کد خبر 584453
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳

دادگاه استیناف مصر احکام حبس ۲ ساله برای ۳۳ معترض به توافق جنجالی ریاض و قاهره درباره واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان را لغو کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیروهای امنیتی مصر در روز 25 آوریل گذشته 33 معترض را که در تظاهرات اعتراض آمیز به توافق ریاض و قاهره و واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان سعودی شرکت کرده بودند، بازداشت کردند.

بر اساس این گزارش، برگزاری این تظاهرات بهانه‌ای بود تا مردم اعتراضات خود نسبت به سرکوب معارضین و استمرار نابسامانی اوضاع اقتصادی را بیان کنند.

در همین راستا دادگاه مصر حکم حبس 2 ساله برای 33 تن از این معترضان صادر کرده بود که روز گذشته دادگاه استیناف رأی به لغو این حکم داد.

در سفر اخیر ملک سلمان به قاهره و دیدار وی با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، دو طرف توافقنامه ای در خصوص ترسیم مرزهای دریایی عربستان و مصر امضا کردند که به موجب آن دو جزیره تیران و صنافیر به طرف سعودی واگذار می شود که همین امر اعتراضات مردمی و احزاب مصری را به دنبال داشته است و در همین راستا اخیرا تظاهرات های گسترده در قاهره و چند استان مصر برگزار شد.

دو جزیره تیران و صنافیر در ورودی تنگه استراتژیک تیران واقع شده است و در دوره جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر بسته شدن این تنگه یکی از دلایل جنگ سال 1967 بین اعراب و اسرائیل بود.

بر اساس توافق صلح امضا شده بین قاهره و تل آویو، آزادی دریانوردی اسرائیل در این مناطق بااهمیت برای دسترسی به اقیانوس هند و تجارت با آسیا تضمین شده است.
منبع: تسنیم