دبیر کل حاما فتوا هم داد؛ حصر موسوی و کروبی، خلاف نظر مردم و خلاف شرع است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

دنیای ایرانی‌ها دیگر طراوتی ندارد و دلیلی برای صبر مردم وجود ندارد!

«محمدرضا تاجیک»، فعال اصلاح طلب و از تئوریسین های این جریان خاص سیاسی، به تازگی در بخشی از یک گفت وگو با روزنامه آرمان امروز اظهار کرده است:

«آنچه مشخص است نسل جدید جامعه به‌دنبال زیست جهان جدیدی است که با زیست جهان گذشته جامعه فاصله دارد. یکی از دلایل عمده این فاصله عدم جذابیت این زیست جهان است. زیست جهان جامعه ایرانی دیری‌ست که طراوتی ندارد و سبک زندگی جدید در آن دیده نمی‌شود. از طرف دیگر جامعه ایرانی با یک دیوار شیشه‌ای در اطراف خود مواجه شده که می‌تواند زیست جهان‌ها و تحولات پیرامون را ببیند و به صورت ناخواسته با آنها وارد دیالوگ شود. این اتفاق نیز با کمک شبکه‌های اجتماعی رخ داده است. اغلب زیست جهان‌ها در حالت کنش و واکنش هستند اما درباره جامعه ایرانی این کنش به‌صورت یک‌سویه وجود دارد.»

او می افزاید: زیست جهان‌های اطراف دیوار شیشه‌ای قدرت تولید کالاها و نرم‌های فرهنگی و معرفت‌شناسی را دارند. زیست جهان جامعه ایرانی باید این قدرت را در خود بیشتر شکل بدهد وگرنه از دیالوگ به مونولوگ تغییر وضعیت می‌دهد. [۱]

*پیر مغزی و فقر جوانی، یکی از بلایایی است که متأسفانه به داخل برخی جریانات سیاسی نیز رسوخ کرده و مردم شاهد شنیدن سخنانی از جانب رجال این طیف ها هستند که صد البته ناشی از همان پیر مغزی اشاره شده است.

ادعای بی طراوتی زیست جهان ایرانی در منطقی ترین حالت یک نظر فردی از جانب یک انسان ناامید است و هرگز قابل تعمیم به سایرین نیست.

بسا کسانی که اتفاقاً احساس طراوت زیادی در فرهنگ ایرانی و سبک زندگی اسلامی دارند و از قضا این کسان! در اکثریت جامعه هم قرار دارند.

ادعای بی طراوتی جامعه ایرانی همچنین در حالی است که شیوع رفتارهای نشاط انگیز، افزایش مدال های ورزشی ایرانیان، رونق بازار هنر، گسترش مراکز تفریحی و همه گیری علاقه به سفر در میان مردم؛ جملگی نشان از غلط بودن این ادعا دارد.

سالها قبل از تاجیک؛ غلامحسین کرباسچی و مدتها قبل از کرباسچی؛ سیدرضا صالحی امیری ادعای وجود تنافر میان نسل جوان و حاکمیت و ادعای وجود شکاف میان مردم و حاکمیت ایران را مطرح کردند و البته هرگز نتوانستند مدعای خود را ثابت کنند.

در همین راستا، سعید حجاریان نیز به تازگی طی اظهاراتی از این گفته است که «در دهه نخست حیات جمهوری اسلامی به‌واسطه تاثیر مولفه‌هایی همچون انقلاب، کاریزمای امام خمینی و همبستگی ناشی از جنگ، عنصر مقاومت و شاید ابرمقاومت وجود داشت اما به‌تدریج، وضعیت شکنندگی پدیدار شد. تا حدی که امروز به‌سختی می‌توان تصور کرد نسل‌های جدیدتر حول یک کانون گفتمانی، بسیج شوند.» [+]

گفتنیست، تاجیک قبل از ادعای مذکور نیز طی صحبت‌های دیگری تأکید کرده بود کهدلیلی برای صبر مردم نمی بینم ![۲]

***

اردکانیان: چینی‌ها با یک وعده غذا هم سیرند؛ ما زیاد می‌خوریم و می‌پوشیم

«رضا اردکانیان»، وزیر نیرو، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا با انتقاد از زیاد بودن مصرف انرژی در ایران گفته است:

«علت اینکه تحریم شدیم همین بد عادتی در مصرف است، تحریم کنندگان فهمیده‌اند نقطه ضعف ما؛ مصرف است. ما جامعه‌ای مصرفی هستیم؛ چرا چین اینگونه تحریم نمی‌شود؟ چون با یک وعده غذا هم رفع گرسنگی می‌کنند.»

وی می افزاید: ۴۰ سال فرصت داشته‌ایم خودمان را از شیر نفت جدا کنیم و نکردیم، آنها نقطه ضعف ما را فهمیده‌اند و دائم از همان ناحیه فشار وارد می‌کنند. چون بیشتر از متوسط کشورهای صنعتی و توسعه یافته غذا می‌خوریم، بیشتر می‌پوشیم و سرانه مسکونی بالاتری داریم، در مقابل احساس رضایتمندی و خوشبختی‌مان هم یک صدم است، باید چارچوب‌های ذهنی را اصلاح کنیم.

اردکانیان در این مصاحبه از گران شدن تعرفه‌های مصرف آب و برق برای مشترکان پرمصرف نیز خبر داده است. [۳]

*حرف‌های وزیر نیرو در حالی است که انتظار مصرف یک وعده غذا توسط مردم ایران یک انتظار غلط و بیجاست زیرا شکاف درآمدی و قیمت کالری در ایران در رتبه‌ای بسیار بهتر از کشور چین قرار دارد. (چینی‌ها در ضریب جینی و ایضا در میزان شیوع فقر مطلق از ایرانی‌ها پایین‌تر هستند)

به سخن دیگر اینکه طبیعی است که ایرانی‌ها بیشتر غذا مصرف کنند و بیشتر لباس بپوشند زیرا شاخص‌های اقتصاد کلان ایران علیرغم تمام سیاه نمایی‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد و اگرچه با مشکلاتی مثل گرانی مواجه هستیم اما نظام اسلامی در بحث ارتقای شاخص‌های اقتصاد کلان کارنامه قابل قبولی دارد.

مسئله جالب‌تر در ماجرای اظهارات وزیر نیرو، اشاره اوست که می‌گوید: در مقابل، احساس رضایتمندی و خوشبختی‌مان هم یک صدم است.

البته این قضیه جز در حالت نظرسنجی قابل تخمین نیست اما مع الوصف بایستی به وزیر محترم نیرو توصیه کرد همین صحبت‌ها را در جلسه هیئت دولت و در ستاد مشترک دولت و اصلاح طلبان مطرح کنند تا دوستان ایشان علیرغم وجود تمام این شاخص‌ها؛ نگویند که مردم ایران گرسنه هستند و اوضاع اقتصادی ایران غیر قابل قبول است! تا احساس خوشبختی در جامعه ایرانی بیشتر احساس شود.

اظهارات اردکانیان در حالی است که مصطفی تاجزاده پیش از این گفته بود ما همه گرسنه ایم …[۴]

*عکس از ایلنا

***

فتوای دبیر کل حاما:

حصر موسوی و کروبی، خلاف نظر مردم و خلاف شرع است!

«علی شکوری راد»، دبیر کل حزب اتحاد ملت به تازگی طی اظهاراتی که در کانال تلگرامی وابسته به این حزب منتشر شد، گفته است:

«الان عزیزانی در حصر هستند که این حصر، هم خلاف قانون بوده و هم خلاف نظر مردم است. نه تنها، هواداران محصورین، امروز با این حصر مخالف هستند، بلکه مخالفین محصورین نیز توجیه نیستند که این حصر غیرقانونی، به چه جهت در حال استمرار است. بنا براین، این حصر به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و عمل خلاف قانون و خلاف نظر مردم و در نتیجه حتماً خلاف شرع نیز هست.»

او تصریح می‌کند: به هر حال، اگر امام موضوعی را خلاف نظر و خواست و اراده مردم می‌دیدند، اساساً نسبت به آن اقدام نمی‌کردند. البته رابطه امام با مردم، دوسویه بود و نظر امام نیز مورد قبول مردم قرار می‌گرفت، بر این اساس، اتفاقی از سوی امام، برخلاف نظر مردم رخ نمی‌داد.

*آقایان موسوی و کروبی و خاتمی، از رجال نامی نظام جمهوری اسلامی ایران بودند که با اخذ یک مشی دشمنانه و ضد نظام در سال ۸۸؛ طریقی دیگر برگزیدند و در مسیر رویارویی مسلحانه و خیابانی با نظام اسلامی قرار گرفتند.

با اعتنا به همین گذشته ی تاریک نیز هر سه نفر هم اکنون در حصر و انزوا قرار دارند و نظام سیاسی کشور آنها را به رسمیت نمی‌شناسد و اجازه حضور رسمی به آنها نمی‌دهد. زیرا بدیهیست مادام که این سه نفر از گذشته تاریک خود اظهار ندامت رسمی و توبه نداشته باشند؛ محتمل است که در صورت حضور رسمی دوباره شمشیر به کمر ببندند و سبب ساز تباه شدن جان و مال مردم شوند.

از همین روست که مسئله حصر و انزوای این سه ضلع فتنه ۸۸، کاملاً عقلانی و قانونی است و بر خلاف القائات علی شکوری راد؛ یک عمل کاملاً شرعی و بر طبق سیره امام راحل و امیرالمومنین (ع) است. (کما اینکه مرحوم منتظری نیز محصور شد و ام المومنین عایشه هم بعد از حضور در جنگ مسلحانه علیه امیرالمومنین در حصر قرار گرفت)

اصرار چپها بر رفع حصر همچنین در حالی است که هنوز هیچ صدای عذرخواهی از حوادث سال ۸۸ از اردوگاه اصلاحات به گوش نرسیده و پر واضح است که هنوز هیچ احتمال خطری هم رفع نشده است.

این در حالی است که برخی محافل تحلیلی معتقدند؛ جریان خاص، طراحی «فتنه اقتصادی» را نیز انجام داده و به دنبال به خیابان کشاندن مردم به خیابان‌ها در اعتراض به مشکلاتی است که با «تَکرار می کنم» ایجاد شد.

آن گفته ها و این تحلیل ها نشان می دهد که جریان خاص به تیموشنکو سازی از میرحسین موسوی و آزادسازی او در صبح روز فتنه اقتصادی بی رغبت نیست. (یولیا تیموشنکو، سرکرده اپوزسیون اوکراین بود که در صبح براندازی حکومت قانونی اوکراین آزاد شد)

اظهارات شکوری راد مبنی بر خلاف نظر مردم بودن حصر نیز در حالی است که تجربه بزرگ راهپیمایی «۹ دی» در ذهن ایرانیان مانده است و امروز همه می‌دانند که هیچیک از مردم طرفدار بروز دوباره ناامنی و جنگ خیابانی نیست.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/259607

2_ mshrgh.ir/948908

3_ http://khabarfarsi.com/u/71156747

4_ mshrgh.ir/891831

برچسب‌ها