یاسین

اگرچه حوزه طراحی و تولید هواپیماهای آموزشی نظامی، در بسیاری کشورهای مهم صنعتی جهان در حال پیگیری است اما فقط کشورهای معدودی می توانند تمامی مراحل تولید چنین جت هایی را به صورت بومی انجام دهند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، آموزش خلبانی جنگنده های جت به عنوان یکی از حساس‌ترین مشاغل نظامی، در مراحل متعددی با برنامه هدفمندی به انجام می رسد. این مراحل پس از مطالب تئوری و کار با شبیه سازهای اولیه، به پرواز با هواپیماهای ملخی ساده و پیشرفته و سپس هواپیماهای جت ساده و در ادامه جت پیشرفته دنبال می شود و در نهایت خلبانان با نمونه دو کابینه از جنگنده اصلی آموزش دیده و در صورت موفقیت در تمامی این مراحل، به عنوان خلبان مستقل جنگنده امکان پرواز می یابند.

بیشتر بخوانید:

طلسم دستیابی ایران به سلاح لیزری شکسته شد/ دفاع سریع‌تر و راحت‌تر در برابر کروزها و پهپادهای بیگانه با نسل جدید سامانه‌های پدافندی +جزییات

عقاب؛ ترکیب موفق «تور و پانتسیر» برای تکمیل پدافند بومی ایران/ حمله غافلگیرانه به نقطه قوت دشمن در ارتفاع پست +عکس

هر یک از مراحل فوق نیازمند در اختیار داشتن هواپیمای مخصوص به خود است.  در بحث آموزش خلبانی برای هواپیماهای رزمی در ابتدا دانشجویان با هواپیماهای سبک ملخی (در کشور ما مدل PC-۷) به پرواز پرداخته و با اصول اولیه این فن پیچیده آشنا می شوند. در مرحله بعدی خلبانان به روی هواپیمای جت منتقل می شوند که در در اصل آنها را با عصر جت و پروازهای با سرعت بالا آشنا می کند. بعد از اتمام این مرحله خلبانان بر اساس نمرات و نیازها برای پرنده های مختلف انتخاب شده و یک دوره آموزشی را نیز برای هواپیمای تخصصی خود طی خواهند کرد. جت آموزشی که اخیرا در کشور ما رونمایی شده در حقیقت مربوط به مرحله دوم و تکمیلی آموزش خلبانی جنگی است.

 هفته گذشته صنایع دفاعی کشورمان از هواپیمای آموزشی جت یاسین رونمایی کرد که به صورت کاملا بومی در داخل کشور طراحی و تولید شده است. نکته مهم و قابل توجه درباره این هواپیما این که تمام بخش های آن و حتی موتورها به عنوان یکی از حساس ترین بخش ها در هواگرد نیز در داخل کشور ساخته شده است. امروزه در جهان، چندین کشور مدل های گوناگونی از هواپیماهای جت آموزشی پیشرفته را طراحی و تولید می کنند ولی تعداد محدودی از کشورها به طور کامل این نوع هواپیما را طراحی کرده و می سازند لذا جت یاسین از جمله معدود پرنده های جت آموزشی در جهان است که به صورت کامل در داخل یک کشور ساخته می شود. برای نمونه دو کشور کره جنوبی و ایتالیا نیز از جمله سازندگان مهم هواپیماهای آموزشی جت در جهان محسوب می شوند اما این مدل ها برای بحث پیشران نیازمند محصولات آمریکایی هستند.

در ادامه نگاهی به برخی از هم رده های کاملا بومی یاسین داریم که نشان می دهد ایران در این حوزه اقدام مهم و ارزشمندی را انجام داده است. البته باید توجه داشت که این هواپیما فعلا در مرحله بال گشایی رونمایی شده و هنوز تا عملیاتی شدن، مراحلی را در پیش دارد.

آمریکا با تی ۳۸ تالون رکورد دار است

هواپیمای جت آموزشی تی ۳۸ تالون اولین پرنده آموزشی جت با توان پرواز مافوق صوت بود و در کلاس خود رکوردار بیشترین تعداد تولید شده با بیش از ۱۱۰۰ فروند است. این هواپیما در سال ۱۹۶۱ میلادی وارد خدمت شده وامروز در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز همچنان با انجام چندین مرحله ارتقاء همچنان در بسیاری از نیروهای هوایی جهان از جمله خود آمریکا به خدمت مشغول است. شرکت آمریکایی نورثروپ سازنده این هواپیما است و از دیگر کاربران این هواپیما می توان به ترکیه، تایوان، آلمان، پرتقال و کره جنوبی اشاره کرد. هواپیمای جنگی معروف اف ۵ نیز بر اساس هواپیمای تی ۳۸ طراحی و ساخته شده است.

این هواپیما دو سرنشین داشته و از دو موتور توربوجت جی ۸۵ ساخت جنرال الکتریک نیرو می گیرد. سرعت نهایی این هواپیما حدودا ۱۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، ارتقاع پروازی آن ۱۵ کیلومتر، برد عملیاتی آن ۱۸۰۰ کیلومتر و نرخ اوج گیری ان نیز ۱۷۰ متر در ثانیه است.

حضور محکم انگلیس در بازار با جت هاوک

انگلستان را می توان از پیشروان ورود به عصر هواپیماهای جت دانست. از اواخر جنگ جهانی دوم تا مدتی بعد از شروع جنگ سرد این کشور به عنوان پیشگام و پیشرفته ترین کشور جهان در بحث پیشران های جت برای هواپیماها فعالیت می کرد. با ورود رقبای تازه نفس مثل آمریکا و شوروی سابق انگلیس جایگاه سابق خود را از دست داد اما همچنان حرفهایی در این بخش برای گفتن دارد.

طرح جت های آموزشی – رزمی هاوک از شرکت BAE از آن طرح هایی است که سالهاست برای انگلیس ها منبع کسب درآمد بوده است.  سری جت های آموزشی رزمی هاوک در مدل های مختلفی طراحی و ساخته شده اند و به کشورهایی مثل عربستان سعودی، استرالیا، عمان، مالزی، اندونزی و امارات متحده عربی نیز فروخته شدند. نمونه اولیه این هواپیما در سال ۱۹۷۴ میلادی برای اولین بار پرواز کرده است.

این جت دو سرنشین داشته و از یک دستگاه موتور توربوفن مدل  Turbomeca Adour ساخت شرکت رویزرویس انگلیس نیرو می گیرد. این هواپیمای آموزشی رزمی توان رسیدن به سرعت نهایی حدودا هزار کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی ۱۳ کیلومتر،  برد پروازی بیش از ۲ هزار کیلومتر در شرایط غیر رزمی و نرخ صعود ۴۷ متر در ثانیه را دارد.

آلفا جت محصول همکاری ژرمن ها و خروس های پاریسی

در دوره جنگ سرد بسیاری از کشورهای اروپای غربی به سمت همکاری مشترک در طرح های نظامی رفتند و از این طریق سعی در کاهش هزینه و زمان برای طرح های خود کردند. یکی از طرح های موفق در آن دوره هواپیمای جت آموزشی رزمی آلفا جت بود که به طور مشترک بین آلمان غربی و فرانسه توسعه پیدا کرد. این طرح توسط دو شرکت داسو از فرانسه و دورنیه آلمان غربی پیگیری شده و موفق شد در بازار های صادراتی نیز موفق ظاهر شود. حدود ۴۸۰ فروند از این هواپیما ساخته شده است و به کشورهایی مثل بلژیک، مصر، کانادا، کامرون، قطر، مراکش و نیجریه نیز صادر شده است.

این پرنده اولین پرواز خود را در سال ۱۹۷۳ میلادی انجام داده است.

این هواپیما که دارای دو سرنشین است از دو دستگاه موتور توربوفن مدل Larzac ساخت فرانسه بهره می برد. این موتور بر اساس کوشش مشترک دو شرکت فرانسوی یعنی SNECMA و Turbomeca ساخته شده است. سرعت نهایی این پرنده ۱۰۰۰ گیلومتر بر ساعت و برد پروازی رزمی آن در شرایط مطلوب در حدود نزدیک به ۱۱۰۰ کیلومتر و نرخ اوج گیری در این هواپیما نیز ۵۷ متر در ثانیه است.

جمهوری چک؛ بازیگر کوچک اما قدرتمند در جت های آموزشی

جمهوری چک به عنوان یکی از میراث داران شوروی سابق و بلوک شرق و پیمان ورشو از جمله کشورهایی است که شاید برای بسیاری از مخاطبان در بخش هوایی شناخته شده نباشد اما این کشور کوچک اروپای شرقی در بحث هواپیمای های آموزشی رزمی حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.

 طرح هواپیماهای آموزشی رزمی آلباتروس که توسط شرکت Aero Vodochody ساخته شده را می توان یکی از طرح های بومی و موفق در این بخش حساب آورد. طرح هایی مثل L-۳۹ آلباتروس و L-۵۹ سوپر آلباتروس از جمله پروژهای موفق این سری در تولید انبوه و بازار صادرات بودند. پروژه سوپر آلباتروس طرحی بود که با موتور بومی ساخت کارخانجات داخل چکسلواکی سابق ساخت شده و به دو کشور مصر و تونس صادر شد. این هواپیما اولین پروازش را در سال ۱۹۸۶ انجام داد.

این هواپیما با دو سرنشین از یک دستگاه موتور توربوفن Lotarev DV-۲ ساخت شرکت Považské Strojárne Letecké Motory در چکسلواکی سابق بهره می برد. این هواپیما به نسبت مدل ال ۳۹ از قدرت بیشتری در سازه، ارتقا کاکپیت و موتور قوی تر برخوردار است. سرعت نهایی این هواپیما ۸۶۵ کیلومتر بر ساعت، ارتفاع پروازی آن نزدیک ۱۲ کیلومتر، نرخ اوج گیری آن ۲۸ متر بر ثانیه و برد آن در حالت غیر رزمی با بیشترین حجم سوخت داخلی و منابع خارجی ۲ هزار کیلومتر است.

یاک ۱۳۰ از سرزمین تزارها آمد

برای علاقمندان به صنعت هوانوردی نام یاک ۱۳۰ اسمی آشنا است. این پرنده در سالهای اخیر تبدیل به هواپیمای جت آموزشی اصلی ارتش روسیه شده است و موفقیت های صادراتی را نیز تجربه کرده است. این هواپیما اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۶ انجام داده است. روسها بیش از ۱۷۰ فروند از این هواپیما را ساخته و به غیر از ارتش خود این کشور یاک ۱۳۰ به کشورهایی مثل الجزایر، بنگلادش، بلاروس، لائوس و میانمار نیز صادر شده است.

این هواپیما به دو دستگاه موتور توربوفن مدل  AI-۲۲۲ ساخت شرکت روسی Salyut بهره می برد. این هواپیما برای آموزش خلبان هواپیماهای جنگی نسل جدید توسعه پیدا کرده است. این هواپیما دو نفر خدمه داشته و می تواند به سرعت نهایی هزار و شصت کیلومتر بر ساعت و ارتفاع ۱۲.۵ کیلومتر برسد. برد رزمی این هواپیما ۵۵۵ کیلومتر و نرخ اوج گیری آن نیز ۶۵ متر بر ثانیه است.

عقاب چینی به میدان آمده است

هواپیماهای اف ۷ از جمله موفق ترین طرح های چین در حوزه هوانوردی به حساب می آید. این جنگنده در حقیقت کپی از میگ ۲۱ روسی است. چینی ها اما این طرح را رها نکرده و در حرکتی یک مدل هواپیمای آموزشی رزمی پیشرفته را بر اساس آن توسعه دادند. هواپیمای JL-۹ که به اسم FTC-۲۰۰۰ ملقب به عقاب کوهستان نیز شناخته می شود طرحی چینی است که اولین پرواز خود را در سال ۲۰۰۳ میلادی انجام داده و به غیر از ارتش چین به کشور سودان نیز صادر شده است. این هواپیمای مافوق صوت با دو خدمه از یک دستگاه موتور توربوجت WP-۱۳ ساخت چین استفاده می کند.

این هواپیما می تواند به سرعت نهایی ۱.۵ برابر سرعت صوت رسیده و در وضعیت پرواز دائم در ارتفاع بالا به برد پروازی ۲۵۰۰ کیلومتر نیز برسد. این هواپیما می تواند تا ارتفاع ۱۶ کیلومتری از سطح زمین نیز بالا برود. نکته جالب این که چین یک مدل از این هواپیما را برای تمرین پرواز از روی ناوهای هواپیمابر توسعه داده و مدلی از این هواپیما به عنوان جنگنده چند منظوره نیز برای بازار صادرات عرضه شده است.

کاوازاکی برای سامورایی ها هواپیما ساخت

شرکت کاوازاکی ژاپن هواپیمای جت آموزشی T-۴ را برای ارتش این کشور ساخته است. این پرنده اولین پرواز خود را در سال ۱۹۸۵ میلادی انجام داده و ژاپنی ها بیش از ۲۰۰ فروند از انها را تولید کردند. از نظر ظاهری شاید بتوان گفت که طراحان ژاپنی از دو طرح هاوک انگلیسی و آلفا جت آلمانی/ فرانسوی برای طرح خود الهام گرفتند.

این هواپیمای دو نفره از دو دستگاه موتور توربوفن مدل اف ۳ ساخت صنایع سنگین IHI در ژاپن بهره می برد. این هواپیما در ارتفاع نزدیک به سطح دریا می تواند به سرعتی بیش از هزار کیلومتر رسیده و با سرعت ۵۱ متر در ثانیه اوج بگیرد و به ارتفاع نهایی ۱۵ کیلومتر برسد. این هواپیما توان پرواز تا  فاصله بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر را نیز دارد.

ایران با یاسین به جمع سازندگان وارد شد

اما آخرین کشور اضافه شونده به جمع سازندگان بومی در این بخش، جمهوری اسلامی ایران است. طرح هواپیمای بومی یاسین که پیش از این با نام «کوثر۸۸» شناخته می‌شد، از جمله محصولات دفاعی در کشور است که تمامی مراحل طراحی، ساخت و تست آن توسط متخصصان داخلی و بر اساس نیازهای احصاء شده در حوزه آموزش خلبانی انجام شده است.

نخستین بار در فروردین‌ماه ۱۳۹۶ و در جریان بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه دستاوردهای دفاعی، از این هواپیما به طور رسمی پرده‌برداری شد و پس از آن نیز در دو دور متوالی رویداد مهم هوانوردی جهان یعنی نمایشگاه ماکس روسیه در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، ماکت و مشخصات فنی این جنگنده به نمایش عموم درآمد.

از جمله ویژگی‌های بارز یاسین که آن را از رقبای خود متمایز می‌کند، برخورداری از دو دستگاه موتور توربوجت با قدرت رانش  ۷ هزار پوند برای هر دو موتور است که آن را در رده قدرت موتور هواپیماهای جنگنده قرار می‌دهد. این موتورها ساخت ایران هستند.

میدان دید وسیع شاگرد در کابین جلو و استاد در کابین عقب به منظور تسلط بر عوارض اطراف خصوصا در هنگام نشست و برخاست با طراحی منحصر به فرد کابین خلبان و کانوپی از دیگر ویژگی‌های کوثر است. صندلی پران مدل Zero-Zero که قادر به عمل در ارتفاع و سرعت صفر است، از دیگر ویژگی‌های یاسین است. همچنین متحرک بودن تمام سکان افقی در قسمت انتهایی بدنه، یاسین را از نظر مانورپذیری، چابک تر و همچنین کمک خواهد کرد تا از حالت سقوط دورانی (اسپین) به راحتی خارج شود.

طرح یاسین در مدت زمانی در حدود یک دهه توسعه پیدا کرده و امروز گام مهمی در خودکفایی کامل کشور ما در بحث آموزش خلبانان جنگی برای پرواز با هواپیماهای رزمی پیشرفته برداشته شده است. لذا با توجه به محدودیت های فنی و صنعتی کشورمان و عدم همکاری هیچ کشور خارجی در این صنعت، رسیدن به چنین مرحله ای، قطعا یک افتخار بزرگ برای نیروهای مسلح و صنایع دفاع کشورمان است که در آینده نزدیک، حرف های زیادی را در این حوزه خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 59
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 37
  • مهدی IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    یاسین ایرانی ... افتخار ایرانی
  • مهدی IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    76 7
    یاسین ایرانی ... افتخار ایرانی
  • علی محمدی IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    88 19
    من امیدوارم نسل جدید کوثر زودتر رونمایی بشه امیدوارم موتور قوی و رادار عالی داشته باشه
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    25 4
    لطفا بیشتر دقت کنید قدرت رانش هردو موتور۷۰۰۰هزار توی عکس کاتولکی که خودتون گذاشتین نوشته...
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    31 25
    «اَسئَلُ اللهَ الْعَظیم رَبّ الْعَرشِ الْعَظیم اَنْ یَشْفیکَ»«اللَّهُمَّ اشْفِها بِشِفَائِکَ وَ دَاوِها بِدَوَائِکَ وَ عَافِها بِعَافیَتِک»«یاٰ مُنْزِلَ الشَّفآءِ و مُذْهِبَ الدّآءَ صَلّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ و اٰلِهِ و اَنْزِلْ علی و جمعی الشَفآءَ»بسم الله الرحمن الرحیم یا منزل الشفا و یذهب الداء صل علی محمد و اله و انزل علی وجهی الشفاء »»بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ " اللهم لا اله الا انت العلی العظیم ذو السلطان القدیم و المن العظیم و الوجه الکریم "” لا اله الا انت العلی العظیم ولی الکلمات التامات و الدعوات المستجابات خل ما اصبح. " ” لا اله الا انت سبحانک انی کنت من ظالمین " «اللَّهُمَّ اشْفِها بِشِفَائِکَ وَ دَاوِها بِدَوَائِکَ وَ عَافِها بِعَافیَتِک»«بالامام الکاظم (علیه السلام) فَإِنِّها أمتک وَ بِنتُ عَبْدِکَ» يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاء لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَيُخْزِهِمْ وَيَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَيَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُّؤْمِنِينَ ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      56 11
      خدا شفا دهد - آخه اینجا دعا داره؟؟؟
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      32 3
      عیب نداره، حداقل ترجمه اش رو هم مینوشتی ما که معنی همه رو نمی فهمیم.!!
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    6 28
    خزاکم الله جیرا
    • محمد IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      41 1
      ان شاء الله که اشتباه تایپی باشد (!؟) درهرحال درستش چنین است: "جزاکم الله خیرا" یعنی خداوند به شما پاداش نیکو دهد
  • علیرضا IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    25 11
    بنام خدا .بااحترام به زحمات تمام دست اندرکاران این پروژه وخداقوت به این عزیزان.صرف نظر اززحماتی که شاید حدود سه دهه قدمت داشته است باید اذعان شود که این جت حداقل یک نسل ودرمورد کوثر دونسل عقب تر از اخرین همتایان خود میباشند .بحث فنی و فناوری است نه سیاسی خواهشا پروپاگاندارا در مسایل این چنین دخیل نکرده و علمی و فنی برخورد کنید .یا علی
  • رضا IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    13 1
    بال گشائى رو توضيح ميدادى مشرق يعنى چى ؟! آيا اين هواپيما به پرواز دراومده يا نه ؟!
    • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      22 1
      بله، به پرواز در آمد
  • صادق IR ۰۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    13 1
    [خلبانان کشور با «یاسین» به عصر جدید نظامی وارد شدند] مگه عصر جدید بخش نظامی هم داره ؟! جدا از شوخی، خدایی دمشون گرم،خداقوت ،خداحافظشان.
  • مهدی ترابی IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    8 2
    مشرق!گه مرا پس می زنی گه باز پیشم می کشی.. آنچه دستم داده ام نامش دلش است افسار نه...آسمون اور ایگره دنیا رو کرد سرد...مو چه تا دل خوش کنم لای این همه برد...دادم هی بیدادم هی مندم خوم تک... مرقیامت بنشونمون کل یک
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    66 61
    گمشو بابا مشرق حوصله داری
    • سیدمحمدمصطفوی IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      48 54
      آب بریز اونجایی که میسوزه و اگه آب خوبش نمی کنه خمیردندون بزن؛ حالا چه ربطی مشرق داره این قضیه؛ از سوزش زیادی داره جفنگ میگی منافق خلق.
    • عاشق ایران IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      25 25
      اقا قبل از شما اربابت (ترامپ ) اظهار ناراحتی کرده بود امثال تو!!! باید عصبانی باشید و از این عصبانیت به جهنم واصل شوید انشاالله
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      19 31
      پیشرفت های خیره کننده ایران اشک خیلی ها را در آورده تو تو اولی اش نیستی آخری هم نخواهی بود. مزدور
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      19 38
      گمشو مغرب(غرب زده) حوصله داری!!!
  • کاوه IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    17 29
    بابا حالا چه کاریه تو صنعت هواپیمایی بریم پراید رو درست کنید خخخخ
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
      4 37
      پراید=ایران خودرو وسایپا ووو ازمحصولات اصلاح طلبانیست که معتقدن ایرانی فقط ابگوش بزباش بلده درست کنه
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    12 23
    آخه موتور توربو جت دیگه الان کسی استفاده نمیکنه. تا توربوفن تولید نکنیم هنوز به قافله سازندگان نمی‌تونیم بپیوندیم.
    • اکبر قادری IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      16 1
      یادت باشه پیشرفت همیشه پله پله و قدم به قدمه ، روز اولی هم که وارد صنعت موشکی شدیم ، تو همون پله اول موشک خرمشهر و سجیل و عماد و سیمرغ و قائم رو نساختیم ، پله پله از پایین شروع کردیم تا رسیدیم به اینجا.... صنعت هوایی و موتورهای هوایی و جنگنده و هواپیما هم دقیقا همین طوره
    • محمد IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      0 0
      ساخت متور جت گام بزرگی است. حالا توربوجت کمی ساده تر هست از توربوفن اما وقتی به توربوجت دست یابید راه توربو فن باز می شه و مهم خودکفایی است که اتفاق افتاد
  • حسن IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    34 6
    پیشرفت برای هر ملتی هزینه در بر دارد و البته منشا غرور ملی و افتخار است ولی آنچه که مهم است پیشرفت تک بعدی نتیجه ای جز سقوط ندارد - تجربه سایر کشورهای که در این زمینه داشته اند را ببینید ۱ - شوروی دربسیاری از تجهیزات نظامی در عصر خود از آمریکا برتر یا برابر بوداما در آن کشور عدالت اجتماعی که بالاترین و ارزشمند ترین دستاورد مکاتب الهی است را نداشت ۲- نتیجه دخالت نیروهای نظامی هر کشوری در اقتصاد آن کشور ابتدا با پیشرفت چشمگیر آن کشور همراه است اما پس از مدتی نتیجه آن سقوط همه جانبه آن کشور خواهد بود --- کارها را بر سه طریق می توان انجام داد تفکر - تجربه - تقلید ببیند کشورهای راکه مثل ما عمل کردند و خودتان را اصلاح کنید- علی (ع) می فرمایند : دوام وبقای حکومتها به عدالت ( اجتماعی ) آنها است پس این پیشرفتها ضامن بقای یک ملت یا دولت نیستند گرچه پیشرفت در همه جوانب نیاز است اما مهمترین عامل بقای هر مجموعه ای عدالت است وقتی که جامعه براساس نظام طبقاتی اداره شود و اثری از عدالت اجتماعی در آن یافت نشود و تمام بی عدالتی ها توجیه شوند این گونه پیشرفت ها هیچ ارزشی ندارد
    • محمد IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      0 0
      آیا می شه ویتامین سی خورد و گفت ویتامین دی بدن هم تامین شده، یقینا هر چیز به جای خود نیکوست دست بچه های وزارت دفاع درد نکنه که وظیفه اقتدار آفرینی برا کشور را به خوبی انجام می دهند. بقیه هم از نظامی ها یاد بگیرند تا در سایر صنایع نیز قوی شویم. قوه قضائیه هم خوب عمل بکند تا در عدالت ارتقا یابیم. و دولت هم کمی کار کند
  • علی نوری IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    3 18
    ابتدا بساکن حرکت خوبی ست،ظاهرا حداکثر سرعتش دویست تاست،انشالله جلوترکه بریم سرعتش هم ارتقا پیدا کنه7762
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      20 1
      حداقل سرعتش 200 کیلومتره نه حداکثر
  • علی IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    12 7
    یعنی الان ما میتونیم موتور هواپیمای جنگنده بسازیم !!!! پس چرا این هواپیماها ی مسافربری ما رو موتورهاشو درست نمیکنین متخصصان عزیز ما ؟؟؟
    • محمد IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      0 0
      انطباق موتور با هواپیما کاری پیچیده است که طبق قوانین ایکائو کارخانه طراح هواپیما اجازه این کار را دارد. البته اگر تحریم ها ادامه یابد و مجبور شیم موتورهای مسافربری رو هم خودمون طراحی می کنیم
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    4 3
    انصافا بر و بچه های نهاجا با همکاری هسای ودجا گل کاشتن که با توجه به بودجه واقعا ناچیز خودشون برخلاف خیلی دستگاه های دیگه چنین کاری رو بانجام رسوندن ولی اینکه ادعا کنیم محصولی کاملا"بومی"مقداری خلاف واقعیته چرا که وقتی برای طراحی fuselage و Aerodynamics این هواپیما از محصولات نرم افزاری و تحلیل گر خارجی استفاده شده نمیشه به محصول نهائی لقب بومی داد
    • NL ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      5 1
      دیگه سیستم عامل و نرم افزار طراحی رو نباید که از صفر خودمون بسازیم! اگرم بسازیم مسخره میکنین
  • ناشناس IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    6 4
    خوب ولی طراحی عقب هواپیما افتضاحه
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    23 3
    یک رنگ درست حسابی میزدین این چیه
  • سلام RU ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    31 9
    چندتا قوطی رنگ و پیستوله پیدا نمیشه تو وزارت دفاع؟
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    1 4
    فقط m346 ایتالیا
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    13 8
    چرا اکثر هواپیماهای ساخته شده ی ایران کپی f5 هست؟
  • سید حسن IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    18 3
    همیشه ما از نظر رنگ امیزی تسلیحات مشکل داشتیم . نمیشد این هواپیما رو قشنگتر رنگ کنن حیف این همه زحمت
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    12 5
    یه رنگ بهتر نداشتن بهش بزنن ؟؟؟؟!!!!!
    • هادی IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      8 1
      رنگ نزدن تا مشکلات سازه هواپیما تو مراحل آزمایش مشخص بشه
  • قهرمان IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    5 1
    اگه اسمش رو یاسینی میگذاشتند یاسین +ی با مسما تر و اشاره میشد به شهید یاسینی که قشنگ تر و در دهان دیا میچرخید
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    5 15
    پراید رو نمیتونیم بومی سازی کنیم به صورت کامل اما موتور هواپیما میسازیم. عجب!
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      21 7
      پراید ساخت دولت و تدبیر و امید است - یاسین ساخت مدیران جهادی
  • .. IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    4 13
    بابا ی ماشین خوب بسازید جت پیشکشتون پراید و پژو باید چند هزار نفر دیگرو به کشتن بده تا ی فکری بکنید. اگرم نمیتونید بگید آقا نمیتونیم تا ما مردم ی فکری برای خودمون بکنیم
  • علی IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    3 14
    اسباب بازی و خیلی مسخرس
  • مهدی IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    8 0
    در خصوص رنگش باید بگم که این جت هنوز در مرحله تست هست،و در این مرحله از رنگ های خاصی از نوع پلی اورتان به اسم primer که معمولا سبز یا فسفری هست استفاده میشه...چون هواپیما در حال تست هست و مورد تنش های مختلف قرار میگیره این رنگ ترک خوردگی ها و اشکلات احتمالی به وجود آمده در بدنه را بهتر نشان میدهد و...این رنگ را در تست های اولیه جت های دیگر هم میتونید مشاهده کنید...
  • هانی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    20 11
    شما تفسیر کاخ سفید از واقعه یازده سپتامبر را قبول ندارید اما هر آنچه دروغ از پیشرفت از خودرو سمند تا هواپیمای یاسین را برای باور کردن به مردم پخش میکنید.دروغ ، دروغ است چه از کاخ سفید و چه از کلاشهای آل سمندون در دولت ایران خوب است از هواپیمای اِی تی۳ ساخت کشور تایوان که هواپیمای یاسین از آن کپی صد در صد و مهندسی معکوس شده و پلتفم آن از اف۵ است هم بنویسید تشکر
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    20 3
    باشه حالا 4 تا دونه فعلا ازش بسازید بعد بیاید ....
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    6 4
    در رونمایی عجله نکنید
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    5 0
    ای کاش تو صنعت خودروسازی و غیره و همچنین در اقتصاد اینطوری خودکفا میشدیم ، به امید آنروز
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
    0 10
    یعنی اینقد بد بخت و حقیر شدین که تو رنگ این داستان موندین.؟؟؟!!! نمیدونم طراحیش فلانه رنگش اینجوره. نچ نچ نچ.. احمق ها
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    2 1
    کارهایی که دست نیروهای ارزشی و مطیع رهبری بوده همه پیشرفت کرده است.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    3 1
    همه کارهایی که دست نیروهای ارزشی مطیع رهبری بوده پیشرفت کرده اند.
  • جواد IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۳۰
    3 5
    چه سودی از این همه دروغ مےبرید؟....در حالےڪه سایر رقبای یاسین موتور توربوفن دارن ڪه یه موتور نسل چهاره اما یایین از موتور جت استفاده مےڪنه ڪه نسل سه حساب مےشه و از رده خارجه...موتور اف پنجه
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    3 0
    بالاخره کدومش تمام ایرانیه هر چی میسازین افتتاح میشه میگید تمام.ایرانیه بعد یک سال یکی دیگه رو نمایی میکنید میگید این اولین و..که تمام.ایرانیه
  • yasin IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    0 0
    با سلام و تشکر از سایت مشرق که در زمینه مسایل نظامی یکی از مراجع خبری است.و تشکر و سپاس از متخصصان و خلبانان عزیز کشورمان.این جت اموزشی که هم نام من است .در واقع نماد اقتدار و و صلابت و پاکی زنان و مردان این مرز و بوم است که فعل ما میتوانیم را در همه ابعاد در حال صرف کردن هستند.دست یکایک این عزیزان و متخصصان و عقابان تیز پرواز میهنم را میبوسم و میفشارم.
  • آرش اختر RO ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    1 0
    سلام خوبه
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۳
    0 0
    چرا نمیتونیم توربوفن بزرگو قوی بسازیم
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۴
    0 0
    شرکت رویزرویس انگلیس؟ رولزرویس درسته مجید جان!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس