آرامکو

یک مقام آمریکایی گفته که دولت این کشور بعد از حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در ماه گذشته به ریاض گفته که سامانه‌های دفاعی این کشور کند عمل می‌کند.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی به نقل از مقام‌های دولت این کشور و منابع مطلع از مناقشاتی میان ریاض و واشنگتن بعد از حمله به تأسیسات نفت عربستان سعودی در شهریورماه سال جاری خبر داده است. 

بیشتر بخوانید:

حملات یمنی‌ها باز هم واگذاری سهام آرامکو را به تأخیر انداخت

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال علاوه بر این به نقل از منابع آگاه گزارش داده عربستان سعودی در صدد خریداری سامانه‌هایی جدید است که بتواند پهپادها و موشک‌ها را قبل از رسیدن به تأسیسات نفتی، شناسایی و منهدم کرده و یا در عملکرد آنها اخلال ایجاد کند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند دولت آمریکا در یک اقدام جداگانه تلاش کرده عربستان سعودی را مجاب کند با اتصال زرادخانه تسلیحات هوایی خودش به یک سامانه پیشرفته‌تر آمریکایی در منطقه امکان هشداردهی به مسئولان ذیربط سعودی، قبل از حمله به تأسیسات نفت این کشور را فراهم آورد.

یک مقام آمریکایی گفت: «ما به آنها گفته‌ایم که سامانه‌های دفاعی آنها فاقد سرعت لازم هستند و ادوات دفاعی و فرماندهی مرکزی‌شان نیز از صلاحیت لازم برخوردار نیست.»

 «یحیی سریع» سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن روز ۲۳ شهریورماه اعلام کرد، یگان پهپادی یمن با ۱۰ پهپاد پالایشگاه‌های «بقیق» و «خریص» شرکت آرامکو در منطقه «شرقیه» عربستان سعودی را در چارچوب حق طبیعی و مشروع در پاسخگویی به جنایات ائتلاف متجاوز و محاصره پنج ساله یمن هدف قرار داده است.

 این حمله حدود نیمی از تولید نفت سعودی‌ها را از مدار خارج کرد و باعث شد تا این کشور  از یک صادر کننده نفت و فرآورده‌های نفتی به یک وارد کننده تبدیل شود.

 سعودی‌ها می‌خواستند در آینده نزدیک ۵ درصد سهام شرکت نفتی آرامکو را در بورس داخل این کشور و بورس‌های بین‌المللی عرضه کنند که این حمله باعث شد تا این برنامه سعودی‌ها نیز به تعویق بیفتد.

مقام‌های آمریکایی به وال‌استریت‌ژورنال گفته‌اند در جریان حملات به آرامکو سامانه‌های پدافند هوایی عربستان سعودی از هیچ شانسی برای فعال شدن برخوردار نبودند زیرا نه سامانه‌های آمریکایی و نه سامانه‌های سعودی قادر به شناسایی آن حملات نبودند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند سامانه‌های پدافند هوایی آمریکا و سعودی‌ها که در عربستان مستقرند در صورت شناسایی یک حمله طرحی برای مبادله آنی اطلاعات و داده‌ ندارند. به همین سبب، آمریکا طرحی پیشنهاد داده تا دو طرف یک اتاق مشترک کنترل برای هماهنگ‌سازی پاسخ‌هایشان تشکیل دهند.

وال‌استریت‌ژورنال نوشته این طرح بعد از ناامیدی چند ماهه مقام‌های آمریکایی پیشنهاد شده که ابراز نگرانی کرده‌اند عربستان سعودی تأسیسات نفتی خودش را در برابر حملات، آسیب‌پذیر رها کرده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید عربستان سعودی به دلیل استفاده نامناسب از سامانه‌های آمریکایی پاتریوت هم آماج انتقادات قرار داشته است.

یک مقام آگاه به این گفت‌وگوها می‌گوید: «محل استقرار سامانه پاتریوت در عربستان سعودی یکی از مسائل مورد مناقشه جدی در روابط دوجانبه ریاض و واشنگتن بود. نحوه استقرار این سامانه‌ها به گونه‌ای است که برای محافظت از کاخ‌ها است و نه زیرساخت‌های نفتی.»

نگرانی دیگر مقام‌های آمریکایی، استفاده مفرط سعودی‌ها از سامانه‌های پاتریوت است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند سعودی‌ها برای اینکه بتوانند هر روزه این سامانه‌ها را روشن نگاه دارند تعمیرات این سیستم‌ها و آموزش‌های لازم برای استفاده از آنها را عقب می‌اندازند.

مسئولان سعودی علاوه بر این در حال انجام رایزنی‌هایی با آرامکو برای بررسی راه‌های متعدد برای افزایش تدابیر امنیتی در نزدیکی تأسیسات نفتی هستند.

یک مقام سعودی می‌گویند مقام‌های این کشور در حال بررسی خرید فناوری‌های ضد پهپاد از شرکت‌های آمریکایی «ریتون» و «نورثروپ گرومن» هستند.

حکومت سعودی به علاوه در نظر دارد تدابیر امنیتی جداگانه‌ای برای تمامی سایت‌های صنعتی آرامکو در نظر بگیرد. به عنوان مثال، ممکن است عکس‌برداری کارکنان در نزدیکی تأسیسات کلیدی ممنوع اعلام شده و یا از بازدیدکنندگان خارجی خواسته شود گوشی‌های همراه خودشان را هنگام ورود تحویل دهند. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    0 0
    بازم فایده نداره. اراده ای بالاتر از اراده خداوند نیست.
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
    13 0
    گاو شیرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس