پهپاد

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چهار دستاورد جدید خود را در نمایشگاه هفته صنعت دفاعی رونمایی کرد، چهار دستاوردی که هر کدام بیانگر قرار گرفتن صنعت دفاعی ایران در لبه فناوری جهانی است.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چند روزی است که به مناسبت هفته صنعت دفاعی که از ۳۱ مرداد آغاز شده است، نمایشگاهی از دستاوردهای دفاعی کشور را در تهران برپا کرده که این نمایشگاه در روز ۳۱ مرداد و با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

در این نمایشگاه که دستاوردهای حوزه‌های مختلف دفاعی به نمایش در آمده است، برخی تجهیزات برای نخستین بار رونمایی شده است که در ادامه به معرفی دستاوردهای جدید در این نمایشگاه خواهیم پرداخت.

بمب یاسین ۴۰۰

در این نمایشگاه برای نخستین بار نمونه‌ای از بمب ۲۰۰۰ پوندی (۹۲۵ کیلوگرمی) MK-۸۴ به نمایش در آمد که به صورت بالدار و مجهز به کیت هدایت نقطه‌زن بود؛ مشابه بمب یاسین ۹۰ که پیش از این توسط جنگنده‌های ارتش و سپاه برای هدف قرار دادن اهداف حساس و حیاتی استفاده می‌شد.

مزیت این بمب حجم زیاد مواد منفجره آن است که به قدرت بیشتر تخریب آن منجر می‌شود.
 

چهار دستاورد دفاعی جدید که وزارت دفاع رونمایی کرد+ تصاویر

پهپاد ابابیل کروز

پهپاد نقطه‌زن ابابیل کروز دیگر دستاوردی است که در این نمایشگاه برای نخستین‌بار به نمایش در آمده است؛ این پهپاد تاکتیکی که قابلیت برخواست از پلتفرم‌های مختلف را دارد مجز به سیکر (جستجوگر) اپتیکی و سرجنگی با قابلیت شناسایی اهداف، ارسال تصاویر زنده از هدف و قفل اپتیکی بر روی هدف و انهدام دقیق آن است.

چهار دستاورد دفاعی جدید که وزارت دفاع رونمایی کرد+ تصاویر

پیش از این هم در جریان رونمایی از پایگاه پهپادی ۳۱۳ ارتش جمهوری اسلامی ایران، برای نخستین بار از یک پهپاد کروز تحت عنوان حیدر توسط نیروی زمینی ارتش رونمایی شده بود.

سامانه پدافند هوایی ارتفاع کوتاه شهید حاج قاسم

این سامانه سلاح پدافند هوایی که برای دفاع نقطه‌ای دریایی در نظر گرفته شده است، به صورت ترکیبی با استفاده از موشک آذرخش و مسلسل ۶ لول (گاتلینگ) با نواخت تیر بالا قادر به مقابله با اهداف ارتفاع پست است.

موشک‌های این سامانه (آذرخش) مجهز به جستجوگرهای حرارتی هستند که به صورت حرارتی هدف را دنبال می‌کنند، همچنین در این سامانه جستجوی اهداف به صورت راداری و ردگیری نیز به صورت الکترواپتیک انجام می‌شود که به تاب‌آوری بیشتر این سامانه در برابر جنگ الکترونیک کمک می‌کند.

این سامانه برای نصب بر روی ناوها توسعه یافته است.
 

چهار دستاورد دفاعی جدید که وزارت دفاع رونمایی کرد+ تصاویر

سامانه سلاح ظهیر

سامانه سلاح لیزری ظهیر دیگر سامانه رونمایی شده در نمایشگاه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مناسبت هفته صنعت دفاعی است؛ این سامانه که مجهز به ردیاب تصویری جهت اخلال در عملکرد سنسورهای تصویری منصوب بر روی اهداف پرنده مانند پهپاد، موشک کروز و ریزپرنده است، با استفاده از لیزر پرتوان قادر به مقابله با هداف هوایی است.

چهار دستاورد دفاعی جدید که وزارت دفاع رونمایی کرد+ تصاویر

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    20 0
    لیزری وکروز
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    22 1
    ای درود به شرفتون
  • s IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    20 1
    ایشالا باهاش ساختمون موساد توی منطقه سبز عراقو بزنیم...
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      11 3
      سلام ان شاءالله اصله و دوما زدیم که برخی یا سیاه نمایی کردند یا مسخره کردند
  • DE ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 15
    سلاح لیزری چقدر ضایع و ضعیفه
    • حمید IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      11 0
      خطاب به 15:38: تستش کردی که می گی ضعیفه؟ در ضمن ، این نمونه آزمایشی این سلاح لیزریه و نمونه نهایی قطعا طراحی بهتری خواهد داشت. بهتره در مورد چیزی که اطلاعاتی در موردش نداری اظهارنظر نکنی.
    • اکبر IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      10 0
      ضایع و ضعیف ، اظهارنظر توئه ، خیلی بدبخت و حودتحقیری.
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
      8 0
      نخندون ما رو از سوختنت خخخخخخخخ
  • MD ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    پهپاد ابابیل کروز به نظرم جالب اومد. یه طرحی داشتم که میشود یک کروز را مانند پهپاد به منطقه ای ارسال کرد با همان بالهای پهپادی و موتور اولیه ملخی و همان سرعت حدود ۲۵۰ کیلومتر، در منطقه به گشت زنی بپردازد و وقتی هدف خود را پیدا کرد قسمتی یا تمام بالهای اصلی کوتاه یا جدا شود و تبدیل به یک موشک کروز گردد و موتور ثانویه کروز به حرکت بیفتند و با سرعت بالا به هدف برخورد کند. دیگر لازم نیست یک هواپیما موشک کروز را تا مسافتی حمل کند و بعد به هدف حمله کند. البته میدانم که دانشمندان جوان ما این به ذهنشان رسیده است ولی گفتم که منم عرض کنم. یا علی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس