david sling

سامانه پدافندی فلاخن داوود ساخت مشترک کمپانی رافائل اسراییل و Raytheon امریکاست که از ماه آوریل ۲۰۱۷ میلادی در ارتش رژیم صهیونیستی عملیاتی شده است.

سرویس جهان مشرق- در روزهای اخیر برخی‌ رسانه‌ها اخباری را مبنی بر دستیابی نظامیان روسیه به یک موشک پدافندی پیشرفته اسراییلی در خاک سوریه منتشر کردند. این منابع مدعی بودند که یک موشک پدافندی از سامانه David’s Sling ساخت رژیم صهیونیستی در خاک سوریه سقوط کرده اما منفجر نشده و نقریبا سالم به دست روس‌ها رسیده است. اما ریشه این ماجرا و ابعاد واقعی آن چیست؟

حمله موشکی ماه جولای ۲۰۱۸

روز ۲۳ جولای سال ۲۰۱۸ ارتش سوریه که در آن زمان درگیر عملیات بزرگ جنوب این کشور و پاکسازی استان‌های درعا و قنیطره بود اقدام به شلیک دو موشک به سمت مواضع تروریست‌ها چسبیده به مناطق جولان اشغالی میکند. برخی منابع موشک‌های شلیک شده را از مدل OTR۲۱ توچکا و برخی موشک تشرین که در واقع تولید تحت لیسانس موشک فاتح۱۱۰ کشورمان است ذکر کردند. با توجه به اینکه صهیونیست‌ها در این منطقه لایه‌های پدافندی متعددی را مستقر کرده‌اند شلیک موشک‌ها بلافاصله توسط سیستم‌های پدافندی اسراییل کشف شده و اقدام برای رهگیری آغاز میشود.

اینفوگرافی از موشک تشرین

علی رغم اینکه محل اصابت احتمالی موشک‌های سوری در خاک سوریه است اما اسراییلی‌ها برای سرنگون کردن این موشک‌ها کاملا مصمم بودند. دو دلیل عمده برای این موضوع قابل تصور است : نخست اینکه تروریست‌ها در این منطقه همواره از حمایت و پشتیبانی ارتش اسراییل برخوردار بوده و علاوه بر ارسال سلاح و تجهیزات و ایجاد کمپ و بیمارستان‌های میدانی مجهز، پدافند هوایی این رژیم نیز با ایجاد مزاحمت برای نیروی هوایی سوریه مانع از بمباران مناطق حضور تروریست‌ها میشدند و حتی در ۲ مورد اقدام به سرنگونی یک فروند جنگنده Su۲۴ سوری در سپتامبر ۲۰۱۴ و یک فروند Su۲۲ در جولای ۲۰۱۸ بر فراز بلندی‌های جولان توسط سامانه پدافندی پاتریوت خود کردند.

دلیل دوم برای رهگیری موشک‌های سوری تست سامانه پدافندی جدید ارتش اسراییل یعنی David Sling یا همان فلاخن داوود بود که مدت کوتاهی از استقرار آن در بلندی‌های جولان میگذشت.

سامانه پدافندی فلاخن داوود

ویژگی‌های سامانه پدافندی David’s Sling

سامانه پدافندی David’s Sling یا فلاخن داوود ساخت مشترک کمپانی Rafael اسراییل و Raytheon امریکا است که از ماه آوریل ۲۰۱۷ میلادی در ارتش رژیم صهیونیستی عملیاتی شده است. این سامانه پیش از ورود به ساختار پدافندی ارتش اسراییل بیش از ۵ سال تست‌های میدانی و آزمایش‌های شلیک خود را در خاک ایالات متحده انجام داده و به گفته مدیران شرکت Raytheon کارخانه‌های در ۳۰ ایالت امریکا در کار ساخت آن سهیم بوده‌اند. موشک موسوم به Stunner به معنای "گیج کننده" که از این سامانه شلیک میشود بردی حدود ۱۶۰ کیلومتر داشته و از روش برخورد مستقیم یا Hit to Kill برای نابودی اهداف خود استفاده میکند و فاقد مواد منفجره است.

موشک Stunner

این سامانه مشخصا برای مقابله با توان موشکی ایران و گروه‌های مقاومت طراحی شده و مخصوص مقابله با موشک‌های بالستیک کوتاه برد و تاکتیکی نظیر اسکاد، فاتح ۱۱۰ یا زلزال است که به تعداد بالایی در اختیار ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان قرار دارد. در مقام مقایسه این سامانه را میتوان در کلاس کاری موشک MIM۱۰۴ پاتریوت برشمرد.

نخستین شلیک سامانه فلاخن داوود و خسارت بزرگ صهیونیست‌ها

پس از اینکه در روز ۲۳ جولای ۲۰۱۷ موشک‌های سوری شلیک شده و پدافند اسراییل اقدام به مقابله میکند دو تیر موشک Stunner از سامانه فلاخن داوود شلیک میشود اما به دلایل نامعلومی از رهگیری موفق عاجز میمانند. یکی از موشک‌ها پس از ناتوانی از اصابت به هدف در آسمان اقدام به نابودی خودکار خود میکند اما موشک دوم بدون فعال شدن سیستم خود انهدامی در خاک سوریه و مناطق تحت کنترل ارتش فرود می‌آید. به دلایل متعدد امنیتی هیچ گونه تصویری از این موشک در رسانه‌ها منتشر نمی‌شود اما ظاهرا موشک تا حد زیادی سالم و قابل بازیابی بوده است.

تصویر لحظه شلیک پدافند فلاخن داوود اسراییل به سمت موشک سوری

ارتش سوریه موشک را به کدام طرف تحویل میدهد؟

اگرچه در همان هنگام شایعاتی مبنی بر دستیابی ارتش سوریه یا نظامیان روس به موشک پدافندی اسراییلی منتشر میشد اما حدودا ۱ سال و نیم پس از این ماجرا در روزهای اخیر تعداد زیادی از رسانه‌ها مدعی شدند که ارتش سوریه موشک پدافندی اسراییلی را به نظامیان روس تحویل داده است.

اما وزارت دفاع روسیه و برخی دیگر از فرماندهان روس اعلام کردند که هیچ موشکی توسط سوریه به آنها تحویل داده نشده است.

در سوی دیگر اما سایت المصدر که ارتباط نزدیک‌تری به محور مقاومت و دولت سوریه دارد در خبری مدعی شد که این موشک نه به طرف روس بلکه به مستشاران ایرانی حاضر در خاک این کشور تحویل داده شده تا برای بررسی بیشتر و امکان استفاده از فناوری پیشرفته آن و نحوه مقابله با این سامانه به ایران منتقل شود.

غنیمت بزرگ جنگی از دشمن صهیونیستی

در صورت صحت ماجرا و دستیابی کشورمان به این موشک، با توجه به اینکه موشک منفجر نشده و تا حدود زیادی سالم به دست نیروهای خودی رسیده است میتوان با بررسی دقیق ساختار موشک راه‌های مقابله یگان موشکی خودی برای عبور از سد این موشک پدافندی و امکان ایجاد اخلال در سیستم‌های راداری و الکترونیک آن را به دست آورد و یا اینکه در صورت سالم بودن بردهای الکترونیک یا گیرنده‌های راداری تعبیه شده در موشک از فناوری پیشرفته اهدایی کمپانی Raytheon که به نوعی غول صنایع نظامی امریکا در مقوله پدافند ضد موشکی است استفاده کرد.

منابع:

https://mobile.almasdarnews.com/article/damascus-gave-iran-advanced-israeli-missile-captured-in-syria-russian-media/

https://www.raytheon.com/capabilities/products/davidssling

https://southfront.org/israel-launches-two-patriot-missiles-at-syrian-warplane-over-golan-heights-video/

https://www.defensenews.com/smr/space-missile-defense/2018/07/27/davids-sling-missile-system-used-for-first-time-by-israel/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 17
  • بدبخت IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    بنزین شده 3 تومن بعد تو نشستی اینجا چه اراجیفی نوشتی ؟
    • قریشی . بوکان IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      کسانیکه مثل شما در بند شکم و پول یارانه سر ماهشون هستند بیجا می کنند وارد متن اینگونه اخبار میشن. شما بهتره برید سایت اصلاح طلبانی که بهشون رای دادین همونجا محتویات دل و روده تون رو بالا بیارید که چرا بنزین چنین شد و دلار چنان شد! به ما ربطی نداره ، ما اومدین مطالب مورد علاقه خودمون رو در سایت مورد علاقه مون مطالعه می کنیم و اینقدر شعور داریم که مسائل رو قاطی نکنیم، در مورد بنزین در متن خبر مربوط به خودش کامنت میذاریم نه هرجایی دلمون خواست . به نظر من و خیلی های دیگه اهمیت این مطلب بسیار بیشتر از قضیه بنزینه . کشوری که امنیت اون زیر سوال باشه نون خوردن داشته باشه هم اهمیت نداره . برای من خیلی همه که کارشناسان صهیونیست و امریکائی در مورد قدرت بالای مقابله ایران به زانو دراومدن . همچنین مسائل مالی برای همه کشورهای دنیا وجود داره نه فقط ایران . همین چند روز قبل اعلام کردن که همه کنسولگری های رژیم صهیونیستی در همه کشورها در اعتراض به حقوق و دستمزد به تعطیلی کشیده شدن و یا در فرانسه و انگلیس بیشتر اوقات اعتصاب و تظاهرات منجر به آتش کشیده شده خودروها رو شاهدیم . آدم باش برو سرتو بکن توی سایتی که باب میل خودت داره آمار میده
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      اتفاقا اونی که بنزینو گرون کرده هم 6 ساله که داره به مشرق فحش میده :))))
    • محمد IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      84 12
      تو به روحانی رای بده، بعد به بقیه گیر بده چرا کار می کنید !!؟. نظرت مثل اسم ات حال بهم زنه
    • DE ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      55 11
      همین اسم واقعا شایستت هست عزیز نابرادر.
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      57 8
      مزدور کثیف بنزین مصرف می کنی؟
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      30 7
      20:32 به نظر اسمت برازنده میاد..
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      61 8
      از آلبانی که اخراج بشی کجا میری ؟؟
    • DE ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      33 14
      شد که شد ملت اینجا تو آلمان لیتری ۱.۵ ایرو معادل ۲۰۰۰۰ تومن میدند مثل اسبم کار میکنند اینقدر هم نق نمیزنند.
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      33 8
      حیف از یونجه ای که تو می خوری
    • ۱۲۳ IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      21 9
      نویسنده این متن سیاسی نویس هست نه اقتصادی نویس
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      49 6
      بنزین بخاطر بی تدبیری های یک کلیددار شیفته غرب شده 3تومن...مشرق چکارکنه...!
    • سرباز IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      31 11
      عقلت كمه تقصير نداري/ كلا پرتي /تو تو همين بنزين بمون / اينگونه مطالب براي امثال ناداني مثل تو نيست. چه بسا عاقل را اشارتي....
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      28 8
      یه موشک بزنید به این جونور
    • IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      22 6
      ۳ تومن آزاد هست. بنزین شده ۱۵۰۰
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      34 10
      بنزین 3 هزار ی و دلار 13 هزاری و مسکن و بیکاری و تورم دست گل رای هوشمندانه امثال شما به جناح محبوبتونه و گرنه همین مقدار پیشرفت هم مدیون و مرهون مقاومته
    • رها IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
      22 8
      علی رغم مخالفت عمومی وبدونه هیچ گونه مجوزی از هیچ نهادی ،دولت روحانی دست به اینکار زده ،آنهم دراین برهه وزمان حساس که منطقه دچار اعتراضات شدیدی شده واین کار روحانی بیان این مطلب میتواند باشد که ایران هم دچار آشوب بشود.
    • DE ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      13 8
      ۲۰:۳۲بدبخت بنزین شده 3 تومن بعد تو نشستی اینجا چه اراجیفی به عنوان کامنت نوشتی ؟پاشو تنه لش با دوچرخه برو یک کاری گیر بیار هم ورزشه هم فکر پوسیده ات را درمان میکنه.
    • عزت FI ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      10 11
      امثال شماها عادت به شکوه کردن دارند.همیشه فقط بفکر منافع شخصی خود هستید؟ کشور خیالی نیست به چه سمت و سوی کشیده شود!آن قدرت نظامی همان است که تا به امروز از کشور محافظت کرده و اجازه نداده دشمنان زورگو و زیاده خواه جهانی ایران را مثل عراق و سوریه و لیبی کنند و کشور و ملت را به خاک سیاه بنشانند! جنابعالی هم بدونه ترس در امنیت کامل غروب یک پتو برداری بروی تو یکی از پارکهای شهر تا صبح مطالعه کنید درس بخوانید بدونه اینکه کسی جرأت کند کوچکترین مزاحمتی برایتان پیش بیاورد امنیتی که در اروپا هم وجود ندارد تا این اندازه دارم میبینم!قبلأ این مسئله گفته شده و حل شده مردم باید قناعت داشته باشند و کشور ریاضت اقتصادی را پیشه کند که میشود همان اقتصاد مقاومتی!
    • محمد IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      12 9
      فکر احمقانه بیش از این نیست دیگه .چون امروز بنزین گرون شده باید همه چیز رها بشه و به بنزین پرداخته بشه. اما نمیگن اون موقع که با دلار توخیابونها می رقصیدند و استقبال دیپلمات های وطن فروش به فرودگاه ها میرفتن و به دیوار کشی متهم میکردند باید فکر اینجا شو میکردن. این ما هستیم که باید گریبان خائنان و نفهمان را بگیریم اما صبر استراتژیک ما هنوز به سر نیامده و منتظریم تا بهتر از این فکر ناشایست خود را بشناسید ...
    • ج د ا IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      5 6
      دقیقا با نظر برادر (( قریشی - بوکان )) موافقم منتها نمیتونستم به این قشنگی حرف دلم را بیان کنم ماشاالله خیلی قشنگ و کامل گفتند و جواب (( بدبخت )) را دادند .
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      5 4
      خداوکیلی ی حساب و کتاب کنید. ببینی تو هر مسیری چقد بنزین مصرف میشه و چقدر رو کرایه میاد یعنی مسیر 10000 تومنی زیر ی لیتر بیشتر مصرف نمیشه که افزایش کرایه 2000 تومانه و این هیچ تاثیری رو قیمت هیچ چیزی نباید داشته باشه. یعنی هیچی نباید گرون بشه ولی میشه چون خودمون دنبال بهانه می گردیم که گرون کنیم. چون خودمون ب خودمون رحم نمی کنیم
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    12 55
    باید سهمیه بنزین را به انواه خودروهابطور مساوی بدهید وهرخودرو روزی۱۰لیتر
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      20 2
      بلاخره بايد كمبودبودجه رايه جورجبران كنند راحتترين راه مردم
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    16 8
    مردک بدبخت نخون مقاله رو مجبوری .
  • محمد IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    28 10
    این موشک نتیجه سالها تحقیقات دانشگاههای برتر آمریکاست. بهترین خبری بود که شنیدم.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    5 20
    روسیه تایید نکرده چون میدونه باید به اسراییل پسش بده. مطمئن هستم الان موشک تو روسیه هست
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    17 27
    مشرق کی میخوای از فاز فشنگ بازی بیای بیرون ؟!
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    12 30
    مشرق تو نون شبمون موندیم توروخدا ولمون کن. موشک به چه درد ما میخوره اخه؟
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      3 2
      وای که تو چقدر نوک دماغ بینی
    • یا صاحب الزمان(عج) IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
      0 0
      مجبور نیستید بخونید،اینجا یک سایت سیاسیه،اخبار سیاسی و... رو مینویسه،اقتصاد دست یکی دیگست،برو به همون شکایت کن.
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    23 8
    از کی تا حالا به روس‌ها محور مقاومت می‌گویند؟!
    • ناشناس IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      2 8
      از وقتی که شما شروع کردی به توهم زدن .
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    3 14
    روسیه به خاطر این تکذیب کرده چون باید پسش بده به اسراییل. موشک دست روسیه هست
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    11 17
    موشک پدافندی وقتی شلیک میشه اتش موتور موشک دیگه نمیذاره چیز زیادی از موشک سالم بمونه بخوصوص که این رو زمین از فاصله ی زیاد افتاده پس فکر نکنم چیز زیادی ازش مونده باشه
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      9 9
      به به دانشمند!
    • قریشی IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      21 8
      وجدانا تا حالا موشک دیدی؟!!!
  • ناشناس IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    5 20
    مواظب باشيد تله نباشد و به عمد پرتاب نكرده باشند تا حريف را گمراه يا سرگرم كنند. از صهيونيست كثافت همه چيز ممكن است.
  • pezhman IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    25 4
    موشک فقط حسن کلید
  • Ali IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۴
    11 3
    بخدا درد از ملت کم کنید نه سم به آن اضافه کنید، مردم تحت فشار هستند آن هم حداکثری شما هم می‌توانید به حداقل برسانید نه به انفجار تبدیلش کنید.
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    5 9
    نباید به توان موشکی غنیمت جنگی اکتفا کرد می تواند یک تاکتیک فریب برای ساخت و هزینه موشک ها باشد یکی از دو موشک خود به خود انهدام شده و دیگری سالم بدون رهگیری یا اصلا با رهگیری فرقی نمی کنه تا بخواییم مثل این را بسازیم دشمن تغییر تاکتیک داده باید حتما مهندسی معکوس و البته بهینه شده بسازیم
  • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    10 35
    واقعا خیلی سردبیر بدی هستی ملت دارن برا ادامه زندگی جون میکنند روز به روز فقیر تر میشن تو این اراجیف رو میزاری برا من اینا برا ما نون و آب میشه مگه
    • مهدی IR ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      3 8
      شما که دنبال نون و آبی بیخود می‌کنی تا ساعت ۱۲:۳۰ پای گوشی هستی !! جای این که بکپی !! عجب آدمایی پیدا میشه! حرف نزنی نمیگن لالی . بعد میای و ادعا شعور و سواد هم میکنید. چون بنزین گرون شده باید کل اخبار اجتماعی ٬ ورژشی٬ امنیتی٬ در مورد بنزین باشه؟ طرف شب تا صبح پای اینترنته و صبح تا شبم می‌خوابه بعد حرف از نون میزنه
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
      3 6
      نون و اب رو بیابون میخوای کوفت کنی امنیت لازم نیست ؟؟؟
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۸
      0 1
      بقیه دنیا از روی شکم سیری دنبال ارتقاء قدرت نظامی هستن آخه.
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    11 9
    مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل درود بر رزمندگان اسلام
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    7 2
    روسیه هم عضو مقاومت شده ؟!
  • حسن US ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    5 9
    تو المان قیمت بنزین خیلی بیشتر خونه هم مصیبه متاسفانه ایرانیا تنبل و نق نقو بار اومدن قدر کشورشون رو نمیدونن
  • IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    8 5
    بر فرض اینکه خبر درست باشه، یکی بهترشو میسازند. مثل مخاطب های عوام مشرق نیستند که! سواد دارند و دوباره بهترشو طراحی میکنند.
    • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
      6 2
      داره به صهیونیستها دلداری میده!!! میگه گریه نکنید یکی بهترش میسازید. حالا تو چرا انقدر ناراحتی!!!
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    8 6
    الکترونیک مثل 50 سال پیش نیست که به قطعات این موشک نگاه کنی و کپی کنی . موبایل را میشه کپی کرد؟
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    1 4
    چرا به ایران تحویل ندادند؟
  • سروش IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    1 6
    شاید از اطلاعات همین موشک بوده که گلوبال اوک رو زدن به احتمال زیاد همین شرکت ریتون در ساخت پروژه گلوبال هم نقش داشته!!!
  • A IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۵
    8 3
    به امید پروردگار متخصصان امتیتی کشور موشکها و تجهیراتی یالاتر از فلاخن داود تولید میکنند
  • پژمان IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    2 0
    جقدر کارشناس درون مرزی و آلمانی .....داریم زندگی کنید بابا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس