کد خبر 1014574
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۹
امیل لحود

رئیس‌جمهور اسبق لبنان با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال تضعیف توان دفاعی لبنان است، گفت از سلاح مقاومت حمایت می‌کند، چراکه می‌داند اگر این سلاح نبود، لبنان اکنون در آشوب به سر می‌برد.

به گزارش مشرق، «امیل لحود» رئیس‌جمهور اسبق لبنان این هفته در مصاحبه‌ای از سلاح مقاومت لبنان حمایت کرد و گفت توان دفاعی حزب‌الله مایه امنیت این کشور بوده است. 

بیشتر بخوانید:

دخالت سازمان ملل در امور داخلی لبنان

لحود که با شبکه «آر.تی» گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد تلاش‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی و آمریکا برای خلع سلاح حزب‌الله در جریان است، گفت: «چرا مقاومت داریم؟ چون کسی چیزی به ارتش ما نمی‌دهد. من برای ۹ سال فرمانده کل ارتش بودم. ایالات متحده و دیگران، هیچ‌کس چیزی به ما نداد تا با اسرائیل مبارزه کنیم.»

وی افزود: «آن‌ها به ما تانک‌های کهنه و فرسوده‌ای دادند که ۲۰ سال در اردن کار کرده بود. آن‌ها تانک‌های کهنه انگلیسی را برای ما فرستادند. آن‌ها را به ما فروختند و بابت آن پول گرفتند... تسلیحاتی [فروختند] که نمی‌شد با آن با دشمن خود بجنگیم.»

این سیاستمدار مسیحی لبنانی که برای نزدیک به ده سال رئیس‌جمهور این کشور بوده، افزود: «به این دلیل است که گفتم ما باید از مقاومت حمایت کنیم. اما اسرائیلی‌ها، یک ارتش ضعیف [در لبنان] می‌خواهند و می‌خواهند تسلیحات حزب‌الله را هم بگیرند. قطعا، ما نباید این تسلیحات را واگذار کنیم.»

لحود ادامه داد: «اگر به خاطر این تسلیحات نبود، اکنون وضع لبنان به مراتب بدتر از عراق و دیگر کشورها بود و در آشوب به سر می‌برد.»

وی با بیان اینکه در دهه ۱۹۹۰ هم از سلاح مقاومت حمایت کرده و آن را عاملی بازدارنده در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی خوانده، در مورد تحریم‌هایی که آمریکا به بهانه مقابله با مقاومت علیه لبنان وضع کرده، گفت: «زمانی که اسرائیل نتوانسته ما را از منظر نظامی شکست دهد، حالا دارد از منظر اقتصادی نگاه می‌کند و می‌خواهد جوانان ما را با خود همراه کند.»

لحود در مورد ریشه اعتراضات کنونی در لبنان هم گفت جوانان لبنانی به ساختار قومیتی و مذهبی سیاست در لبنان و فساد حاکم بر آن معترض هستند و برای رسیدن به حقوق خود اعتراض می‌کنند. 

اظهارات این سیاستمدار برجسته لبنان در شرایطی مطرح می‌شود که کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی لبنان را برای خلع سلاح مقاومت تحت فشار قرار داده‌اند. این هفته «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در موضعی مداخله‌جویانه، سلاح مقاومت را عامل بی‌ثباتی خواند و گفت دولت لبنان باید حزب‌الله را خلع سلاح کند.

 این در حالی است که ارتش لبنان سال‌هاست که عملا در تحریم غیررسمی طرف‌های غربی قرار دارد و آمریکا و کشورهای اروپایی از فروش جنگ‌افزارهای مؤثر به ارتش لبنان که توان دفاع را به این کشور بدهد، خودداری کرده‌اند. واشنگتن اذعان دارد که هدف از این کار، «حفظ دست برتر اسرائیل در منطقه» است.

رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۰۰ میلادی بخش بزرگی از جنوب لبنان را در اشغال خود داشت و تنها به واسطه توان نظامی و قدرت تقابل حزب‌الله لبنان بود که مجبور به عقب‌نشینی از این مناطق شده است. همین امر موجب شده تا سلاح مقاومت، به عنوان عاملی بازدارنده در برابر تجاوزگری رژیم صهیونیستی به شمار رفته و از حمایت عمومی در جامعه لبنان برخوردار باشد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس