"آلن ایر" سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا پس از پایان نشست بدون توافق 1+5 گفته است آمریکا و فرانسه نظرات متفاوت و خاص خود را دارند.

گروه بین‌الملل مشرق – مذاکرات ایران با شش کشور در ژنو پس از سه روز مذاکرات فشرده و حضور بی‌سابقه وزرای خارجه پنج کشور به همراه قائم‌مقام وزیر خارجه چین در حالی بدون دستیابی به توافق نهایی پایان یافت که تا روز دوم و با حضور "جان کری" وزير خارجه آمريکا، بسیاری معتقد بودند این حضور به معنای رسیدن به نقطه تفاهم اولیه پس از یک دهه مذاکره است؛ اما ساز مخالف وزیر خارجه یهودی‌الاصل فرانسه به عنوان نماينده عضو نامرئي اين گروه (رژيم صهيونيستي) که به اذعان خبرنگاران فرانسوی حاضر در ژنو – و جدا از تغییر نقش‌ها و تقسیم وظایف میان کشورهای 1+5 – خصومت و کینه‌ای شخصی نسبت به ایران دارد، بار دیگر مانع از رسیدن به توافق میان ایران و شش کشور شد.

البته این‌بار توپ در زمین 1+5 بود و در هوشمندی تیم مذاکره‌کننده کشورمان و طرح پیشنهادی ایران همین بس که وزرای خارجه پنج کشور را برای اولین بار بدون برنامه قبلی به ژنو کشاند و در نهایت اختلاف میان 1+5 ادامه نشست را به 10 روز بعد موکول کرد.

پس از پایان این دور از نشست ژنو، گفت‌وگوی کوتاهی با «آلن ایر» سخنگوی فارسی‌زبان و مهره تأثیرگذار در دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای آمریکا، درباره اختلافات میان شش کشور انجام دادیم که او نیز با تسلط بر زبان فارسی و البته لهجه‌ای متفاوت، بر وجود اختلاف میان کشورهای 1+5 تأکید کرد.

مشرق: علت دعوت خانم اشتون از آقای جان کری برای حضور در مذاکرات ژنو چه بود و چه چیز باعث شد وزرای خارجه انگلیس و فرانسه نیز به ژنو سفر کنند؟ آیا سایر وزرای خارجه هم به دعوت خانم اشتون به ژنو آمدند؟

آلن ایر: پس از مذاکرات روز اول، خانم اشتون از آقای کری خواستند برای کاستن از اختلافات به ژنو بیایند و آقای کری هم تأکید کردند که برای این کار از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. آقای کری در طول مذاکرات نیز بسیار تلاش کردند و همان‌طور که گفته شد بسیاری از اختلافات کاهش یافته است اما در مورد سایر وزرای خارجه تا جایی که من اطلاع دارم دعوتی از سوی خانم اشتون نبوده است.

مشرق: منظور من این است که چه اتفاقی افتاده بود که باعث شد که آقای کری دعوت بشود و برای مثال چرا در دور گذشته دعوت نشده بودند؟

آلن ایر: فکر می‌کنم این سؤال را باید از خانم اشتون بپرسید.

مشرق: شما پیش‌تر اعلام کرده‌اید که اختلاف نظری میان کشورهای 1+5 وجود ندارد، در حالی که حتی "ویلیام هیگ" نیز اظهارنظرهای مثبت می‌کند و آقای فابیوس با لحنی صحبت می‌کند که همه متوجه تفاوت نگاه وی با دیگران و به خصوص با آمریکایی‌ها را متوجه شوند.

آلن ایر: من منظورم این نبود که میان کشورهای غربی اختلافی نیست. اتفاقاً صد درصد اختلاف هست. ولی این اجلاس هم به منظور کم‌کردن اختلافات برگزار شد. کشورهای آمریکا و فرانسه هر کدام نظرات خود را دارند.