image-20191023143707-1.jpeg

مقامات آمریکایی صراحتا به تقلب و دزدی و دروغ افتخار می کنند، اما در این سو برخی همچنان دلخوش به توافق با دولت آمریکا هستند!

سرویس سیاست مشرق- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  با «ویژه های مشرق» همراه شوید.

*******

** ارگان دولت: زمینه برای تفاهم با ترامپ وجود دارد!

«حسین واله» دیپلمات پیشین در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«تاکتیک ظریف در تفکیک ترامپ از تیم بی ‌مؤثر افتاد. اخراج بولتون که دشمن نشانه دار و سابقه دار ایران است از کاخ سفید پیامی تلویحی به ایران بود. اعلام موضع ترامپ در باب اینکه تنها هدف او جلوگیری از ساخت سلاح اتمی در ایران است نیز عقب نشینی از شروط تعجیزی گذشته بود. ایرانی‌ها هم قبول کرده بودند اگر ترامپ برجام را محترم بشمارد در موضوع‌های دیگر مذاکره کنند».

این دیپلمات پیشین در ادامه گفت:«زمینه برای تفاهم وجود داشت و هنوز هم دارد اما کار بسیار سختی است. ترامپ زیادی دمدمی مزاج است. در ایران نیروهایی هستند که دوست ندارند شکاف ایران و امریکا بهبود یابد. در منطقه و در داخل امریکا هم چنین نیروهایی هستند. طبیعی است که برای ممانعت از توفیق طرح مکرون فعال شوند».

دولتمردان و فعالین اصلاح طلب پیش از این در اظهارات متعدد تاکید داشتند که ترامپ دیوانه است و علت اصلی بی دستاوردی برجام نیز اقدامات ترامپ بوده است. بر همین اساس وقتی آمریکا از برجام خارج شد، دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب تاکید کردند که مزاحم رفت.

حالا و علیرغم اقدامات ضدایرانی متعدد ترامپ، ارگان رسانه ای دولت مدعی است که می توانیم با آن دیوانه مزاحم به تفاهم برسیم، اما به شرط توقف سنگ اندازی از داخل ایران!

مهم ترین علت بی دستاوردی برجام این بود که دولتمردان به آمریکا اعتماد کردند. آمریکایی که یدطولایی در عهدشکنی و دروغگویی داشت.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا- اردیبهشت 98- گفته بود «زمانی که رئیس سازمان ‌CIA بودم، دروغ می‌گفتیم و تقلب و دزدی هم می‌کردیم. این کارها یادآور افتخارات تجربه آمریکایی است».

مقامات آمریکایی صراحتا به تقلب و دزدی و دروغ افتخار می کنند، اما در این سو برخی همچنان دلخوش به توافق با دولت آمریکا هستند!

**تاجیک: جریان اصلاحات در هر شرایطی در انتخابات شرکت می کند

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«تحلیل من این است که جریان اصلی اصلاحات در هر شرایطی در انتخابات شرکت می‌کند».

تاجیک در ادامه گفت:«اینکه بگوییم اگر حاکمیت شرط‌ جریان اصلاحات را بپذیرد، در انتخابات شرکت می‌کنیم. اما اگر حاکمیت به این شروط تن درندهد، در درون خود واجد دو مشکل اساسی خواهد شد؛ نخست اینکه دوباره به فکر گزینه اول که تحریم است بیفتند که به نظرم امکانش نیست، یا با وجود اینکه حاکمیت شروط‌شان را نپذیرفته باز هم شرکت کنند که باید هزینه بیشتری بپردازند. پیش‌بینی من این است که جریان اصلی اصلاح‌طلبی حتی اگر شروطش محقق نشود، باز هم در انتخابات شرکت خواهد کرد».

جریان اصلاحات در آستانه انتخابات مجلس، همزمان با انکار نقش خود در دولت و فراکسیون امید، ادعاهایی همچون حضور مشروط و تحریم انتخابات را مطرح کرده است.

اما واقعیت این است که افکار عمومی تفکیک دولت و فراکسیون امید از جریان اصلاحات را قبول نمی کند. هم دولت و هم فراکسیون امید نتیجه حضور اصلاح طلبان در قدرت است. از سوی دیگر ژست مضحک تحریم و حضور مشروط در انتخابات نیز با هدف امتیازگیری از شورای نگهبان صورت می گیرد. ترفندی که پیش از این نیز اجرا شده و به دلیل واکنش قاطع شورای نگهبان، ناکام مانده است.

**نماینده اصلاح طلب:رهبری مخالف FATF نیستند!

«جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی» عضو فراکسیون امید مجلس در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «FATF خواهان مجموعه مقررات و شفافیت‌هایی در نظام مالی و بانکی در کشورهای عضو است و بر این پایه، به ایران نیز توصیه‌هایی داشته است. طبیعتا عدم‌توجه به این توصیه‌ها می‌تواند مشکلاتی دوچندان برای کشور ایجاد کند. در این شرایط اما پرسش این است که اگر رهبری به عنوان بالاترین مقام سیاسی- مذهبی کشور با همراهی و همکاری با FATF مخالف باشند، تکلیف چیست. پاسخ ساده است. می‌گوییم اگر چنین باشد، فارغ از اینکه چه هزینه‌هایی بر کشور تحمیل خواهد شد، وظیفه داریم اطاعت کنیم و به ‌نحوی عمل کنیم که این هزینه‌ها به حداقل برسد».

رحیمی‌جهان‌آبادی در ادامه نوشت:«اما واقعیت این است که تاکنون هیچ مخالفت صریحی از جانب رهبری نظام در این خصوص صورت نگرفته و درحالی که ایشان همواره این دست تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها را از طریق نهادهای بالادستی قانونی اعمال می‌کنند، در این مورد نیز به همین نحو عمل کرده‌اند اما مخالفتی با تصویب این لوایح نداشته‌اند؛ موضوعی که اتفاقا ‌در مجلس شورای اسلامی نیز به ‌دفعات مطرح شد و بنده و دیگر نمایندگان از رییس مجلس در رابطه با نظر رهبری درباره FATF پرسش کرده و تاکید داشتیم که آیا ایشان مخالفت صریحی با این موضوع داشته‌اند یا خیر؛ پرسش‌هایی که با پاسخ منفی همراه شده است».

طیف اصلاح طلب و برخی دولتمردان در مقاطع مختلف برای بستن دهان منتقدان، ترفندی تکراری و غیرحرفه ای و غیراخلاقی را به کار می گیرند. این طیف برای هموارکردن مسیر تصویب لوایح و توافقات مسأله دار مدعی می شوند که رهبر معظم انقلاب با لوایح و یا توافق موردنظر موافق است.

دیروز «اسحاق جهانگیری» معان اول رئیس جمهور در اظهارنظری تأمل برانگیز مدعی شده بود که لوایح مرتبط با FATF به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده است. ادعایی که توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهارات اسحاق جهانگیری مبنی بر نظر موافق مقام معظم رهبری در خصوص لوایح FATF و CFT را رد کرد.

متاسفانه دولتمردان و طیف اصلاح طلب پیش از این نیز مدعی شده بودند که برجام با تایید رهبری امضا و اجرا شد، این در حالی است که مقام معظم رهبری 9 شرط را برای اجرای برجام مطرح کردند. شروطی که متاسفانه توسط دولت رعایت نشد و بی دستاوردی برجام نیز ناشی از همین قصور و تقصیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    8 7
    ماهنوز زخم خورده ی برجام بی فرجامیم لطف بفرماییدتا1400سکوت پیشه کنید
  • سید IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    8 18
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان مذاکره با غرب و هنر این دولت در سیاست خارجی « انجام مذاکره برای پیشبرد مذاکرات»!!!!!!
    • رضا IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
      5 4
      حرفهاى تو كه بيشتر تهوع آورتره عموجان !
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    4 13
    خدایا جواب افساد طلبان را بده.
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    4 11
    جالبه که مکرون رو یه آدم با حسن نیت معرفی می کنن در حالی که به زبون خودش گفته برنامه موشکی ایران باید محدود شه به نظر میاد مکرون هم به جمع اوبامای مودب و کری متضمن و پاسوز اضافه شده
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
    4 15
    "ایرانی‌ها هم قبول کرده بودند اگر ترامپ برجام را محترم بشمارد در موضوع‌های دیگر مذاکره کنند" تو غلط کردی کجا ایرانی ها قبول کردن سر مسائل دیگه مذاکره کنن این آرزوتونو که بخواین موشکی رو هم مثل هسته ای بر باد بدین به گور میبرید
    • امیر IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۲
      3 0
      این های که منفی میدن یعنی میخوان بگن باید در مسائل دیگر هم مذاکره بشه .اگه اینجوریه که خوب میوه برجام را به مابدین بعد حرف دیگه بزنین .
    • IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      0 0
      اولا بلایی که هم اکنون سر لبنان آمده ار طریق همین FATF است دوما این منفی ها از طریق ربات های بلغاری که بوی پهن گاو می ذهند ارسال می گردد
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    2 0
    آقای واله اگر عقل سیاسی نداری وجدان چی داری یا نداری چرا مملکت فروشی میکنید؟
  • DE ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    0 0
    مسعود خوانساری رییس اتاق بازرگانی تهران:زمان حراجی یارانه ها فرا رسیده منظور جراحی یارانه ها.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس