کد خبر 1470794
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۲

به گزارش مشرق، محمد ایمانی طی یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت:

برخی کانال ها امروز نوشتند: "صحبت‌های گروسی در تهران، نتانیاهو را آشفته کرد.

آنها نوشتند: "نتانیاهو در واکنش به اظهارات گروسی که هرگونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای را غیرقانونی خوانده بود، گفت: گروسی فردی شایسته است که اظهارات نامناسبی را بیان کرد. خارج از چه قانونی؟ آیا برای ایران که آشکارا خواستار نابودی ماست، جایز است ابزار کشتار برای نابودی ما را سازماندهی کند؟ آیا ما از دفاع از خود منع شده‌ایم؟ بدیهی است که مجاز به این کار هستیم".

آیا این اظهارات و تحلیل آن به عنوان "آشفتگی نتانیاهو"، فی نفسه می تواند ارزیابی ما نسبت به کج کارکردی آژانس، به ویژه در دوره رافائل گروسی را که متهم به همکاری نزدیک با اسرائیل است، تغییر دهد یا خوش بین کند؟!

گروسی دیروز در تهران دو نکته گفت. یکی در پاسخ به پرسشی درباره درباره تهدید حمله اسرائیل و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران که گفت: "هر گونه اقدام نظامی علیه نیروگاه‌های اتمی، محکوم و غیرقانونی است. امیدوار هستیم بتوانیم از هر تاسیساتی اتمی دفاع کنیم".

و نکته دوم درباره مقایسه بازرسی ها از ایران و اسرائیل: "این سوال مهمی است و من مکررا وقتی به ایران و خاورمیانه سفر می‌کنم، می‌شنوم. آژانس بازرسی‌ها را بر پایه توافق‌های حقوقی که با کشورها دارد، انجام می‌دهد. ایران به دلیل عضویت در NPT، مشمول بازرسی‌ها می‌شود. البته برخی مانند اسرائیل عضو نیستند. جامعه ایران این موضوع را درک کند که من نمی‌توانم جایی را که دلم می‌خواهد، بازرسی کنم، یا کشوری را بر اساس دلبخواه یا دیدگاه‌های سیاسی‌ام هدف قرار دهم".

سوال و مسئله کانونی درباره کارکرد آژانس و مدیر کل آن، این است که چرا ایران با وجود بی سابقه ترین همکاری ها طی دو دهه گذشته، مورد بیشترین و فزاینده ترین فشار های آژانس قرار گرفته، اما یک صدم این فشار ها متوجه رژیم نامشروع و جنایتکار صهیونیستی نشده هیچ؛ بلکه آژانس، دعاوی این رژیم دارای تسلیحات اتمی را هم مبنای فضا سازی علیه ایران قرار داده است؟!

این حجم از رفتار دوگانه و سیاسی کارانه، موجب شده تا پرونده سازی در آژانس -با وجود دو دهه همکاری ایران، ترور دانشمندان و انواع خرابکاری ها علیه تاسیسات هسته ای ما- متوقف نشود؛ یا حتی آژانس و شورای امنیت، دولت های پشت پرده خرابکاری و ترور را مواخذه و بازخواست کنند.

این اجحاف رذیلانه چیزی نیست که مثلا با واکنش نتانیاهو به کلی گویی گروسی درباره حملات به تاسیسات هسته ای کشور ها، رفع و رجوع یا فراموش شود. بلکه باید به یاد داشت عملیات ترور و خرابکاری، بدون درز اطلاعات سرّی جمع آوری شده از سوی آژانس ممکن نبوده است.

این را هم به یاد داشته باشیم که برخی محافل صهیونیستی پس از برجام فاش کردند که مواضع آنها علیه توافق با ایران، جنگ زرگری و تکمیل بازی پلیس خوب و پلیس بد بوده است.

برچسب‌ها