تصویر دیده نشده از امام خمینی در دسته عزاداری

سایت جماران در مطلبی به نقل از یک استاد دانشگاه آزاد تأکید کرد که امام خمینی(ره) در سال‌های آخر دچار تغییر شده بود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

جماران: امام (ره) در سال‌های آخر تغییر کرده بود!

فردی به نام «محمدعلی ایازی»، از استادان دانشگاه آزاد که سایت جماران از وی با عنوان آیت‌ا… نام برده است، به تازگی طی اظهاراتی در مصاحبه با همین درگاه الکترونیکی اظهار کرد:

«امامِ سال‌های اول، با امام سال‌های آخر به این دلایل متفاوت است. حتی در بحث ولایت‌فقیه آن چیزی امام در نجف مطرح می‌کرد، با آن چیزی که بعدها از این نظریه ابراز می‌کنند، تفاوت وجود دارد. برخی‌ها این تغییر رأی‌ها را ناشی از مصلحت‌سنجی و حفظ ظاهر و عدم باور قلبی ایشان می‌دانند، اما این صحیح نیست. انسان دچار تحول می‌شود. منِ دیروز با من امروز متفاوت است.»

او همچنین در اشاره به تغییرات امام راحل! اظهار می‌کند: ایشان در دهه چهل معتقد به حضور زنان در جامعه و حق رأی داشتن نبود، اما پس از انقلاب خود تشویق می‌کرد. در بسیاری از مسائل حقوقی جامعه و اقلیت‌ها و زنان این تبدل نظر محسوس است. [۱]

*اصلاح‌طلبان چند سالی است که بر تغییر امام راحل اصرار دارند.

قبل از این، سعید حجاریان نیز طی اظهاراتی با تأکید بر اینکه عملکرد ائمه اطهار (س) پس از حادثه عاشورا عقلانی شد! گفته بود: امام تا قبل از انقلاب حرکت‌های عاشوراگونه زیاد داشت. امام (ره) عارف پس از انقلاب کم‌کم در یک تحول فرهنگی فقیهی پیشتاز می‌شود و فقاهت او دوباره قدرت می‌گیرد و ولایت مطلقه فقیه مطرح می‌شود .[۲]

این القائات مرموز اما در حالی است که یک نگاه مدقّانه به عملکرد امام راحل از ابتدا تا پایان، یک خط سیر صعودی را نشان می‌دهد نه تغییر را!

نکاتی مثل تغییر احکام امام و یا حتی اذعان ایشان به اشتباه! (مثل ماجرای عدم نصب روحانیون در مناصب اجرایی) نیز ناشی از تغییر امام راحل نیستند بلکه اتفاقاً ناشی از تفکر شیعی و فقهی امام راحل است که نه تنها بنا به مصلحت ممکن است تغییراتی در برخی احکام بدهد بلکه اِبایی از بیان اشتباه هم ندارد.

چنانکه در زندگی ائمه اطهار و امیرالمؤمنین (ع) نیز شاهدیم که آن امام همام در مقاطعی و بنا به مصلحت، برخی تصمیمات خود را دقیقاً در خلاف جهت تغییر داد و در تمام این رخدادهای قابل دفاع نیز به مصلحت اسلام و مسلمین توجه داشت.

درباره ایازی، این نکته هم گفتنیست که وی مدتی قبل طی اظهاراتی پیرامون فریضه امر به معروف و نهی از منکر گفته بود: اگر موضوعی در عرف جامعه تبدیل به منکر نشود، این دیگر منکر نیست و همانطور که قبلاً هم گفتیم امام (ره) هم در فهم قرآنی خود به عرف در کنار عقل توجه داشتند…توضیح بیشتر اینکه اگر موضوع و مسئله‌ای وجود داشت که عرف جامعه یا حداقل بخشی از افراد جامعه آن موضوع را به عنوان امر منکر نمی شناختند، شما نمی توانید اسم آن عمل را منکر گذاشته و مثلاً نهی از منکر و یا امر به معروف کنید ![۳]

***

علی صوفی مطرح کرد:

سوء استفاده اطرافیان روحانی از اختیارات رئیس‌جمهور

«علی صوفی»، از فعالان اصلاح‌طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اشاره به ماجرای اختیارخواهی رئیس‌جمهور روحانی گفته است:

«به نظر نمی‌آید مشکل آقای روحانی الان کمبود اختیارات باشد. شاید اشاره‌ای که آقای روحانی به این موضوع دارد، متوجه عرصه سیاست خارجی باشد، شاید انتظار دارد که در عرصه بین‌المللی و مذاکرات و در تعامل با ۴+۱ مبسوط‌الیدتر از آنچه که الان هست باشد و دلیل آن هم شاید این باشد که الان فصل چالش‌های بین‌المللی است.»

وی با تاکید بر اینکه به نظر می‌آید تعریض روحانی متوجه عرصه سیاست خارجی باشد نه سیاست داخلی، گفت:

«ما در عرصه داخلی در قالب شورای عالی هماهنگی اقتصادی حتی شاهد توسعه اختیارات روحانی هم بوده‌ایم. به نظر می‌آید آقای روحانی با آن اختیاراتی که آنجا دارد حتی می‌تواند تصمیمات فراقانونی هم اتخاذ کند. به نظر من ایشان در عرصه سیاست داخلی نباید مشکلی داشته باشد اما انتظار دارد در عرصه بین‌المللی دستش باز باشد. حال با توجه به مسئولیت‌هایی که ولی فقیه دارد، آقای روحانی طبعاً باید با ایشان هماهنگ باشد چراکه سیاست‌های کلان را ولی فقیه تعیین می‌کند و ایشان باید ذیل آن حرکت کند.»

صوفی همچنین در ادامه صحبت‌های خود تصریح می‌کند:

«آقای روحانی اگر در عرصه داخلی نیازمند اختیاراتی است، این نیازمندی باید در صورت استفاده حداکثری از اختیارات فعلی‌اش ایجاد شده باشد ولی ما متاسفانه می‌بینیم که آقای روحانی از اختیارات خود استفاده نمی‌کند. بعضی از نزدیکان آقای روحانی هم از اختیارات ایشان سوءاستفاده می‌کنند، بنابراین الان زمزمه استعفای آقای روحانی به خاطر همین ناکارآمدی است یعنی ناکارآمدی که حاصل عدم ناتوانی در استفاده از اختیارات دستگاه اجرایی است.» [۴]

*ما قضاوت درباره اظهارات صوفی را بر عهده مخاطبان محترم وا می‌گذاریم.

بیان این حقایق نشان می‌دهد که ماجرای اصرار دولت بر بی‌اختیار بودن، یک پرونده سیاسی است که قرار است جاهای خالی در کارنامه عملکرد دولت را پُر کند.

به سخن دیگر اینکه افرادی در ستاد مشترک دولت و جریان سیاسی خاص هستند که به این بهانه قصد مقصّرتراشی و القای این مفهوم را دارند که اگر هم دولت دچار ضعف و ناکارآمدی است؛ این مسئله به دلیل نداشتن اختیار است.

اصرار عده‌ای بر بی‌اختیاری دولت در حالی است که اولاً اگر دولت اختیار ندارد پس چرا آقای روحانی ۲ دوره کاندیدای انتخابات شد؟ ثانیاً دولت چگونه می‌تواند مدعی بی‌اختیاری باشد در حالی که پروژه برجام خود علیرغم بدبینی‌های رهبر معظم انقلاب به پیش برد و حتی از برخی خطوط قرمز هم عبور کرد اما با هیچ مانعی مواجه نشد و ثالثاً چرا آقای روحانی و دوستان اصلاح‌طلب ایشان در شب انتخابات و در ایام تبلیغات به چنین چیزی اشاره نمی‌کردند؟

به سخن دیگر اینکه چرا اشاره به بی‌اختیاری دقیقاً در زمانی آغاز شد که ناکارآمدی و ضعف دولت در امور اجرایی به رأی‌العین آشکار شده است؟

***

1_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1197281

2_ https://www.farsnews.com/news/13930807001263

3_ mshrgh.ir/836280

4_ https://khabarfarsi.com/u/70975307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    57 4
    یعنی اگر امروز "نعوذ باالله" کسی به خانواده محترم آقای ایازی نظر سوء داشت و جامعه آن را منکر ندانست، اشکالی ندارد؟! خاک عالم بر سرتون با این نظرات اجق وجقتون!
    • حجت IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      26 0
      پس نعوذبالله کار خدا غلط بوده قوم لوط رو عذاب کرده چون اونا همجنس بازیو قبول داشتند و منکر نبوده براشون
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      0 14
      چه ربطی داشت! سر صبح هنوز ویندوزت بالا نیومده ها!!!
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      10 0
      کاملا ربط داشت اتفاقا ویندوزش بالاست، خود رو به جاده خاکی نزن
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      2 13
      امثال 7:54 به خود بیایید دست از داعشی گری بردارید
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    24 4
    البته منم به شک افتادم شما به نوه های امام نگاه کن اصلا هیچ کدوم مطابق با تئوری های امام نیستن
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      17 3
      حاج احمد تو وصیت نامه ش به سید حسن تاکید فراوان به تبعیت از ولایت فقیه کردن اما متاسفانه تنها نوه ی امام که پیرو واقعی ایشون موند سید علی هستن.یه وقتایی حب ریاست انسانو به ذلت میکشونه.البته اینکه سید صادق طباطبایی که اعدام شد دایی سید حسن بود هم تو افکار ومواضع ایشون بی تاثیر نبود .متاسفانه نفوذ تا منزل امام پیش رفت
    • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      10 3
      پسر حضرت نوح...
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
      11 0
      ولی دارند از صدقه سری انتصاب به امام نان می خورند. اگر سید حسن منصوب به امام نبود دلیلی داشت در ملاقات مسولین با رهبر انقلاب برود بالای مجلس بنشینید؟ ایشان واقعاٌ مصداق شعر سعدی است که فرموده: "یکی بر سر شاخ و بن می برید" اگر امام برود سید حسن خمینی و نوه های امام می مانند؟
    • CZ ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
      0 0
      اون بزرگواری که تز ارایه میکنی صادق طباطبایی که اعدام شد دایی سید حسن بوده احمق جان صادق طباظبایی اصلا اعدام نشده تو ۷۱ سالگی تو دوسلدورف مرده! آرامگاهش هم تو همون مرقد امامه!
  • سید IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    36 4
    نفاق در همه حرکات و سکنات و خزعبلات اصلاح طلبان تهوع آور موج می زند!
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    12 1
    البته بستگی به وزش باد هم دارد اصلاحطلبان هرطرف باد اومد کاه باد میدن این خصلت ذاتیشونه
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    13 2
    امام هیچگاه تغییر نکرد. کسانی تغییر کردند که در حمایت از نظام جمهوری اسلامی از قافله عقب افتادند و حاضر نیستند نظرات محکم امام را در مورد آمریکا، نهضت آزادی و غیره بیان نمایند. جالبه اینها ادعای قرابت با امام را دارند.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    8 3
    جماران: امام (ره) در سال‌های آخر تغییر کرده بود! کسی که درکی از شخصیت امام (ره) نداره ، به راحتی میتونه هر چه که به خودو و اطرافیانش نسبت می دهد ب امام ره نیز نسبت بدهد . امام ره از همان اول با حضور زنان در جامعه موافق بودند ولی استفاده ابزاری از حضور زن در انتخابات های دهه چهل رو درست نمی دونستند . اگر کسی کمترین مطالعه ی تاریخی داشته باشه به راحتی میتونه این موضوع رو بفهمه . من نمی دونم چرا اصلاح طلبان مردم رو احمق فرض می کنند ؟
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    4 1
    امام این اواخر تغییر کرده بود و انقلاب و راه رفته را قبول نداشت بلکه روش مترفین و منافقین را دوست داشت یا همانطور که حسن می فهمد می فهمید و قبول داشت اگر اینطور بود دیگر امام ما نبود چون خودش گفت که اگر ولی فقیه کمترین انحراف داشته باشد از سمتش خلع می شود
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    13 2
    شما فتنه گران هی آیت اله و مهندس و دکتر و عقلانیت ردیف کنید ببینیم آخرتون چی میشه؟ فعلا" که وضعتون خرابه خرابه.
  • ناشناس IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    12 0
    اصلا هر چی شیخ حسن میگه درست! اقای رییس چی شد دلار چهابرابر شد ؟ برجام چرا مفتضح شد؟ گوشت واقلام اساسی چرا چند برابر شد؟مسکن مسکن چرااینقدر گران شد؟ چرا پاسپورت ایرانی احترام خانمش شوهر کرد؟ اخر چرا اینترنت گران شد؟ چرا....جواب این چند قلم روبدید بعد هر چه شما بگید درسته
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    10 0
    خدا انشاالله روز به روز این جماعت کثیف رو رسواتر و ذلیل تر کنه
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    8 0
    روحانی اختیارا ت بیشتر میخواهد لابد فرماندهی قوارا تا نیروهای مسلح را به کنترل خود در اورد تا دیگر کسی روی موشک شعار ننویسد قبلا تعامل با دنیا را افتخارا ت خود میدانست حالا تاکید بر مقاومت وبی اعتمادی به دشمن میکند دشمن همان دشمن است
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    7 0
    افساد طلبان تهوع آور مایه ننگ هستن .
  • AE ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    8 2
    امام از اول تا آخر همان بود یک انسان همه جانبه کم نظیر .اونایی که تغییر کردند و به افول نزدیکند افساد طلب ها هستند.
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 1
    یعنی جناب کعب الخبار های زمانه پارس کردن ممنوع
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
      0 1
      کعب الاحبار درسته
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    7 0
    اصلاح طلبان در فهم دین مشکل دارند. اگر دقت کرده باشید اکثر اصلاح طلبان بعداز فتنه ۸۸از حجاب برتر گذشته اند. !!!!
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 0
    امام قبل از مرگشان تاکید کردند که بعد از وفاتم اگر مطلبی از قول من نقل شد آن را نپذیرید. فقط مکتوبات و مصاحبات و سخنرانی های پخش شده من ملاک است
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    8 0
    حرام لقمگی اصلاح طلبان شدید شده به حدی که هذیان گویی هایشان زیاد شده
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    4 1
    این احمق ها نه امام را شناخته اند نه خط امام را نه تاریخ خونین تشیع را . نقل شده است که فتحعلی شاه خیلی ارادت به مرحوم میرزای قمی داشت به میرزا نوشت وقتی روزه می گیرم عصبانی می شوم ممکن است دستور به کشتن کسی بدهم راهی برای من پیدا کند روز نگیرم مرحوم میرزای قمی نوشت حکم خدا عوض نمی شود شما برو کس دیگری بیاید که بتواند روزه بگیرد و به خاطر روزه گرفتن ظلم نکند . اینها نه امام را شناخته اند نه دین را ولی عمامه هایشان از عمامه امام هم بزرگتر است .
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    8 0
    حزب‌الله پیروِ حق است، نه شخصیت ها؛ هرکه میخواهد باشد. شیعه بدجور از تاریخ درس #هوشیاری و #بصیرت گرفته! امام علی علیه السلام: حق با افراد شناخته نمی‌شود؛ حق را بشناس تا اهل آن را بشناسی./مجمع البیان
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    2 0
    مخالفت امام و بسياري از بزرگان حوزه و علماي دين با حضور زنان در فعاليتهاي اجتماعي در زمان طاغوت به واسطه نوع حكومت و حاكميت طبقه دست نشانده دشمنان اسلام بر سرنوشت كشور و مردم و استفاده از زن بعنوان يك كالا و وسيله شهوتراني بود. همانطور كه با سينماي زمان طاغوت مخالف بودند اما پس انقلاب فرمودند ما با سينما مخالف نيستيم بلكه با فحشا مخالفيم. همين امامي كه با فعاليتهاي زنان در دوران طاغوت مخالف بودند در اوج مبارزات انقلابي و پس از پيروزي انقلاب از حضور زنان در عرصه هاي مختلف مبارزاتي و فرهنگي و سياسي و اجتماعي حمايت و تقدير مي فرمودند.
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    4 1
    اتفاقا امام تغییر کرد. خیلی هم تغییر کرد. اما هر چه سالخورده تر می شد با اراده تر و جدی تر می شد. هر چه به سال آخر عمر ایشان نزدیک تر می شویم پیامبر طوفانی تر و سخنان آتشین تر بود. پیامهای مربوط به پذیرش قطعنامه و نامه به گورباچف و عزل متظری نشان داد که این پیرمرد هر چه پیر تر شود انگار جوان تر می شود. در حالی که به طور معمول انسانها با رسیدن به پیری آرامتر می شوند و از آن جدیت و جنب و جوش انقلابی فاصله می گیرند. امام خمینی واقعا یک استثنا بود.
  • LB ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    14 0
    راست میگن امام تغییر کرده بود! از همون موقع هم وصیت کرده بود شخصی به نام ترامپ میاد، هر چی خواست بهش بدین! به جون حسن کیلید و اکبر استخری راست میگم
  • DE ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    12 0
    اصلا کلا اگر امام الان در قید حیات بود با امام اول انقلاب کلی فرق کرده بود و شاید میگفت زنونابین!!! بنده های خدا نه دین را میشناسند نه اسلام را و نه امام و خط امام را .امام رض هرچه تغییر هم میکرد در راستای استحکام اسلام ناب محمدی ص بود و این یعنی دقیقا پیشرفت انسان و به خدا رسیدن .نه که از اصول انقلاب و اسلام جدا شوند برای چهار روز بیشتر ماندن در قدرت.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    7 0
    اخبارسایت جماران با اخبار رسانه های معاند تفاوت ندارد
  • DE ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    10 1
    امام (ره) نیازی به قیم وکیل وصی نداره. خودش انقدر روشن وشفاف همیشه حرف زده ومواضع به حق اش رو بعنوان رهبر انقلاب و یک فقیه جهان اسلام شفاف بیان کرده. امثال این استاد اگر عرضه دارند و در خود شایستگی و تقوایی سراغ دارند به حرفهای امام (ره) عمل کنندو از انقلاب و اسلام این نهضت رهایی بخش مسلمین نگهبانی کنن.
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    1 1
    خدا یا مملکت و دین ما را گرفتار این احمق ها نکن که فکر میکنند امام تغییر یافته بود . درود و خدا و مللائکه بر روح ملکوتی امام که اینها این همه فرمایشات او را نمی بینند چشم بسته غیب می گویند .
  • ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
    0 1
    ایازی یعنی اینقدر نمی فهمد که وضع قبل از انقلاب و بعد آن برای حضور زنان کاملا متفاوت بود؟ چه ربطی به تغییر شخصیت و نظر دارد آخه؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس