کد خبر 620730
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴

نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی تصریح کرد که آنکارا خواستار بهبود روابط با کشور مصر است.

به گزارش مشرق، «بینالی ایلدیریم»، نخست وزیر ترکیه امروز (شنبه) اعلام کرد که آنکارا خواهان بهبود روابط با قاهره است که از زمان برکناری «محمد مرسی»، رئیس جمهوری پیشین مصر از قدرت در سال 2013 شاهد تنش بوده و به سردی گراییده است.

پایگاه خبری المنار در این خصوص نوشت: نخست وزیر ترکیه در گفت‌وگو با رسانه‌های خارجی گفت: بر این باوریم، نیازمند رشد و توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی خود با مصر به عنوان دو کشور قرار گرفته بر سواحل دریای مدیترانه هستیم.

ترکیه که طی چند سال گذشته بر خلاف سیاست «صفر مشکلات» شاهد افزایش مشکلات و شاهد تنش در روابط خود با کشورهای مختلف بود، اخیرا بهبود مناسبات خود با این کشورها را آغاز کرده است.

یلدیریم در ادامه اگرچه خاطرنشان کرد که اعتقاد داریم، باید از یک جا شروع کنیم، اما یادآور شد که این روند نیازمند صرف وقت است.

مناسبات ترکیه و مصر در سال 2013 پس از برکناری محمد مرسی، اولین رئیس جمهور مدنی مصر از جماعت اخوان المسلمین که از هم پیمانان نزدیک «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه در این کشور شمرده می‌شد، بحرانی شد.

رئیس جمهوری ترکیه برکناری مرسی را محکوم کرد و آن را کودتا خواند، تا متقابلا رئیس جمهوری مصر نیز کودتای اخیر در ترکیه را محکوم نکند.

این اولین باری نیست که ایلدیریم درباره از سرگیری مناسبات آنکارا – قاهره ابراز امیدواری می‌کند. وی ژوئن گذشته گفته بود، خواهان دشمنی و خصومت دائمی با کشورهایی مانند مصر و سوریه نیست.
منبع: فارس