باتوجه به لابی‌‌های پرهزینه عربستان در به خدمت گرفت آژانس‌های تبلیغاتی به نفع خود، وزارت خارجه ایران در رابطه با رساندن واقعیت‌های فاجعه منا و بی‌کفایتی حاکمان سعودی چه کارهایی تا کنون انجام داده‌ است؟

سرویس جنگ نرم مشرق- یک سال از فجایع حج گذشت و در این مدت میزان تبلیغات، دیپلماسی و لفاظی‌های مسئولان عربستانی به‌ویژه وزیر امورخارجه این رژیم علیه ایران در بالاترین حد خود در بیست سال اخیر قرار داشت و حتی در رابطه با فاجعه منا، آنها ایرانی‌ها را عامل این حادثه معرفی می‌کردند و پیوسته با اتهام‌زنی به ایران، از مسئولیت خود در برابر جهانیان شانه خالی کرده‌اند.

از طرفی مسئله مهمی که پس از یک سال از آن غفلت شده، کم‌کاری وزارت امورخارجه ایران در رابطه با زنده‌نگه داشتن فاجعه منا، مطرح کردن آل‌سعود به عنوان مسبب این فاجعه و اعلام بی‌کفایتی این رژیم در مدیریت مراسم حج در مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها به‌ویژه در میان کشورهای اسلامی است.

 
 آقای ظریف نیز عنوان وزیر امورخارجه باید پاسخ دهند که در یک سال گذشته و در مجامع بین‌المللی و در دیدار با مسئولان بلند رتبه کشورهای جهان تا چه اندازه مسئله فاجعه منا و معرفی سعودی‌ها به عنوان عاملان کشتار هزاران حاجی را مطرح کردند

وزارت امورخارجه برای تحقق اهداف خود همیشه از ابزار دیپلماسی رسمی و غیررسمی (دیپلماسی عمومی) استفاده می‌کند، اما در رصد فعالیت‌های یک سال گذشته این وزارت‌خانه در رابطه با فاجعه منا، کار ممتد قابل توجه‌ای دیده نمی‌شود. سفیران دیپلماسی ایران در کشورها و مجامع بین‌المللی مختلف، به‌ویژه نماینده ایران در سازمان ملل به عنوان بازوان اجرایی وزیر امورخارجه ایران چه مقدار در مطرح کردن فاجعه منا و ایجاد فضای رسانه‌ای علیه رژیم آل‌سعود تلاش کردند؟ اگر فعالیتی صورت گرفته باید به آگاهی عمومی مردم ایران برسد.

 
وزارت امورخارجه برای تحقق اهداف خود همیشه از ابزار دیپلماسی رسمی و غیررسمی (دیپلماسی عمومی) استفاده می‌کند 

آقای ظریف نیز به عنوان وزیر امورخارجه باید پاسخ دهند که در یک سال گذشته و در دیدار با مسئولان بلند رتبه کشورهای جهان تا چه اندازه مسئله فاجعه منا و معرفی سعودی‌ها به عنوان عاملان کشتار هزاران حاجی را مطرح کردند. بدیهی است این مطالبه عمومی ربطی به محکوم کردن حقوقی عربستان در مجامع حقوقی بین‌المللی ندارد، زیرا که با توجه به عضو نبودن رژیم سعودی در هیچ یک از کنوانسیون‌های جهانی و همچنین ایجاد لابی با پول‌های نفتی با بعضی از کشورهای غربی و عربی، امکان این محکومیت حقوقی وجود ندارد، اما تکرار نام آل‌سعود به عنوان حاکمان بی‌کفایت در دیدارهای بین‌المللی (دیپلماسی رسمی) و همچنین رساندن این پیام به مردمان کشورهای جهان به‌ویژه مسمانان (دیپلماسی عمومی) وظیفه‌ای بر عهده وزارت امور خارجه بوده است. البته پرواضح است که هدف فعالیت‌های وزارت امور خارجه مخاطبان داخلی نیست که از طریق گفتار مسئولان و رسانه‌‌های داخلی، به خیانت‌های حاکمان سعودی اشراف دارند؛ بلکه تلاش این وزارت‌خانه باید برای رساندن پیام به مخاطبان دیگر کشورهای جهان باشد.

 
 
آقای ظریف در استفاده از توئیتر و نوشتن مقاله در روزنامه‌های بزرگ دنیا، نشان داده که دیپلماسی عمومی را خوب بلد است، اما چرا از این دو عنصر در باب مظلوم‌خواهی قربانیان فاجعه منا استفاده حداکثری نکرده است؟

آقای ظریف که با داشتن اکانت توئیتر و رساندن پیام به زبان انگلیسی به مردم جهان و همچنین نوشتن مقاله با موضوعات مختلف در روزنامه‌های بزرگ دنیا، نشان داده که دیپلماسی عمومی را خوب بلد است، چرا از این دو عنصر در باب مظلوم‌خواهی قربانیان فاجعه منا استفاده حداکثری نکرده است؟ آقای ظریف حتی می‌توانست مانند مدل نامه رهبر انقلاب به جوانان در غرب، نامه‌های سرگشاده‌ای بنویسد و فضای رسانه‌ای سنگین‌تری را به آل‌سعود تحمیل کند.

معاونت دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه ایران در یک سال گذشته می‌توانست کارهای مختلفی برای محکوم کردن آل‌سعود در افکار عمومی جهان به‌ویژه در جهان اسلام مانند آنچه برای پشتیبانی از برنامه هسته‌ای با راه اندازی سایتی انگلیسی زبان انجام داد، پیاده می‌کرد؛ به عنوان مثال، طراحی سایتی به زبان‌های عربی و انگلیسی در رابطه با فاجعه منا، یا سفارش برای تولید کارهای گرافیکی و کلیپ مرتبط جهت انتشار در رسانه‌های خارجی به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی و یا حتی سفارش آگهی در سایت‌ها و روزنامه‌های کثیرالانتشار بین‌المللی جهت متهم کردن آل‌سعود نزد افکار عمومی حداقل کارهایی بود که این معاونت می‌توانسته انجام دهد.

 
معاونت دیپلماسی عمومی وزارت امورخارجه ایران در یک سال گذشته می‌توانست کارهای مختلفی برای محکوم کردن آل‌سعود در افکار عمومی جهان به‌ویژه در جهان اسلام مانند آنچه برای پشتیبانی از برنامه هسته‌ای با راه اندازی سایتی انگلیسی زبان انجام داد، پیاده می‌کرد 

اگر وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مرتبط با آن فعالیتی در این باب انجام داده، اطلاع‌رسانی کند تا شائبه کوتاه آمدن این وزات خانه در قبال عربستان سعودی در میان مردم مطرح نگردد. وزارت امور خارجه در هر صورت باید به این سوال پاسخ دهد که در طی یک سال اخیر چه اقداماتی جهت شناسایی آل‌سعود به عنوان مسئولان فاجعه کشتار هزاران مسلمان در منا در نزد سیاست‌مداران و افکار عمومی کشورهای جهان انجام داده است؟