رفراندوم

آقای روحانی در حالی ادعای همه‌پرسی و رفراندوم می‌کند که میانگین تورم در دولت او ۳۲ برابر میانگین رشد اقتصادی بوده است!

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

روزنامه فرهیختگان با طرح این موضوع نوشت: خوب یا بد، دولت حسن روحانی برای اداره کشور در بهترین حالت دو ایده اصلی و مرکزی داشت؛ یکی برای سیاست خارجی که اصل بود و دیگری برای مسائل داخلی که در حاشیه اولی قرار داشت. امروز و در روزهای پایانی مهرماه ۱۳۹۸، برجام به‌عنوان ایده مرکزی دولت برای اداره کشور از هر زمان دیگری ضعیف‌تر و بی‌اثر شده است. نه‌تنها آمریکا که در میدان عمل به وعده‌های سه کشور اروپایی نیز از برجام خارج شده‌اند و مذاکرات فشرده تیم سیاست خارجی دولت دوازدهم با آنها نیز به‌جایی نرسیده است، نه اینستکس یا همان سازوکار مالی همکاری اقتصادی اروپا با ایران و اجرایش آن‌طور که انتظار می‌رفت عملیاتی شده و نه مذاکرات برای راه‌اندازی کانال ۱۵ میلیارد یورویی. این وضعیت شاید افول‌یافته‌ترین شرایط ۶ سال گذشته برای تیم دولت باشد و قطعا قدرت مانور روی عملکرد و ارائه گزارش و کارنامه را از آن‌ها می‌گیرد. از طرف دیگر وضعیت طرح تحول سلامت هم که البته حالا مدت‌هاست از آن خبری نیست و با رفتن حسن قاضی‌زاده، این طرح مسکوت مانده جنجالی شده است. اخیرا شوکت عضو هیئت‌امنای سازمان تامین اجتماعی درباره فاجعه اقتصادی این طرح برای کشور گفته طرح تحول سلامت باعث خالی شدن جیب دولت شده و تاکید کرده است: «اجرای طرح تحول سلامت باعث شد ماهانه هفت تا ۱۰ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی تحمیل شود و بار مالی داشته باشد که این موضوع به ضرر بیمه‌شدگان، کارگران و تامین اجتماعی است.»


قطعا مهم‌ترین چالش حسن روحانی و آن چیزی که باعث شده نظرسنجی‌ها از ریزش بدنه اجتماعی و حامیان دولت دوازدهم سخن بگویند، افزایش مشکلات اقتصادی و تعمیق آنهاست.


بعد از تلاطم‌های سنگینی که در بازار ارز، طلا، خودرو و نهایتا مسکن ایجاد شد، سطوح قیمت‌های این کالاها بعضا تا سه برابر نرخ‌های گذشته تثبیت شد و از همین منظر هم زندگی مردم چه در شهرهای بزرگ و چه در شهرهای کوچک با چالش‌های بسیار زیادی مواجه شده است.


کارشناسان و مراکز آماری معتقدند نه تنها این تحریم‌ها بخش عمده ریشه‌های مشکلات اقتصادی امروز را به خود اختصاص نمی‌دهند که همان فشارهای محدود هم در حال تخلیه شدن هستند و زین پس افزایش نمی‌یابند و به مرور زمان هم تاثیر قبلی را نیز از دست خواهند داد. در این میان، اما آن چیزی که باقی مانده، ناکارآمدی و ناتوانی برخی مدیران در اداره اقتصاد کشور است.


گفته می‌شود که دولت حسن روحانی عملکرد ناموفقی در مدیریت اقتصادی کشور داشته و نتایج آن امروز میانگین نرخ رشد اقتصادی در دوران تصدی حسن روحانی بر قوه مجریه نشان دهنده رقمی کمتر از یک درصد است و تورم میانگین عدد ۱۸/۷۳ را نشان می‌دهد، اعدادی که شاید پشت پرده و بستر اظهارات هفته گذشته حسن روحانی باشند.


فرهیختگان با اشاره به افول شدید جایگاه روحانی در نظرسنجی‌ها که وی را نفر ششم پس از سلیمانی، ظریف، رئیسی، قالیباف و احمدی‌نژاد نشان می‌دهد، می‌نویسد: اسفندماه سال ۹۷ علی صوفی از فعالان اصلاح‌طلب و رئیس ستاد انتخاباتی تهران این جریان در انتخابات گذشته با حضور در رسانه ملی و گفت‌وگو با برنامه «دست‌خط» عنوان کرد: محبوبیت حسن روحانی به زیر ۱۰ درصد رسیده است. او البته از راهبرد آتی جریانش هم سخن گفت و اظهار کرد: «وصل شدن به چنین دولتی با چنین نارضایتی که وجود دارد جز هزینه کردن چیز دیگری ندارد.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    27 18
    احسنت.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    8 19
    واقعا؟!
  • دانیال IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    50 7
    رو که نیست سنگ پای سیسیله
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    29 18
    ادم نمیدونه چی بگه یه دقیقه سکوت به خاطر این حرف دولت تدبیر و امید!!
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    9 16
    هیات امنا هیت مدیران و بعضا مدیران تامین اجتماعی که بانی بدهی دهها هزار میلیارد تومانی تامین اجتماعی طی 6 سال گذشته شده و جالب اینکه ماهیانه چند ده میلیون دریافتی داشته اند باید پاسخگوی خسارات وارده باشند.. جناب آقای رییسی لطفا عنایت فرمایید..
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    44 12
    احتمالا با آب و صابونی که می خواست به منتقدان بده روش رو شسته..
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    4 3
    من لاحیائ له لادین له

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس