کد خبر 1381391
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۹

درحالی که اتحادیه اروپا به دنبال ممنوعیت کامل واردات نفت از روسیه است، مسکو صادرات نفت خام خود به کشورهای چین و هند را افزایش می دهد.

به گزارش مشرق از خلیج تایمز، بر اساس داده‌های شرکت تحلیل انرژی کپلر، در حالی که کشورهای اتحادیه اروپا برای دستیابی به اجماع بر سر ممنوعیت کامل واردات نفت روسیه در حال مشاجره هستند، هند و چین خرید خود را افزایش داده و حجم بی‌سابقه‌ای از نفت روسیه را وارد می‌کنند.

برآوردهای شرکت انرژی کپلر نشان می دهد که روسیه در هفته گذشته ۷۹ میلیون بشکه نفت خام با نفتکش ها یا در انبارهای شناور نگه داری می کرد.

به دنبال اعمال تحریم های اروپا علیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، در ماه آوریل، کشورهای آسیایی برای اولین بار در خرید نفت از اروپا به عنوان بزرگترین خریدار پیشی گرفته و طبق پیش بینی های شرکت کپلر، این شکاف قرار است در ماه مه افزایش یابد.

به گزارش رویترز، نفت خام ارزان روسیه خریدار حساس هند را به سمت خود جذب کرده است تا جایی که روسیه در ماه آوریل به چهارمین تامین کننده بزرگ نفت هند تبدیل شد و از رتبه دهم در ماه مارس صعود کرد.

به گفته تحلیلگران، چین نیز در ماه آوریل اولین افزایش سالانه واردات نفت خام خود از ژانویه را به ثبت رساند.

"جین زی" تحلیلگر ارشد نفت در شرکت کپلر در سنگاپور به بلومبرگ گفت: برخی از خریداران علاقه مند در آسیا بیشتر به جای اتخاذ موضع سیاسی، انگیزه اقتصادی در خرید نفت روسیه دارند.

منبع: ایرنا