کد خبر 1412606
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳

وبگاه «دیفنس اکسپرس» متخصص در امور نظامی در گزارشی با انتشار تصاویری از پهپادهای ایرانی به بررسی سلاح‌های قابل حمل توسط آن‌ها پرداخت.

به گزارش مشرق، وبگاه «دیفنس اکسپرس» در گزارشی مدعی شد ایران در تمرینات خود چند نوع سلاح را که پهپادهایش به آن تجهیز شده‌اند، درز داد.  به نوشته این رسانه، در مجمع بین‌المللی روسیه موسوم به «ارتش-۲۰۲۲»  یکی از پهپادهای ایران به نام «مهاجر-۶» در نمایشگاه این کشور ارائه شد و مورد تمجید رسانه‌های روسیه قرار گرفت.

به نوشته این وبگاه، در حال حاضر مشخص نیست که آیا فدراسیون روسیه این پهپادها را خریداری خواهد کرد یا خیر اما در روزهای گذشته چند عکس باکیفیت از سلاح‌های زیر بال این پهپاد و دیگر پهپادهای ایرانی در فضای مجازی به بیرون درز کرد که فرصت صحبت در مورد آن‌ها را می‌دهد.

در ادامه این گزارش، با انتشار عکس‌های منتشر شده در رسانه‌های ایرانی به بررسی این پهپادها و سلاح‌هایی که حمل می‌کنند، پرداخته شده است.

طبق این گزارش، عکس بالا موشک هدایت شونده ضد تانک «الماس» را زیر بال یک پهپاد مهاجر-۶ نشان می‌دهد. موشک ضد تانک ایران با این موشک هدایت‌شونده در ژوئیه ۲۰۲۱ معرفی شد.

چند عکس از آزمایش‌های موشکی الماس


به ادعای این وبگاه، در واقع الماس کپی شده از «اسپایک» اسرائیلی است، این موشک دارای سر جنگی با فناوری پیشرفته و کلاهک تاندم (پشت سر هم) است و برد شلیک گفته شده آن تا ۸۰۰۰ متر است.

موشک هدایت‌شونده الماس زیر بال پهپاد کمان-۱۲

به نوشته دیفنس اکسپرس، این موشک به صورت تجهیز شده بر روی یک وسیله هوایی بدون سرنشین دیگر به نام کمان-۱۲ در جریان رزمایش در ایران مشاهده شد. سرعت این پهپاد ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند تا ۱۰ ساعت در هوا بماند و شعاع رزمی آن حدود ۲۰۰۰ کیلومتر است.

بمب هدایت‌شونده هوایی قائم

به ادعای این وبگاه متخصص در امور نظامی، «علاوه بر این، ایرانی‌ها بمب هوایی هدایت شونده قائم را که این پهپاد (کمان-۱۲) حمل می‌کند (قابل استفاده با مهاجر-۶) را نیز نشان دادند. این بمب هوایی در چهار نوع وجود دارد: قائم، احتمالا هدایت لیزری، قائم-۱ با هدایت فروسرخ، و قائم-۵ و قائم-۹ با هدایت تلویزیونی». برد موثر گفته شده این بمب‌های هوایی بسته به ارتفاع پرواز پهپاد بین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر است.

منبع: فارس