روز گذشته یکی از محلات شهر درعا که از سوی تروریست‌ها "مهد انقلاب" خوانده می شد، صحنه برگزاری بزرگترین طرح "آشتی ملی" بود که طی آن بیش از هزار تروریست مسلح خود را به نیروهای دولتی سوریه تسلیم و تسلیحات همراه خود را نیز تحویل دادند.

گروه بین الملل مشرق- برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از تازه‌ترین تحولات میدانی جبهه «حمص، درعا، لاذقیه، حماه و حلب » گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آن را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.

تحولات میدانی جبهه حمص

انفجار انتحاری در حی الزهراء - عملیات ارتش سوریه در ریف شمالی حمص - تشکیل اتاق عملیات مشترک تروریستها

به موازات گسترش تدریجی عملیات هوایی جنگنده بمب افکنهای ارتش روسیه علیه مواضع گروههای تروریستی تکفیری در چند منطقه حاشیه شمالی استان حمص، منابع رسانه ای سوری از وقوع یک انفجار تروریستی در "حی الزهراء این شهر خبر داده اند. این انفجار موجب شهادت یک نفر و جراحت حداقل 15 شهروند غیر نظامی سوری شده است.


بنابر این گزارش، ساعتی پس از وقوع انفجار، گروه تروریستی تکفیری "داعش" با انتشار بیانیه ای ضمن بر عهده گرفتن مسئولیت این حمله، از انتحاری بودن آن خبر داد. در این بیانیه عامل انتحاری با نام مستعار "تمام الانصاری" معرفی شده که شب گذشته سوار بر خودروی سواری بمبگذاری شده خود را به خیابان 60 محله "الزهراء" حمص رسانده و در میان عابرین رهگذر منفجر کرده است.


این چهارمین حمله تروریستی علیه محله الزهراء شهر حمص طی تنها 20 روز گذشته می باشد. طی چند هفته اخیر نیز 3 حمله انتحاری - انفجاری علیه ساکنین این محله حامی نظام سوریه رخ داده بود که گروه تروریستی تکفیری داعش مسئولیت دو فقره و جبهه النصره (شعبه رسمی القاعده در سوریه) مسئولیت یک حمله دیگر را بر عهده گرفته بود.


در این حملات تاکنون دهها تن زخمی و شهید شده اند. حملات پیشین علیه اهدافی همچون مدرسه ابتدایی و داروخانه رخ داده بود که طی آن تروریستها برای وارد آوردن حداکثر تلفات و خسارات جانی از تاکتیک انفجار اولیه و ثانویه بهره گرفته بودند. بدین شکل که پس از وقوع انفجار نخست از نوع بمب دست ساز  و یا خودروی بمبگذاری شده پارک شده در محل هدف، هنگام حضور مردم و نیروهای امدادی برای جمع آوری شهداء و کمک به مجروحان حادثه، عامل انتحاری خود را در میان آنها منفجر می کرد.


حی الزهراء شهر حمص دارای بافت مذهبی اکثریت شیعه، علوی، مسیحی و اهل سنت بوده که بشدت به حمایت از نظام قانونی و مشروع حاکم بر کشور سوریه اشتهار دارد. صدها نفر از جوانان ساکن در این محله هم اکنون در صفوف نیروهای ارتش و بسیج مردمی (الدفاع الوطنی) سوریه مشغول نبرد با تروریسم تکفیری هستند. 


تشکیل اتاق عملیات مشترک جدید تروریستها در شمال حمص

آنالیز عملکرد گروههای تروریستی تکفیری فعال در بخشهای مختلف سوریه طی پنج سال اخیر از بحران این کشور نشان داده که هر وقت تروریستها طی عملیاتهای نظامی نیروهای ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن با سختی و مشکلات روبرو می شوند، به تشکیل اتاقهای عملیات مشترک و البته متعدد و موازی روی می آورند.


در همین راستا، در حالیکه مناطق تحت اشغال گروههای تروریستی تکفیری ارتش آزاد، جبهه اسلامی (احرارالشام)، داعش و القاعده (جبهه النصره) در شهرهای "رستن، تلبیسه، ام شرشوح و عقرب" طی چهار روز گذشته زیر شدید ترین بمبارانهای دقیق هوایی بمب افکنهای ارتش روسیه قرار داشته، و همزمان عملیات نظامی نیروهای ارتش سوریه برای بازپس گیری شهرهای ام شرشوح و عقرب در محور غربی این شهرها در جریان است، تعدادی از گروههای تروریستی در شمال حمص از ایجاد ائتلافی جدید با نام "اتاق عملیات مشترک حمص" کرده اند.


بنابر اطلاعات منتشر شده از سوی این ائتلاف، گروههای مشارکت کننده در آن شامل "احرارالشام (اخوان المسلمین سوریه)، فیلق حمص (ارتش آزاد) و القاعده (جبهه النصره) هستند و در بیانیه صادره از سوی این گروهها علت تشکیل این ائتلاف را وحدت صفوف جهت "مبارزه موثر تر با دولت سوریه" عنوان کرده اند. 




استان حمص از از نظر جغرافیایی و سیاسی جایگاهی ویژه در جنگ سه سال اخیر در سوریه دارد، این استان با 42 هزار کیلومتر بزرگترین استان این کشور و به تنهایی 22 درصد از وسعت کل سوریه را تشکیل می‌دهد. همچنین حمص پس از دمشق و حلب سومین استان پرجمعیت در سوریه است که دقیقا با رسم طول و عرض جغراقیای بروی نقشه مرکز کشور در این استان قرار می‌گیرد و از سوی دیگر حمص تقریبا با تمام استان‌های سوریه هم مرز است،


از شمال با استان‌های حماه، طرطوس و همچنین از غرب با کشور لبنان، استان‌های دیرالزور و رقه نیز در شرق و شمال شرق حمص قرار داشته و در بخش جنوبی آن نیز استان "حاشیه (ریف) دمشق قرار دارد و در جنوب شرق هم با اردن و عراق مرز مشترک دارد که مجموعه این ویژگی‌ای راهبری باعث می‌شود تا حمص هدفی مهم برای گروههای تروریستی تکفیری به حساب آید. شهر حمص که بزرگترین شهر در این استان بوده و 40 درصد ساکنان این استان در این شهر هستند مرکز استان حمص است و علاوه برآن 7 منطقه دیگر ‌از جمله "تدمر، المخرم، الرستن، القصیر و تلکلخ" شهرهای در این استان واقع شده‌اند.


در عرصه منطقه‌ای نیز حمص دارای اهمیت فوق العاد‌ه‌ای است . سوریه در زنجیره کشورهای مقاومت و یا همان کشورهای مخالف منافع استعماری منطقه قرار دارد. هدف نظام سلطه طی سه سال اخیر ممانعت از دستیابی سوریه به آبهای دریای مدیترانه بود که حمص و اشغال ان از اهمیت و جایگاه خاصی در طراحی آنان برخوردار بود.


پاکسازی کامل این استان استراتژیک رویای قطع ارتباط خط مقاومت با دریای استرتژیک مدیترانه توسط دولتهای حامی تروریسم تکفیری (ترکیه، آمریکا، اسرائیل، عربستان، قطر، انگلیس و فرانسه) را ناکام گذاشته و حالا  ژئوپلتیک سوریه بطور کامل در اختیار جریان مقاومت قرار دارد. ضمن آنکه شکستی راهبردی برای اسرائیل و آمریکا و متحدان عربی آنان و ناتو نیز محسوب می شود.



بمباران شدید تدمر و قریتین

در ادامه عملیات هوایی ارتش روسیه علیه پایگاههای گروههای تروریستی تکفیری در سوریه، منابع میدانی از بمباران شدید مناطق حاشیه شرقی استان حمص توسط بمب افکنهای روسی خبر داده اند. بنابر این گزارش، کانون این حملات در دو شهر تدمر و قریتین قرار داشته که طی آن چندین مقر استقرار و مخزن اسلحه متعلق به این گروه تکفیری مورد حمایت ترکیه و عربستان سعودی منهدم شده است.


 

شهرهای السخنه، تدمر، قریتین واقع در حاشیه شرقی استان حمص از حدود سه ماه پیش طی حمله گسترده نیروهای داعش از مبداء بیابانهای جنوب استان دیرالزور (شرق سوریه) یکی پس از دیگری به اشغال تروریستها درآمده است. نیروهای داعش پس از تثبیت موقعیت خود بر این شهرها و بیابانهای حاشیه آن برای تصرف ایستگاههای استخراج نفت و گاز جزل و الشاعر اقدام کردند که با ناکامی مواجه شده اند.



تحولات میدانی درعا

1000 تروریست مسلح تسلیم شدند

علی رغم درگیریهای پراکنده میان نیروهای دولتی سوریه و گروههای تروریستی تکفیری "القاعده (جبهه النصره)، جبهه اسلامی (احرارالشام و جیش الاسلام) و ارتش آزاد در مناطق حاشیه ای درعا، روز گذشته یکی از محلات این شهر که تا پیش از این از سوی تروریستها "مهد انقلاب" خوانده می شد، صحنه برگزاری بزرگترین طرح "آشتی ملی" (المصالحه الوطنی) بود که طی آن بیش از هزار تروریست مسلح خود را به نیروهای دولتی سوریه تسلیم و تسلیحات همراه خود را نیز تحویل دادند.



بنابر این گزارش، در مراسمی که روز گذشته از سوی استانداری درعا بر گزار شد، گروهی از بزرگان و ریش سفیدان این شهر و مسئولان ارشد نظامی و امنیتی حضور داشتند. در طی این مراسم هزار تروریست مسلح که اغلب از ساکنین بومی منطقه و از نیروهای گروه تروریستی تکفیری "ارتش آزاد بودند، با پا در میانی مشایخ منطقه نزد دولت سوریه تسلیم شده و کلیه تسلیحات در اختیار را نیز به مقامت تحویل داده اند.


بر اساس تصاویر منتشره در میان این تسلیحات بیش از 500 قبضا اسلحه انفرادی "کلاشنیکف، آر پی جی 7، اس پی جی، موشک انداز ضد زره پیشرفته کورنت، موشک انداز ضد زره آمریکایی لاو و مقادیر فراوانی انواع نارنجک، مهمات سبک  وسنگین و ماشین آلان تهیه ساخت و تولید مواد منفجره طی همین مراسم تحویل مقامات ذیربط سوری شده است.


گفته می شود مذاکرات تسلیم میان نماینده دولت سوریه و بزرگان شهر درعا چند ماه به طول انجامیده و در نهایت یک تیپ نظامی که این افراد مسلح در آن سازماندهی شده و در عملیاتهای تروریستی علیه ارتش سوریه مشارکت داشتند بطور کامل منحل شده است. استان درعا واقع در جنوب سوریه و در مجاورت مرز با اردن از ابتدای بحران تروریستی تکفیری در این کشور بزرگترین کانون حضور و فعالیت تروریستها بوده است. کلیه فعالیتهای گروههای تروریستی تکفیری در استانهای جنوبی مانند درعا از سوی اتاق عملیات مشترک "موک" در امان پایتخت اردن با مشارکت افسران ارشد اطلاعاتی و نظامی از کشورهای عربستان سعودی، آمریکا، انگلیس و اردن هدایت و راهبری می شود.


تحولات میدانی جبهه لاذقیه

شکست عملیات موشک باران فرودگاه حمیمیم

یک منبع نزدیک به ستاد مشترک نیروهای نظامی روسیه در سوریه شب گذشته از شکست طرح موشک باران شدید فرودگاه نظامی "حمیمیم" واقع در شرق بندر لاذقیه خبر داد. بنابر این گزارش، وی در گفتگو با رسانه های سوری گفت که شب گذشته بالگرد های جنگی ارتش روسیه حین گشت زنی در آسمان منطقه اطراف فرودگاه گروهی از تروریستهای تکفیری را که با استقرار در ارتفاعات مشرف بر فرودگاه محل استقرار نظامیان روسی قصد موشک باران شدید آن را داشتند شناسایی و نابود کرده است.



به گفته وی، این حمله با مشارکت فعال بالگردهای میل 35 و کاموف صورت گرفته که از جمله مدرن ترین هلیکوپترهای نظامی جهان می باشند. لازم به ذکر است که فرودگاه نظامی حمیمیم طی دو هفته اخیر و پس از استقرار صدها نظامی روس به همراه دهها فروند بالگرد و هواپیمای جنگنده بمب افکن پیشرفته، محل اصلی طرح ریزی و اجرای عملیات گسترده برای بمباران مواضع و مراکز گروههای تروریستی تکفیری در بخشهای مختلف سوریه بوده است.



تحولات میدانی جبهه حلب

درگیریهای شدید میان کردها و تروریستها در شیخ مقصود

به دنبال تشدید درگیریها در محله شیخ مقصود حلب میان نیروهای کرد سوری و گروههای تروریستی تکفیری القاعده، ارتش آزاد و جبهه اسلامی بر سر برخی اختلافات، منابع رسانه ای وابسته به گروههای مخالف دولت سوریه در افزایش درگیری ها میان دو طرف خبر داده است. بنابر این گزارش، درگیریها بدنبال اختلافات گسترده میان دو طرف در پی باج خواهی کردهای ساکن شیخ مقصود از گروههای مسلح رخ داده است.


بنابر این گزارش، گفته می شود که کردهای محله شیخ مقصود که طی چند ماه گذشته تنها گذرگاه ورود کاروانهای تسلیحات، مهمات و تدارکات از مرزهای ترکیه به محلات تحت اشغال گروههای تروریستی تکفیری در داخل شهر حلب بوده، از گروههای مسلح خواسته اند تا برای انتقال محموله های تسلیحاتی و تدارکاتی خود به داخل حلب بخشی از تدارکات را در اختیار آنها قرار دهند.


این درخواست کردهای محله شیخ مقصود در زمانی مطرح شد که نیروهای ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن در عملیات های دو سال اخیر خود تقریبا کلیه گلوگاههای نقل و انتقال تدارکات نظامی و غیر نظامی گروههای تروریستی را مسدود کرده و آنها را در وضعیت بغرنجی قرار داده است. محله شیخ مقصود واقع در شمال حلب در حال حاضر تنها گلولگاه واردات تسلیحات مورد نیاز تروریستهای تکفیری از مرزهای ترکیه است که این تسلیحات پس از عبور از اتوبان بین المللی "کاستلو" وارد شهر حلب می شود.



بدنبال تشدید درگیریها میان دو طرف گروههای تروریستی تکفیری ارتش آزاد، جبهه اسلامی و القاعده (جبهه النصره) با تشکیل اتاق عملیات مشترک، ضمن ملحد خواندن کردهای منطقه شیخ مقصود، علیه آنها اعلام جنگ رسمی کرده اند. کردها نیز با استقرار تک تیرانداز و موشک اندازهای ضد زره در اطراف گلوگاه ورودی به این منطقه، طی چند مرحله خودروهای حامل تدارکات و اعضای گروههای تروریستی را مورد حملات خود قرار داده که در این حملات تعدادی تروریست به هلاکت رسیده اند.


در مقابل گروههای القاعده و ارتش آزاد نیز ضمن موشک باران و گلوله باران توپخانه ای محله شیخ مقصود، طی چند مرحله اقدام به تهاجم زمینی به آن کردند که طی این درگیریها کنترل بخشهایی از این محله برای چند روز میان دو طرف دست به دست شده بود. گروههای تروریستی، کردهای ساکن در محله شیخ مقصود حلب را به "خیانت به آرمان خود" و همکاری با دولت سوریه متهم کرده و بر انتقام از آنها تاکید کرده اند. در مقابل کردها با انتشار بیانیه ای ضمن رد این موارد، بر هم پیمانی خود با تروریستها تاکید کرده اند.


این درگیریها در حالی به وقوع پیوسته که کردهای ساکن این محله از ابتدای بحران تروریستی تکفیری علیه مردم سوریه طی خیانتی آشکار در کنار تروریستهای القاعده، ارتش آزاد و جبهه اسلامی ایستاده و در عملیاتها و جنایات آنها علیه مردم شهر حلب که عموما حاضر به حمایت از گروههای تروریستی نشدند، مشارکت فعالی داشته اند. 



تحولات میدانی جبهه ادلب

بمباران شدید مواضع تروریستها توسط هواپیماهای روس - اعزام کاروان تسلیحاتی ارتش سوریه به منطقه

جبهه های نبرد در استان ادلب واقع در شمال غربی سوریه و در مجاورت مرز این کشور با ترکیه این روزها در وضعیت ویژه ای قرار داد. همزمان با بمبارانهای شدید مواضع گروههای تروریستی القاعده، ارتش آزاد، اخوان المسلمین سوریه توسط جنگنده بمب افکنهای ارتش روسیه که از پنج روز پیش بنابر درخواست رسمی دولت سوریه برای کمک به نظامیان این کشور وارد میدان نبرد با تروریسم تکفیری شده اند، منابع میدانی از تحرکات نظامی ویژه نظامیان سوری در این منطقه خبر می دهند.


بنابر این گزارشها، طی روزهای اخیر دهها کاروان نظامی متشکل ا صدها خودروی نظامی و باری به همراه ستونهایی از تانک و نفر بر و توپخانه سنگین در حال عزیمت به شمال منطقه "سهل الغاب" واقع در حاشیه شمالی استان حماه و مرکز ثقل این استان به دو استان ادلب و لاذقیه مشاهده شده اند. پیشتر نیز رسانه های عربی و سوری از اجرای قریب الوقوع عملیات نظامی ارتش سوریه و گروههای هم پیمان آن با پشتیبانی گسترده هوایی بمب افکنهای روسی برای بازپس گیری استان ادلب خبر داده بودند.


استان ادلب از شش ماه پیش در حمله وسیع هزاران تروریست القاعده (جبهه النصره، حزب اسلامی ترکستان شرقی چین، جند الاقصی، تروریستهای چچنی، تاجیک، ازبک، سعودی، لیبیایی و تونسی)، ارتش آزاد، جبهه اسلامی (القاعده و اخوان المسلمین سوریه) با هدایت و فرماندهی مستقیم افسران ارشد آمریکایی، سعودی، قطری و ترکیه به اشغال کامل تروریستها درآمده است.


از آن زمان دو شهر شیعه نشین " فوعه و کفریا" با بیش از پنجاه هزار نفر سکنه (عموما از نسل سادات) در محاصره کامل تروریستها قرار گرفته و تا پیش از اجرای طرح آتش بس روزانه صدها فروند موشک و خمپاره و گلوله توپ به منازل ساکنین آن اصابت می کرد. بنابر گفته یک منبع نظامی نزدیک به ارتش سوریه، عملیات بسیار وسیعی با مشارکت هزاران نفر نیروی نظامی برای بازپس گیری شهرهای جسرالشغور، اریحا و ادلب از تروریستها بزودی آغاز خواهد شد.