صالحی پیش از این گفته بود که ما در مذاکرات با آمریکا مذاکره می‌کردیم نه مجموعه ۱+۵. دیدارهای ظریف و کری در مذاکرات هسته‌ای به قدری زیاد بود که تجب رسانه‌های غربی را در پی داشت.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** اون «جلیلی» بود که با «جان کری» قدم زد نه «ظریف»!

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «افکار عمومی در انتظار سند سعید جلیلی» با اشاره به این اظهارنظر ظریف مبنی بر اینکه «کجا من نگاهم به غرب بوده است»! خطاب به منتقدان گفته که برای این اظهارنظر خود سند بیاورید!

متاسفانه توهین به شعور مردم به یک کارویژه در طیف اصلاح طلب تبدیل شده است.

مقامات ارشد دولت روحانی، آمریکا را کدخدا نامیده و با رویکردی «کدخدا-رعیتی» تاکید داشتند که «(برای رعیت) هر توافقی (با کدخدا)، بهتر از عدم توافق است». ظریف-آذر ۹۲- در دانشگاه تهران و خطاب به دانشجویان گفته بود: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعاً به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟».

روحانی-مرداد ۹۵- گفته بود: «نباید مقابل قدرت‌های بزرگ ایستاد، آن هم با شعارهایی که بعضاً توخالی است».

صالحی پیش از این گفته بود که ما در مذاکرات با آمریکا مذاکره می‌کردیم نه مجموعه ۱+۵. دیدارهای ظریف و کری در مذاکرات هسته‌ای به قدری زیاد بود که تجب رسانه‌های غربی را در پی داشت. پیاده روی ظریف و کری و گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی و دست دادن ظریف با اوباما در سازمان ملل نیز از اقدامات قابل تأمل دولت در راستای رویکرد «بستن با کدخدا» بود.

وبسایت رادیو فرانسه-مهر ۹۲ (حدود ۲ ماه قبل از توافق موقت ژنو که مقدمه برجام شد) نوشت: «ارزیابی غرب از وضعیت کنونی دولت روحانی، تعامل با فروشنده بدهکار و مشتاقی است که خود را ناگزیر از فروش حقوق ملی می‌بیند. بر پایه این جمع‌بندی اگر خریدار صبور باشد، شرایط فروشنده را دشوارتر می‌کند و در همان حال قیمت فروش را کمتر خواهد کرد»!

اظهارنظر خلاف واقع روحانی در مهرماه ۹۲ مبنی بر «خالی بودن خزانه» و همچنین اظهارنظر تأمل برانگیز ظریف مبنی بر «رسیدن به هر نوع توافقی، بهتر از عدم توافق است» و دیگر اظهارنظرهای مشابه، تیم مذاکره کننده را از قدرت چانه زنی و مذاکرات پایاپای محروم کرد. بدین ترتیب، جنگ مذاکراتی، آغاز نشده مغلوبه شد و به توافقی نامتوازن و ناهمزمان در اجرای تعهدات انجامید و نتیجه آن «دستاورد تقریباً هیچ» و «نزدیک به صفر» برای مردم ایران بود.

آقایان اصلاح طلب، کمی هم به شعور مردم احترام بگذارید. لابد جلیلی بود که مردم را از بمب‌های آمریکایی ترساند و با جان کری قدم زد!

** عبدالله ناصری: آخوندی یک وزیر موفق بود!

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در مورد جابه‌جایی برخی از وزرا ببینید جایگزین‌ها چه کسانی بوده‌اند. وقتی وزیر نسبتاً موفقی مثل آقای شریعتمداری برداشته می‌شود شخصی جایگزین وی می‌شود که فاصله بسیار معناداری با وزیر قبلی دارد. این مساله را در مورد وزیر راه و شهرسازی نیز می‌توانیم به‌وضوح مشاهده کنیم».

«عباس آخوندی» وزیر مستعفی و ناکارآمد راه و شهرسازی در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «در این ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم… این افتخار است که دولت حتی یک واحد مسکونی نساخت. از ابتدا قرار نبود دولت خانه‌ای بسازد».

آخوندی به کار نکردن افتخار می‌کرد و مشاور رئیس دولت اصلاحات، چنین شخصی را یک وزیر موفق نامیده بود. پس ظاهراً اصلاح طلبان، کارنکردن مقامات اجرایی را نشانه موفق بودن آن‌ها می‌داند. کما اینکه طیف اصلاح طلب علیرغم اختیارات و امکانات گسترده دولت، مدعی است که دوت اختیاری ندارد و مشکلات تقصیر دولت نیست!

گفتنی است روزنامه اصلاح طلب همشهری چندی پیش در مطلبی با اشاره به اینکه وضعیت نابسامان بازار مسکن به خاطر توقف تولید در دولت روحانی است، نوشته بود: «وزارت راه و شهرسازی باید از چند سال قبل به داد حوزه تولید مسکن می‌رسید تا با افزایش عرضه، بازار به سامان برسد. این اتفاق در طول ۵ سال اخیر انجام نشد و حالا هم که بازار مسکن وارد رکود سنگین شده، قرار است با برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا افق ۱۴۰۰ جبران شود؛ غافل از اینکه با اتمام این رکود دوباره بازار سرکشی خواهد کرد چرا که توجه به تولید واقعاً مغفول مانده است».

لازم به ذکر است که در دوره وزارت آخوندی، تولید مسکن ۶۱ درصد کاهش یافت و فقط در یک سال، حداقل ۹۱ درصد بر تورم مسکن افزوده شد. این درحالی بود که گردش چرخ صنعت مسکن در قالب مسکن مهر، چرخ ۲۵۰ صنعت دیگر را می‌چرخاند و در تیراژ میلیونی، ایجاداشتغال می‌کرد.

ناگفته نماند که عملکرد شریعتمداری ئر وزارت صنعت نیز با انتقادات گسترده کارشناسان و صاحبنظران مواجه بود.

**علی مطهری: مشروط کردن رفع حصر به عذرخواهی و توبه، غلط است!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «یک گام رو به جلوست» نوشت: «علی مطهری، نماینده تهران و نایب رئیس مجلس درباره رفع حصر گفت: "استدلال برخی از افراد برای رفع حصر مشروط به عذرخواهی و توبه مبتنی است درحالی که این حرف هم به نظر من غلط است چراکه ممکن است آنها معتقد باشند دچار اشتباه نشده‌اند و دلیلی برای کار خود داشته باشند… من درباره اینکه گفته می‌شود رفع حصر در سال ۹۶ قرار بود بدون عذرخواهی و مبتنی بر تضمین‌هایی از سوی محصورین صورت بگیرداطلاعی ندارم اما اگر چنین چیزی باشد یک گام به جلو محسوب می‌شود و اقدام خوبی بوده است که باید انجام می‌شده است».

سران فتنه در سال ۸۸ به دروغ ادعای تقلب را مطرح کردند. فعالین فتنه بعدها اعتراف کردند که تقلب، اسم رمز آشوب بود. سران فتنه در مقابل قانون گردن کشی کرده و هشت ماه کشور را به آشوب کشیدند. در جلسات خصوصی بارها اذعان کردند که تقلب آن هم به میزان ۱۱ میلیون اصلاً امکان پذیر نیست، اما به جهت آلوده بودن به نفاق هیچگاه شجاعت نداشتند که این حقیقت را با صدای بلند اعلام کنند. قطعنامه ضدایرانی ۱۹۲۹ محصول فتنه ۸۸ بود که فشار زیادی بر معیشت مردم وارد کرد. هتک حرمت به ساحت سیدالشهدا (ع)، شعار دشمن شادکن «نه غزه؛ نه لبنان» و دیگر موارد همگی از نتایج شهوت قدرت فتنه گران و شورش اشرافیت بر جمهوریت در سال ۸۸ بود.

توبه و عذرخواهی، اولین گام در مواجهه با خیانت نابخشودنی سران فتنه است.

برچسب‌ها