کد خبر 379066
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۲

تقلای اردوغان برای بقای حزب عدالت و توسعه در حاکمت ترکیه و مصون ماندن وی از پیگرد قضایی، پیروزی‌های خیره کننده ارتش سوریه و تصمیم ترکیه برای انتقال تروریست‌ها از سوریه به لیبی از جمله عوامل تاثیرگذار بر چرخش مواضع آنکارا در قبال دمشق است.

به گزارش مشرق، تلاش‌های ترکیه برای توسعه نفوذ خود در منطقه با استناد به موقعیت ژئوپلتیک جمهوری ترکیه که نقطه اتصال آسیا به اروپاست و علاوه بر اینکه سیطره این کشور بر آبراهه‌های مهم در جهان عواملی هستند که موجب شده رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر پیروز شدن در منازعه خود با خاندان حاکم سعودی اصرار ورزیده تا به تعبیر خود رهبری تصمیم‌گیری‌های سیاسی در جهان اسلام را تصاحب کند چرا که اردوغان توهم احیای خلیفه‌گری ترکان عثمانی را دارد.

ترکیه در جریان بحران سوریه، با اتخاذ سیاست‌های خود در حمایت از داعش از کشورهای همجوار خود در منطقه منزوی و از سوی دیگر از سوی کشورهای غربی هم به حمایت از تروریسم متهم شده است.

پیروزی‌های ارتش سوریه در مبارزه با تروریسم چرخش مواضع ترکیه را کلید زد

در شرایطی که ارتش سوریه و عراق از پیروزی‌های پی در پی خود علیه داعش و گروه‌های مسلح تکفیری خبر می‌دهند و طرح ترکیه در انتشار افکار اخوانی در جهان عربی ناکام مانده است اردوغان به دنبال راهی برای برون رفت از بحران سوریه و بدست آوردن جایگزین‌هایی از دستاوردهای اقتصادی در صورت تغییر در مواضع خود در قبال سوریه و عراق است.

در این راستا اظهارات علنی یا مخفیانه ترکیه درباره از سرگیری روابط با کشورهای همجوار مطرح شده و نخستین آن را معاون نخست وزیر ترکیه و سپس احمد داوو اوغلو نخست وزیر ترکیه بیان کردند.

رسانه‌ها به نقل از اوغلو در دیدار اخیر با همتای عراقی خود در بغداد نوشتند که ترکیه اصراری بر شرط کناره‌گیری بشار اسد از ریاست جمهوری ندارد و این موضع جدید ترکیه نتیجه درک دیر هنگام آنکارا از این موضوع است که برگه گروه‌های تکفیری و طرح اخوانی کردن منطقه نفعی نخواهد داشت.

ترکیه با شکست از نظام بشار اسد، لیبی را سوریه‌ای دیگر خواهد کرد

بنابراین دولت ترکیه امروز به دنبال جایی برای خود در بین قدرت‌های بزرگی است که در لیبی بر سر سیطره بر سرنوشت نفتی آن با یکدیگر در منازعه به سر می‌برند و ترکیه در آنجا به دنبال همکاری با قطر برای تبدیل لیبی به سوریه‌ای دیگر است تا شبه نظامیان لیبی در قضیه سرقت نفت همان کاری را انجام بدهند که داعش در سوریه و عراق انجام داد و بدین شکل ترکیه در صورت دست کشیدن از حمایت داعش و دیگر گروه‌های مسلح سوریه جبران زیان خود از سوریه را در لیبی کرده باشد.

این تلاش‌های ترکیه میزان اهمیت تغییر مواضع این کشور در قبال سوریه در شرایط کنونی را نشان می‌دهد چرا که معامله‌های مهمی را با دولت روسیه برای تامین انرژی کرده است و این پرونده مهمی برای حزب عدالت و توسعه در ترکیه و حفظ موجودیت خود در نقشه عملکرد سیاسی این کشور است اما اردوغان به رغم همه این ضروریات که واقعیت‌های سوریه و عراق بر وی اعمال می‌کند همچنان به حمایت از گروه‌های مسلح در سوریه ادامه می‌دهد.

 یادداشت تفاهمی که دولت ترکیه با همتای آمریکایی خود برای آموزش آنچه واشنگتن مخالفان میانه رو سوری خوانده، امضا کرده است یک خندق سیاسی است که اردوغان از طریق آن به دنبال حفظ موجودیت سیاسی خود در داخل است به خصوص که با وجود اختلافات زیاد بین مخالفان و دولت در ترکیه، حمایت اردوغان از تروریسم موجودیت سیاسی وی را به مخاطره انداخته است.

بنابراین طبیعی است که ترکیه شروع به چرخش در مواضع سیاسی خود در قبال بحران سوریه و عراق همزمان با یکدیگر کرده باشد و این دو کشور برای اردوغان شرط می‌گذارند که باید به حاکمیت ملی و حکم داخلی آن احترام گذارد و این برای اردوغان دشوار است بنابراین ممکن است که دولت ترکیه تا زمان اعلام مواضع جدید خود زمان بیش‌تری لازم داشته باشد.

اردوغان می‌خواهد حزب عدالت و توسعه حزب حاکم بر کشور باقی بماند زیرا این امر تنها ضامن مصون ماندن وی از پیگرد قضایی به اتهام‌های مختلفی از جمله نقض قانون اساسی ترکیه به خاطر تجاوز به اختیارات نخست‌وزیری در ترکیه، مداخله در امر مدیریت امور داخلی و خارجی ترکیه است چرا که بر اساس قانون اساسی ترکیه پست ریاست جمهوری ترکیه بیش‌تر منصبی افتخاری است.

منبع: فارس