کد خبر 538689
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶

۳۰کرسی نمایندگی مجلس در استان تهران متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است و شهرستان‌های دیگر استان تهران نیز صاحب پنج کرسی در مجلس آینده هستند.

به گزارش مشرق، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز جمعه هفتم اسفندماه در سراسر کشور برگزار می‌شود و برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار ملت ایران رقم خواهد خورد.

مردم استان تهران نیز سهم بزرگی را در حماسه‌آفرینی هفتم اسفندماه دارند، چراکه ۳۵ منتخب از مجموع  نمایندگان مجلس شورای اسلامی را مردم این استان انتخاب می‌کنند.

در این میان، ۳۰ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان تهران متعلق به حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس است و شهرستان‌های دیگر استان تهران نیز صاحب پنج کرسی در مجلس آینده هستند.

۸.۵ میلیون نفر در استان تهران واجد شرایط رأی دادن هستند

بر اساس تمهیدات اندیشیده شده، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در شش حوزه اصلی و ۲۰ حوزه فرعی در استان تهران برگزار می‌شود.

در این میان و بر اساس آمارهای ارائه‌شده، بیش از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار واجد شرایط رأی دادن در استان تهران حضور دارند که حضور باشکوه آنان در انتخابات خنثی‌کننده توطئه‌های دشمنان خواهد بود.

حوزه تهران پرتراکم‌ترین حوزه انتخابیه استان تهران

در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، هزار و ۱۲۱ نفر تأیید صلاحیت شدند و برای کسب ۳۰کرسی انتخابات مجلس شورای اسلامی در این حوزه باهم به رقابت می‌پردازند.

بر اساس میانگین به‌دست‌آمده برای هر کرسی نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه تهران، حدود ۳۷ نفر باهم رقابت می‌کنند که آمار قابل‌توجهی محسوب می‌شود.

از طرف دیگر گروه‌ها و احزاب سیاسی مختلف در حوزه انتخابیه تهران، لیست ارائه کرده‌اند و تلاش دارند در فرصت باقی‌مانده، اعتماد مردم را جلب کرده و صندلی‌های بیشتری را در مجلس آینده از آن خود کنند.

محمدرضا عارف، فریده اولاد قباد، محمدرضا بادامچى، کاظم جلالى، سهیلا جلودار زاده، فاطمه‌السادات حسینى، الیاس حضرتى، غلامرضا حیدرى، فاطمه ذوالقدر، علیرضا رحیمی، ابوالفضل سروش، فاطمه سعیدى، پروانه سلحشور، علی نوبخت، طیبه سیاووشى، مهدى شیخ، محمود صادقى، محسن علیجانى زمانى، محمدجواد فتحى، مصطفى کواکبیان، احمد مازنى، پروانه مافى، علیرضا محجوب، داوود محمدى، على مطهرى، سید فرید موسوى، محمدرضا نجفى، بهروز نعمتى، محمدعلى وکیلی، عبدالرضا هاشم‌زائى لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را تشکیل می‌دهند.

ائتلاف بزرگ اصولگرایان در حوزه انتخابیه تهران، غلامعلی حداد عادل، مرتضی آقا تهرانی، فاطمه آلیا، یحیی آل اسحاق، سید محمدحسن ابوترابی فرد، لاله افتخاری، زهره الهیان، مهرداد بذرپاش، احمد توکلی، محمد نبی حبیبی، پرویز داودی، مجتبی رحماندوست، فاطمه رهبر، علیرضا زاکانی، محمد سلیمانی، زهره طبیب زاده نوری، محمدجواد عامری شهرابی، حجت‌الله عبدالملکی، لطف‌الله فروزنده، سید علی قریشی، اسماعیل کوثری، غلامرضا مصباحی مقدم، حسین مظفر، سید مسعود میر کاظمی، الیاس نادران، محمد ناظمی اردکانی، سید محمود نبویان، بیژن نوباوه وطن، مرضیه وحید دستجردی، مهدی وکیل پور را برای حضور در مجلس شورای اسلامی معرفی کرده است.

آخرین نظرسنجی ها حکایت از آن دارد که رقابت اصلی میان ائتلاف بزرگ اصولگرایان متشکل از احزاب اصولگرا و ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان متشکل از گروه‌های اصلاح‌طلب و حامیان دولت یازدهم است.

اگرچه برخی احزاب و گروه‌های سیاسی نظیر صدای ملت نیز کوشیده‌اند تا تلفیقی از نیروهای اصلاح‌طلب و اصولگرا را برای رأی آوری به مردم معرفی کنند.

پاکدشت کمترین نامزد انتخاباتی در استان تهران را دارد

حوزه انتخابیه پاکدشت دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است که برای تصاحب این کرسی در مجلس دهم، ۱۷ نفر تأیید صلاحیت شدند.

تعداد ثبت‌نام کنندگان در حوزه انتخابیه پاکدشت نسبت به دوره نهم مجلس شورای اسلامی با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه شد.

هم‌اکنون و با توجه به انصراف دو نفر از داوطلبان تأیید صلاحیت شده، ۱۵ نامزد انتخاباتی برای کسب تنها کرسی نمایندگی مجلس در پاکدشت باهم به رقابت می‌پردازند.

بدین ترتیب حوزه انتخابیه شهرستان پاکدشت دارای کم‌ترین داوطلب انتخابات مجلس در حوزه‌های انتخابیه استان تهران محسوب می‌شود.

ائتلاف اصولگرایان با معرفی فرهاد بشیری و اصلاح‌طلبان با پرچم‌داری محمد قمی در حوزه انتخابیه پاکدشت ورود پیداکرده‌اند.

انتخابات دوقطبی در ورامین

حوزه انتخابیه ورامین طی دوره‌های اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی، شاهد برگزاری انتخابات دوقطبی بوده است و همواره دو داوطلب برای تصاحب تنها کرسی این مجلس، بیش از سایرین مطرح بوده‌اند.

در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز رقابت اصلی میان نامزد موردحمایت ائتلاف اصولگرایان یعنی سید حسین نقوی حسینی نماینده فعلی و محسن ضرغام نامزد موردحمایت ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان است که نقوی حسینی شانس بیشتری برای پیروزی دارد.

۳۱ داوطلب نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه ورامین توانستند تأییدیه شورای نگهبان را به دست آورده و مجوز ورود به کارزار انتخابات را کسب کنند.

آمار بالای ثبت‌نام کنندگان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه ورامین، شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی ثبت‌نام کنندگان نسبت به دوره قبل را نشان می‌دهد.

حوزه انتخابیه ورامین شامل شهرستان‌های ورامین، پیشوا و قرچک دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

رقابت ۲۴ نامزد انتخاباتی برای تنها کرسی نمایندگی مجلس در حوزه دماوند

حوزه دماوند نیز یکی دیگر از حوزه‌های انتخابیه در استان تهران محسوب می‌شود که دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

پس از انصراف یک نامزد انتخاباتی طی روزهای اخیر، هم‌اکنون ۲۴ نفر برای کسب تنها کرسی نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه دماوند تلاش می‌کنند.

حوزه انتخابیه دماوند، شامل شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه می‌شود که انتخابات در این حوزه در دوره گذشته به دور دوم کشیده و درنهایت مشهدی عباسی به مدت چهار سال به‌عنوان نماینده این حوزه، وارد مجلس نهم شد.

رقابت ۲۲ نامزد برای یک کرسی نمایندگی مجلس در حوزه شهریار

حوزه انتخابیه شهریار نیز شامل شهرستان‌های شهریار، ملارد و شهر قدس می‌شود که این حوزه نیز به‌مانند اکثر حوزه‌های استان تهران دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

تعداد ثبت‌نام کنندگان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نسبت به دوره قبل با رشد قابل‌توجهی همراه بوده است.

۲۲ داوطلب از حوزه شهریار توانستند با تأیید صلاحیت نهایی شورای نگهبان برای تصاحب کرسی نمایندگی مجلس، وارد کارزار انتخابات بشوند.

کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در حوزه شهریار، یکی از حوزه‌های غیرقابل‌پیش‌بینی محسوب می‌شود و هنوز مشخص نیست که چه نامزد و جریانی می‌تواند اعتماد مردم این سه شهرستان را کسب کند.

۳۱ داوطلب برای رسیدن به کرسی حوزه انتخابیه رباط‌کریم تلاش می‌کنند

حوزه انتخابیه رباط‌کریم، آخرین حوزه انتخابیه در استان تهران محسوب می‌شود که شامل شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان است.

در حوزه رباط‌کریم نیز ۳۱ داوطلب توانستند برای رسیدن به کرسی نمایندگی مجلس، تأییدیه شورای نگهبان را کسب کنند.

بدین ترتیب ۳۱ متقاضی برای کسب تنها کرسی نمایندگی مجلس در حوزه انتخابیه رباط‌کریم باهم رقابت می‌کنند.

به هر ترتیب بسیار از مردم استان تهران، منتظر هستند تا پس از برگزاری باشکوه انتخابات هفتم اسفندماه، مشخص شود که ۳۵ کرسی نمایندگی مجلس در این استان نصیب چه گروه، جریان و افرادی می‌شود و منتخبان مجلس شورای اسلامی چه برنامه‌هایی برای حل دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنان در حوزه‌های مختلف خواهند داشت.

منبع: مهر