کد خبر 1004087
تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
سینما نمایه

فیلمی که در قالب یک خانه قدیمی، تصویری موهن و متوحش از ایرانیان نمایش می‌دهد، پس از یک دهه توقف، با غفلت مسئولان سینمایی از روز گذشته روی پرده سینما رفت.

به گزارش مشرق، در این فیلم که ضمن نمایش تصاویری مشمئزکننده از قتل و دفن یک دختر توسط پدر و برادرش، این جنایت را به فرهنگ و عقاید و سنت‌های ایرانیان نسبت می‌دهد.


روزنامه کیهان پیش از این بارها نسبت به این فیلم و احتمال اکران آن هشدار داده بود. چندی پیش نیز در صفحه تصویرروز، نقدی منتشر شد که در آن ‌اشاره شد: فیلم «خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری یک‌سره در خانه‌ای قدیمی و با معماری سنتی ترسیم شده بود و افرادی با پوشش و ظاهر بومی در آن حضور داشتند، اما خلق و خو و خصلت آدم‌های فیلم، هیچ شباهتی به ایرانیان در هیچ بخش از تاریخ و در هیچ کجای جغرافیای این سرزمین نداشت.

بیشتر بخوانید:

اکران فیلم‌های مسأله‌دار، مأموریت جدید سازمان سینمایی؟


کیهان قبلا با انتقاد از ساخت فیلم‌های مسئله‌دار و انحرافی با بودجه عمومی کشور از «خانه پدری» نیز به عنوان یکی از این فیلم‌ها یاد کرده بود که با سوءاستفاده از حمایت مالی نیروی انتظامی، به فیلمی ضدایرانی تبدیل شده است!


دی سال ۱۳۹۳ که قرار بود فیلم «خانه پدری» اکران عمومی ‌شود، جمال شورجه در گفت وگو با کیهان گفته بود:«این فیلم یک دادخواهی علیه زن ایرانی و مسلمان است که تحت ظلم و ستم قرار گرفته، آن‌هم در خانواده‌ای ایرانی، مسلمان و معتقد. به نظر می‌رسد این فیلم در جهت تضییع حقوق زن در ایران - با عقبه دینی – است و این پیام و مفهومی است که به ذهن متبادر می‌شود.»


کیهان در همان روزها، نقل قولی از مسعود فراستی را منتشر کرده بود. فراستی با بیان اینکه «خانه پدری به فیلمی ضدایرانی تبدیل شده» گفته بود: «این فیلم ضدملی و ضدایرانی است، یعنی یکی این را ببیند می‌گوید ما با این وحوش طرفیم؟ کاملا معلوم است که وطن‌فروشی است این فیلم و تعارف هم نداریم. این تنها فیلم ایرانی است که من واقعا با توقیفش موافق هستم. به نظرم این از «یک خانواده محترم» هم فیلم بدتری است. این فیلم پررنگ و لعاب‌تر و خطرناک‌تری است. در «یک خانواده محترم» همه‌چیز رو بود و بنابراین خطرش از این فیلم کمتر بود.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    18 1
    غفلت نیست بلکه عامدانه به نمایش در آمده است
  • ایرانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    5 8
    بحث ایرانی بودن خلط مبحث است. نویسنده و منتقد باید آنقدر شجاعت داشته باشد که وقتی اینگونه قلمفرسایی می کند از عامل اصلی نام ببرد. باید ریشه ها و اعتقادات وعلل کنش ها را کاوش کرد و نظر داد.
  • علی IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    15 0
    مسئولین سینمای کشور اگر دلسوز بودن این اتفاق نمی افتاد ولی مسئولین امنیتی کلاهشون رو کج بگذارند و به این خیانت اقایان افتخارکنند ، چه عیبی دارد این همه خیانت دیدیم این یکی هم روش .
  • حمید IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    22 0
    خاک بر سر مسئولین بی‌لیاقت و بی‌کفایت!
  • علی IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    9 1
    قطعاً با زیر میزی و ... اجازه پخش گرفتـه!
  • رضا IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    19 0
    به نظر من یک عده وطن فروش با فریب و ظاهر سازی جایگاه هایی را در سازمان سینمایی اشغال کرده و در حال خیانت به ملت و نوکری بیگانگان بوده و متاسفانه اسم روشنفکری را هم یدک می کشند
  • هوشیار CO ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    13 0
    این فیلم ها را برای گرفتن جایزه های خارجی میسازند و هر چه فیلم های ایرانی سیاهنمایی بیشتری از جامعه ایرانی داشته باشد شانس جایزه گرفتنش در خارج بیشتر میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس