کد خبر 1389738
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۷

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و دبیرکل سازمان ملل درباره ابتکارات با هدف حل و فصل بحران جاری ناشی از جنگ روسیه و اوکراین گفت‌وگو کردند.

به گزارش مشرق از آناتولی، اداره ارتباطات ترکیه دوشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد: اردوغان در تماس تلفنی به آنتونیو گوترش گفت که ترکیه به تلاش‌های مشترک برای تضمین صادرات غلات اوکراینی از طریق دریای سیاه ادامه می‌دهد زیرا این اقدام از نظر جلوگیری از بحران جهانی غذا" موثر خواهد بود.

اردوغان همچنین افزود که همچنان از همتایان خود می خواهد تا مذاکرات صلح را احیا کنند و از طریق دیپلماسی به جنگ پایان دهند.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد پیش از این اعلام کرده بود که جنگ اوکراین منجر به ناامنی شدید غذایی ۴۷ میلیون نفر در جهان می شود و باید افزایش قیمت مواد غذایی را در جهان متوقف کنیم.

دبیر کل سازمان ملل متحد چهارشنبه گذشته در جمع خبرنگاران گفت: جنگ در اوکراین  پیامدهای بسیاری از بحران‌های دیگر که جهان با آن مواجه است از جمله آب و هوا، کرونا و نابرابری‌های شدید جهانی در دسترسی به منابع برای بهبودی از این همه گیری را تشدید می کند.

وی افزود: با گذشت سه ماه از حمله روسیه به اوکراین، ما با واقعیت جدیدی روبرو هستیم. برای کسانی که در درون این جنگ هستند، درگیری ها هر روز خونریزی و رنج جدیدی را به همراه دارد و برای مردم سراسر جهان، موج بی‌سابقه‌ای از گرسنگی و فقر را به راه می‌اندازد و هرج‌ومرج اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

منبع: ایرنا