کد خبر 1431468
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۷

انتشار تصاویر برگزاری مراسم «هالووین» در پایتخت عربستان سعودی، طی ساعات گذشته در شبکه‌های اجتماعی موجی از خشم و تمسخر بسیاری از شهروندان سعودی و مسلمانان را به همراه داشت.

به گزارش مشرق، تنها چند روز پس از انتشار خبر شوکه‌کننده مرگ ۱۵۱ نفر در جریان مراسم هالووین در پایتخت کره جنوبی، رسانه‌های عربی و شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر برگزاری این جشن در عربستان سعودی جنجال جدیدی به راه انداختند.

برگزاری این مراسم با حمایت هیأت سرگرمی عربستان سعودی، موجی از تمسخر و خشم را در جامعه سعودی به راه انداخت و بسیاری از کاربران شبکه‌ اجتماعی برگزاری این نشست را یک تقلید کورکورانه از غرب و نامتناسب با فضای موجود در عربستان سعودی توصیف کردند.

 جشن هالووین بیشتر در کشورهای آمریکا، ایرلند، اسکاتلند و کانادا مرسوم است و بعد از کریسمس،  دومین جشن بزرگ در غرب محسوب می‌شود. اما برگزاری چنین مراسمی که فرسنگ‌ها با فرهنگ اسلامی و عربی فاصله دارد، آن هم در پایتخت عربستان سعودی که طی سالهایی گذشته به شدت در مقابل برگزاری جشن‌های غربی و تقلید از غرب مقاومت می‌کرد و هر کس که برای برگزاری آن تلاشی می‌کرد دستگیر و سرکوب می شد، بسیار عجیب بود. 

اما امسال، پایتخت سعودی تحت عنوان جشن هالووین ۲۰۲۲، شاهد جولان افرادی بود که که لباس‌های ترسناکی مانند شیطان پرستان، خون آشام‌ها و فیلم‌های ترسناک بر تن داشتند و در خیابان‌ها پرسه می‌زدند.

وبگاه «فلسطین الیوم» در این خصوص، با انتشار گزارشی نوشت که برگزاری این جشن غربی در پایتخت سعودی، با جنجال گسترده و انتقادات زیادی از سوی هزاران مسلمان همراه شد. زیرا بسیاری از آن‌ها معتقدند که این مراسم ارتباطی به دین اسلام ندارد و کاملا به تقلید از غرب صورت می‌گیرد این در حالی است که عربستان سعودی یکی از مهمترین کشورهای اسلامی است و کعبه و حرمین شریفین در آن قرار دارد.

در ادامه این گزارش انتقادی آمده است: «غربی‌ها با برگزاری چنین جشن‌هایی خود را سرگرم می‌کنند، اما برای یک کشور مسلمان جشن گرفتن برای چنین امری خطرناک است... زیرا مردم در غرب به هیچ آداب و رسومی مقدی نیستند و به همین دلیل مشتاقانه منتظر چنین مراسمی هستند اما کشورهای مسلمان آداب و سنن اسلامی خود را دارند.

بر اساس این گزارش، برگزاری این جشن و انتشار تصاویر آن برای جامعه عرب و مسلمان باعث تعجب وسردرگمی شده است و بسیاری از مسلمانان آن را تقبیح می‌کند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با بازنشر تصاویر این مراسم در پایتخت ریاض، به آن واکنش نشان دادند و بسیاری تاکید کردند که برگزاری جشن هالووین در ریاض، بدترین کار و گناه بدترین تابوشکنی بود که به لطف هیأت سرگرمی عربستان سعودی صورت گرفته است.

هیأت سرگرمی سعودی با نام «هیئه الترفیه» در هفتم می ۲۰۱۶ تأسیس شد و از مهم‌ترین اقدامات محمد بن سلمان در چارچوب چشم‌انداز ادعای ۲۰۳۰ او محسوب می‌شود. همان سال دولت سعودی از اختیارات هیأت امر به معروف و نهی از منکر بعنوان یک نهاد دینی کاست و آن را از بازداشت افراد منع کرد.

اقدامات این نهاد جدید تاکنون اعتراض بسیاری از مبلغان دینی سعودی را برانگیخته و حتی برخی اقدامات این هیأت را شیطانی توصیف می‌کنند. اقداماتی که اغلب برخلاف سنت و رسوم جامعه عربستان است. برگزاری «دیسکو حلال» و دعوت از خواننده‌های غربی برای شرکت در کنسرت‌های موسیقی و برگزاری جشنواره «موسم ریاض» از جمله اقدامات این هیأت در سالهای اخیر است.

یکی از کاربران شبکه اجتماعی توییتر نوشت: جشن مردگان و پوشیدن لباس‌های شیطانی هالووین در پایتخت عربستان سعودی، ریاض.. احیای مهمانی‌های اغواگری و هرزگی، بر صورت زدن نقاب‌های وحشتناک و موسیقی بلند در ریاض..هیأت سرگرمی عربستان، هالووین آمریکایی را احیا می‌کند.

 کاربری دیگر نوشت: «به عنوان یک سعودی می‌گویم..معذرت می‌خواهیم رسول الله..ما سنت‌های آن‌ها را ذره به ذره و وجب به وجب دنبال کردیم و کثیف ترین آداب و رسوم آن‌ها را بیرون آوردیم تا جایی که تقریباً نزدیک است هویت عربی-اسلامی از بین برود..خداوندا این منکر را انجام نمی‌دهم و به آن راضی نیستم».

یا یک کاربر دیگر نوشت که این صحنه‌های شرم آور که در چارچوب فعالیت‌های هیأت سرگرمی اتفاق افتاده و در حال رخ دادن است، نه تنها مسلمانان را بلکه مسیحیانی که خداوند آن‌ها را با اسلام هدایت کرده، دردآور است. هیأت سرگرمی و کسانی که پشت ان هستند، در قبال این امر در محضر خداوند، مسئولند.

کاربری دیگر با بازنشر تصاویر این جشن نوشت: این چیزی است که متاسفانه در کشور ما روی داد..بزرگترین مشکل این است که با حمایت رسمی صورت گرفته و هیچ یک از علماء و عموم مردم به هیچ وجه نمی توانند آن را تقبیح و محکوم کنند. زیرا در این صورت سرنوشت آن‌ها مشخص نخواهد بود.

اما بر خلاف مسلمانان و عرب‌ها، این کار با تحسین روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» همراه شد و نوشت که ریاض، پایتخت عربستان، هالووین امسال را برای نخستین بار به شکلی قابل توجه و متمایز جشن گرفت و که این نشان دهنده تغییرات بزرگ در جامعه عربستان است.

در ادامه این گزارش آمده است که برگزاری جشن هالووین در عربستان سعودی موید وقوع تغییرات عمده است. زیرا مقامات سعودی، پیش از این، همه کسانی را که سعی در احیای این رویداد داشتند را دستگیر می‌کردند.

این روزنامه آمریکایی تایید کرد که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان در پشت همه پروژه‌های هیأت سرگرمی و ایجاد فضایی باز در پادشاهی سعودی است. اما در نهان، برخی از سعودی‌ها شکایت دارند که به نظر می‌رسد این گرایش هیأت سرگرمی باعث منحرف شدن توجه‌ها از چالش‌های اقتصادی، مانند میانگین بالای بیکاری جوانان و چالش‌های سیاسی نظیر فقدان آزادی بیان شده است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه تایید کرد که «این تغییرات برخی از سعودی‌ها را سردرگم و برخی دیگر را خشمگین کرده است. تا جایی که خارجی‌ها و شهروندان سعودی هم دیگر نمی‌توانند این کشور را بشناسند».

منبع: فارس

برچسب‌ها