کد خبر 346460
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۶

نگاهی به مسیری که گوگل طی کرده، نکات جالبی را در مورد این موتور جستجوی موفق مشخص می‌کند. همچنین به ما کمک می نماید تا بتوانیم حدس بزنیم که ۱۰ سال آینده Google Search یا جستجو در گوگل چگونه خواهد بود و چه شکلی در خواهد آمد.

گروه جنگ نرم مشرق- گوگل، از زمانی که تنها یک پروژه دانشجویی موتور جست و جو بود و BachRub خوانده می‌شد، تا زمانی که به قویترین موتور جست و جوی اینترنتی تبدیل شد، همواره در حال انطباق خود با محیط بوده است.

نگاهی به مسیری که گوگل طی کرده، نکات جالبی را در مورد این موتور جستجوی موفق مشخص می‌کند. همچنین به ما کمک می نماید تا بتوانیم حدس بزنیم که ۱۰ سال آینده Google Search یا جستجو در گوگل چگونه خواهد بود و چه شکلی در خواهد آمد.

چرا ۱۰ سال؟ چون دقیقا از زمان اولین بروز رسانی بزرگ این سایت در سال ۲۰۰۳ که Boston نام داشت ده سال می گذرد. ۱۰ سال آینده احتمالا این موتور جستجو کاملا متفاوت از حال حاضرش خواهد بود، اما کاربرد و فرامینی که انجام خواهد داد بسیار بیشتر و متنوعتر شده و با دستورات امروزی که می پذیرد تفاوت‌‌های بسیاری خواهند داشت.

تاریخ Google Search

در سال ۱۹۹۵، وقتی که اولین بار Larry Page و Sergey Brin یکدیگر را ملاقات و شروع به کار بر روی موتور جستجویشان عنوان BachRub کردند، شاید هیچ کس از جمله خودشان هم فکرش را نمی کردند که روزی اندازه و قدرت شرکت آنها به این حد برسد.

در سال ۱۹۹۹، شرکت کوچک گوگل برای اولین بار پر و بال گشود و لانه کوچک خود را –که یک گاراژ بود- به سمت Palo Alto –اولین دفتر کار واقعی گوگل- با ۸ کارمند ترک کرد. سال ۲۰۰۲ وقتی بود که همه چیز قدری هیجان انگیزتر شد، سیستم ها و تجهیزاتی جدید گوگل، ورود به عرصه تبلیغات اینترنتی، Google News، آزمایشگاه‌های گوگل و بالاخره اولین کیت های مخصوص توسعه دهندگان، گوگل را به یک شرکت پیشتاز تبدیل کرد.

تعجب آور نبود که سال بعد گوگل با اولین بروز رسانیش توانست موفقیت بزرگی در مسیر جستجوهای اینترنتی طی کند. نمایش موردهایی که بیشتر جستجو شده اند در بالای صفحه و همچنین توجه به معانی و کلمات مترادف همه و همه انقلابی در این صنعت بودند.

بروز رسانی Boston تاثیر ژرفی بر جستجوی اینترنتی داشت. از آن به بعد گوگل دائما در حال بهبود الگوریتم هایش بود تا نتایج بهتری را نشان دهد. وب مسترها هم که کم کم داشتند قائده بازی را یاد می گرفتند تمام تلاش خود را می کردند تا در نتایج جستجوی این شرکت بالاتر از بقیه قرار بگیرند.

تکامل یافتن الگوریتم های جستجو و تبدیل شدن گوگل به موتور جستجوی شماره یک جهان، باعث شد برنامه ریزان کمپانی مذکور خواب های خوشی برای آینده شرکت‌شان ببینند. در زیر تعداد دیگری از بروز رسانی های مهم گوگل را مشاهده کنید تا بیشتر متوجه قضیه شوید.

Brandy (2004): جدیدترین ادراک متنی (LSI) که از تکنیک های ریاضی استفاده می کرد تا روابط داخل یک متن را درک یا کشف کند.

Personalized Search (2005): این بروز رسانی از سوابق جستجوی کاربر استفاده می کرد تا نتایج بهتری را در اختیار وی قرار دهد.

Google Local (2005): اطلاعات تجاری مناطق مختلف، وارد نقشه گوگل (Google maps) شد.

Universal Search (2007): اخبار، فایل های تصویری و اطلاعات منطقه ای وارد نتایج جستجو شدند.

Real-Time Search (2009): محتواهای اجتماعی، همانند توییتر در نتایج جست و جو به نمایش در آمدند.

Caffeine (2010): بهبود در فهرست سایت ها به علاوه ی افزایش بروز بودن نتایج جستجو.

User Search (2012): در این بروز رسانی Google+ و متن های اینترنتی به نتایج جستجو ها پیوستند.

Venice (2012): نتایج بهتر برای جستجوی پاسخ سوال های جستجو شده.

Knowledge Graph (2012): اطلاعات و تصاویر مربوط به موضوع جستجو شده در گوشه تصویر به نمایش در آمد.

این ها تنها به معنی بهبود نتایج جستجو نبود، بلکه به معنی تکامل یافتن و توجه هر چه بیشتر به کاربران نیز محسوب می شدند.

 نتایج جستجوی قابل پیش‌بینی

دانش جستجوی اینترنتی الگوریتم هایی دارد که بسیار پیچیده تر و گسترده تر از آن چیزی است که در صفحه های وب می بینید. وقتی قرار باشد مجموعه‌ای از ابزارهای قابل حمل و همچنین "اینترنت اشیا” را هم تحت پوشش قرار دهد، می بینید که مسئله نمایش دادن اطلاعات درست و هدفمند چه قدر حیاتی تر می شود. شاید Google بهترین جای ممکن ایستاده است تا این کار را انجام دهد، مخصوصا وقتی که این شرکت (یا موتور جستجو) بزرگترین اکوسیستم ابزار های همراه را در اختیار دارد.

تلاش های صورت گرفته برای دخیل کردن اطلاعات و رفتار های پیشین کاربر در نتایج جستجو منجر به این خواهد شد که در آینده هوش های مصنوعی بتوانند از این تجربیات استفاده کرده و خواسته های کاربران را حتی قبل از این که خودشان بپرسند انجام دهند. Google Now مثال خوبی از آینده هوش‌های مصنوعی است و Google Glass هم نمونه واضحی از سیستم هایی است که از هوش های مصنوعی استفاده خواهند کرد. تلاش های زیادی در این زمینه در حال انجام بوده و اینطور که به نظر می رسد Google پیشتاز این داستان است.

در یک مصاحبه، Amit Singhal مدیر بخش جستجوی Google اینطور توضیح داد: << برای یک کامپیوتر "درک” زمانی معنی می دهد که شما چیزی از آن بخواهید، در آن صورت کامپیوتر می تواند چیزی بیشتر از خواسته هایتان به شما بدهد، همانند اطلاعات بیشتر، یا اطلاعات جانبی. برای مثال اگر از کامپیوتر در مورد تاج محل بپرسید، به شما خواهد گفت که تاج محل یک مکان تاریخی است، در کجا واقع شده و در چه قرنی ساخته شده و اگر به نظرتان جالب آمده چه چیزهای دیگری باید در موردش بدانید. همه ی این ها در مقابل نتایج قدیمی جستجو قرار دارد که تنها تعدادی لینک بود.>>

به بیان دیگر، در آینده ای نزدیک گوگل با دانستن این که شما کجا هستید، قبلا چه چیزهایی را جستجو کرده اید، خرید ها و مسافرت هایتان به کجا بوده است و امثال اینها می تواند حدس بزند که شما احتمالا به دنبال چه هستید و قبل از این که حتی چیزی از دهانتان خارج شود اطلاعاتی در مورد هدف تان به شما نمایش دهد. آن روز شاید اطلاعات مورد نظر را بر روی لیوان چایی تان، یا همین ساعت های هوشمند و یا هر وسیله ی الکترونیکی دیگر مشاهده کنید.

اطلاعات شخصی سازی شده

تلاش های گذشته گوگل در زمینه بهبود نتایج جستجو نشان می دهد که در آینده این نتایج قرار است بسیار شخصی سازی شده باشند و اساس این شخصی سازی را هم مکان شما و عملی که در حال انجام آن هستید تشکیل خواهد داد.

این نوع از به روز رسانی ها در الگوریتم جستجوی گوگل، همانطور که در همین مطلب خواندید از سال ۲۰۰۵ آغاز شده و تاکنون نیز ادامه داشته است. در طول ۱۰ سال آینده، شخصی سازی نتایج جستجو، دقیق تر شده و تاثیرش در کارهای روزمره مان بیشتر خواهد شد. طرح ” کامل کردن نوشته ها” در نوار جستجوی گوگل آنقدر پیشرفت خواهد نمود تا به حدی خواهد برسد که حتی نیازی به تایپ یک کاراکتر هم نباشد.  Amit Singha در این رابطه گفته بود: << تصور کنید سیستم گوگل آنقدر قوی خواهد شد که با توجه به شواهد و قراین و نتایج قبلی که مردم در وضعیت شما داشته اند، می تواند قبل از این که اقدام به گفتن حرفی و یا تایپ کاراکتری کنید نیاز شما را حدس زده و به آن پاسخ دهد>>

این یعنی اگر بیشتر مردم در شرایط مشابهی که در آن قرار دارید به دنبال اطلاعات خاصی گشته اند، گوگل می تواند پیش بینی کند که شما نیز احتمالا به دنبال همان اطلاعات خواهید بود. تصور کنید که گوگل گلس را به چشم دارید و به همراه خانواده برای گردش و تفریح بیرون رفته اید، اما حالا در حال گرسنه شدن هستید، گوگل به صورت خودکار به شما چهار عدد از بهترین رستوران های اطراف را نمایش خواهد داد. وقتی که گوگل اطلاعات مکانی، زمانی، جستجویی میلیون ها کاربر را از سراسر جهان مورد بررسی قرار دهد چنین پیش بینی های به یقین محقق خواهند شد.

برای مثال اگر اکثریت افراد در ابتدای خیابان Wall Street ایستاده اند و نزدیک ترین ایستگاه مترو را جستجو کرده اند، گوگل نیز نزدیک ترین ایستگاه مترو را در ابتدای خیابان Wall Street به شما نمایش خواهد داد.

صد البته این قابلیت که گوگل می تواند قبل از این که چیزی را بخواهید آن را به شما بگوید، این نگرانی را به وجود خواهد آورد که این کمپانی در مورد ما بیش از اندازه خواهد دانست، بسیار بیشتر از چیزی که امروز می داند و قرار گرفتن این اطلاعات در دستان افراد سودجو و بداندیش می تواند بسیار خطرناک باشد، ولی شاید ناگزیر به پذیرش این خطر باشیم و آن را بهای آسایشی بدانیم که گوگل هدیه خواهد آورد.

 جستجوی گوگل در آینده

 این ها همه کاربردهای جستجوی گوگل نخواهد بود. نتایج به دست آمده استفاده‌های بی شماری خواهد داشت و در قالب محصولاتی جدید به بازار خواهند آمد.

  • دستگاه های سخن گو با کمک Google Translate به شما اجازه خواهند داد تا با هر زبانی و با هر شخصی که دوست دارید صحبت کنید.
  • دست بندها و ساعت های هوشمند، وضعیت سلامت شما را کنترل خواهند کرد و به شما داروها، رژیم های غذایی و ورزش های مناسب را توصیه خواهند کرد.
  • سیستم GPS ماشین های بدون راننده تان را در مسیر های مختلف کنترل خواهند کرد تا شما در سریع ترین حالت ممکن به مقصد برسید.

نکته پایانی این است که نتایج جستجو در آینده محدود به مطالب نوشتاری بر روی صفحه نمایش کامپیوتر ها و موبایل هایتان نخواهند بود. ۱۰ سال دیگر، اطلاعات به روز (یا به لحظه) تمام دستگاه های اطرافتان را تغذیه خواهند کرد و سرویس های پیرامون آنها زندگی روزمره تان را در بر خواهند گرفت.

منبع: دیجیاتو