گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مصر با دادن فراخوان‌هایی از مردم این کشور دعوت کردند، در تظاهرات سراسری محکومیت واگذاری جزایر مصری به عربستان سعودی از سوی قاهره شرکت کنند.

تظاهرات سراسری در محکومیت واگذاری جزایر مصر به عربستانبه گزارش مشرق، ساعت به ساعت بر تعداد فراخوان‌های نیروهای انقلابی، سیاسی، مردمی، حزبی و فعالان و جنبش‌های مصری از تمام طیف‌ها و گرایش‌ها (چه معارض نظام و چه حامی آن) افزوده می‌شود.

نقطه اشتراک تمام این فراخوان‌ها، دعوت از مردم مصر برای شرکت در تظاهرات سراسری علیه حکومت «عبد الفتاح السیسی» و درخواست کناره‌گیری وی از قدرت به دلیل تقدیم دو جزیره مصری «تیران» و «صنافیر» به عربستان سعودی طی سفر هفته گذشته «ملک سلمان»، پادشاه عربستان به قاهره است.

فضای اعتراضی شکل گرفته در مصر یادآور فضای انقلاب 25 ژانویه 2011 میلادی پیش از سرنگونی حکومت «حسنی مبارک» است. تظاهرات سراسری که قرار است، امروز (جمعه) در مصر برگزار شود، بزرگترین حرکت اعتراضی مردمی در این کشور پس از پایان دادن به تحصن هواداران جماعت «اخوان المسلمین» در دو میدان رابعه و النهضه قاهره، پس از براندازی «محمد مرسی» از قدرت و سرنگونی حکومت اخوانی‌ها در مصر است.

نکته مهم در اعتراض‌های امروز این است که برخی از نیروها و جریان‌ها از زمان به قدرت رسیدن نظامیان به رهبری السیسی در مصر، اولین بار است که فراخوان تظاهرات علیه نظام را می‌دهند.

همچنین اولین بار است که معارضان و حامیان نظام حاکم با وجود ادامه اختلاف دیدگاه و نظر در امور و قضایای دیگر و استمرار تقابل بین آنها، بر یک خواسته یعنی «محکومیت تقدیم جزایر مصری به عربستان» اتفاق نظر دارند.

تاکنون جنبش‌های سوسیالیست انقلابی، 6 آوریل، جوانان علیه انقلاب، مجلس امنای انقلاب و احزاب مصر دموکراتیک اجتماعی، الدستور، مصر قدرتمند، اخوان المسلمین، ائتلاف حمایت از مشروعیت، جریان مردمی، کمیته انقلاب مشارکت خود را در این اعتراض‌ها اعلام کرده‌اند.

در حالی‌که احزاب ائتلاف جریان دموکراتیک که دارای گرایشات چپگرایانه هستند، از السیسی خواسته‌اند، فورا این توافق را لغو و مسئولانی که در این خصوص با طرف سعودی مذاکره کرده‌اند، را برکنار کند.

احزاب، جنبش‌ها و شخصیت‌های مستقل ائتلاف جریان دموکراتیک مصر نیز به حکومت السیسی نسبت به عواقب وخیم این توافقنامه که در خفا و پس از مذاکرات محرمانه و مخفی نگهداشته شده از مردم مصر، اما بنا به اذعان رسانه‌های صهیونیستی پیشاپیش تل‌آویو مطلع از آن هشدار داده و تاکید کردند که این جزایر و منطقه حیاتی و راهبردی ورودی خلیج عقبه در طول تاریخ از آن مصر بوده و مصری‌ها از خون و جان خویش برای حفظ سیادت و حاکمیت مصر بر آنها و دفاع از آنها در برابر تجاوزات بیگانگان گذشته و اجازه تقدیم آن به عربستان که هیچ حق و حقوقی در آنها ندارد، را به هیچ وجه و هیچ شکل نمی‌دهند.

کمپین شفیق

«شریف عبد العزیز»، از رهبران سابق کمپین احمد شفیق، نامزد اسبق ریاست جمهوری مصر، ضمن دعوت از تمام مصری‌ها از گرایش و جناحی به شرکت در تظاهرات روز جمعه، این حضور و مشارکت را یک فریضه واجب دانست.

عبد العزیز تاکید کرد که اوضاع در مصر به تمام معنا بحرانی است و مسئولیت این اوضاع متوجه حکومت است که تاکنون موجب بحران‌های سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک بسیاری شده، اما تقدیم جزایر مصری به عربستان، موضوعی است که نمی‌توان از آن گذشت.

جنبش تمرد

«مسعد المصری»، از رهبران جنبش تمرد این اقدام حکومت السیسی را فروش مصر دانست و خواستار تظاهرات در میدان التحریر جهت لغو این قرارداد شد.

جنبش دانشجویان علیه انقلاب

جنبش دانشجویان علیه انقلاب در اطلاعیه‌ای از مشارکت خود در تظاهرات روز جمعه در پاسخ به ندای وفاداران به وطن خبر داد و اقدام حکومت السیسی را محکوم کرد.

ائتلاف دانشجویان مصر

«حازم رضا»، هماهنگ کننده ائتلاف دانشجویان مصر نیز با بیان اینکه دانشجویان نبض تپنده و واقعی انقلاب هستند، از شرکت 21 جنبش دانشجویی در تظاهرات روز جمعه خبر داد و خواستار ائتلاف و اتحاد نیروها و جریان‌های سیاسی و انقلابی تحت لوای ملی‌گرایی و کنار نهادن اختلافات شد که تنها بهره برنده از آن رژیم صهیونیستی است.

حزب غد الثورة

حزب غد الثورة، به رهبری «ایمن نور» از حکومت السیسی خواست به قانون اساسی عمل کند که همواره به آن توسل می‌جوید و پیشنهاد کرد، این توطئه به همه پرسی عمومی گذاشته شود.

این حزب نه تنها خواستار پایان دادن به این نمایش مسخره شد، بلکه بر محاکمه عاملان آن نیز تاکید کرد.

جنبش جوانان برای تغییر

جنبش جوانان برای تغییر نیز ضمن اعلام مشارکت خود در اعتراض‌ها، از تمام نیروهای سیاسی مصری که همچنان به اصول و مبانی انقلاب ژانویه پایبند هستند، خواست در تظاهرات روز جمعه شرکت و خواستار لغو این توافق ننگینی شوند که ننگ و خفت آن برای مصر کمتر از توافق کمپ دیوید نیست.

جریان سلفی

جریان سلفی مصر نیز با اعلام حمایت از اعتراض‌های روز جمعه تاکید کرد که این جریان به عنوان یکی از ثمره‌های انقلاب ژانویه در برابر آنچه در کشور جریان دارد، دست بسته و ساکت باقی نخواهد ماند.

جریان سلفی مصر با بیان اینکه به واقعیت امور و آنچه در کشور جریان دارد، به خوبی آگاه است، این اقدام حکومت السیسی را یکی دیگر از نمادهای مزدوری آن برای آمریکا و اسرائیل با هدف نابودی مصر دانست.

هشدار وزارت کشور مصر

در برابر این فراخوان‌ها و اعتراض‌ها وزارت کشور مصر در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه به حقوق شهروندی از جمله آزادی بیان احترام می‌گذارد، اما تصریح کرد، اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد، اخوانی‌ها اقدامات تحریک آمیز و فتنه انگیزانه‌ای را با هدف ایجاد هرج و مرج در کشور آغاز کرده‌اند.

به همین منظور وزارت داخلی مصر به اقشار مختلف این کشور هشدار داده، در پس این فتنه انگیزی‌ها راهی خیابان‌ها و میدان‌ها نشوند و تهدید کرده که دستگاه‌های امنیتی و ذیربط تدابیر قانونی برای مقابله با هر اقدام غیر قانونی را با هدف حفظ امنیت و ثبات اتخاذ کرده‌اند.

«از قدرت کناره گیری کن» یکی از شعارهایی است که جریان‌ها و نیروهای مصری قصد دارند، روز جمعه در نقاط مختلف این کشور از جمله میدان التحریر قاهره علیه حکومت السیسی در اعتراض به تقدیم جزایر تیران و صنافیر به عربستان سر دهند.

وزارت کشور مصر طی روزهای گذشته اقدام به بازداشت 5 شهروند مصری کرد که علیه حکومت السیسی به خاطر قضیه جزایر مصر به اتهام تظاهرات غیر قانونی کرد. قانون اساسی مصوب نوامبر 2103 میلادی تظاهرات و راهپیمایی در کشور را منوط به اخذ مجوز دانسته و نقض آن مجازات حبس دارد.

دیدگاه کارشناسان

به اعتقاد کارشناسان و صاحبنظران بعید است که تظاهرات روز جمعه با توجه به شرایط کنونی حاکم بر مصر و تدابیر امنیتی شدید و گسترده حکومت السیسی تبدیل به انقلاب شود.

در خصوص مشارکت مردمی نیز این محافل تصریح می‌کنند: ممکن است، در ابتدا مشارکت‌ها چشمگیر و گسترده باشد، اما سرخوردگی و یاس مردم مصر از انقلاب‌هایی که در کشورشان رخ داد و هیچ نتیجه‌ای به همراه نداشت، موجب می‌شود، میزان مشارکت مردمی کاهش یابد و این پیچیده‌تر شدن عرصه را درپی دارد، اما هرچه هست، انتظار نمی‌رود، این اعتراض‌ها به قیامی مردمی علیه نظام تبدیل شود.

وجود شکاف‌های بزرگ و متعدد، نبود جایگزین و حمایت غرب به ویژه آمریکا از حکومت السیسی بنابر بر تاکید کارشناسان مهمترین عواملی است که با وجود بحران‌های متعدد موجود در مصر، مانع تبدیل این اعتراض‌ها به انقلاب و قیام مردمی می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس