کد خبر 1503221
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸

علی‌رغم ادعای غربی مبنی بر سکوت در قبال شورش واگنر، اکنون مشخص شده آن‌ها درحال فشار بر اوکراین هستند تا عملیاتی بزرگ علیه روسیه شروع کند.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی اعلام کرد در حالی که آمریکا و متحدان اروپایی اش تلاش می‌کنند تا هرج و مرج آخر هفته گذشته در کرملین را زیر نظر بگیرند، همزمان به کی‌یف فشار می‌آوردند از پنجره‌ای که باز شده به عنوان فرصتی استفاده کند که می‌تواند به ضدحمله متقابل این کشور کمک کند تا از مواضع روسیه عبور کند.

متحدان فراآتلانتیک عمدتا با سکوت اوکراین را برای وارد کردن ضربه‌ای ویرانگر به روسیه در میدان نبرد تحت فشار قرار می‌دهند.

در ادامه گزارش پولیتیکو آمده است: یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، که رهبری شورش را بر عهده داشت، روز دوشنبه مدعی شد که او فقط می‌خواسته اعتراض کند، و سرنگونی دولت روسیه را در سر نداشته است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بعدازظهر دوشنبه گفت: هنوز برای رسیدن به یک نتیجه قطعی در مورد اینکه این (شورش واگنر) به کجا می رود زود است.

در حال حاضر، مقامات اروپایی حتی با توجه به شورش واگنر علیه روسیه، تهدید بزرگی که باعث سقوط روسیه باشد را مشاهده نمی‌کنند.

سه مقام آمریکایی و اروپایی که خواستند ناشناس بماندند، ادعا کردند که در طول درگیری، شخصیت‌های ارشد دولت بایدن و همتایان اروپایی‌شان توافق کردند که باید در مورد شورش «سکوت» کنند و «بی‌طرف» بمانند.

در نشست روز دوشنبه دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، مقامات چندین کشور ادعا کردند هیچ مقام اروپایی یا آمریکایی پشت شورش واگنر قرار ندارد. آن‌ها در این خصوص گفتند: ما به صراحت اعلام کردیم که درگیر نبودیم. ما هیچ کاری با آن نداشتیم.

با این حال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور همچنان به دخالت احتمالی جاسوسان غربی در شورش واگنر رسیدگی خواهد کرد.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی هفته‌ها از اوکراین خواسته‌اند تا در خط مقدم با سرعت بیشتری حرکت کند. انتقاد آن‌ها این است که کی‌یف بیش از حد محتاطانه عمل کرده است و منتظر است تا شرایط آب و هوایی عالی و سایر عوامل قبل از حمله به استحکامات روسیه هماهنگ شوند.یک مقام آمریکایی گفت: اکنون، با آشکار شدن ضعف‌ نظامی مسکو، «پنجره‌ای» برای اوکراین برای عبور از اولین مواضع دفاعی وجود دارد.

برخی دیگر در آمریکا و اروپا ادعا می‌کنند که اگر اوکراین دست بالا را بدست آورد، در حالی که مشکلات نظامی روسیه همچنان ادامه دارد، نیروهای روسی ممکن است سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

با این وجود مقامات اوکراینی می گویند که هیچ تاخیر هدفمندی از سوی آنها وجود ندارد. آنها اصرار دارند که قدرت هوایی روسیه، میدان‌های مین، آب و هوای بد مانع از پیشروی کی‌یف شده است و اذعان دارند که آرزو دارند می توانستند سریعتر حرکت کنند.

یوری ساک، مشاور اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، در مصاحبه‌ای گفت: «ما هنوز در بخش‌های مختلف خط مقدم در حال حرکت به جلو هستیم».

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها