اغتشاش

در فضای «ناامنی» هیچ تحول مثبتی رخ نخواهد داد و طبق قاعده عقلایی و پذیرفته‌شده‌ی علم سیاست مدرن، بازی «ناامنی» بازی دو سر باخت است و در نهایت همه هزینه‌های آن بر خزانه ملی تحمیل خواهد شد.

سرویس سیاست مشرق- تامس هابز، فیلسوف برجسته‌ی بریتانیایی، در دوران متقدم حیات خود،  چنان وحشتی را از «ناامنی» در کشور خود تجربه کرد که همین ترس، به محور اندیشه سیاسی او(به عنوان یکی از نظریه‌پردازان اصلی سیاست در دوران جدید) تبدیل شد. او مفهوم «لویاتان» را از کتاب مقدس به عاریت گرفت تا توصیف‌گر دولتی باشد که با قدرتی که تبدیل به «اقتدار» شده، ناموس جامعه‌ی انسانی، یعنی «امنیت» را برقرار کند. در تفکر هابز، امنیت اُسّ و اساس تداوم جامعه انسانی است که هیچ قیمتو هزینه‌ای برای تحقق آن، ارزان نیست.

در دو سه روز اخیر، در پی اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین و نرخ‌های جدید، اعتراضاتی در سطح جامعه ایجاد شد که در شروع، تنها در چارچوب اعتراض به نحوه اجرای این طرح و نگرانی از تاثیر کششی این کالا بر سایر اقلام بازار قابل تفسیر بود، لیکن بعد از گذشت ساعاتی، هسته‌های سازمان‌یافته، آموزش دیده و حرفه‌ای با نفوذ به صفوف اعتراضی، دست به خشونت، تخریب، غارت و آتش زدن اموال عمومی زدند. تغذیه تبلیغاتی عملیات آشوب در لوای اعتراض به نرخ بنزین، در روندی هماهنگ توسط رسانه‌های ضدانقلاب و ضدایرانی وابسته به بیگانه از همان ساعات نخست آغاز شد.

رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای صبح روز یکشنبه، 26 آبان، در ابتدای جلسه‌ی درس خارج فقه درباره‌ی مسائل پیش‌آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت، مطالبی بیان کردند. که بخشی از آن بیش از اندازه مهم و اساسی است:

"...نکته‌ی دوّم اینکه خب بله، یقیناً بعضی از مردم از این تصمیم یا نگران میشوند یا ناراحت میشوند یا به ضررشان است یا خیال میکنند به ضررشان است، به هر تقدیر ناراضی میشوند، لکن آتش زدن به فلان بانک، این کار مردم نیست، این کار اشرار است؛ کار اشرار است، این را باید توجّه داشت. در یک چنین حوادثی معمولاً اشرار، کینه‌ورزان، انسانهای ناباب وارد میدان میشوند، گاهی بعضی از جوانها هم از روی هیجان با اینها همراهی میکنند و این‌جور مفاسد را به بار می‌آورند."

رهبر معظم انقلاب سپس به نکته‌ای حکیمانه اشاره کردند که در ذات خود، دربردارنده‌ی بن‌مایه‌های نظریه‌های سیاسی مدرن است:

"این مفاسد هیچ مشکلی را درست نمیکند جز اینکه علاوه‌ی بر هر مشکلی که هست، ناامنی را هم اضافه میکند. ناامنی بزرگ‌ترین مصیبت برای هر کشوری است، برای هر جامعه‌ای است، اینها قصدشان این است. شما ملاحظه کنید در این دو روز تقریباً یعنی دو شب و یک روزی که از این قضایا گذشته همه‌ی مراکز شرارت دنیا علیه ما، این کارها را تشویق کردند؛ از خانواده‌ی منحوس خبیث خاندان پهلوی تا مجموعه‌ی خبیث و جنایت‌کار منافقین، اینها دارند مرتّباً در فضای مجازی و در جاهای دیگر تشویق میکنند، ترغیب میکنند که این شرارتها انجام بگیرد. من عرضم این است: هیچ‌کس به این اشرار کمک نکند؛ هیچ انسان عاقل و شایسته‌ای که به کشور خودش علاقه‌مند است، به زندگی راحت خودش علاقه‌مند است، به اینها نباید کمک بکند؛ اینها اشرارند، این کارها کار مردم معمولی نیست."[1]

آن‌گونه که از برخی گزارش‌های میدانی برمی‌آید، هسته‌های اصلی آشوب که به صورت کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده عملیات تخریب و غارت را پیش‌می‌برند، الگوهای ترکیبی عملیاتی چند هفته اخیر را که در عراق، لبنان و هنگ کنگ اجرا شده به کار می گیرند و همین مساله روشن می سازد که اصولا «مساله بنزین» برای این دستجات، صرفا یک بهانه و یک جور اسم رمز شروع عملیات بوده که از مدت‌ها قبل برای آن از سوی «کانون‌های شرارت» فرامرزی برنامه‌ریزی شده است. هشدار درباره این برنامه‌ریزی شرورانه، از ماه‌ها قبل و حتی از سال گذشته، توسط رهبر انقلاب داده شد.

برای مثال، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در 1 آبان سال گذشته، در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدا، فرموده بودند:

" اینها اوّل امسال که سال ۹۷ است -یا اندکی قبل از امسال، اوایل سالِ جاریِ مسیحی- اعلام کردند که ایران تابستان داغی خواهد داشت؛ مقصودشان این بود که ما در تابستان به سراغ ایران میرویم و نقشه‌های ما در ایران تحقّق پیدا خواهد کرد؛ یعنی همین اختلاف و دعوا و این را بکِش به خیابان و آن را بیاور در عرصه و [بین] این گروه با آن گروه، آن گروه با آن گروه [دیگر]، جنگ راه می‌اندازیم، دعوا راه می‌اندازیم؛ هدفشان این بود. به کوری چشم آنها تابستان امسال یکی از بهترین تابستانهای سال بود. بعد هم گفتند جمهوری اسلامی چهل‌سالگی را نمیبیند؛ یعنی در پاییز و زمستان امسال همان توطئه‌ها را عمل خواهیم کرد. ملّت ایران با استحکام تمام ایستاده است؛ به توفیق الهی در بیست‌ودوّم بهمن، این ملّت سالگرد چهلم انقلاب اسلامی را با شکوه بسیار بهتر از سالهای قبل برپا خواهد کرد.
 ملّت بیدار است. مسئولین هم مشغولند؛ کار میکنند، تلاش میکنند؛ البتّه بیشتر باید تلاش کنند. من هم به ملّت عزیزمان عرض میکنم این بیداری را حفظ کنید؛ اینکه اینها گفتند در سال ۹۷ ما چنین میکنیم، چنان میکنیم، و نقشه‌هایی را برای جمهوری اسلامی ابراز کردند -یعنی در واقع نقشه‌شان لو رفت- این ممکن است فریب باشد؛ ممکن است جنجال را برای سال ۹۷ بکنند، نقشه را برای سال ۹۸ بکشند؛ مِن‌باب مثال. همه باید حواسشان جمع باشد؛ به همه‌ی ملّت عرض میکنم. آمریکا دشمن خبیثی است، دشمن حیله‌گری است، دستش با صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه در یک کاسه است و همه‌ی آنها دشمن ایران اسلامی و دشمن ملّت ایرانند؛ ما باید بیدار باشیم. البتّه ما قوی‌تر از آنها هستیم؛ آنها با این انگیزه‌ی قوی علیه جمهوری اسلامی، تاکنون هیچ غلطی نتوانسته‌اند بکنند، بعد از این هم نمیتوانند بکنند؛ در این تردیدی نیست."[2]

مجموعه‌ای از اقدامات، تحرکات، زمینه‌سازی‌ها و سازماندهی‌ها از مقطع اغتشاشات دی‌ماه 96، توسط اتاق فکر متشکل از سرویس‌های جاسوسی دشمن(در راس آن‌ها موساد)، با بهره‌گیری از جریان نفوذ داخلی و لجستیک درون‌مرزی، انباشت شد تا بازوی اجرایی طرح «فشار حداکثری» رییس‌جمهور آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. از راه‌اندازی تلویزیون وابسته به سعودی به نام «ایران اینترنشنال» در لندن، تا روند «ادراک‌سازی» از طریق بازوهای سیاسی-سرگرمی چون تلویزیون بهایی «من و تو»، تا جریانات فعال تخریبی در حوزه مبادلات ارزی، تا اخلال در بازار معیشت، تا ارتباط‌گیری و تشکل‌سازی برای اوباش و اشرار در نقاط ملتهب و دارای گسل در حاشیه تهران و برخی شهرهای کشور، تا به کارگیری شیوه‌هایی چون استفاده از دختران و زنان جوان برای ایجاد انگیزه در جوانان کم سن و سال و پرحرارت، تا ...همه و همه نشان از یک طراحی پیچیده و چندلایه می دهد که قرار است اهداف انضمامی پروژه‌ی ترامپ را در جهت «تسلیم و استحاله» کشور محقق کند، که به فرموده رهبر انقلاب در نهایت آب در هاون خواهند کوبید و نقش روی یخ خواهند زد، چرا که «اِنَّ کَیدَ الشَّیط‌ـانِ کانَ ضَعیفا».

در فضای «ناامنی» هیچ تحول مثبتی رخ نخواهد داد و طبق قاعده عقلایی و پذیرفته‌شده‌ی علم سیاست مدرن، بازی «ناامنی» بازی دو سر باخت است، چرا که هم اعتراضات اقتصادی اولیه را کاملا به بیراهه انحراف می برد، هم هزینه‌های سنگین را بر خود ملت تحمیل می کند(چرا که اموال عمومی و هزینه‌های سیاسی، اقتصادی و جانی مترتب بر اغتشاش و آشوب در نهایت بر خزانه ملت تحمیل خواهد شد).

به عنوان نکته پایانی باید تاکید کرد که دغدغه‌ی سلطه‌ی «اوباش» و «اشرار» و شکل‌گیری هرج و مرج جنگل‌گونه و در نهایت به خطر افتادن «نظم مدنی»(به عنوان ستون قوام و دوام جامعه)، مبنای مهم‌ترین نظریه‌های دولت از هابز و روسو تا هگل بوده است. این یعنی، در هر کجای دنیا، که دولتی مستقر و با سطوحی از اقتدار وجود دارد، «امنیت» یک خط قرمز بنیادین است و با هیچ بهانه‌ای تعرض به آن، تحمل نمی شود. به طریق اولی، در ایران، به عنوان قلب منطقه غرب آسیا، و لنگر ثبات در این منطقه حساس و استراتژیک از دنیا(که در مطالعات استراتژیک، بخشی از هارتلند محسوب می شود)، «امنیت»، از اهمیتی صدچندان برخوردار است که با هیچ عذر و بهانه‌ای قابل خدشه نیست.


 

 

[1] https://www.mashreghnews.ir/news/1010771

[2] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    67 46
    یادت هست مشرق؟ صبح جمعه وقتی هنوز خبری نبود همینجا برایت نوشتم نظام فورا این تصمیم را لغو کند تا دیر نشده. اما نخواستید اینکار را بکنید. حتی همان لحظه می شد فورا روحانی را برکنار کرد اما نکردید. پس چوبش را بخورید.
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      7 59
      کارگران مجرد که عمدتا از غرب کشور به تهران آمدند را دریابید تا در دام لیدرهای اغتشاش نیقتند
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      19 1
      اتفاقا من ده روز قبل گفتم افزایش نرخ بنزین موجب در رفتن کش انتقادها و حوادث ناگوار میشه منتها کسی گوش نکرد الان زمان خوبی هم نبود برای افزایش نرخ بنزین
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    17 59
    الان اینها را برای چه کسی می نویسی؟ منتظر اغتشاشگران بخوانند و متنبه شوند؟ راه چاره یکی از این دو تا است آزادی حسین فریدون و یا اعلام حکومت نظامی.
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      4 9
      درود به شرفت .
  • بيادشهيدبسيجي IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    36 81
    واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد . . .
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      9 30
      جانم فدای رهبرم آقاجان قسم به خانم حضرت زهرا(س) همه زندگیم فدای یک لحظه لبخند شما
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    کسانی که آزادی را فدای امنیت می کنند نه لیاقت آزادی را دارند و نه امنیت. بنیامین فرانکلین
    • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
      گور بابای تو و بنیامین فراکلین
  • IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    45 6
    آقا، من میگم اگه بنزین پونصد تومن گرون میشد بدون سهمیه، برای صد میلیون لیتر در روز، پنجاه میلیارد درآمد اضافه میشد. به پنجاه میلیون نفر، روزی هزار تومن میرسید یعنی نفری ماهی سی هزار تومن. خانواده پنج نفره صد و پنجاه هزار تومن. این بهتر نبود؟! وجدانا؟!
  • ايراني با غيرت IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    27 81
    خامنه اي لب تر كند جان را فدايش ميكنم، به والله قسم سيدعلي فقط اشاره كنه، يك به يك اين منافقين ولدزنا را از ذوالفقار علي ميگذرونم.
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      10 24
      دقت کنید :: بسیاری از این نوع کامنت ها با قصد و بعضا توسط دشمن با جملات به ظاهر انقلابی و ولایی گفته میشه، که مردم رو تحریک و ایجاد بدبینی نسبت به نیروهای انقلابی واقعی کنه! مراقب باشید کسی که ندیده و بدون اطلاع عنوان ولد زنا به دیگران میده، این آدم یا بسیار گمراه و جاهله، یا خیانت کاره پشت الفاظ انقلابی
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    39 13
    کار حسن آتش فشان است.
  • محمد IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    17 52
    سایه رهبری بالا سرمون باشه ان شاءالله...
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
    5 57
    کارگران مجرد که عمدتا از غرب کشور به تهران آمدند را دریابید تا در دام لیدرهای اغتشاش نیقتند
  • DE ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    41 3
    پليس ها در كجايند الان اينجا در خبرها امد كه اوباش بانك مركزي را هم اتش زدند جواهرات ملي و پشتوانه پول ايران انجاست أيا در ايران همه دست بدست هم دادند تا ايران را نابود كنند بابا سپاه فكر كند ايران سوريه است بفكر كشور هيچ كس نيست ما پليس در هيچ جا نمي بينية چه خبره آنجا ، مزدور انگليس انجام وطيفه كرد بيشرف را بايد اويزان كرد
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    4 43
    خدا سید رو حفظ کنه.
  • ایرانی IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    7 10
    الناس علی دین ملوکهم مردم به شیوه حاکمانشان زندگی میکنند
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    36 25
    مشرق شرف داشته باش و آماري از تعداد كشته هاي جليقه زردهاي فرانسه به دست پليس ْن كشور را اعلام كن ظرف 55 هفته چند نفر از اشرار فرانسوي به دست پليس آن كشور كشته شدند ؟
  • ابو.. IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    4 17
    الان با این مقدمه و موخره ای که نوشتی باید نتیجه بگیریم تاکید رهبری بر امنیت برگرفته از نظریات هابز و روسو و ... بوده؟!!! کج سلیقه...
  • مسعود IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    3 10
    به طور حتم رهبری خودشون رو سینه سپر تصمیم غلط نحوه اجرای گرانی بنزین کردند و از آبروشون مایه گذاشتند جهت جلوگیری اختلاف مجلس و دولت و اغتشاش بیشتر. جانم فدای رهبر
  • دوست IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
    3 12
    سلام مشرق جان رهبر تنهاس. الان خیلیا تو ذهنشون شبهه شده که آقا چرا این حرفارو زدن. منتشر کن مطلبم رو.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس