کد خبر 1491330
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با بیان اینکه در زمینه عادی‌سازی روابط بین تل آویو و ریاض فقط مسأله زمان مطرح است،مدعی شد که ایران دشمن شماره یک عربستان و توافق ریاض- تهران فقط مسأله ای ظاهری است.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با تأکید بر وجود منافع مشترک بین تل آویو و ریاض، گفت که در زمینه عادی سازی روابط با عربستان سعودی که تل آویو و دولت نتانیاهو آن را اولویت می‌داند، فقط مسأله زمان مطرح است و اما و اگرها درباره آن به پایان رسیده است.

«ایلی کوهن» در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» گفت: یکی از زمینه‌هایی که او به دنبال دستیابی به موفقیت در آن است، عادی سازی بیشتر تل آویو با جهان عرب و اسلام است.

این روزنامه گزارش داد که کوهن می‌تواند وارد این کار شود، زیرا همانطور که در زمان امضای «توافق ابراهیم» رئیس سرویس اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی بود، همچنین یکی از چهره‌های کلیدی بود که روابط بین تل آویو و سودان و همچنین چند کشور آفریقایی و آسیایی دیگر را پیش برد.

وی با اشاره به کشورهای هدف مانند نیجر، موریتانی، سومالی، جیبوتی، مالزی و اندونزی وعده داد که توافقات بیشتری در راه است و گفت: توافق ابراهیم ثابت کرده که صلح با اسرائیل ارزشش را دارد. ما از لحاظ اقتصادی و فناوری به کشورها کمک می‌کنیم. این کشورها به کمک ما در کشاورزی و آب نیاز دارند.

کوهن اشاره کرد که اخیراً چهره‌های برجسته دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و لیندسی گراهام، سناتور آمریکایی با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی درباره صلح با تل آویو صحبت کردند.

کوهن ادامه داد: عادی سازی بین ریاض و تهران مانعی بین ما و ریاض نخواهد بود، زیرا این عادی‌سازی فقط مسئله‌ای ظاهری است. ایران دشمن شماره یک عربستان سعودی است و ریاض برای جلوگیری از دستیابی ایرانیان به سلاح هسته‌ای دست به هر کاری می‌زند.

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی بر این باور است که توافق برای ازسرگیری روابط تهران و ریاض، رویکرد سعودی‌ها برای ارسال پیام به آمریکایی‌ها برای مشارکت بیشتر است و ریاض خواستار رویکرد مثبت‌تر واشنگتن است و آمریکایی‌ها نیز این را درک کرده‌اند.

منبع: مهر

برچسب‌ها