رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی از این می‌گوید که "نفوذ" در فضای مجازی و رها بودن آن موجب می‌شود داده‌هایی به جامعه ارائه شود که خطرناک است.

سرویس سیاست مشرق _ دکتر «اردشیر انتظاری» رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا پیرامون ناآرامی‌های اخیر و علل آن و همچنین نقش دانشگاه و جامعه نخبگانی در این فضای ملتهب به نکاتی از جمله عوارض پساکرونا و جنگ شناختی اشاره کرده است.

او در بخشی از این گفت‌وگو تصریح می‌کند: زمانی که شرایط کرونایی پیش آمد، به خصوص نوجوانان و جوانان در معرض فضای مجازی نظارت نشده قرار گرفتند و این مسئله نفوذ فضای مجازی را در آن‌ها شدید کرد.

انتظاری می‌افزاید: نفوذ فضای مجازی از جهات‌ مختلف موثر است. این تاثیرپذیری در نوجوان هم از جهت تاثیر در نظام ارزشی، باورها و هنجارهایشان رخ داده و هم از نظر داده‌هایی که در فضای مجازی تولید می‌شود و تاثیراتی در آنها گذاشته است.  این کلان‌داده‌ها امکان کنترل مردم و سبک زندگی آن‌ها را دارد و کسانی که مالکیت سرورهای این کلان‌داده‌ها را در اختیار دارند، از طریق روش‌های محاسباتی تحت کنترل و محرک‌ها، می‌توانند شرایط مورد نظرشان را رقم بزنند و این نکته از همه موارد دیگر مهم‌تر است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: در واقع شرایط کرونایی این وضعیت را به وجود آورده است. ما به واسطه کرونا به سمت تعطیلی دانشگاه‌ها رفتیم که به اعتقاد من اشتباه بود. علی‌رغم اینکه ما خطر بیماری بچه‌ها را تجربه می‌کردیم، اما به نظر آن بیماری خطراتش کمتر از بیماری است که امروز حادث و عارض شده؛ بیماری که خیلی وسیع‌تر، شدیدتر و پردامنه‌تر است و آن تحت نفوذ فضای مجازی قرار گرفتن، یله بودن و رها بودن و از همه مهم‌تر دادن داده‌هایی است که برای جامعه ما خطرناک است. [1]

*صحبت‌های آقای انتظاری بصورت کاملا علمی و مستدلی به آسیب‌های رها بودن فضای مجازی و تأثیر آن در وقایع روز کشور اشاره دارد...

مواضعی معقول که "منتقدان صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی" در مقابل منطق مستدل آنها قرار دارند و خاصّه با اغتشاشات اخیر باید پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای در رد این سخنان در چنته داشته باشند.

صیانت از فضای مجازی و اعمال حاکمیت در فضای اینترنت یک اصل عقلانی است که در همه کشورهای دیگر دنیا هم رعایت می‌شود.

اما عده‌ای در ایران به دلایلی که تاکنون منطقی در آن یافت نشده است با همین اصل عقلانی به مخالفت برخاسته‌اند.

مخالفت بی‌مبنایی که اغتشاشات اخیر و ده‌ها کشته و زخمی آن تنها گوشه کوچکی از نتایج آنست...

در واقع بحث بر سر اینست که نمی‌توان زندگی مجازی جامعه که عملا به مثابه زندگی واقعی آن است را در اختیار چند شرکت بزرگ خارجی قرار داد که صراحتا و بی‌هیچ پرده پوشی در جهت منافع دشمنان ایران گام برمی‌دارند و همواره سلسله‌جنبانی آشوب‌ها را نیز بر عهده می‌گیرند.

لازم به تأکید است که صحبت‌های علمی این استاد دانشگاه در بحث اضرار قرنطینه پیش از این و در ایام کرونا نیز توسط برخی محافل تحلیلی هشدار داده شده بود.

این محافل تأکید داشتند که قرنطینه باید مبنای علمی داشته باشد وگرنه "قرنطینه پلیسی" عامل آسیب‌های فراوانی خواهد شد...[2]

***

1_https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1285357

2_mshrgh.ir/1125343