چین آمریکا

«دونالد ترامپ» اعمال تعرفه ها را به عنوان ابزاری جهت مذاکره و راهی قدرتمند برای بازگرداندن شرکت ها به ایالات متحده امریکا توجیه می کند، اما این استراتژی با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارش مشرق، سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «دانیل دی مارتینو» منتشر نموده که در آن نویسنده معتقد است استراتژی اعمال تعرفه علیه چین با شکست مواجه خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

تاثیر عمده جنگ تجاری با چین بر انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

با وجود گمانه زنی های اخیر رسانه ها در مورد آتش بس جنگ تجاری با چین، تعرفه های ایالات متحده امریکا در کمتر از یک ماه دیگر علیه چین افزایش یافته و اعمال می شود. واقعیت این است که تلاش «دونالد ترامپ» جهت افزایش تعرفه علیه چین بی فایده است، زیرا اهداف واشنگتن را برآورده نخواهد ساخت. در واقع، این استراتژی فقط به آمریکایی ها آسیب می رساند  زیرا جنگ تجاری که با چین در راه است، باعث از بین رفتن یک میلیون شغل در امریکا تا سال ۲۰۲۰ می شود.

باید گفت که رئیس جمهور دونالد ترامپ نمی تواند به تنهایی روش چین را تغییر دهد و رکود ناشی از جنگ تجاری با چین باعث شکست وی در انتخابات ۲۰۲۰ خواهد شد. بنابراین، ترامپ به برنامه بهتری نیاز دارد. او باید جنگ تجاری با چین را خاتمه دهد و در ازای فشار بیشتر بر چین، تعرفه های خود را بر متحدین آمریکا کاهش دهد.

هیچ شکی نیست که کارگران آمریکایی در حال حاضر خیلی بهتر از زمان ریاست جمهوری اوباما و پیشینیان او کار و پیشرفت می کنند. در حقیقت، دستمزدها سریعتر در حال رشد هستند و نرخ بیکاری نیز کاهش یافته است. اما باید گفت که اقتصاد آمریکا در حال کند شدن است، بورس بطور فزاینده ای بی ثبات است و نادیده گرفتن علائم هشدار دهنده برای رکود اقتصادی امریکا غیرممکن است.

در حقیقت باید گفت تعرفه ها باعث کند شدن اقتصاد امریکا شده اند. بعلاوه، چین شریک اصلی تجارت آمریکاست و واشنگتن با اعمال تعرفه های سنگین بر کالاهایی که از آن وارد می کند – افزایش تعرفه از ۵ درصد تا ۲۵ درصد – سیلی محکمی به پکن زده است.

لازم به ذکر است که ترامپ به چین کفایت نکرده و بر ۱۴ درصد از واردات از هند تعرفه تعیین نموده است. علاوه بر این، تعرفه های واشنگتن بر واردات ماشین لباسشویی و آلومینیوم و فولاد - کالاهایی که از اتحادیه اروپا وارد می کند – تاثیر بیشتری می گذارد.

لازم به ذکر است که منطق ترامپ در مورد اعمال تعرفه بر چین غیر قابل درک است. او سعی می کند چینی ها را متهم به اعمال اقداماتی مانند دزدی مالکیت معنوی آمریکا و جاسوسی از آمریکایی ها برای اهداف تجاری و سیاسی کند. اما چرا علیه متحدینی مانند اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می شود؟

در پاسخ باید گفت که ترامپ تعرفه ها را به عنوان ابزاری جهت مذاکره و وادار کردن دیگر کشورها برای کاهش تعرفه های خود و همچنین به عنوان راهی قدرتمند برای بازگشت شرکت ها به ایالات متحده امریکا توجیه می کند، اما این استراتژی در هر دو مورد با شکست مواجه خواهد شد. زیرا چین، اتحادیه اروپا و هند نه تنها تعرفه های خود را کاهش نداده بلکه آنها را افزایش داده اند.

علاوه بر این جنگ تجاری وی مشاغل مرتبط با صنعت فولاد را از بین می برد و برای آمریکایی ها به علت افزایش قیمت ها میلیاردها دلار هزینه در بر دارد. این در حالی است که چین تکان نمی خورد و برای پکن مهم نیست مذاکرات به چه سمتی میرود. در حقیقت، پکن پایگاه انتخاباتی ترامپ را با تعرفه ها هدف قرار داده است. بنابراین رئیس جمهور انتخابات سال ۲۰۲۰ را به نفع یک دموکرات با موضع نرم تر نسبت به چین از دست خواهد داد.

ترامپ برای حفظ شکوفایی اقتصاد امریکا و بهبود فرصت های انتخاب مجدد خود، باید مسیر را تغییر دهد. یعنی تعرفه هایی که وی علیه چین تحمیل کرده است را کاهش دهد. آمریکا همچنین باید تعرفه های خود بر کالاهای وارداتی از متحدین اصلی خود از جمله استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، هند، ژاپن و دیگران را کاهش دهد. این طرح شانس بهتری برای تغییر رفتار چین دارد و باعث می شود که آمریکایی ها از وضعیت بهتری برخوردار شوند.

رفع تعرفه های تحمیل شده علیه چین به تنهایی می تواند نرخ بیکاری در آمریکا را تا پایان سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۳ درصد کاهش دهد و انجام همان کار در مورد متحدین آمریکا می تواند اقتصاد آمریکا را حتی بیشتر تقویت کند. باید گفت که ایجاد جبهه متحد توسط امریکا با متحدانش در برابر اقدامات تجاری چین آسان یا سریع نخواهد بود. تنها راه حل خاتمه جنگ تجاری با چین است.

در نهایت باید گفت که پایان دادن به جنگ تجاری با چین به اقتصاد آمریکا کمک کرده و می تواند  باعث پیروزی مجدد او در انتخابات ۲۰۲۰ شود.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس