پیری جمعیت

عملکرد عوامل نفوذ در حوزه سیاستگذاری جمعیت، یکی از مصادیق برنامه‌های چندلایه و پیچیده‌ی نظام سلطه برای زدن آسیب‌های غیرقابل جبران به پیکره جامعه ایرانی است که نامه وزیر بهداشت، تایید دیرهنگام آن بود.

سرویس سیاست مشرق- رهبر معظم انقلاب، به سنت معمول هر ساله، در آستانه سالروز فتح لانه جاسوسی (12 آبان 98)، در با جمعی از دانش‌آموزان و دانشجویان دیدار کردند. آن‌چه که در این مقال قصد پرداختن به آن است، طلیعه سخنان معظم‌له بود که موجد یکی از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین مسایل مبتلا به جامعه امروز ایران است.

رهبر انقلاب در شروع بیانات خود فرمودند:

"...وجود انبوه جوانان -میلیون‌ها جوان- در کشوری که این همه ظرفیّت کار و تلاش دارد، یک نعمت بزرگی است. من همین جا تنبّه بدهم این مطلبی را که بارها و بارها تکرار کرده‌ام؛ سیاستی وجود دارد که این نعمت را از ملّت ایران سلب کند؛ نعمت وجود جوانان انبوه و فراوان را. نتیجه‌ی این مسئله‌ی تحدید نسل، ده سال دیگر، پانزده سال دیگر این خواهد بود که شما دیگر کشور را متراکم از نسل جوان مشاهده نخواهید کرد؛ و اینکه بنده این همه تکرار میکنم، تأکید میکنم، هشدار میدهم، به خاطر این است. بعضی از خطرات و اقدامات خطرناک هست که اثر آن بعد از ده سال، بیست سال ظاهر خواهد شد، آن وقتی که دیگر کاری هم نمی‌شود کرد. البتّه مسئولین محترم به بنده قول داده‌اند که با جدّیّت این مسئله را دنبال کنند، مشکلات را برطرف کنند، که ان‌شاءالله همین کار را هم باید بکنند و خواهند کرد؛ [ما هم] تعقیب میکنیم موضوع را. "[1]

این دغدغه‌ی مکرّر و دیرپای معظم‌له، در چند سال اخیر، به ویژه بعد از سخنرانی معروف ایشان در مهرماه سال 91 که سیاست «تنظیم خانواده» را نادرست خواندند[2] ، به تناوب در سخنرانی‌ها و بیانات عمومی و خصوصی از سوی ایشان مورد تاکید قرار گرفته است.

برای نمونه، در 13 فروردین سال جاری، در دیدار رهبر معظم انقلاب با مسوولان، از قول سعید نمکی، وزیر بهداشت، نقل شد که معظم‌له، وزیر را بعد از جلسه صدا زدند و به طور خاص درباره مساله پیر شدن جمعیت ایران و نقشی که وزارت بهداشت می تواند در جلوگیری از آن ایفاء کند، تذکر دادند. در پایان همین تذکرات، نمکی قول داد که وزارت بهداشت در همین موضوع، پروژه‌ای ویژه را تهیه و خدمت رهبری ارایه کند. [3]

پیرو همین دغدغه‌های ویژه رهبر انقلاب درباره مساله استراتژیک جمعیت و پیر شدن کشور، وزیر بهداشت در نامه‌ای به محضر ایشان (تاریخ 20 مهر 98)، کمی دیرهنگام ولی بالاخره بر اشتباه بودن فرمول‌ها و شاخص‌های محاسبه نرخ رشد جمعیت درنهادهای مسوول و در نهایت غلط بودن برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌ها بر مبنای این ارزیابی‌های غلط، صحه گذاشت که خود، تایید دغدغه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بود. نمکی در بخشی از این نامه نوشت:

"  مستحضرید مهمترین مولفه ارزشیابی جمعیت، میزان باروری کل (TFR) است که در سال 1395 این شاخص را 2.01 اعلام نمودند، سپس با رایزنی‌هایی که انجام دادند این عدد به 2.1 ارتقا یافت. تحلیل علمی این رقم یعنی آنکه مسئولین نظام نباید بدین حد نگران باشند و ما به بالاتر از سطح جایگزینی رسیده‌ایم. اولین گام اینجانب و همکارانم تشکیک نسبت به این ارقام بود که می‌تواند حاصل یک اشتباه محاسباتی و یا خدای ناکرده محصول یک غرض ورزی  مبتنی بر نیات غیر منطبق با مصالح ملی باشد.

همزمان در تحقیقی بین المللی که مشاور عالی اینجانب جناب آقای دکتر اکبری که امروز از طرف وزیر، نماینده تام الاختیار در موضوع جمعیت هستند نیز در این پژوهش همکاری داشتند؛ نرخ باروری کل به  میزان 1.7 به دست آمد که بسیار کمتر از سطح جانشینی بود. حاصل این تحقیق برای مقابله با مقالات نادرست قبلی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان (Lancet) چاپ و منتشر شد.

در راستای اغنای (اقناع) علمی کارشناسان این عرصه در کشور، بحث‌های فراوانی صورت گرفت تا متفقا عدد 1.84 مورد توافق همگان قرار گرفت که باز هم بسیار کمتر از سطح جانشینی و موید صحت نگرانی عالمانه حضرتعالی است. "[4]

حقیقت آن است که درباره این خیانت و جنایت توامان در حق ملت ایران در حوزه جمعیت، مدت‌هاست که دلسوزان کشور، از کارشناسان متعهد و وطن‌دوست حوزه جمعیت تا شخص رهبر معظم انقلاب، هشدار می دهند، اما باز ورود مستقیم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به موضوع موجب شد که بالاخره از طرف مسوولان مستقیم دولتی تحرکی سر بزند و موضعی نشان داده شود.

برای مثال، در اوایل همین مهرماه گذشته، در واکنش به اعلام گزارش دفتر جمعیت سازمان ملل در مورد نرخ باروری ایران در سال 2019، شبکه کانون‌های تفکر ایران (ایتان)، در نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه، با آمار و استدلال علمی، آمار اعلام شده از سوی سازمان ملل را نادرست خواند. در بخشی از گزارش این کانون می خوانیم:

" در حالی دفتر جمعیت سازمان ملل در گزارش سال 2017 نرخ باروری ایران در بازه 2010 تا 2015 و 2015 تا 2020 را 1.7 و 1.87 فرزند به‌ازای هر زن اعلام کرده که در گزارش سال 2019 خود این نرخ‌ها را به 1.91 و 2.15 تغییر داده است!

این ارقام حتی با گزارش سازمان جهانی دیگر همچون بانک جهانی که نرخ باروری ایران در سال 2017 و 2020 را 1.64 و 1.54 فرزند اعلام کرده است، تفاوت فاحشی دارد. "[5]

اما مقاله‌ی حسین مروتی، کارشناس امور جمعیتی که سال‌هاست مساله بحران جمعیت را به صورت تخصصی دنبال می کند، در واکنش به نامه وزیر بهداشت به رهبری، حائز نکات مهمی درباره نقش «نفوذ» در دستکاری آمار و ارایه اطلاعات غلط به مجموعه‌های سیاست‌گذاری بود. مروتی ابتدا به نقش یکی از معاونان سابق وزارت بهداشت در سیاست‌گذاری‌های غلط در حوزه جمعیت نوشت:

" به عنوان نمونه دکتر سیاری -معاون سابق وزارت بهداشت- در آذرماه 1393 و در یک همایش، گفته بود که کشور در وضعیت «عروسی جمعیتی» است ولی ما مشغول عزاداری شده‌ایم! نهایتا هم مدعی شده بود که اطلاعات پیش بینی سازمان ملل از جمعیت ایران به صورت ناقص به مقام معظم رهبری منتقل شده است.

نهایتا هم بر پایه همین اکاذیب و اشتباهات گفته بود: ارائه خدمات بهداشتی و اجرای برنامه تنظیم خانواده، موجب کاهش جمعیت کشور نبوده است وخدمات باروری سالم باید برای گروه‌های مختلف سنی تداوم یابد! "

او سپس به نام دو نفری اشاره کرد که در چند سال اخیر، محور مطالعات جمعیتی و منبع اصلی دادن اطلاعات نادرست به مسوولان مربوط بوده‌اند:

" آیا دکتر نمکی نمی داند چه کسانی آمارهای جمعیتی را دستکاری کرده اند؟ عدم اطلاع ایشان بسیار بعید است؛ چرا که با اندکی جستجو می شود فهمید که محاسبه نرخ باروری در دو سرشماری اخیر بر عهده «دکتر محمد جلال عباسی شوازی» استاد جمعیت شناسی دانشگاه تهران، بوده است. اگر هم محاسبه نرخ باروری بر اساس داده های «مطالعه شاخص های سلامت و تغییرات جمعیتی» (DHS)  صورت گرفته باشد، پای دکتر میمنت حسینی چاوشی ؛ پژوهشگر جمعیت دانشگاه ملی استرالیا، در میان است. "

مروتی سپس برخی ویژگی‌های مشترک این دو چهره را یادآور می شود که حسینی چاوشی و عباسی شوازی ویژگی های مشترک زیادی دارند از جمله این که هر دو تحصیل‌کرده استرالیا هستند، هر دو در مقاطعی مورد حمایت یک تراست انگلیسی بوده اند، هر دو ارتباطات وثیقی با صندوق جمعیت سازمان ملل دارند و هر دو اکنون به دلیل اتهامات امنیتی تحت محاکمه و بر اساس شواهد و قرائن موجود، ممنوع الخروج هستند[6] .

میمنت حسینی چاووشی
محمدجلال عباسی شوازی

گفتنی است که میمنت حسینی چاووشی، فرد دارای تابعیت استرالیا و پژوهشگر دانشگاه ملبورن، به لطف مسوولان مربوطه به تمامی جزییات و آمارها و نقشه‌های جمعیتی کشور دسترسی داشت. این فرد در آذرماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد. اتهام او نفوذ در حوزه سیاست‌گذاری جمعیتی کشور و ارایه آمار غلط و دستکاری‌شده حتی به سطوح بالای نظام عنوان شد. در همان مقطع، عباسی شوازی، همکار چاووشی هم توسط دستگاه اطلاعاتی احضار و تحت بازجویی قرار گرفت. [7]

لازم به ذکر است که بلافاصله بعد از بازداشت او و احضار و بازجوی همکارش، حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه ای روحانی، در توئیتی کنایی خطاب به تشکیلات اطلاعاتی نوشت:

" اجازه بدهند افتخار امنیتی کردن جمعیت‌شناسی به دیگران برسد، برای شما همان حوزه محیط زیست فعلاً کافی است. "

آشنا و تقدیر از عباسی شوازی

این در حالی است که حجت‌الاسلام پژمان‌فر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در همان مقطع انتشار خبر دستگیری تیم نفوذ در حوزه سیاستگذاری جمعیتی، توضیحاتی قابل تامل ارائه داد که پرده از عمق این خیانت برمی داشت:

" در مقطعی قرار بود سیاست‌های جمعیتی اعمال شود و بتواند نرخ جمعیتی را در روندی متعادل قرار دهد تا جامعه مسیر طبیعی خود را طی کند، اما با توجه به اینکه بخشی از موضوع تهاجم به کشور موضوعات جمعیتی است و کاهش جمعیت یک جنگ تمام عیار برای دشمن است؛ دشمن برای آن برنامه‌ریزی و برای کاهش آن کار منسجمی را اجرا می‌کند؛ امروز وضعیت‌مان به‌گونه‌ای شده است که نرخ جایگزینی به عدد ۱/۶ تا ۱/۷ هم رسیده است. "

این نماینده مجلس افزود:

" متأسفانه برخی از افراد نفوذی برای مسئولان ما با یک مدل دیگری که در حقیقت دستکاری کردن در مدل اصلی کنترل جمعیت بوده، آمارها را به صورتی نمایش دادند تا نرخ جایگزینی بالای ۲ درصد نشان داده شود. این موضوع در واقع بی‌خیالی و بی‌تفاوتی را در بین مسئولان ما تشدید کرد و بعضا با همین سیاست که ما باید سیاست‌های کنترل جمعیتی را ادامه دهیم، وزارت بهداشت و درمان مسیر غلط خود را ادامه داد که گزارش‌هایی در خصوص این روند غلط وزارت بهداشت داشتیم. "[8]

حال که با نامه وزیر بهداشت، رسما دغدغه‌ی رهبر معظم انقلاب درباره‌ی آمارسازی‌های غلط و بر مبنای آن، سیاست‌گذاری‌های اشتباه در حوزه جمعیت تایید شد، شاید لازم باشد بار دیگر به بخشی از بیانات ایشان، درباره نوع خاصی از نفوذ که مسوولان را هدف گرفته، رجوع کنیم. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان(20 اسفند 94) فرمودند:

" یکی از آماج های این نفوذ مسئولانند؛ آماج دوّم مردمند. مسئولان آماج این نفوذند؛ برای چه؟ هدف چیست؟ هدف این است که محاسبات مسئولان را عوض کنند و تغییر بدهند؛ یعنی مسئول جمهوری اسلامی به این نتیجه برسد که با ملاحظه‌ی هزینه و فایده احساس کند که باید این اقدام را بکند، این اقدام را نکند؛ نفوذ برای این است به این نتیجه برسد که فلان رابطه را قطع کند، فلان رابطه را ایجاد کند؛ نفوذ برای این است که این محاسبات در ذهن مسئولین عوض بشود. آن‌وقت، وقتی نتیجه این بشود که فکر مسئولین و اراده‌ی مسئولین در مشت دشمن قرار بگیرد، دیگر لازم نیست دشمن بیاید دخالت مستقیم بکند؛ نه، مسئول کشور همان تصمیمی را میگیرد که او میخواهد. وقتی محاسبه‌ی این حقیر عوض شد، تصمیمی را میگیرم که او میخواهد؛ من همان کاری را که او میخواهد مفت و مجّانی انجام میدهم؛ گاهی بدون اینکه خودم بدانم -یعنی اغلب بدون اینکه خودم بدانم- این کار را انجام میدهم. [بنابراین] سعی میکنند محاسبات مسئولین را عوض کنند. پس آماج اوّل مسئولینند. "[9]


[1] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=43896

[2] https://www.entekhab.ir/fa/news/79784

[3] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/01/14/1980265/

[4] https://www.farsnews.com/news/13980814000545

[5] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/07/07/2107307

[6] https://www.farsnews.com/news/13980814000545

[7] https://www.mashreghnews.ir/news/915506

[8]  https://www.tasnimnews.com/fa/news/1397/09/08/1887294

[9] http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=32587

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    19 2
    عجب خرتو خریه !
  • خسته ام US ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    31 71
    تا قبل از اينكه اين بچه به دنيا بياد سه روزي يه بار كوبيده ميزدم ولي الان ماهي يه بار هم شده برام حسرت ، نظرتون چيه بذارمش پرورشگاه و هر از چند گاهي فقط بهش سر بزنم ؟
    • AU ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      45 16
      برو خودت روانشناس معرفی کن
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      13 6
      فکر کنم زیادی مشکل داری
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      26 8
      خدا عقلت بده، بچه آدم مهم تر هست یا شکم آدم؟! من جانم هم برای فرزندم می دهم تا چه برسد نخوردن وعده غذایی یا نپوشیدن لباس درست حسابی ثمره زندگیت فرزندت هست.
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    60 15
    زمینه افزایش جمعیت با اقتصاد صحیح و جامعه آزاد ایجاد میشه نه با دستور
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۱
      4 4
      صد سال پیش جامعه آزاد و دستور داشتند؟
  • DE ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    68 8
    بچه میخواهیم چکار مهم اینه که خانومها برن دانشگاه فارغ التحصیل شوند و از صبح تا شب یک عمر دنبال کار بدوند و اکثر درآمدشان خرج قر و فر شود ومیلیونها جوان بیکار بمانند.توهین کردن به مادران خانه دار که بهشت زیر پایشان است به عنوان آشپز و رختشور و خانه دار...اُمُل ...باعث شده که بچه دار شدن و تربیت اولاد بی اهمیت و کاری درجه ۳ قلمداد شود.اگر میخواهید خانمها نسل پرورش دهند مقام و احترام بانوان خانه دار را در اجتماع زیاد کنید و حق و حقوق و حتی حقوق بازنشستگی برای سنوات تربیت فرزند در نظر بگیرید والا بایستی در آینده از خارج بچه بخرید یا مانند غربی ها داعش درست کنید تا برایتان میلیونها پناهنده کارکن درست کند.
  • ناشناس IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    37 6
    اینقدر نفوذ بااشکال مختلف در تصمیم گیری ها ی مملکت عیان شده که به خودم شک میکنم نکنه منم توسط بابا بزرگی .ننه بزرگی نفوذیم خبر ندارم.این آشنا رو چرا نمیگیرن محاکمش بکنن .آبروی وزارت اطلاعات حفظ میشه والا
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 1
    حیف که نمیشه گفت که مگه میشه به ایشون دروغ گفت....
  • حمید IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    24 8
    در دولت اقای احمدی نژاد این خطر اعلام کرد ولی همین اقایان به او خندبدن حتی تحرح که دررابط با وام ودادن مبلغی پول از طرف دولت را مثل مسکن مهر افتظا گفتن
    • علی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      15 13
      خدا پدر مادر احمدی نژاد رو بیامورزه. حامی مستضعفین بود. خدا طول عمر با عزت بهش بده.
  • رضا IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    34 7
    پس حمايت همزمان تلويزيون از مسئله چند همسرى همچين بيراه هم نيست ! شما كه موافق افزايش جمعيتيد بايد جواب بديد كه با سيل جمعيت بيكار و گرسنه چه خواهيد كرد ؟! هنوز سه چهارم از فارغ التحصيل هاى دانشگاه ها دارند خيابون گز ميكنند ! اصلاً ببينم از آقازاده هاى عزيز كه بيش از نيمى از منابع مالى در اختيارشون هست ، كسب اجازه كرديد ؟! آيا عزيزان با توجه به كمبود منابع مالى و ملى اذن اين كار رو به شما ميدن ؟!
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      0 0
      میزان شغل تابع اوضاع کلی کشور و اوضاع کلی کشور تابع جمعیت است. روابط پیچیده است و اوضاع به این سادگی که فکر می کنید نیست.
  • علیرضا IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    25 5
    واقعا خجالت داره از زبان مسعولین شنیدن تشویق به افزایش جمعیت.با سیاستهای غلط خارجی و دزدیهای سیستماتیک اقا زاده ها مردم رو به فقر و فلاکت کشوندین بعد توقع جمعیت بیشتر دارین.اقایون بیسواد یه فرمول ساده بهتون یاد بدم.درامد مردم رو دو سه برابر کنید.جمعیت باورنکردنی رشد میکنه.خود من عاشق چند فرزندی هستم اما چه کنم کارمندم و شماها مسعولین بی عدالت ما هستین.حقوق ما به اندازه صدقه ماهلانه ایست که مادران اقازاده ها به فقرا میدن برا دفع بلا.ضمنا شما که جرات انعکاس حرف مردم رو ندارین بی خود میکنین نظر سنجی میکنید
    • ندا IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۱
      0 1
      اگر مشکل فقط پوله، پس چرا پولدارها تعداد بچه های کمتری دارند و با سگ و حیوان خانگی انس می گیرند؟! البته که درآمد مناسب واقعا تأثیر گذار هست اما مثالهای نقض بسیاری هم هست که نشون میده صرفا درآمد بالا منجر به فرزندآوری نمیشه بلکه تن پروری و تنبلی هم میاره
  • SE ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    38 4
    مقصر اصلی کسانی هستن که به این خائنین مسئولیت واگذار کرده اند
  • مهدی نجیبی IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    15 0
    البته از نظر بسیاری تنظیم خانواده به معنی کاهش دادن موالید و به تبع ،کاهش جمعیت فعال کشور تعبیر میشه اما تنظیم خانواده باید بر اساس الگوهای صحیح رشد جمعیت و به تناسب رساندن جمعیت کشور با نیازهای روز جامعه باشه و در کنارش نقش سیاست گذاران توسعه کشور کاملا نقشی سازندست ،قبل سیاستهای رشد موالید باید به فکر رشد ازدواج و روشهایی برای استحکام بخشیدن به بنیاد خانواده ها و در کنار اون ایجاد رفاه و امنیت برای زوجین بود تا بدین شکل بشه تمایل اونارو به افزایش زادو ولد بیشتر کرد ،بدیهیه که فردی با بنیه مالی بسیار پایین و اسیب پذیر یک فرزند رو به دو فرزند و دو فرزندو به سه فرزند ترجیح میده ....در مجموع دلایل عمده کاهش نرخ موالید عبارتند از ۱..کاهش نرخ ازدواج۲..مشکلات مالی۳..بدبینی نسبت اینده و ترس از اینده ۴..ازدیاد مشکلات عاطفی و سستی قوام خانواده ۵.. ازدیاد نرخ طلاق ۶..رفاه طلبی۷..بسترهای نامناسب اشغال ۸..خطرات ناشی از بارداری و جلوگیری از عوارض بارداری ۹.. فقدان انگیزه ۱۰..اشاعه فرهنگهای غربی و چالشهای فرهنگی
  • نیما IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    6 1
    لعنت به ادم فروش
  • علی اصغر ایرانپرست IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    24 0
    آمار ازدواج کم است بعلت کمبود شغل ونبود امنیت شغلی ونداشتن تامین اجتمایی جوانان از ترس مهریه های سنگین رغبت به ازدواج ندارند
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    21 7
    این دو تا رو باید بدن دست شیعیان علی، تا تیکه تیکه شون کنن، دیگه بقیه جرأت نکنن، بر علیه شیعیان اهل بیت برنامه ریزی کنن.
    • DK ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      5 0
      شاید اینطوری درست بشه.
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      3 0
      شیعه ! یه جوری از تیکه تیکه کردن گفتین یاد داعش افتادم
  • CY ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    18 0
    به این لیست نام اقای محمد باقر لاریجانی را هم وارد کنید ایشان بارها خواستار کاهش جمعیت ایران بودند
  • علی IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    18 1
    خیالتون راحت این آمارها رو بریز دور چه بخوای چه نخای جمعیت رو به کاهشه اگه میخای جمعیت زیاد بشه بایداول تبعیض را بردارید تبعیض در سهمیه کنکور و استخدام وغیرو دوم یه فکری به حال اقتصاد بکنید که فاجعه است سوم اختلاس نکنید این کارارو انجام بدین هفت جد آمریکا هم نمیتونه تو کاهش جمعیت تاثیر بزاره تا اینا هست بنده به هفت جدم سفارش میکنم ازدواج نکنید
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    8 1
    جنسش خوب بوده دوباره توهم زدید مسولان جمعیتی برنامه ریزی کنند ؟! مسول یا مختلص ؟! حاجی قوربون شکلت بعد از ای که کله پاچه را زدی یه کم برنامه ریزی جمعیتی بکن ؟! ما که خریم نمی‌فهمیم شما قبلاً برنامه ریز بردن گوسفندان به چرا بودید؟
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 0
    آقای وزیر بهداشت من وخانواده وبستگانمان مخالف طرحهای شما هستیم واگر روزی لازم شود که در برابرتان بایستیم به جنگ تن به تن با خواهد انجامید خواه افکار دولتیها براین منوال بچرخد که نام تروریست برما بگدارند ان موقع مهم نیست با نبود ما چه نامی برای ما انتخاب خواهید کرد یک مشت خرفت تو جامعه بعنوان مسئول قرارگرفته اند بجای اینکه به ریشه ها بپردازند به شاخه توسل پیدا کرده اند آنچه سبب تحدید نسل شد وجود یک سلسله مشکلات اقتصادی ودگرگونی فرهنگی بود که تو سط حوزه ها علم گردید . شما به اینده توجه دارید اما از گذشته که چه خیانتهای فاجعه باری درحق جوانان انجام دادید مثل گرانیهای اخیر دست بردارید ترا بخدا دست بردارید تو هم برای خود شیرینی کاری میخواهی انجام دهی
  • IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    14 0
    آقای وزیر بهداشت .مهمترین عامل رشد جمعیت می تواند اشتغال باشد جنابعالی اگر به فکر کاهش رشد جمعیت هستید به فکر اشتغال جوانان باشید تا جوانان بتواند تشکیل خانواده بدهند و رشد جمعیت متناسب گردد. بیکاری جوانان تحصیل کرده مهمترین عامل رشد کم جمعیت است
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    16 2
    جای سوال هست هرجا پای منافع مملکت درمیان است نام آشنا به عنوان مخالف به میان می آید
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      12 1
      کاملا موافقم
  • افشار IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    14 0
    چرا مسئولان نمی دانند علت عدم تمایل مردم به باروری و داشتن فرزند بیشترگرانی افسار گسیخته است وقتی یک خانواده از عهده هزینه یک فرزند بر نمی اید مسلما دیگر بفکر فرزند دوم نخواهد تهیه خانه و خودرو و تحصیلات هزینه وحشت ناکی دارد تهیه یکخانه ۶۰ متری یک میلیارد است خانواده از کجا بیاورد مساله تحریمها و گرانی دلار فاجعه ای بود برای کشور که اثرات آن سالهای بعد نمود می کند
  • ناشناس IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    15 2
    آره با این مملکت گل و بلبل که دارید طرف غلط میکنه ازدواج کنه و بچه بیاره برید دنبال کارتون تو این جمعیت 80 میلیونی موندید.جاتون گرم و نرمه دغدغه هیچی ندارید
  • عباس IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    19 0
    فرزند اوری پول میخواهد فرزند اوری کار می خواهد در کشوری که برخی یقه می بندد و تسبیح بدست و اختلاس و دزدی و پارتی بازی و جذب افراد بیسواد در کشوری که کارمندان از سر و ته کار می زنند بانکهای ما ربا می گیرند بجای سود کار ها کارشناسی نشده می باشد و هر روز طرحها باشکست در کشوری که همه میخواهیم جیبهایمان را پر کنیم و پز دادن به کانادا و امریکا برویم و فرزندان را در آن کشور بدنیا اوریم ...... چه کسی پاسخگوست فقط حرف فقط صحبت اگر میخواهیم کشوری داشته باشیمک و اباد باید ریشه فساد را بخشکانیم باید شایسته سالاری باشد پستها نباید در دست هر فرد از خدا بیخبر قرار گیرد تا کشور از اینها اصلاح نشود ما پس رفت خواهیم داشت نه پیشرفت
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    8 6
    ما مردان مشکلی با افزایش جمعیت نداریم. متاسفانه خانمها همکاری لازم نماز کنند. بیشتر از دوتا بچه نمی آورند بعد اجازه تعدد زوجات هم نمی دهند
  • حسن ازساوجبلاغ IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 0
    شایدبهترین روشی که انگیزه لازم دربین مردم برای ازدیاد نسل وفرزندآوری بیشترراتقویت میکند،تامین هزینه های تولد،اختصاص حساب مالی ویژه برای هرنوزاد،واریزمرتب هزینه های پرورش ورشد ونموی کودکان تارسیدن بمرحله اشتغال و.....استو دولتها باید درسندچشم انداز نسبت به تعیین ردیف بودجه وتعریف منابع تامین آن برای این مهم اقدام نموده واطلاع رسانی لازم عمومی بعمل آورند.
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    8 0
    اون که از همه غریبه ها آشناتره اون رو باید گرفت
  • آزاد IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    12 0
    حقوق و دستمزد و تورم رو کنترل کنید جمعیت درست میشه.وقتی حقوقی که میگیریم تا10هم برج نمیرسه غلط میکنم بازم بچه دار شم.کسی خرجشونو میده جمعیت زیاد شه؟ یا رییس جمهور که نمیتونه و نمیخاد نون سر سفره مردم بزاره.؟
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 1
    خیانت بعدی جوانگرایی است
  • رضا IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    13 1
    من به نوبه خودم عاشق بچه وتعدد اولادم ولی با این وضعیت بیکاری و کم درامدی ،هزینه های گزاف زندگی و...به نظرم نویسنده مطلب احتمالا درامد بالا داشته و درک درستی از مشکلات ندارند . برای یک سنوگرافی ده دقیقه ای حقوق چند روز مان را باید هزینه کنیم .وبعد از به عرصه رسیدن جوانان تازه مشکلات شروع میشود پیدا کردن شغل ،ازدواج و...
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 1
    اولا سن ازدواج بالا رفت ثانیا زنهای امروزی غالبا بیش از یک فرزند نمی آورند ثالثا یک فرزند را بعد از چندین سال ازدواج وزندگی مشترک ان هم با اصرار فامیلها بدنیا می آورند.رابعا مشکلات اقتصادی وسطح توقعات فرزندان وخانواده برای فرزند باعث می شود از اوردن فرزند زیاد بترسند.خامسا امروزه برای فرزند دار شدن پزشکان انقدر ازمایش ودارو ومی نویسند که هزینه بچه دار شدن بسیار زیاد است.سادسا راه تعدد زوجات بسته شدو.....حالا شما هی بگویید جمعیت ما در حال کاهش است .تا این مسائل را حل نکنید جمعیت افزایش نمی یابد خیالتان جمع باشد.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 2
    چرا از خانواده های دارای فرزند تازه بدنیا آمده حمایت نمی شود در این گرانی سرسام آور
  • محمد IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 0
    الان بزرگترین مشکل جمعیت فعلی تورم . گرانی . بیکاری . عدم استخدام دستگاههای دولتی.عدم امنیت شغلی وعدم امنیت اقتصادی کارخانه جات تولیدی....
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    8 1
    برای افزایش جمعیت ، مرخصی زایمان حداقل دوسال با حقوق در نظر گرفته شود
  • ناشناس IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 1
    عواملی که باعث رشد جمعیت نمیشود به شرح زیر است1-هزینه های سرسام آور زندگی و سخت شدن تامین معیشت وداشتن فرزند کم حداقل یک یا دو 2- کاهش اعتماد به دولت در بین جوانان و عدم مشخص بودن آینده کودکان در کشور3-كاهش رشد جمعيت مربوط به روند زندگي در كل دنيا مي باشد كه سطح توقع زندگي و فرزندان . امكانات مورد نياز آنان روز به روز افزايش يافته است4-کدام ارامش ذهنی و روانی برای والدین ایجاد شده است که در فکر گسترش با تفکر وبرنا مه ریزی شده خانواده باشند5- نبود اطمينان از آينده شغلي خود و هراس از آينده تحصيلي وكاري و مسكن فرزندان خود.6-متاسفانه نسل گذشته نتوانسته روش های خوب زندگی کردن را به نسل امروز بیاموزد .7- عدم تولیدثروت ملی و افزایش درآمد سرانه .
    • عباس IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      4 0
      سلام شما را باید بزارن جای وزیر بهداشت که آنقدر قشنگ گفتید آفرین
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    7 0
    من در هنگام تولد تک فرزندم حتی یک روز مرخصی نداشتم برم زن و بچه رو از بیمارستان مرخص کنم و شناسنامه بگیرم برای اون طفل مظلوم اقای لاریجانی موقع طرح یک هفته مرخصی برای پدران خندید و گفت مگه اقایون میزان و تصویب نشد با اون لحن معروف
    • نرگس IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      2 0
      تا وضعیت کار و ازدواج جوانان درست نشه وضعیت بدتر هم میشه ونیاز به آمارگرفتن نیست‌ تو هر خانواده ای تعداد زیادی افراد ازدواج نکرده هست تعدادی بچه نمیارندو یا یه بچه با کلی هزینه به دنیا میارند و با کلی هزینه بزرگ می کنند.این ها همه دلیل سالها دزدی و یا کم کاری بعضی از مسئولان هست
  • علی کرمانشاه IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 5
    وقتی شبه روشنفکران وطنی با اغفال مسئولین بی‌کفایت دولتی گستاخی را به درجه‌ای میرسانند که در مقابل شرع و قرآن نیز می‌ایستند و روایتهای مختلف و مکرر از امام‌معصوم(ع)و گفتارهای ارزشمند پیامبر اسلام و در رابطه با زایش و ازدیاد تولد بین مسلمانان در اکثر متون و احادیت مسلمانان را تشویق به تولید نسل و شادابی و اقتدار جمعیت جوان و کارآمد که بزرگترین سلاح در مقابل دشمنان اجنبی و استعمارگران و متجاوزان میداند و جامعه در حالت جوان و پرشور در هر زمینه‌ای باقی می‌ماند و جلوگیری از ازدیاد تولد را فتنه دشمنان اسلام و مردم میدانند که جامعه اسلامی را به رکود جمعیتی گرفتار و به نوعی با کمترین ازینه سیاست‌های استعماری خود را تحمیل و بر دولت و ملتهای مسلمان خواستهای غارتگرانه خود را تحمیل و ملتهای مسلمان را اسیر خواسته‌ها و سیاستهای مغرضانه خود میکنند بالاخره قشر مذهبی و علمای مجتهد نباید گول سیاستهای مخالف دین دشمن را بخورند ...
  • سرباز ولایت IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    11 2
    همان زمان که عده ای به هر نیتی با تغییر تعاریف بیکار و شاغل ( یک ساعت کار در هفته یا شاغل محسوب کردن دانشجو و سرباز وظیفه ) سعی در پایین نشان دادن آمار بیکاری و به عبارتی پاک کردن صورت مساله و رفع تکلیف از خود بصورت صوری داشتند ولی بقیه مردم در مقابل سکوت پیشه کردند خودبخود این روش برای رفع تکلیف و پاک کردن صورت مساله عادی شده و تائید شد و امروز بدانجا رسیده که حتی در مقابل مقامات بالاتر هم اینچنین کارهایی انجام میگردد و این است دلیل اصلی و باقی دلایل همچون نفوذی بودن فرد و... (که توسط رسانه ها بکار برده میشود) باز هم به نوعی پاک کردن صورت مساله یا رفع تکلیف صوری است. یعنی اینجا هم مسئول مربوطه ( دکتر میم ح چ ) شخصا یا در اثر دستور مسئول مافوق مربوطه در پاسخ به اینکه چرا نرخ رشد کمتر از جایگزینی شده سعی داشته با روش امتحان شده قبلی که همان آمارسازی و رفع تکلیف صوری است از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده از پاسخگویی بخاطر کم کاری خود یا همان مسئول مافوق مربوطه بگریزند و رسانه هایی هم که زمانی برای گل و بلبل نشان دادن وضع بیکاری و ... در جبهه گیری های جناحی به آمارهایی چنین استناد کرده در تائید این روش نقش داشته اند الان برای پاک شدن مساله و رفع تکلیف به کلماتی چون نفوذی و ... رو می آورند . پس بهتر است به جای این همه سیاست زدگی کمی صداقت و وظیفه شناسی را ارتقا داده و در مقابل هر نوع زرنگی و کوتاهی مسئولان از هر جناحی برخورد داشته و اجازه ندهیم اینگونه روش ها تثبیت شوند چرا که اگر الان هم حزبی من از این روش استفاده کند و من سکوت کنم با تثبیت این روش فردایی که جناح مقابل هم همین روش را بکاربرد دیگر روشنگری من چندان فایده ای نخواهد داشت و آنکه این وسط زیان خواهد دید نه تنها جناح مقابل که همه ما خواهیم بود.
  • سرباز ولایت IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    11 0
    همان زمان که عده ای به هر نیتی با تغییر تعاریف بیکار و شاغل ( یک ساعت کار در هفته یا شاغل محسوب کردن دانشجو و سرباز وظیفه ) سعی در پایین نشان دادن آمار بیکاری و به عبارتی پاک کردن صورت مساله و رفع تکلیف از خود بصورت صوری داشتند ولی بقیه مردم در مقابل سکوت پیشه کردند خودبخود این روش برای رفع تکلیف و پاک کردن صورت مساله عادی شده و تائید شد و امروز بدانجا رسیده که حتی در مقابل مقامات بالاتر هم اینچنین کارهایی انجام میگردد و این است دلیل اصلی و باقی دلایل همچون نفوذی بودن فرد و... (که توسط رسانه ها بکار برده میشود) باز هم به نوعی پاک کردن صورت مساله یا رفع تکلیف صوری است. ......
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 0
    جالب اینکه الان حتی در ادارت دولتی هم به افرادی که صاحب بچه می شوند امتیازی داده نمی شود چه برسد به ....
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 5
    تحدید نسل ها که عملا به تقطیع نسل ها در کشورمان در حال تبدیل شدن است ، توطئه ای کاملا صهیونیستی می باشد که ریشه ای حدود 30 ساله و با آغاز ریاست جمهوری آقاس اکبر رفسنجانی دارد و متاسفانه ریشه آن با انجام موارد دیگری مستحکم شده است.
  • شعبان آز اد IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 0
    با عرض ارادت در خصوص کم شدن جمعیت کشور ونفوذ دشمنان،خیلی دیر به فکر افتادهایم و برای درست نمودن آن ده ها باید با برنامه کار شود تا نرخ رشد جمعیت به حد نصاب برسد علتها کم شدن ازدواج‌ها ،نبود کار و درآمد ،نرخ بالای هزینه فرزند دار شدن ،نبود حمایت کامل از فرزندان شدن،نبود طرحهای تشویقی ، فقر فراوان در هسته اصلی جامعه، نبود اقتصاد پویا در کشور ،ترس از هزینه واداره کردن فرزندان در خصوص رشد آن و هزینه های جانبی ،دلهره واسترس افراد جامعه وفکر وخیال در خصوص بالا رفتن سن ازدواج به دلایل فقر و بیکاری و هزینه‌ای ان، دست روی دست گذاشتن دولتمردان در خصوص این فاجعه بزرگ و مهم و اهمیت ندادن به این باقی مانده از نسل اصیل ایرانی که متاسفانه کشورهای پیشرفته دنیا به این موضوع از ژن اصلی اهمیت داده و برای رشد جمعیت خود از نسل ایرانی استفاده مینمایند...‌‌‌؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    5 0
    مملکت در دست نااهلان..ریشه گندیده و باید فکری کرد....طرحی نو دراندازیم
  • محمد IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    5 0
    جمعیت ایران در سه ضلع در حال حرکت است،عده ای مرفع که غرق در شهواتند و تمایلی به فرزند آوری ندارن ،قشر متوسط که توانی بشتر از دو فرزند ندارند و عده ای بیچاره که توان ازدواج ندارند ...
  • ف.شریفی IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    7 1
    اعلام کنید هرکس ۴یا۵ فرزند بیاره یک خانه سه خوابه بهش میدیم. وماهی ۳۰۰ هزاریارانه به هربچه میدیم ببینید چقدرآماربالامیره
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 13
    قابل توجه همه: میل فرزند آوری در خانواده های مرفه کمتر است! یعنی اگر وضعیت اقتصادی (خانه، ماشین، شغل، درامد زیاد و ...) هم رو به راه باشد، فرهنگ غالب طوری شده که تمایل به داشتن فرزند کمتر شده است. البته این هم به خاطر نوع فرهنگ سازی گذشته و ساختارهای آن دارد. پس نمی توان گفت اگر وضعیت اقتصادی درست شد حل می شود. در ضمن پیری جمعیت مشکلات بیشتری نسبت به وضع فعلی ایجاد می کند و نسل بعدی (همان تک فرزندها!) مشکل دارتر خواهند بود.
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 8
    اونایی که چند سال پیش می گفتن «فرزند کمتر زندگی بهتر» برن اونارو پیدا کنن و بپرسن واسه کی کار میکردن!!!
  • بهزاد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 4
    بنام خدا با سلام و احترام به تمام مخاطبین محترم. تقریبا بیشتر نظرات رو خوندم و نکات درستی رو توی اونها دیدم. ضمن احترام به نظر اکثر مخاطبین، به نظر اینجانب باز هم اگه کسی با نیت رضای خدا و شادی دل رهبر عزیزمون بتونه بچه دار بشه مطمئن هستم خدا کمکش میکنه. البته باز هم با رعایت همه جوانب ولی رضای خدا هم در نظر باشه. جان من مسخره نکنین. این نظر من هست بدون ارتباط با هیچ حزب و جناحی
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 0
    عالی بود کاشکی امارهای دیگر راهم رصد کنند
  • US ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    13 0
    داخل مملکت ما چون نظارت وجود ندارد متاسفانه همه آمار دچار مشکل است نیاز به یک تغییرات اساسی است .....
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 0
    چرا جلو یک چشم خودشان را گرفتند و به مشکلات اقتصادی که عامل آن هست نگاه نمی کنند.
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    7 0
    نیاز به نفوذ نیست مال اندوزی خود دلتی ها ،شرکتها ،بسازبنداز ها، دکترها،مدیران،وزیران، دوتابعتی ها،این مشکلات را موجب شده مدرسه های پولی هزینه های چشم وهم چشمی،اختلاف طبقاتی . سخنان رهبر بزرگ انقلاب باید توجه و رعایت شود تا این مشکل حاد برطرف شود
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    10 1
    عقل و شعور نداشتن اولین مشکل خیلی ها تو این مملکته، ایران نوزدهمین کشور پرجمعیت جهان هست و حتی با شعار بچه کمتر زندگی بهتر از شصت میلیون به هشتاد میلیون رسید الان شده وضع این ، بجای چرت و پرت احمقانه توطئه اسرائیل، باید کیفیت را بجای کمیت توسعه بدهیم نه هوس و شهوت را.
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    2 6
    تبریک به یگان ویژه ترویج مصرف محصولات عقیم کننده تراریخته که توانستند ماموریت خود را با موفقیت به انجام برسانند
  • محمد مهدی توانا IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    1 0
    ایران پیرترین کشور جهان است
  • محمدرضا IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    4 0
    وقتی اشتغال وکار وجود نداره وقتی پول نیست که جوانان ازدواج کنند چطوری جمعیت افزایش پیدا می‌کنه نکنه دولت زن ها حضرت مریم ومردها حضرت عيسی هستند گفتار وزیر بهداشت مثل اینکه کسی مریض میشه فقط میره دکتر دکتر بگه برو خود به خود خوب میشه
  • بنیامین IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    0 0
    چندتا راهکار صاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس