روحانی نمایه

رئیس‌جمهور گفت:‌ دولت در برابر دانشگاه مسئول است، اینکه خدمات دولت کافی است یا خیر و اینکه ما به اندازه کافی امکانات لازم را فراهم کرده‌ایم من همین‌جا اعتراف می‌کنم نقایص فراوانی وجود دارد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با تاکید بر اهمیت دانشگاه و البته حوزه در کنار هم، اظهار داشت:‌ من خودم را هم فرزند حوزه و هم دانشگاه می‌دانم و به هر دو افتخار می‌کنم.

وی ادامه داد: مجموعه دانشگاه و حوزه اداره آینده جامعه را به عهده دارد. مسلما آنهایی که در دانشگاه درس می خوانند و در حین خواندن درس مسئولیت اجرایی را برعهده ندارند، بیشتر طالب آموزشند اما از همان لحظه ای که وارد دانشگاه می شوند، احساس می کنند از مدیران آینده هستند نه از شاغلان آینده.

**دانشگاهی به دنبال شغل نیست می‌خواهد مدیر شود

روحانی اضافه کرد: اگر شغل برای فارغ التحصیل دانشگاه یافت شود او راضی نیست و  به دنبال مسئولیتی است تا مدیریت بخشی از کار را حداقل برعهده داشته باشد و یا مسئولیتی متناسب با تحصیلات داشته باشد.

رئیس جمهور تاکید کرد: بی تردید دانشگاه های ما مسئولیت بسیار سنگینی را امروز بردوش دارند متقابلا جامعه ما و دولت هم در برابر دانشگاه مسئول هستند.

وی یادآور شد: اینکه خدمات کافی است یا خیر امکانات لازم را برای دانشگاه‌ها فراهم کرده ایم یا نه؟ من هم همینجا اعتراف می کنم نواقص فراوانی وجود دارد اما همیشه تلاشیم که این مشکلات را رفع کنیم. در دانشگاه تهران همین فضایی که فضای ورزش و زمین چمن بود، الان تبدیل به محل برگزاری نماز شده، که خوشبختانه الان برای نماز مصلای خوبی داریم.

**ارتقا کمی و کیفی دانشگاه باید در کنار هم باشد

رئیس جمهور از وزرا و روسای دانشگاه‌ها خواست تا همانقدر که برای سیاست‌ وقت می‌گذارند برای ورزش، سلامت و رفاه جوانان نیز وقت بگذارند و گفت: ما یک دانشجوی عالم، سالم، با نشاط، متحرک، دلسوز، شیفته کشور، مملکت و جامعه نیاز داریم که این ها همه باید کنار هم قرار بگیرد تا ما بتوانیم به وظیفه اصلی مان عمل کنیم.
روحانی تصریح کرد: گسترش فضای دانشگاه بدون کیفیت مطلوب ما نیست؛ معتقدیم ارتقای فضای کمی و کیفی باید در کنار هم قرار گیرد.

وی ادامه داد: خوشبختانه علی رغم اینکه در 41 سال پس از انقلاب مشکلات جنگ و فشارهای اقتصادی بود اما  دانشگاه در رشته های مختلف به وظایف و رسالت خود به خوبی عمل کرده است؛ ما نسبت به دنیا، خیلی عقب نیستیم و حرکت های خوبی از لحاظ علم و دانش داشته‌ایم.

رئیس جمهور با اشاره به موفقیت دانشمندان ایرانی در عرصه‌های مختلف علمی و درخشش آنها حتی در کشورهای دیگر گفت: در این چند ماه اخیر برای نمونه دیدم فردی که خود پزشک متخصص است و در یک کشور پیشرفته مانند آلمان بخشی از مسئولیت یک مرکز پزشکی را برعهده دارد، وقتی یکی از اقوامش که در همانجا ساکن است نیاز به عمل جراحی دارد او را به تهران می آورد و در این جا عمل می کند، من از او پرسیدم که چرا در آلمان که خودت استاد و مسئول بخشی هستی عمل نکردی و به اینجا آمدی، گفت از لحاظ کیفیت و رسیدگی و همچنین از لحاظ بهداشتی مراکز درمانی ما حتی بهتر از اروپاست.

**پیشرفت‌های کشورمان در عرصه‌های علم و دانش افتخارآمیز است

روحانی پیشرفت‌های کشورمان در عرصه‌های علم و دانش را افتخارآمیز برشمرد و ادامه داد: دانشگاه ما باید تبدیل شود به دانشگاه مهارت محور شود، محور ما نباید علم باشد البته علم در بسیاری از امور پایه مهارت و پایه پیشرفت و توسعه است اما نباید به علم اکتفا شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: دانشجویان باید در کنار علم، با آموختن مهارت و نیازمندی های جامعه برای ورود به اجتماع و به دوش گرفتن بار مسئولیت و اشتغال و مدیریت آمده شوند.

**مشکل اصلی اشتغال فارغ‌التحصیلان نبود مهارت است

وی با اشاره به مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان یادآور شد: شاید گفت که دلیل این مساله مشکل اقتصادی کشور است یا توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری به اندازه کافی نیست؛ همه اینها درست اما یک فارغ التحصیل بامهارتی که می تواند بلافاصه یک مسئولیتی را به عهده بگیرد، زود به شغل می رسد تا عالمی که علم خوب آموخته و دانشگاهش حافظه محور بوده، در مغزش بسیاری از مطالب لازم علمی انباشته شده اما نمی‌تواند وارد کار شود.

روحانی به تجربه کارآموزی خود به عنوان یک دانش‌آموخته‌ حقوق در مقطع لیسانس در سال 51 اشاره کرد و گفت: گرچه با گذراندن دوره لیسانس به ظاهر دانشی که لازم بود برای یک وکیل یا قاضی را یادگرفته بودیم اما در عمل می‌دیدیم که حتی یک رئیس دفتر از لیسانس بهتر بلد بود.

وی در ادامه خاطره‌ای از مواجهه‌ فارغ‌التحصیلان حقوق هم دوره خود با پزشکی قانونی به عنوان شاهد مثالی از ضرورت مهارت آموزش دانشجویان گفت و ادامه داد: ما 20 دانشجو بودیم که در مواجهه به جنازه چهارنفر غش کردند چون در دانشگاه مهارت این مواجهه و تجربه پزشکی قانونی را نیاموخته بودیم.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به سرعت پیشرفت علم در مقایسه با گذشته، اظهار کرد: پیشرفت دانشگاه ما باید با پیشرفت علم و سرعت روزافزون تغییرات علم منطبق شود. ما در دانشگاه کتاب امروز را درس نمی دهیم، این کتاب حداقل برای سال قبل و ترم قبل است گاهی هم برای 10 سال پیش است.

وی با انتقاد از برخی اساتید که علمشان به روز نیست، افزود: استاد باید این نگاه را داشته باشد که دانشجو را حداقل برای هشت سال بعد تربیت کند؛ چنین نگاهی کار اساتید را سخت می‌کند اما باید شیوه‌ها تغییر کند و اساتید بدانند که دانشجو را باید با مهارتی تربیت کنند که در چند سال آینده، برای جامعه آینده نه تنها فعال باشد بلکه حتی در بخشی مدیر باشد و اداره کند.

روحانی یادآور شد: امروزه از لحاظ دسترسی به اطلاعات با پیشرفت تکنولوژی کارمان آسان شده و شرایط کاملا متفاوت شده است و ما باید دانشجویان مان را آماده کنیم برای دنیای فردایی که با امروز بسیار متفاوت است.

وی با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و جایگزینی ماشین‌ها به جای موجودات زنده و ربات‌ها به جای انسان‌ها در کارخانجات و مشاغل و پیشرفت‌های هوش مصنوعی گفت:  تحولات بسیار سریع است و  بار مسئولیت ما بسیار سنگین می شود که چطور دانشجو را برای فردا آماده کنیم، در بسیاری از دانشگاه های اروپایی مخصوصا برای تحصیلات تکمیلی کسی که می‌خواهد وارد شود اگر مهارت کافی برای استفاده از فضای مجازی نداشته باشد راهش نمی دهد و اولین امتحانش این است از ماشین، کامپیوتر،  تبلت و فضای مجازی چقدر قدرت استفاده دارید با چه سرعت و مهارتی.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه مهارت‌آموزی باید مستمر باشد و بعد از فارغ‌التحصیلی نیز ادامه یابد، تاکید کرد: زگهواره تا گور دانش بجوی شعری است منطبق با نیاز امروز ما. آموزش‌های دانشگاهی کلیدی برای آغاز حرکت است و برای ادامه راه کافی نیست؛ این انتظاری است که از دانشگاهی که داریم و دولت هم باید در این زمینه کمک کند تا دانشگاهیان خود مسئول شوند و از نظراتشان استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه جایی برای تنظیم فعالیت آموزشی و فعالیت پژوهشی است که  حتی درآمدش دانشگاه باید از طریق پژوهش باشد ادامه داد: نمی‌گویم از طریق فروش علم درآمد داشته باشند اما پژوهش و تحقیقات باید در سطحی باشد که برای به دست آوردن آن سر و دست بشکنند؛ طالب این پژوهش‌ها باید مراکز دفاعی، صنعت، کشاورزی، انرژی اتمی و مراکز درمانی باشند.

وی خطاب به دانشگاهیان گفت: ارزش کارهای تحقیقاتی شما باید آنقدر باشد که نه تنها در جامعه خود بلکه دنیا متقاضی آن باشند.
 

** دانشگاه و مراکز تولیدی باید متصل شوند

روحانی اتصال دانشگاه به مراکز تولیدی جامعه را  یک ضرورت دانست و بر سرعت بخشیدن به این پیوند تاکید کرد و گفت: در دنیا بسیاری از دانشگاه‌ها هیچ کمکی از دولت نمی‌خواهند بلکه نگاه آنها اتصال دانشگاه به بخش خصوصی است و باید این نگاه را داشته باشیم چرا که دولت لختی هایی دارد و با بخش خصوصی فرق می‌کند.

رئیس جمهور بر این اساس بر ضرورت برنامه‌ریزی برای اتصال دانشگاه به بخش خصوصی تاکید کرد.

روحانی در بخش دیگری از سخنان امروز خود در دانشگاه تهران به انتخابات مجلس شورای اسلامی در پایان سال جاری اشاره و تصریح کرد: دانشگاه ها همیشه در همه انتخابات هایی که داشته‌ایم نقش بسیار ارزشمندی داشته‌اند؛ هم اساتید،‌ هم دانشجویان و هم فضای دانشگاه.

وی با تاکید بر اینکه این فضای دانشگاه است که فضای جامعه را گرم می کند، یادآوری کرد: در انقلاب هم فضای حوزه و فضای دانشگاه بود که انقلاب را گرم می‌کرد، مساجد، محافل،‌ حسینیه و دانشگاه و حوزه پیشتاز بودند و نقش داشتند و ما امروز خود را برای اتنخابات آماده کنیم.

**راه اصلاح و تغییر از صندوق‌های رای می‌گذرد

رئیس جمهور با بیان اینکه سرنوشت آینده کشور ما را انتخابات تعیین و تائید می‌کند، ادامه داد: با همه نقص و اشکال بهترین راه برای تغییر صندوق‌های رای است؛ برای شکستن افراط،‌ اصلاح جامعه، شایسته سالاری و برای اینکه افکار به حق مردم حاکم شود صندوق‌های رای بهترین راه است. ما راه دیگری نداریم؛ با تجربه می‌گویم که راه دیگری نداریم، به عنوان کسی که بیشتر عمرم را در تجربه سیاسی و علمی بود می گویم که راهی جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم.

وی تاکید کرد: تنها راه برای آینده کشور انتخابات است؛ دانشگاه خود را آماده کند تا هر که بهتر، شایسته تر است و برای کشور مفیدتر است و عاقل و فهیم تر است و از افراط فاصله دارد و هر که برای کشور آماده فداکاری است و فکر و اندیشه لازم را دارد آن را برگزیند و از آن طرف هر کس خود را شایسته می‌داند، کاندیدا شود. این حرکت در در راه خداست که کسی که خود را لایق می‌داند وارد شود چه او را انتخاب کنند چه نکنند.

رئیس‌جمهور آمادگی برای انتخابات را یک وظیفه بزرگ ملی برشمرد و افزود: اگر انتخابات پرشکوه، با نشاط و پررونق با حضور اکثریت مردم در سراسر کشور داشته باشیم، قدرت سیاسی ما در دنیا بالا می رود و دشمنان از ما می هراسند و می فهمند تحریم و فشار اثرگذار نبوده است و مردم به کشور و نظام معتقدند و به آینده امید دارند.

روحانی گفت: اولین پرچم انتخابات امید است و ویژگی همه کسانی که پای صندوق می روند امید به آینده است و اگر امید باشد راه ما و مسیر ما به نتیجه می رسد.

وی برخی دیگر از مسائل موجود در کشور از جمله مشکلات محیط زیست، راه، آب را در کوتاه‌ مدت قابل حل دانست و ادامه داد: یکسری مسائل بلند مدت است که اساتید و دانشگاه ها در حل آن نقش بیشتری دارد و دانشگاهیان وظیفه بالاتری در تعیین استراتژی حرکت کشور دارند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ کارهای روزمره و اقدامات کاربردی سخت بوده اما به نسبت کارهای راهبردی و استراتژیک آسان است.

** عده‌ای دنبال تقابل مستمر و دوئل با دشمن هستند

وی با طرح این پرسش مبنی بر اینکه پیشرفت کشور و آینده کشور در سایه تعامل با دنیاست یا تقابل؟، اظهار داشت:‌ممکن است بگویید جواب آسان است و هرجا که جای تعامل است، تعامل کنیم و هرجا ضروری بود،‌ تقابل کنیم. اما باید گفت که این مسأله راهبردی اساسی است.

روحانی ادامه داد:‌ 41 سال است ما هنوز به جواب روشن و قاطع در کشور نرسیدیم. یک عده می گویند تعامل سازنده باید داشت و عده ای دیگر عنوان می کنند که باید به سمت تقابل مستمر و دائم برویم.

وی خاطرنشان کرد: یک عده می گویند حل مشکلات با جهان راه ندارد، جز قدرت نمایی و باید طرف مقابل را بشکنیم. دشمن ما آنقدر خبیث است که باید بشکنیم و با او مقابله کنیم چراکه اینجا دوئل است، باید بزنیم، بکشیم و کشته شویم و عده ای می گویند اینطور نیست می توان بسیاری از مشکلات را با دنیا حل کرد.

**تا در داخل بین تعامل سازنده یا تقابل یک صف نشویم به جایی نمی‌رسیم

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ ممکن است که نتوان مشکل را در جایی حل کرد، اما اینکه استراتژی ما تعامل سازنده باشد یا تقابل مستمر، این اساس در کشورماست. این را به صراحت می گویم و روی آن فکر، مطالعه و بحث کردم، ما اگر همدیگر را قانع نکنیم، با دعوا درست نمی شود یعنی دو صف درست کنیم و مدام جرو بحث کنیم، فایده ای نخواهد داشت و به نتیجه نخواهیم رسید.
وی بیان کرد: دانشگاه باید وارد میدان شود و برای جامعه توضیح دهد و رسانه ملی هم وظیفه بزرگی دارد البته اگر رسانه ملی دراختیار همه جناح ها و افکار به طور مساوی قرار بگیرد. بزرگترین وظیفه رسانه ملی طبق قانون اساسی آزادی است و فضای آزاد باید در جامعه به وجود بیاورد. اگر رسانه ملی،‌روزنامه و فضای مجازی کار کند، کار بزرگی کرده است.

**برجام جای دعوا ندارد، دعوا سر مساله بزرگتری است

روحانی خاطرنشان کرد:‌ تمام دعوای سیاسی سر چه چیزی است؟ یکی می گوید برجام خوب است و دیگری می گوید بد، یکی می گوید برجام برای مان فایده داشته است و دیگری می گوید هیچ فایده ای نداشت. باید گفت دعوا سر برجام نیست چراکه برجام جای دعوا ندارد بلکه دعوا سرمسأله بزرگتر و مسأله بالاتری است.

وی ادامه داد: یک عده ای می گویند که وقت تلف می کنید با خارجی ها حرف می زنید،‌ عمر شریف را تلف می کنید. ما باید قوی باشیم و خارج را تهدید کنیم و روزی خارجی ها در برابر ما تواضع می کند و به زانو در می آیند و دستمان را می بوسد و تمام می شود.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌عده ای می گویند این راه نیست و با جنگ مدام به این نتیجه نمی رسیم. ممکن است جایی استثنائا جنگ لازم باشد و گاهی هم جنگ لازم است، چراکه گاهی به ما حمله می کنند، ما نمی توانیم بگوییم تعامل سازنده کنیم و باید به او جواب دهیم، وقتی او آغاز می کند.

وی خاطرنشان کرد:زمانی که پهپادش می آید و ما اخطار می دهیم و او گوش نمی‌کند. در این فضا، ما ناچاریم که موشک شلیک کنیم و تعامل سازنده درچنین شرایطی فایده ندارد، اما در کل و کلیت ما باید چه راهی را انتخاب کنیم.

روحانی اظهار داشت: عده ای به ما می گفتند شما با آژانس بین المللی وقت تلف می کنید، آژانس دست آمریکا و ابرقدرت هاست. چرا بحث می کنید. شما کاری را برخلاف ان پی تی انجام دادید و باید این کار را رها کنید و عده ای هم می گفتند که می توانید در این زمینه اقداماتی را انجام دهید.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ این خیلی وقت برد و ما رسیدیم به نقطه ای که با همین اژانس مشکلات را حل کردیم و پرونده را به اتمام رساندیم که این موضوع برای بعضی ها سنگین بود و این بمبی است که برسرعده ای کوبیده می شود که در روزی می گفتند با مذاکره مشکلی حل نمی شود؛ البته عده ای هم خوشحال شدند.

وی بیان کرد:‌ ما زمانی که می رویم با شش قدرت بزرگ بحث می‌کنیم، عده ای می‌گویند بیخود مذاکره و بحث می کنید. شما بروید در برابر دنیا بایستید، عده ای هم می گویند بروید مذاکره کنیم.

**توافق ما در مذاکره کوهی بود که بر سر مخالفان داخلی خراب شد

روحانی خاطرنشان کرد:‌ ما با سختی به سمت مذاکره رفتیم و به توافق رسیدیم که این برای عده ای همچون کوهی بود که برسرشان خراب شد.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم با شش قدرت بزرگ دنیا بحث کنیم و آنها بیاید حاضر شوند شش قطعنامه فصل هفتم را پس بگیرند، حقوقدانان و سیاستمداران می فهمند که چه کرده ایم و این کار آسانی نبود و بعد بگویند که کارهای اتمی شما خلاف قانون نیست و شما حق دارید.

رئیس جمهور ادامه داد: برای هیچ کشوری در قطعنامه سازمان ملل نیامده است که فعالیت هسته ای آن را قبول دارند، تنها کشوری که در قطعنامه آمده است که ایران حق فعالیت دارد، در قطعنامه 2231 است، بعد هم این توافق انجام و نتیجه این شد که یکی از رهبران دنیا در سفر نیویروک گفت ما دچار حیریتیم که این همه شرکت در ایران صف ببندند تا سرمایه گذاری کنند.

روحانی اظهار داشت:‌به محض اینکه توافق را در سال 94 امضا کردیم، در سال 95 رشد ما در دنیا اول شد. ما رشد اقتصادی اول در جهان داشتیم. ما زمانی آمدیم در اول دولت یازدهم، تورم را کاهش دادیم، برخی اقتصاد دان ها از من اشکال گرفتند که شما اشتباه کردید که از تورم شروع کردید و باید از رکود آغاز می کردید یعنی رکود را می شکستید و تورم وجود داشت. برای اینکه می گفتند تورم را می توان شکست، اما رکود که عمیق شود نمی توان شکست داد. این اختلاف نظری بود که اول تورم و سپس رکود را حل می کنیم.

وی بیان کرد: زمانی که تورم تک رقمی و رشد اقتصادی ما دوازده و نیم درصد در سال 95 شد، دنیا را به شگفتی واداشتیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: اینکه می گوید مدیریت ضعیف یا قوی است، این هم از مدیریت که توضیح دادم. بالاترین رشد جهانی را به وجود آوردیم و تورم را تک رقمی کردند.

وی افزود: بعد از سالیان دراز سه سال پشت هم تورم تک رقمی بود. در بزنین و گازوئیل و گندم خودکفا شدیم. همان مدیران امروز هستند که چه کردند. آنها آمدند آن توافق که الان خودشان اعتراف می کنند، با فشاراسرائیل‌ ،‌عربستان و تندورهای داخلی آمریکا دولت جدید را وادار کردند که از برجام خارج شوند و حالا برجام صدمه دیده را با آن روزی که برجام فعال بود، مقایسه کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌دانشگاه باید در این مسائل مهم استراتژیک وارد عمل شود و این مسائل نه تنها در سیاست باشد بلکه در حقوق هم می توان وارد شد.

وی بیان کرد: در دادگاه لاهه می گفتند، مگر عقل تان را از دست داده اید و مگر می شود در دادگاه لاهه پیروز شد. ما امروز در دو تا سه نوبت دادگاه لاهه پیروز شدیم و باز این پیروزی ها ادامه دارد.

روحانی ادامه داد:‌ موفق در دادگاه لاهه پیچیده و سخت بود، اما شدنی است این ملت بزرگ ما قادر است در بخش های مختلف موفق شود ،‌اگر دست به دست دهیم از نیروهای کارآمد استفاده کنیم به نتیجه می رسیم.

** در اقتصاد می‌توانیم بدون تعامل با دنیا پیشرفته شویم

وی خاطرنشان کرد: در اقتصاد می توانیم روی پای خودمان بایستیم و بدون تعامل با دنیا پیشرفته شویم. در این صورت می توان تنها زندگی را گذراند اما رشد و توسعه چه می شود؟ الان در دوران تحریم هستیم و زندگی را می گذرانیم. اما رشد و توسعه بدون رابطه با دنیا و تعامل با دنیا امکان پذیر نیست. بانک ها قفل باشد و صادرات و واردات قفل باشد نمی توان توسعه یافت.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌امروز از کشورهای همسایه تشکر کنیم که بی اعتنا به تحریم های آمریکا هستند و ما در این شرایط سخت به واردات و صادرات محصولاتی همچون دارو می پردازیم.

** اگر به نتیجه نرسیدیم باید از مردم همه پرسی کنیم

وی بیان کرد:‌ باید دانشگاه ها وارد مسائل استراتژیک شوند، حتی اگر در این مسائل به نتیجه نرسیدیم، باید همه پرسی از مردم را برگزار کنیم. راهی نداریم چراکه این 40 سال دائما بحث کردیم. ما باید راه را انتخاب کنیم.

روحانی اظهار داشت: از دانشگاه تقاضا می کنم هم از مسائل روز و گرفتاری های روز نظرات اقتصادی که باید بیان کنند را به ما بگویند چراکه ما در شرایط سختی هستیم. باید به ما کمک کنید تا در بخش های علمی و اقتصادی موفق شویم.

وی خاطرنشان کرد:‌ در زمینه پدافند هوایی یک حرکت سریعی باید داشته باشیم البته به این رشته تا اندازه ای آشنا هستم چراکه هفت سال فرمانده پدافند هوایی کشوربودم. همه این کارهای انجام شده را متوجه هستم که کار دانشگاه و شرکت های دانش بنیان است؛ ما باید دست به دست هم دهیم و بدون دانشگاه، پژوهشگاه و نخبگان امکان پذیر نیست.

روحانی خاطر نشان کرد:‌نخبگان ما از لحاظ استعداد دارای پرش هستند یعنی نخبگان می توانند پرواز کند بنابراین باید نخبگان را کمک کنیم و از طرفی آنها ما را یاری دهند.

وی بیان کرد:‌ ما در شرایط سختی هستیم و همه باید همدیگر را یاری کنیم. از این مشکلات عبور خواهیم کرد،‌ شرایط امسال به پارسال مان یک قدم بهتر شده ایم و ما یک قدم به پیش هستیم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: تورم، رشد و بورس ما یک قدم بهتر شده و شرایط امیدوار کننده ای است. امید به آینده را داشته باشیم و در کنار هم قرار بگیریم. دولت در کنار شماست و به نقش شما دانشگاهیان واقف است،‌ شما هم تلاش تان را مضاعف کنید تا به پیروزی ها دست یابیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 22
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    3 19
    افرین.
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      28 1
      به این همه فرافکنی و فرار از پاسخگویی
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      16 0
      خخخ جک میگی عمو.؟!! رئیس بنفشت در برابر هیشکی مسئول نیست.. ( تو ایران در برابر هیشکی مسئول نیست ) چون اصلا ربطی به این کشور نداره.1!!
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      11 6
      روحانی قربانی برجام نافرجام و اعتماد بیجا به شیطان بزرگ شد.
    • IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      11 1
      پرزیدنت #حسن_روحانی دقیقا می داند که با اظهارات و رفتارهای نامتعارفش ، دارد باغچه چه کسانی را بیل می زند ! این باغچه را قبلا خیلی ها بیل زده اند ، فقط کرم خاکی برای ماهیگیری دارد نه گنج !
  • NL ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    19 0
    عده‌ای دنبال تقابل مستمر و دوئل با دشمن هستند==> این حرف به مصداق این است که دشمن داره نذری میده و ما باهاش دشمنی -- نه بابا جان اینطور نیست -- خودتون هم میدونید طرف داره زور میگه و خواهد گفت -- قدرت در پشت کلام نباشه هیچ کاری نمیشه کرد با این شیطان پرستان ….
  • علی IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    18 2
    چرا در این مملکت مسئولانی که به بی هنری و بی لیا قتی خود واقفند اصرار بر ادامه ریاست دارند اگر وطن پرست و مسلمان باشی باید کار را به کاردانش سپاری نه بر خیانت و خراب کردن مصر باشی
  • نگار IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    3 24
    زنده باد آقای روحانی
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      22 1
      بابت کدوم خدمت شایسته لابد تورم ۵۰ درصدی و دلار ۱۲ هزار تومانی و مسکن افسارگسیخته
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      19 1
      و مرده باد چاپلوسان و اختلاس گران و دوستان غارت گر!!
    • IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      14 1
      خداوندا در ثواب اعمال روحانی در ان دنیا ،محشورش کن.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    3 13
    انصافا ایشون واقعیت ها را گفت
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
      17 1
      واقعیت‌هایی که خودش در این نزدیک ۷ سال عامل ایجاد و تحمیلشون به ملت و کشور بوده
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    7 1
    دقیقا میگفتی دعوا سرچی هست.؟!
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    25 1
    دیگ دنبال چه تغییری هستی. بسه با احساسات جوانان بازی کردن. تو و اصلاح طلبان که ماهی تونو از آب گل آلود گرفتین.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    18 2
    راه اصلاح از نابودی اصلاح طلبان ( وطن فروشان ) می گذرد و بس.
  • DE ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    8 1
    راه اصلاح و تغییر از صندوق‌های رای می‌گذرد // موافقیم انشا الله ملت اینبار به جوانان انقلابی و مومن و خط امامی رای خواهند داد تا لیبرالها و وطنفروشان و مرفهین بیدرد و اسلام امریکایی ها از این کشور بیرون روند.
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    8 1
    آقای رئیس برجام نوش جانتان، خیر ببینید به فکر اقتصاد درو زایی باشید بیش از این خودتان را مسخره نکنید
  • DE ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۶
    3 0
    راه اصلاح طلبان و تغییرجویان از صندوق‌های رای می‌گذرد درگیری و نزاع خیابانی و وطنفروشی و تشنج و شکستن شیشه و آتش زدن راه به جایی نمیبرد . خرفهم شد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس