخه نارنجی‌رنگی را در گوشه و کنار شهر نخواهید دید.

بیشتر بخوانید:

وقتی «بیدود» برای «بی پول» نیست! +عکس

بعد از اعتراضات معیشتی و بنزینی برخی از شهروندان که موجب حضور اغتشاشگران در برخی شهرها شد، تهران هم از آسیب اغتشاشگران درامان نماند و برخی از تجهیزات و امکانات سازمان‌هایی چون آتش‌نشانی یا اورژانس تهران تخریب شدند. این در حالی است که دوچرخه‌های اشتراکی بیدود هم از تخریب در امان نمانده و تعداد اندکی از این دوچرخه‌ها از بین رفتند. بعد از آن بود که ناگهان دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ از ایستگاه‌های در نظر گرفته‌شده در شهر جمع‌آوری شدند و با وجود وعده شرکت برای استقرار دوباره دوچرخه‌ها در ایستگاه‌های معرفی‌شده از روز دوشنبه(دیروز) اما همچنان ایستگاه‌های بیدود خالی از دوچرخه هستند. این در حالی است که پیگیری‌ها برای تماس با مدیران این شرکت یا واحد پشتیبانی مشترکین به جایی نرسید.

تبلیغ با وجود دشواری‌ها

شهریور سال 97 بود که مجموعه مدیریت شهری تهران از اتفاقی بزرگ در پایتخت خبر داد و تلاش کرد تا شهروندان را به استفاده از دوچرخه‌های بیدود ترغیب کند. دوچرخه‌های نارنجی‌رنگی که در ابتدا به دلیل سختی و دشواری دوچرخه‌سواری با آنها از سوی مردم با اقبال مواجه نشده و بعدها نیز اعلام شد که دوچرخه‌های باکیفیت‌تر هم اضافه خواهند شد؛ اما دوچرخه‌های بیدود توسط شرکتی به نام پاک‌چرخ ایرانیان به تهران رسیدند؛ حرکتی که در راستای رسیدن به شهر هوشمند عنوان شد تا به نوعی حمل‌ونقل پاک را هم در شهر توسعه دهند. نظر مدیریت شهری هم بر این بود که با توسعه دوچرخه‌سواری در تهران می‌توان به مقابله با آلودگی هوا رفت. البته بماند که ماجرای ترویج دوچرخه‌سواری در تهران و جاانداختن فرهنگ استفاده از آن به دلایل متعددی چون موقعیت جفرافیایی و شیب شمالی – جنوبی شهر و نیز موارد دیگر هیچ‌وقت مورد استقبال شهروندان قرار نگرفته است. طرح توسعه دوچرخه‌سواری در تهران پیش از این با احداث مسیر دوچرخه‌سواری حدفاصل خوابگاه کوی دانشگاه تا دانشگاه تهران در خیابان کارگر شمالی، بلوار کشاورز و خیابان 16 آذر با شکست مواجه شده بود. در چند سال اخیر هم خیابان کریمخان زند محلی شد برای احداث مسیر دوچرخه‌سواری که البته بیشتر به کار موتورسواران آمد. زمانی که دوچرخه‌های اشتراکی در تهران آغاز به کار کردند آقای علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خوشحال از راه‌اندازی چنین امکانی در تهران پیام خود را در فضای مجازی منتشر کرد و نوشت: «این دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ مهمان تهران شده‌اند؛ دوچرخه‌هایی که با اپلیکیشن می‌توان آن‌ها را پیدا کرد، تا مقصد رکاب زد و بدون نیاز به تحویل به کسی یا جایی، قفل می‌شوند تا راکب و رکاب بعدی. این یک حلقه از زنجیره تلاش‌هایی است که شروع شده تا زمین و هوای تهران قابل‌تحمل‌تر شود.»

حالا یک‌سال بعد از آن روزها نه‌تنها هوای تهران قابل تحمل‌تر نشده، بلکه خبری از دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ هم نیست و البته در شرکت مسوول این دوچرخه‌ها هم کسی حاضر به پاسخگویی نیست. همین مساله موجب شده است تا تعداد زیادی از کاربران و مشترکان بیدود نیز گلایه و ناراحتی خود را در تماس با رسانه‌ها و نیز در فضای مجازی منتشر کنند. کافی است برای مرور برخی از این گلایه‌ها هشتگ بیدود را در فضای مجازی مانند توییتر جست‌وجو کنید.

جواب‌مان را نمی‌دهند

محمد که جوانی دانشجوست درباره مفقودی دوچرخه‌های بیدود در تهران می‌گوید: «دو هفته قبل که شرایط شهر کمی ناآرام شد، دوچرخه‌ها هم از شهر جمع شدند. ما هم گفتیم طبیعی است اما الان این همه روز از اغتشاشات گذشته و همه جا آرام شده است ولی همچنان دوچرخه‌ها به شهر برنگشته‌اند.» او در ادامه می‌افزاید: «برای ثبت‌نام ودیعه 160 هزار تومانی داده و اپلیکیشن را هم نصب کرده بودیم؛ اما الان اگر شما به محل پارکینگ‌های دوچرخه که روی نقشه مشخص شده‌اند، بروید هیچ‌دوچرخه‌ای نمی‌بینید. مساله عجیب هم اینجاست که در امور مشترکین پشتیبانی پاسخ تماس‌هایمان را نمی‌دهند.»

رضا هم یکی دیگر از شهروندان تهرانی است که می‌گوید: «منزل من اطراف میدان شهداست. قبلا در هر ساعت از شبانه‌روز شما تعداد زیادی از دوچرخه‌های بیدود را در حاشیه میدان شهدا می‌دیدید اما چند روزی است که دیگر اثری از دوچرخه‌ها نیست.» شهروند دیگری هم می‌گوید: «بعد از گرانی بنزین تعداد بیشتری از مردم به سمت اتوبوس و مترو آمده‌اند که البته این وسائل حمل‌ونقل عمومی هم وضعیت خوبی نداشته و بسیار شلوغ هستند. این در حالی است که در چنین شرایطی همین دوچرخه‌ها که با هدف دستیابی به وسیله‌ای ایمن و پاک به شهر اضافه شده بودند حالا در دسترس نیستند. کسی هم پاسخ مردم را نمی‌دهد که این همه بیعانه که داده بودیم چه شده است.»

اما در فضای مجازی هم شهروندان در گلایه‌هایشان موارد متعددی را مطرح کرده‌اند. کاربری با ابراز تاسف از نحوه برخورد با مشتری و اطلاع‌رسانی ضعیف‌ این شرکت و همچنین عدم‌استرداد سپرده نوشته است: «بعد از اینکه با کلی دردسر موفق شدم با پشتیبانی تماس بگیرم، می‌گویند چون دوچرخه‌ها جمع‌آوری شده و جی‌پی‌اس‌ها قطع هستند، اپلیکیشن کار نمی‌کند و امکان استرداد نیست.»

کاربر معترض دیگری هم خطاب به ادمین اینستاگرام و توییتر بیدود نوشته است: «وقتی می‌بینی روزانه صدها کامنت و توییت در زمینه جمع‌شدن بیدود منتشر میشه، نباید سکوت کنی؛ یه حرفی، توضیحی، دلیلی، معذرتی، چیزی.» کاربر دیگری هم نوشته است: «به نظر من بزرگ‌ترین مشکلی که بیدود و بقیه سرویس‌های اشتراکی حداقل تو ایران دارن، بحث اعتماد مردم بهشونه... همه تعجب کردیم که چرا این‌قدر بیعانه می‌گرفتن ولی دلداری دادیم که فلان و بهمان. حالا همین بیدود داره کاری می‌کنه که هر چی ساخته شده خراب بشه.» این در حالی است که برخی کاربران بیدود هم جمع‌آوری دوچرخه‌ها از سطح شهر را اقدامی عمدی از سوی شرکت پاک‌چرخ ایرانیان می‌دانند که قصد دارد با این کار حمایت‌های مالی شهرداری تهران را جلب کند.

پایانی در کار نیست

آقای حسین قاسمی، نایب‌رییس هیات‌مدیره بیدود در گفت‌وگو با دیجیاتو به این سوال که با توجه به عدم‌فعالیت و شایعات اخیر، آیا حقیقت دارد که این شرکت می‌خواهد کارش را به پایان برساند، پاسخ داده و گفته است: «پایان دادن به فعالیت بیدود حقیقت ندارد. فعلاً از سمت هیات مدیره، تصمیمی مبنی بر متوقف‌شدن فعالیت گرفته نشده است. ما در حال انجام بعضی کارهای زیرساختی هستیم و به زودی دوباره فعالیت‌مان را از سر خواهیم گرفت. البته ما به برخی حمایت‌ها از سمت شهرداری نیاز داریم و هرچه زودتر این حمایت‌ها از سمت شهرداری صورت بگیرد، ما می‌توانیم فعالیت‌مان را سریع‌تر شروع کنیم.» او البته به‌طور دقیق اعلام نکرده است که منظور از حمایت‌ها چه اقدامی است که باید از سوی شهرداری تهران انجام شود اما تصریح کرده که در هفته جاری صحبت با مسوولان شهرداری تهران نهایی خواهد شد. نایب‌رییس هیات مدیره بیدود درباره تعداد دوچرخه‌هایی که در ایام اغتشاشات از سوی آشوبگران تخریب شده‌اند نیز گفته است: «در مجموع ۹ دوچرخه ما آتش گرفت و آن هم فقط در فلکه اول صادقیه. در هیچ‌جای دیگری هیچ‌ آسیبی به دوچرخه‌های ما وارد نشده است.»

مسوولانی که پاسخگو نبودند

مدیران بیدود در حالی به دنبال جلب حمایت‌های شهرداری تهران هستند و برای این کار اقدام به جمع‌آوری دوچرخه‌ها از سطح شهر و ایجاد نارضایی در بین مشترکان خود کرده‌اند که مدیران شهرداری هم پیش از این درباره بررسی برخی پیشنهادها برای ترغیب مردم به استفاده از دوچرخه‌ها سخن گفته بودند. آقای علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران دراین‌باره گفته بود: شهرداری تهران به‌صورت مستقیم در موضوع دوچرخه‌های اشتراکی بیدود ذی‌مدخل نیست و اگر قرار بر رایگان‌شدن بخشی از خدمات این دوچرخه‌های اشتراکی باشد، این تصمیم باید از طرف شرکت مذکور گرفته شود. او با اشاره به ارائه برخی از پیشنهادها از سوی شهرداری تهران به شرکت بیدود برای ارائه تسهیلات به برخی از افراد و نهادها گفت: برای مثال چندی پیش شهردار تهران پیشنهادی مبنی بر رایگان‌شدن هزینه سفر در روزهای سه‌شنبه مطرح کرد که این پیشنهاد با کمی تغییر مورد قبول واقع شد.

این در حالی است که پیگیری‌ها برای گفت‌وگو با اعضای شورای اسلامی شهر تهران و مدیران بیدود به نتیجه نرسید. اگرچه در روزهای گذشته برخی اعضای شورای شهر از جمله آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس شورای اسلامی شهر تهران درباره کمبودهای حمل‌ونقل عمومی در تهران سخن گفته و اظهار کرده بود که اتوبوس‌های تهران فرسوده شده‌اند. همچنین کارشناسان نیز اعتقاد دارند در شرایط فعلی و افزایش سه‌برابری قیمت بنزین که موجب شده است تعداد مسافران مترو و اتوبوس ناگهان افزایش یابند، باید فکری جدی به حال حمل‌ونقل عمومی کرد. اما مشاهده می‌شود که دوچرخه‌های اشتراکی که در چنین شرایطی می‌توانستند حداقل بخشی از سفرهای کوتاه و درون شهری شهروندان را پوشش دهند حالا از چرخه خدمت‌رسانی خارج شده‌اند و باید در روزهای جاری فکری جدی به حال آنها کرد. با این وجود گلایه‌های شهروندان از سامانه معروف دوچرخه‌های اشتراکی که قرار بود پروانه‌ها را مهمان آسمان تهران کند، همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که آیا این دوچرخه‌ها یک‌بار دیگر به خیابان‌های شهر بازخواهند گشت یا خیر؟

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس