دولتی‌ها با همان عقلی که جهانگیری صحبت می‌کند، قیمت گوشت را به ۱۲۰ هزار تومان و قیمت دلار را به ۲۰ هزار تومان رساندند.

سرویس سیاست مشرق - در لا به لای روزنامه‌های سال‌های گذشته، وعده‌ها و ادبیات جالبی از سوی دولتی‌ها واصلاح‌طلبان به کار گرفته شده است که مشرق روز به روز آن‌ها را بررسی و بازنشر خواهد کرد.

*******

روزنامه ایران؛ ۱۸/۱۲/۹۴

روحانی: ارزش پول ملی و ثبات و آرامش را در بازار حفظ کردیم

رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود در اجتماع بزرگ مردم استان یزد، با بیان اینکه دولت یازدهم ارزش پول ملی، ثبات بازار ملی و روند کاهنده تورم را باوجود کاهش شدید و کم‌سابقه درآمدهای نفتی حفظ کرده است، اطمینان داد که سال ۹۵، سال شکوفایی و رونق اقتصادی ایران خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی با بیان اینکه در سال ۹۴ به دلیل رکود جهانی و کاهش کم سابقه بهای نفت، همه کشورهای صادرکننده نفت و از جمله ایران با مشکل مواجه شدند، گفت: "البته دولت یازدهم با تدبیر، اثرات این کاهش درآمدها را مهار و به حداقل رساند و در همین دوره موفق شد ارزش پول ملی، روند کاهنده تورم و ثبات و آرامش را در بازار حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: درست است که مردم مشکلات فراوانی دارند و جوانان برای اشتغال نیازمند رونق اقتصادی هستند، اما به آنانی که انصاف را در روزهای انتخابات با بوق‌هایی که در دست داشتند فراموش کردند، می‌گویم که در دوران وفور درآمد نفتی در سال ۹۰ که به رقم ۱۲۰ میلیارد دلاری رسید، متأسفانه هیچ‌گونه اشتغال (خالص) برای جوانان ایجاد نکردند. روحانی با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای ایجاد اشتغال گفت: با وجود همه مشکلات، به شما مردم ایران قول می‌دهم که سال ۹۵ سال رونق اقتصادی ایران خواهد بود. رئیس شورای اقتصاد تصریح کرد: ما در سایه وحدت و برادری، گام به گام در مسیر جذب سرمایه داخلی و خارجی، رونق اقتصادی و اشتغالزایی بیشتر برای جوانان ایرانی پیش خواهیم رفت."

اگرچه روحانی مدعی بود که ارزش پول ملی را حفظ کرده است، اما اقتصادی برجامی با بیرون رفتن ترامپ انچنان ترکید که دولت هنوز نمی‌داند که از کجا و چگونه و چه کسی باعث شد ارزش پول ملی آنچنان افت کند که عصر روحانی در زبان همه مردم ایران جا بیفتد، عصر که مردم ایران برای مواد اولیه و مایحتاج اساسی‌اش، در صف‌های طولانی روزگار گذراند.

روزنامه ایران؛ ۱۸/۱۲/۹۵

** روحانی: آثار برجام این است که برای تبادل پولی و مالی مجبور نیستیم فقط از صراف استفاده کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی شامگاه سه‌شنبه در آیین شصت و چهارمین سالگرد تشکیل کانون وکلای دادگستری گفت: "در برجام یکی از حقوقی که به ملت بازگشت، حق ملت در تولید نفت و صادرات نفت بود.

رئیس جمهوری افزود: بعضی می‌گویند آثار برجام را ما ببینیم؛ آثار برجام این است که امروز در تولید و صادرات نفت و در خرید اجناس بین کشورهای مختلف آزادیم. آثار برجام این است که برای تبادل پولی و مالی مجبور نیستیم فقط از صراف استفاده کنیم که برخی از موارد هم اطمینان نبود و کالا یا خدمات یا اموال از دست صاحبان آنها می‌رفت.

امروز از طریق بانکی می‌توانیم در تبادل پولی و مالی استفاده کنیم. امروز در صادرات پتروشیمی و صادرات و واردات فلزات گرانبها، کشتیرانی و حمل و نقل آزاد هستیم. وی با بیان اینکه نمی‌خواهم الان ارقام و آمار مربوط به برجام را بگویم، افزود: می‌خواهم بگویم این‌ها حق ملت ایران بود و حق را حقوقدان می‌تواند باز ستاند."

در دوره روحانی و به برکت برجام و به واسطه درز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران، دیگر همان شانس صرافی را هم نداریم و آمریکا با دسترسی به شبکه صراف‌ها در امارات، ضربه سختی به این شبکه زد و معلوم نیست روحانی در حال حاضر چه پاسخی برای این وضعیت بغرنج اقتصادی دارد.

روزنامه شرق؛ ۱۸/۱۲/۹۵

** روحانی: امروز دست ما باز است که نفت را به هر کشور خریدار بفروشیم

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما امروز بیش از دو برابر سال گذشته نفت تولید و صادر می‌کنیم و این حق ملت ایران بوده است، افزود: "این سهم نفت، حق ملت ایران بود و دیگران حق ما را در سایه تحریم ظالمانه در واقع غصب کرده بودند.

امروز این حق به ملت ایران برگشته است و من از دیپلماسی نفتی‌مان تشکر می‌کنم که در اوپک از حق ایران به‌خوبی دفاع شد.

او گفت: ما ناچار بودیم نفت‌مان را به کشورهای خاصی به‌دلیل تحریم و با سهمیه خاصی بفروشیم، امروز دست ما باز است که نفت را به هر کشور خریدار بفروشیم. پول نفت را مجبور بودیم با شرایط خاصی دریافت کنیم، امروز مجبور نیستیم نفت‌مان را با ارز خاصی بفروشیم.

این حق ملت ایران است و این حق ملت ایران تصاحب شده است. ما در دوران تحریم نمی‌توانستیم در انتخاب آنچه می‌خواهیم در خرید اجناس، کالاها و خدمات بین کشورهای مختلف انتخاب کنیم و مجبور بودیم از کشورهای خاصی و معدودی خریداری کنیم. آن‌وقت دارویی که استفاده می‌شد، تجهیزات پزشکی و حتی مواد غذایی در حد استاندارد بالا نبود".

روزنامه ایران؛ ۱۸/۱۲/۹۵

** جهانگیری: دولت با عقل توانست ثبات اقتصادی را رقم بزند

معاون اول رئیس جمهور گفت: "دولت یازدهم موفق شد از طریق بازگرداندن عقلانیت و علم به سیاست گذاری، کشور را از بحران خارج کند و ثبات و رونق اقتصادی برای کشور رقم بزند و امروز در پرتو اقتصاد مقاومتی دیگر اثری از رشد منفی اقتصادی در ایران دیده نمی‌شود و ثبات واقعی به اقتصاد برگشته و تورم لجام گسیخته از کشور رخت بر بسته است.
وی با اشاره به رشد اقتصادی ۸.۹ درصد در ۳ ماهه سوم و رشد ۷.۲ درصد در ۹ ماهه سال‌جاری، گفت: رشد اقتصادی ۳ ماهه سوم بدون احتساب بخش نفت حدود ۶ درصد و رشد اقتصادی ۹ ماهه بدون احتساب بخش نفت ۵ درصد است و پیشرفت‌های خوبی در بخش‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی کشور به وقوع پیوسته است

جهانگیری با تأکید بر اینکه دولت در مقابله با فقر، فساد و تبعیض و استقرار عدالت گام‌های بلندی برداشته است، افزود: از سال ۸۶ تا ۹۲ رفاه و درآمد مردم روند کاهشی داشت و ما باید برای جبران آن، سیاست‌های جدی در دستور کار قرار می‌دادیم."

معلوم نیست جهانگیری دقیقاً از کدام عقل صحبت می‌کند و با کدام عقل سلیمی، جهانگیری دلار ۴۲۰۰ را به عنوان ارز مرجع اعلام کرد و همین قیمت گذاری، باعث ایجاد فسادها و رانت‌ها بزرگی شد که هیچکس در دولت شجاعت قبول آن را ندارد و هنوز هم معلوم نیست چه کسی به جهانگیری چنین پیشنهادی داد.

علی الظاهر دولتی‌ها با همان عقلی که جهانگیری صحبت می‌کند، قیمت گوشت را به ۱۲۰ هزار تومان و قیمت دلار را به ۱۵ هزار تومان رساندند.

جهانگیری در آذر ۹۷ یکی از مهمترین اولویت‌های دولت را بازگرداندن ثبات اقتصادی به کشور دانست و عنوان کرد: آمریکایی‌ها با جو روانی و رسانه‌ای و تبلیغات، سبب وارد شدن شوک اقتصادی به کشور شدند که البته این موضوع کوتاه‌مدت بود و ما می‌توانیم به سرعت آن را جبران کنیم و ثبات را به اقتصاد کشور برگردانیم.

وی با بیان اینکه باید تورم و نرخ دلار با ثبات و برای فعالان اقتصادی قابل پیش بینی باشد تصریح کرد: مدیران کشور مدیرانی توانمند و کارآزموده هستند و پیش بینی ما این است که به سمت ثبات اقتصادی در حرکت هستیم.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

اظهارات جهانگیری درباره ثبات اقتصادی در دولت روحانی

برچسب‌ها