کد خبر 1016023
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
آرزوی پوتین در جوانی

رئیس جمهوری روسیه چند روز مانده به نشست سران ناتو با جمعی از مقامات نظامی روسیه دیدار و خواستار تجهیز ناوگان نظامی این کشور به پیشرفته‌ترین تسلیحات از جمله موشک‌های جدید مافوق صوت سریکون شد.

به گزارش مشرق، «ولادیمیر پوتین» روز دوشنبه در اقامتگاه خود در بوچاروف روچی در شهر بندری سوچی در ساحل دریایی سیاه که در غرب روسیه و در همسایگی ناتو قرار دارد در جمع مقام‌های ارشد نظامی و صنایع دفاعی روسیه این مطلب را عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیروی دریایی روسیه نقش بسیار مهمی در تامین توانمندی دفاعی کشور ایفا می‌کنند و از منافع روسیه در اقیانوس‌های جهان دفاع و سهم مهمی در حفظ ثبات سیاسی و نظامی دارند.پوتین این را هم گفت که تسلیحاتی که در ناوهای روسیه مستقر می‌شوند بسیار موثر هستند و می‌توانند هر گونه اقدام خصمانه‌ای را خنثی کنند.

بیشتر بخوانید:

تاکید پوتین بر اهمیت سلاح های لیزری

رهبر روسیه در ادامه خواستار تجهیز ناوهای روسیه به موشک‌های جدید مافوق صوت سیرکون شد و اضافه کرد: استقرار موشک‌های سیرکون در ناوهای روسیه توانمندی جنگی ناوگان کشور را افزایش می‌دهد.موشک مافوق صوت سیرکون با سوخت جامد و رادار گریز، می‌تواند اهداف را در فاصله حدود 400 کیلومتری نابود کند ضمن اینکه برد آن تا 800 کیلومتر نیز می‌تواند افزایش یابد.

روسیه برای نخستین بار موشک مافوق صوت جدید خود را که گفته می شود سرعت آن هشت برابر سرعت صوت است را فروردین ماه سال 96 آزمایش کرد.پوتین این را نیز گفت که ناوگان نظامی روسیه در مبارزه با تروریسم در سوریه کارایی بالای خود را به اثبات رساند.

وزارت دفاع روسیه نیز به تازگی از پروژه‌ای خبر داده است که در آن مسکو هرگونه تحرک نظامی همسایگان خود را تشخیص داده و تحت نظر می‌گیرد و دیگر موشک بالستیک یا جنگنده‌ای نخواهد بود که روس‌ها از حرکت آن در اطراف خود بی‌اطلاع باشند.

این خبر در حالی منتشر شده است که چند روز دیگر نشست اعضای ناتو سازمانی که در راستای مقابله با تهاجم احتمالی شوروی ایجاد شد، برگزار خواهد شد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در روزهای 12 و 13 آذر ماه 1398 با برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو به میزبانی لندن در حالی به استقبال هفتادمین سالگرد تاسیس این ائتلاف نظامی می‌رود که ابرهای تیره اختلافات بر مناسبات میان اعضا حاکم است.

اختلافات روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی تاریخچه‌ای به عمر تاسیس این سازمان دارد چرا که روابط روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از هفتاد سال پیش تا امروز همواره با نوسان مواجه بوده است هر چند که در دوره‌ای دو طرف به همکاری روی آوردند اما اکنون اختلاف‌ها هر روز بیشتر می‌شود و تنش‌ها رنگ عملیاتی‌تری به خود می‌گیرند.

ناتو ۷۰ سال پیش و در شرایطی که جهان تازه از جنگ دوم جهانی فارغ شده بود، برای مقابله با اردوگاه شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی در آمریکا بوجود آمد و ۱۲ کشور شامل آمریکا، کانادا، ایسلند، انگلیس، فرانسه، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، نروژ، دانمارک، ایتالیا و پرتغال هسته اولیه آن را تشکیل دادند.از اهداف اصلی این سازمان، بازدارندگی در برابر هرگونه تجاوز نظامی به کشورهای عضو آن اعلام شد.

این پایان کار نبود چرا که در طول جنگ سرد ناتو عملا به بازوی نظامی آمریکا در راس اردوگاه غرب برای مقابله با اقدامات شوروی و کشورهای عضو پیمان ورشو تبدیل شد.پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی که پس از انحلال پیمان ورشو بوقوع پیوست، پیمان ناتو حفظ شد و روند گسترش خود را ادامه داد.

روس ها معتقدند که گسترش ناتو به شرق، برخلاف وعده این پیمان صورت می گیرد و امنیت و تمامیت ارضی این کشور را هدف گرفته است.سیاستمداران روسیه ازجمله 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه بارها گفته اند که هنگام اتحاد دو آلمان، مقام های غربی و ناتو به گورباچف رهبر وقت شوروی وعده داده بودند که این پیمان گسترش نخواهد یافت.روس ها به همین دلیل گورباچف را به ساده لوحی و امضا نکردن سندی الزام آور که ناتو را ملزم به عدم گسترش به شرق کند متهم می کنند.

در واقع روند گسترش ناتو و عضوگیری کشورهای اروپایی بویژه کشورهای حوزه بالتیک از نگاه روس‌ها، فریب بزرگی است که هم‌اکنون نیز ادامه دارد هر چند که اختلافات اخیر اعضای آن مسکنی بر زخم دیرینه روس‌ها در روزهایی شده است که ترامپ تلاش دارد زیر تمام توافقات، اصول و قوانین بین‌المللی بزند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس