ساخت واحد مسکونی توسط گروه جهادی

مهم‌ترین برنامه ابتکاری این گروه، اجرای طرح زیباسازی نمازخانه‌های مدارس شهرستان میانه است که تاکنون در ۹ مدرسه این شهرستان اجرا شده.

به گزارش مشرق، کوله‌بار جهاد را از همان نوجوانی بر دوش گذاشته‌ و از همان سنین پایین دریافته‌اند که امروز مناطق محروم کشور، مهم‌ترین سنگر دفاع از جان و مال و ناموس میهن هستند؛ دانش‌آموزند و جهادگر. می‌دانند که مدرسه از همان ابتدا هم برای تعلیم ساخته شده و هم برای تربیت. پس در دوران تحصیل به حفظ دروس بسنده نکرده و اردوهای جهادی را کارگاهی برای خودسازی و محلی برای یادگیری مهارت‌های زندگی یافته‌اند. اردوهایی که از نظر مسؤولان برگزارکننده آن، راهی است مناسب برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و سبب می‌شود با صرف هزینه‌ای اندک، اتفاقات چشمگیری در زمینه آبادی مناطق محروم کشور رخ دهد. ما نیز امروز را که تقویم ورق خورده و روی ۱۳ آبان، یعنی «روز دانش‌آموز» ایستاده، فرصت را غنیمت یافتیم تا با گردانندگان چند گروه جهادی دانش‌آموزی در گوشه و کنار کشور صحبت کنیم. افرادی که همگی معتقدند فعالیت‌های جهادی دانش‌آموزی نقش موثری در رشد شخصیتی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آن دارد و می‌تواند نوجوانانی متعهد و مسؤولیت‌پذیر را به جامعه تحویل دهد.

از سیل‌زدگان تا روستاییان محروم
گروه جهادی شهید عادل سعد یکی از همان گروه‌های جهادی است که توانسته در دو سال اخیر نوجوانان زیادی را برای شرکت در کارهای عمرانی در مناطق کم‌برخوردار دور هم جمع کند. اعضای این گروه جهادی را دانش‌آموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهرستان دزفول تشکیل می‌دهند و محل برگزاری اردوهای جهادی این گروه نیز روستاهای محروم همین شهرستان است.
اشکان بهمنی کسی است که از بدو تاسیس گروه جهادی شهید عادل سعد مسؤول آن بوده و در زمان تاسیس این گروه خودش دانش‌آموز بود و اکنون سال دوم دانشجویی‌اش را در دانشگاه آزاد دزفول می‌گذراند. بهمنی برایمان تعریف می‌کند از سال ۹۶ که این گروه جهادی را تشکیل داده‌اند تا امروز، هر سال حداقل پنج اردوی جهادی را برپا کرده‌اند. اردوهایی که بیشتر در زمینه فعالیت‌های عمرانی به‌خصوص بازسازی و رنگ زدن سقف و دیوارهای واحدهای مسکونی و مدارس روستایی برگزار شده است. مسؤول گروه جهادی شهید عادل سعد در این زمینه یکی از آخرین اردوهای جهادی‌شان را مثال می‌زند و می‌گوید: مرداد امسال تعدادی از دانش‌آموزان بسیجی دختر و پسر را به روستای حسن‌آقا منطقه شهیون شهرستان دزفول اعزام کردیم. در این اردو خواهران به انجام کارهای فرهنگی و اجرای برنامه‌های آموزشی برای کودکان و خانواده‌های روستایی پرداختند و برادران نیز کارهای عمرانی را انجام دادند؛ کارهایی مثل بازسازی چند منزل مسکونی و گچ‌کاری و رنگ‌زدن سقف و دیوارهای مدرسه روستا. اردوهای گروه جهادی شهید عادل سعد معمولا در فصل تابستان که زمان تعطیلی مدارس است، برگزار می‌شود. با این حال، این گروه فروردین امسال به علت وقوع سیل در استان خوزستان اردویی را نیز در یکی از روستاهای اطراف اهواز برپا کردند و در این اردو علاوه بر ساخت چند سیل‌بند در این روستا، کمک‌های مردمی والدین دانش‌آموزان شهرستان دزفول را نیز به دست مردم سیل‌زده آن روستا رساندند. آن‌طور که بهمنی می‌گوید، فقط بخش اندکی از بودجه و امکانات لازم برای برگزاری اردوهای جهادی این گروه از سوی بسیج سازندگی شهرستان تامین می‌شود و عمده بودجه مورد نیاز گروه جهادی شهید عادل سعد، آن چیزی است که از خیران دزفولی می‌گیرند؛ خیرانی که معمولا یا با مشاهده آگهی‌های این گروه در فضای مجازی جذب کمک به آن می‌شوند یا اعضای گروه به صورت چهره به چهره برای کمک به فعالیت‌هایشان از آنها دعوت می‌کنند.

سختی، نمک کار جهادی است
اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان که از همان زمان پیروزی انقلاب اسلامی در پایتخت و دیگر شهرهای ایران تشکیل شد، بیش از ده سال است که دانش‌آموزان را زیر نظر سازمان بسیج سازندگی به اردوهای جهادی مختلف در مناطق محروم اعزام می‌کند.

این اردوهای جهادی معمولا در فصل تابستان برگزار می‌شود و تابستان امسال نیز اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهر تهران طبق روال سالیانه خود، اردویی جهادی در روستاهای محروم اطراف کاشمر برگزار کرد. اردویی که در آن ۸۷ نفر از دانش‌آموزان عضو انجمن‌های اسلامی مدارس گوناگون پایتخت به همراه اعضای گروه جهادی «انصارالمهدی» که در محل خود اتحادیه مستقر است، به این اردو اعزام شدند. امیررضا احمدزاده که خود دانش‌آموز سال دوم مقطع متوسطه دوم است و از سال تحصیلی گذشته به عضویت اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهر تهران درآمد، امسال مسؤول گروه جهادی اعزام‌شده از سوی این اتحادیه بود. او به جام‌جم می‌گوید که دانش‌آموزان شرکت‌کننده در این اردوی جهادی توانستد در طول ده روز عملیات تخریب و ساخت مجدد شش واحد مسکونی را در روستای نامِق کاشمر از مرحله پی‌کنی تا آجرکشی انجام دهند. واحدهایی که همگی پیش از شروع این عملیات، خانه‌هایی خشت و گلی بودند که سال گذشته بارندگی‌های شدید آنها را تقریبا به طور کامل تخریب کرده بود. احمدزاده تعریف می‌کند که بیشتر دانش‌آموزان شرکت‌کننده در اردوی جهادی کاشمر به هیچ وجه تجربه انجام کارهای سخت ساختمانی را نداشتند و از نظر او، این حس‌وحال ایجاد شده در اردوی جهادی است که نوجوانان ظریف ۱۳ تا ۱۷ ساله را به سمت انجام این فعالیت‌های دشوار سوق می‌دهد. مسؤول گروه جهادی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان شهر تهران تاکید دارد، فضای معنوی ایجاد شده در اردوهای جهادی نوجوانان را به این درجه از کمال فکری می‌رساند که بیش از دو هفته از همه تفریحات، دلخوشی‌ها، دوستان و خانواده خود دل بکنند و برای یاری مردم محروم کشور به انجام این کارهای دشوار، آن هم در شرایطی سخت دست بزنند.

کار با عطر «یاس»
دو سالی است که جمعی از دختران دانش‌آموز شهرستان میانه استان آذربایجان‌شرقی با همت حوزه بسیج دانش‌آموزی این شهرستان در قالب گروه جهادی «یاس» دور هم جمع شده‌اند. مسؤولشان می‌گوید هدف اصلی آنها از تشکیل این گروه ترویج کارهای جمعی در میان بچه‌هایی است که بیشترشان در خانواده‌های کم‌جمعیت زندگی می‌کنند؛ هدفی که در کنار غنی‌سازی اوقات‌فراغت دانش‌آموزان و تربیت دخترانی خلاق و مسؤولیت‌پذیر از سوی زهرا قربانی، مسؤول گروه جهادی یاس و دیگر مدیران حوزه بسیج دانش‌آموزی ناحیه میانه دنبال می‌شود.
قربانی که خود فرمانده واحد خواهران این حوزه بسیج است، در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد که اعضای گروهش گلچینی است از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان میانه به همراه تعدادی از کارشناسان بانوی بسیج سازندگی شهرستان و چند هنرجو و دانشجوی دختر که در فعالیت‌های جهادی نقش چراغ راهنما را برای دانش‌آموزان دارند و کارهای هنری و گرافیکی و دیگر مهارت‌هایی را که مورد نیاز اعضای این گروه جهادی است، به جوان‌ترها آموزش می‌دهند. یعنی اعضای گروه یاس در برنامه‌های این گروه نه‌تنها کار جهادی انجام می‌دهند، بلکه مهارت‌هایی را نیز آموزش می‌بینند که می‌تواند به درد آینده زندگی‌شان بخورد. بخش زیادی از فعالیت‌های گروه جهادی یاس حاصل خلاقیت خود آنهاست. به گونه‌ای که اعضای این گروه علاوه‌بر اجرای طرح‌های ابلاغی از سوی سازمان بسیج دانش‌آموزی کشور، چند طرح ابتکاری را نیز در شهرستان میانه آغاز کرده‌اند که از قضا مورد استقبال بسیج دانش‌آموزی، سازمان بسیج سازندگی و مدیران مدارس این شهرستان قرار گرفته‌اند.

مهم‌ترین برنامه ابتکاری این گروه، اجرای طرح زیباسازی نمازخانه‌های مدارس شهرستان میانه است که تاکنون در ۹ مدرسه این شهرستان اجرا شده. مقصود از زیباسازی نیز طراحی، نقاشی و تزئین در و دیوار این نمازخانه‌هاست. در این برنامه هم اعضای گروه جهادی یاس شرکت می‌کنند و هم خود دانش‌آموزان مدارسی که طرح در مدرسه‌شان به اجرا درمی‌آید. به گفته قربانی، هدف اصلی از اجرای این طرح ایجاد محیطی جذاب در نمازخانه مدارس است تا دانش‌آموزان در فصول سرد سال که دیگر حیاط مدارس چندان قابل استفاده نیست، فضایی با نشاط را داشته باشند تا در اوقات فراغت و زنگ‌های تفریح دورهم جمع شوند. فرمانده واحد خواهران حوزه بسیج دانش‌آموزی شهرستان میانه تاکید دارد که استقبال از طرح زیباسازی نمازخانه‌های مدارس آنقدر گسترده است که تابستان هر سال با چند درخواست جدید از سوی مدیران مدارس شهرستان میانه برای اجرای این طرح در مراکز آموزشی‌شان مواجه می‌شوند.

این استقبال خوب، مسؤولان گروه جهادی یاس را به این نتیجه رسانده است که طرح ابتکاری دیگری به نام تزیین و نظم‌دهی کتابخانه‌های مدارس دنبال کنند. طرحی که قربانی درباره آن این چنین توضیح می‌دهد: یکی از برنامه‌های طرح «شهید بهنام محمدی» که چند سالی است از سوی سازمان بسیج دانش‌آموزی در برخی مدارس هدف دنبال می‌شود، ایجاد باشگاه‌های هم‌خوانی کتاب در این مدارس است، اما ما در بررسی‌هایمان فهمیدیم بسیاری از دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی حتی یک بار هم به این کتابخانه‌ها سرنمی‌زنند. به همین دلیل، برای جذب بچه‌های این مدارس به کتابخانه‌هایشان با مشارکت خود آنها کار تزیین، نظم‌دهی و شماره‌گذاری کتاب‌های موجود در آن را انجام دادیم. این کار تا امروز در دو مدرسه میانه انجام شده و در نظر داریم سال به سال کتابخانه‌های مدارس بیشتری را نظم‌دهی کنیم. برگزاری جشن‌های مختلف ملی و مذهبی در مدارس مناطق کم‌برخوردار شهرستان میانه، یکی دیگر از فعالیت‌های گروه جهادی یاس است.

*جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس