خبرنگار و نویسنده جنجالی روزنامه سان لندن به سوالات خبرنگار مشرق درباره تیم‌های گروه B جام جهانی ۲۰۲۲ قطر پاسخ داد.

سرویس ورزش مشرق – نیک پارکر نویسنده ورزشی و عضو افتخاری سرویس اجتماعی سان و گاردین لندن به سوالات خبرنگار مشرق پاسخ داد. او بر این باور است که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نمایش مضحک فوتبال سیاسی و فیفای پول پرست است. وی بارها در این چند ماه علیه فیفا و مقامات قطر گزارش نوشته و تلاش می‌کند بیش از پیش تا قبل از آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر دست به افشاگری درباره فساد مالی بین فیفا و قطر بزند.

* نیک، ممنونم که در این مصاحبه شرکت کردی، می خواهم از ایران شروع کنم و بعد به سراغ چند سوال درباره انگلیس. درباره فوتبال ایران تا چه حد اطلاعات داری؟

خب وقتی مشخص شد که ایران یکی از رقبای انگلیس در جام جهانی است، من هم مثل خیلی از همکارانم درباره فوتبال ایران تحقیق کردیم، نیازی نبود که غیر از اینترنت دست به کار دیگری بزنم. البته تلاش کردم با چند خبرنگار ایرانی هم ارتباط داشته باشم. فوتبال ایران و تاریخ آن را مطالعه کردم، در این حد که بتوانم گاهی کد یا موضوعی را خاطرنشان کنم. بازیکنان ایرانی خوبی در این چند سال در اروپا درخشیده‌اند. طارمی را بیشتر از بقیه زیر ذره بین گرفتم. بسیار هوشمند و فرصت طلب است. مهم این است که زوج خوبی در کنارش باشد که لابد کی‌روش در این باره فکر خوبی دارد.

* نام کی‌روش را بردید، او بالاخره با فوتبال انگلیس غریبه نیست!

به نظر من غریبه است، صرف این که چند سال در کنار فرگوسن بوده دلیل نمی‌شود فوتبال انگلیس را بشناسد. البته مربی باهوشی است و به نظر انتخاب خوبی برای ایران بوده است. مردم ایران هم کی‌روش را دوست دارند. او در این فرصت کم، کار خاصی برای فوتبال شما انجام نخواهد داد، تمرین و تمرین و تمرین و این که حسابی سخنرانی کند و بازیکنان را احساسی و پر از انگیزه به قطر بفرستد. همین.

* به نظر شما چقدر احتمال دارد که فوتبال ایران از گروه خود صعود کند و راهی مرحله حذفی شود؟

این احتمال در نظر من صفر است. نه واقعا صفر است، انتظار دارید چه بگویم؟ مثلا قرار است چه اتفاقی رخ بدهد؟ ایران بیاید و انگلیس را شکست بدهد؟ یا آمریکا را تحقیر کند؟ نه به نظر من تیم ملی فوتبال انگلیس هرگز نگران ایران نیست و آمریکا خود را به عنوان تیم دوم می‌بیند. البته ولز هم برای صعود امیدوار است. این امیدواری با ضریب صفر شاید نصیب ایران شود.

*  این روزها هواداران بریتانیا زیاد به فوتبال فکر نمی‌کنند. منظورم مراسم خاکسپاری ملکه بریتانیا است.

بله درست است، مردم بریتانیا به ملکه علاقه دارند، من شخصا در جمع کسانی هستم که به نظام پادشاهی و حتی سلطنت مشروطه اعتقادی ندارم، در زمان حیات ملکه نیز بارها علیه خاندان پادشاهی در بخش اجتماعی گاردین مطلب نوشتم. دلیلی ندارد آنها از ما شهروندتر باشند. در هر حال بله اشاره خوبی است. مردم این روزها باید فوتبال را دنبال کنند اما تیتر روزنامه های ورزشی هم درباره ملکه است چه برسد به روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های سیاسی و اقتصادی.

* آیا می‌توانید نتیجه بازی ایران و انگلیس را پیش بینی کنید؟

سخت است. به نظر من ایران در بهترین حالت در یک نیمه مقاومت خواهد کرد. انگلیس شاید خودش را چندان به آب و آتش نزند. شاید یک بر صفر به پیروزی برسد و شاید هم دو گل بزند. من هوادار انگلیس هستم و دوست دارم برنده شود اما واقعا فوتبال ایران هم برایم جذاب است، امیدوارم خوب بازی کنند، منظورم این است که گاهی یک تیم حذف می‌شود اما مردم در بازگشت به استقبالش می‌آیند، خوب بازی کردن مهم است و شکست بخشی از فوتبال است و نباید چندان باعث سرافکندگی شود.

برچسب‌ها