برنامه استوا

ما به‌دنبال ساخت برنامه‌ای بودیم که علاوه بر حفظ رسالت عام تلویزیون به‌عنوان سرگرمی، به‌دنبال جریان‌سازی نیز باشیم.

به گزارش مشرق،  برنامه گفت‌وگو محور استوا به تهیه‌کنندگی سعید ستودگان و اجرای سیدحسین حسینی، شنبه‌ها بعد از خبر شبانگاهی به روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود و بعد از پخش 10‌قسمت از این برنامه، می‌شود یواشکی ادعا کرد که آزادانه و هوشمندانه صدای موافقان و مخالفان سرسخت موضوعات خاص اجتماعی از زبان یک برنامه گفت‌وگو محور تخصصی در حال شنیده شدن است. اتفاقی که به گفته مخالفان معمول صداوسیما جای بسی شگفتی و قدردانی دارد. به همین بهانه مبارک، به سراغ سعید ستودگان، تهیه‌کننده این برنامه رفته‌ایم تا کمی استوایی شویم...

بیشتر بخوانید:

«مطرب» در ژانر خالتور؛ پرویز پرستویی یک دانگ هم شبیه جواد یساری نشد! +عکس


*چطور شد که به تولید این برنامه رسیدید و هدف اصلی از ساخت این برنامه چه بود؟


ستودگان: ما به‌دنبال ساخت برنامه‌ای بودیم که علاوه بر حفظ رسالت عام تلویزیون به‌عنوان سرگرمی، به‌دنبال جریان‌سازی نیز باشیم. ما سعی کردیم هدف خود را در مسیر دوم یعنی جریان‌سازی قرار دهیم و حرف‌هایی را که شاید در عرف به نام جامعه نخبگانی قلمداد شود، با یک زبان عامیانه‌تر در اختیار مخاطب قرار دهیم و همین باعث شد که به طرح برنامه استوا برسیم. با طرح مسائلی که تا به حال کمتر در تلویزیون درباره آن‌ها صحبت شده است.

معمولاً برنامه‌هایی مثل استوا با طرح موضوعات خاص، حتماً نیاز به یک اتاق فکر پویا و شجاع دارد. از دردسرهای انتخاب موضوع تا حاشیه‌های اتاق فکر برنامه بیشتر بگویید.

ستودگان: به نظر ما رسانه متعلق به همه مردم ایران است و همه سلایق مختلف در این رسانه نقش و جایگاه دارند.

ولی به نظرم این جواب خیلی کلیشه‌ای، شعاری و شاید به دور از واقعیت باشد.


ستودگان: در این 10قسمتی که استوا پخش شده، شما شاهد این گذاره بوده‌اید یا خیر؟ ما در این برنامه سعی کرده‌ایم که این به قول شما شعار را تبدیل به عمل کنیم. در هر برنامه ما موافقان و مخالفان سرسخت آن موضوع حضور دارند. ما سعی کردیم تمام نظرات مختلف را به گوش مخاطب برسانیم و بینندگان‌، مردم آن‌قدر باهوش و عاقل هستند که بهترین نظر را انتخاب کنند. ما هم به همین دلیل سعی کردیم در اتاق فکر خود افرادی با نظرات و سلایق مختلف انتخاب و به برنامه دعوت کنیم، در این اتاق فکر معمولاً تضارب آراء داریم، بحث می‌کنیم و در نهایت بهترین کارشناس را برای برنامه دعوت می‌کنیم.

 انتخاب دکور برنامه، جو و اینرسی که به فضای برنامه حاکم است، همه چیز از یک برنامه آرام و بدون تنش خبر می‌دهد، در صورتی که ما عادت کرده‌ایم همچین برنامه‌هایی در فضای پر سر و صدا و اکتیوتری ببینیم. هدف شما از اول همین بوده یا ناخواسته برنامه به این سمت و سو هدایت شده است؟


ستودگان: درباره فضا، دکور و میزانسن برنامه اتفاقاً چالش زیادی داشتیم. هدف ما این بوده که سعی کنیم نظرات موافق و مخالف یک موضوع را در برنامه نشان دهیم. اما همیشه به این نکته نیز توجه داشتیم که قرار نیست گفتن این‌گونه نظرات با دعوا، جنجال و دست به یقه شدن جلو برود. ما می‌توانیم در یک فضای آرام، دوستانه و صمیمی بنشینیم و درباره موضوعات مختلف با همدیگر گفت‌وگو کنیم. اختلاف نظرهایمان را بیان کنیم. حتی انتخاب اسم برنامه، رنگ دکور، چینش صندلی‌ها همه به‌نحوی تعیین شده که این مفهوم را برساند. و اتفاقاً فکر کنم همین‌ها باعث تفاوت استوا با برنامه‌های مشابه خود باشد. تمام سعی ما این بوده که یک برنامه جریان‌ساز تولید کنیم و با دعوت از کارشناسان و نخبگان موضوعات مختلف، سعی کنیم مخاطبان عام ما بیشتر در حال یادگیری از این برنامه باشند و بتوانند بیشترین استفاده خود را از این برنامه داشته باشند.

منبع : صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس