عملکرد چهره‌های مشهور نه‌تنها کمکی به کاستن از التهابات و احساسات و هدایت آن به مسیر درست و قانونی نکرده است بلکه عملاً لیدری برخی اغتشاش‌ها که در انقلاب‌های رنگی نیز مسبوق به سابقه است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

********

روزنامه‌های امروز شنبه دوم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که پاسخ قاطع مردم به اغتشاش‌گران؛ بازگشت رئیس‌جمهور از آمریکا و نقدها و تحلیل‌هایی درباره جنگ در اوکراین و سرما در اروپا در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

مردم در سراسر کشور با حضور در خیابان‌ها در محکومیت اغتشاشات روزهای اخیر خواستار رسیدگی قوه قضائیه به جرائم آشوبگران و اغتشاشگران شدند. این واقعه تاریخی از سوی روزنامه‌های مختلف پوشش داده‌شده است.

روزنامه کیهان با اشاره به حضور ده‌ها میلیونی مردم در سراسر کشور برای محکوم کردن تجمعات و ناآرامی‌های اخیر نوشته است:

به دنبال چند شب اغتشاش در برخی نقاط کشور به بهانه فوت خانم مهسا امینی و آتش زدن قرآن، مسجد، بقعه متبرکه و پرچم جمهوری اسلامی ایران، تخریب آمبولانس‌ها، تخریب اموال عمومی و شهادت چند تن از مدافعان امنیت، مردم آگاه و پادررکاب ایران اسلامی پس از نماز جمعه در سراسر کشور به میدان آمدند و تودهنی محکمی به فتنه‌گران و اغتشاشگران زدند.

کیهان در ادامه می‌نویسد:

مواضع افراطیون مدعی اصلاحات ازجمله خاتمی، کرباسچی، جهانگیری، عبدالله نوری، احزاب مدعی اصلاحات ازجمله اتحاد ملت (فتنه‌گران و بقایای حزب منحله مشارکت) و حزب کارگزاران، رسانه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاحات و نیز برخی سلبریتی‌ها با مواضع آمریکا و اسرائیل و انگلیس و رسانه‌های معاند ضدانقلاب شبیه یکدیگر است، وقت آن است که این‌ها به‌عنوان پادوهای آمریکا و تحریک گران به آشوب در پیشگاه عدالت بازخواست و مجازات شوند.

روزنامه ایران با تیتر «دفاع از امنیت» اقدام قاطع مردم علیه اغتشاش‌گران را مورد ارزیابی قرار داده و می‌نویسد:

مردم ایران اسلامی روز گذشته در واکنش به هتک حرمت مقدسات و برهم زدن نظم عمومی توسط اوباش راهپیمایی کردند از ابتدای شروع برخی تجمع‌ها، حمایت گروه‌های تروریستی مانند گروهک منافقین و کومله در کنار تعطیل کردن برنامه‌های عادی شبکه‌های فارسی‌زبان بیگانه نشان می‌داد که دشمن برای هزینه‌تراشی برنامه جدی و البته خشنی را پیگیری می‌کند. به‌سرعت مشخص شد علاوه بر تخریب‌گری، شعارهای رادیکال سیاسی و تخریب بوی خون نیز به مشام می‌رسد. ضدانقلاب و گروه‌های معاند با سوارشدن بر فضای ساخته‌شده در رسانه‌های بیگانه ماشین کشتار خود را در شهرهای مختلف به راه انداختند تا جایی که تاکنون خبر شهادت هفت نفر در رسانه‌ها مخابره شده که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌شده است.

روزنامه «جام‌جم» تصویری از راهپیمایی دیروز مردم برای محکوم کردن اغتشاشات و ناآرامی‌های اخیر را عکس یک خود کرده و با تیتر «اتمام حجت» نوشته است:

بررسی اعتراضات تهران که رفته‌رفته به اغتشاشات تبدیل شد، دیتاهای مهمی به ما می‌دهد. در روزهای گذشته هسته‌های اولیه تجمعات در دسته‌های ۲۰-۱۰ نفره در محدوده شکل گرفت اما نکته قابل‌توجه این بود که در هیچ‌یک از تجمعات تهران، جمعیت در یک نقطه به ۵۰ نفر نمی‌رسید؛ بنابراین به دلیل شکل نگرفتن موج اغتشاش تعدادی از اوباش اقدام به سنگ‌پرانی و رادیکال کردن فضا می‌کردند.

جام جم در ادامه و با انتقاد از نوشته است:

تحلیل وضعیت میدانی تجمعات برگزارشده نشان می‌دهد که میزان «خشونت رفتاری» معترضان افزایشی بوده و مقایسه میان روند اغتشاشات در سراسر کشور نشان‌دهنده این گزاره است که درگیرترین نقاط به ترتیب استان تهران، مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان بوده است. مردم ایران اسلامی دیروز پس از برپایی نماز جمعه در محکومیت اهانت به ساحت مقدسات و هتک حرمت به حجاب بانوان و تخریب اماکن عمومی و تعرض به نیروی انتظامی راهپیمایی کردند و توهین به ساحت قرآن کریم را محکوم کرده و با سردادن شعار «لبیک یا حسین» انزجار خود را از توهین‌کنندگان به مقدسات نشان دادند.

روزنامه همشهری نیز عکس یک خود را به راهپیمایی مردم انقلابی در سراسر کشور اختصاص داده است. این روزنامه راهپیمایی دیروز را «نه قاطع مردم به اغتشاشگران» خوانده و نوشته: مردم در سراسر کشور دیروز با شرکت در راهپیمایی پس از نماز جمعه، اغتشاش‌ها و حرکات هنجارشکنانه چند روز اخیر را محکوم کردند.

همشهری در گزارش دیگری اما با عنوان «شغل جدید: آتش‌بیار» به بررسی عملکرد برخی چهره‌های مشهور هنری و ورزشی در جریان اغتشاشات اخیر پرداخته است و می‌نویسد:

علی کریمی، مهران مدیری و برخی دیگر را عکس کرده و نوشته: در جریان اتفاقات اخیر عملکرد چهره‌های مشهور نه‌تنها کمکی به کاستن از التهابات و احساسات و هدایت آن به مسیر درست و قانونی نکرده است بلکه عملاً لیدری برخی اغتشاش‌ها که در انقلاب‌های رنگی نیز مسبوق به سابقه بوده است را تداعی می‌کند. «علی کریمی» یکی از همین چهره‌هاست. او که این روزها از سوی اغتشاشگران تشویق می‌شود با خط دادن به آنان تلویحاً از کشتن مأموران امنیتی حمایت کرده است. کریمی گرچه مدعی شده است منافق و ضدانقلاب نیست اما در عمل مدیریت جریان اغتشاش و کمک به آن‌ها را در دستور کار دارد.

مرز بندی با دشمن چگونه است؟

روزنامه جمهوری اسلامی که از مدت‌ها قبل تریبون ستاد بایدن به فارسی شده است، در یادداشتی به قلم مدیرمسئول خود نوشته است که باید با اغتشاش مرزبندی کرد! این روزنامه در حالی که در سه روز اول از اغتشاش نیروی انتظامی را تضعیف می‌کرد در سرمقالبه خود نوشته است:

نارضایتی‌های انباشته در وجود مردم، زمینه مساعدی برای شعله‌ور شدن آتشی بود که با جرقه کوچکی از قبیل آنچه در واقعه اخیر رخ داد. این نارضایتی‌ها را وقتی خیرخواهان تذکر می‌دادند، متولیان امر جدی نمی‌گرفتند و چه‌بسا تذکردهندگان را بدخواه می‌دانستند و در جبهه دشمن قلمداد می‌کردند!

در ادامه سر مقاله روزنامه جمهوری اسلامی آمده است:

می‌دانیم که از هر اعتراض و تجمعی امکان سوءاستفاده وجود دارد. افراد و گروه‌هایی در کشور وجود دارند که اموری از قبیل برخورد نامناسب فلان دستگاه را بهانه‌ای برای تحقق مطالبات خودشان قرار می‌دهند. کاملاً طبیعی است که این افراد و گروه‌ها منتظر فرصت باشند و در زمان مناسب، اهداف خود را دنبال کنند و از آب گل‌آلود ماهی مقصودشان را بگیرند. در چنین مواردی است که همه باید هوشیار باشیم و مرزها را مشخص کنیم. با اعتراض برای اصلاح امور و احقاق حق خود همراهی کنیم ولی هرگز اجازه ندهیم کسانی که این قبیل امور را بهانه قرار می‌دهند تا اصل نظام را نفی کنند، میدان‌دار صحنه‌ها باشند.

ادعای مرزبندی با اغتشاش در حالی از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده است که چپ‌های ستادی در هسته سخت با ایجاد ابهامات دروغین چون «قتل» برای مهسا امینی رمز شورش درست کرده و لیدرهای آن با بیانیه نویسی جاده اغتشاش را هموار کردند.

هزینه اغتشاش را پرداخت کنید!

روزنامه جوان در ستون ویژه خود به نقل از یک منبع آگاه نوشته است:

بررسی یکی از نهادهای امنیتی منجر به مشخص شدن هویت بیش از ۲۷۰۰ نفر از لیدرهای میدانی و سرشبکه‌های آشوب در کل کشور شده است. با تجمیع داده‌های موجود میدانی و فنی، به‌جز آشوبگرانی که در میانه اغتشاشات بازداشت‌شده‌اند، مشخصات کامل تعداد یادشده از عناصر هدایتگر اغتشاش و محل اقامت آن‌ها احصا گردیده و در اختیار مراجع ذی‌صلاح قضایی قرارگرفته تا با رعایت تشریفات لازم تحت پیگرد قرار گیرند. بر این اساس حکم جلب تعدادی از آن‌ها صادرشده و به‌تدریج در چنگال قانون گرفتار می‌گردند.

در ادامه این خبر قابل‌تأمل آمده است:

فهرستی از عناصر سیاسی رسانه‌ای و نیز به‌اصطلاح سلبریتی‌های دخیل در شایعه‌پراکنی و تحریک و تشویش افکار عمومی در رویدادهای اخیر تهیه‌شده و در دستور پیگرد حقوقی و قضایی قرارگرفته است. بر اساس شنیده‌ها قرار است با ارزیابی خسارات وارده مالی و جانی اغتشاشات اخیر، علاوه بر مجازات قانونی برهم زنندگان امنیت کشور، مدعی‌العموم تحریک‌کنندگان و تشویق‌کنندگان به اغتشاش و نیز عوامل میدانی اعم از لیدرها و دنباله‌روها را به پرداخت خسارات وارده به اموال عمومی و خصوصی وادار سازد.

برچسب‌ها