اوکراین

هنری کیسینجر بسیار خوب می‌داند که «پیروزی مقاومت اوکراین در برابر روسیه» فقط یک سناریوی تبلیغاتی – رسانه‌ای از سوی دولت‌های غربی است و در میدان واقعیت، این گزاره اساسا مطرح نیست .

به گزارش مشرق، سخنرانی هنری کیسینجر، استراتژیست و نظریه‌پرداز کهنه‌کار روابط بین‌الملل در اجلاس داووس درباره‌ی جنگ اوکراین و توصیه‌ی او به کی‌یف برای پذیرش شروط مسکو به منظور پایان هر چه سریعتر جنگ، با واکنش‌های بسیار زیادی روبرو شد؛ از همراهی نخبگان دانشگاهی جهان تا مخالفت تمام قد مسئولان اوکراینی.


کیسینجر در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه «مذاکرات باید تا دو ماه دیگر آغاز شود تا جلوی تنشی که به راحتی قابل کنترل نخواهد بود، گرفته شود. در حالت ایده آل خط تقسیم باید بازگشت به وضعیت فعلی باشد»، از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خواست تا با واگذاری بخشی از منطقه‌ی دونباس به روسیه موافقت کند تا آتش جنگ خاموش شود.


این طرح پیشنهادی آقای استراتژیست – همانطور که پیش‌بینی هم میشد – با واکنش بسیار منفی مقامات اوکراینی روبرو شد؛ تا جایی که زلنسکی صراحتا آن را با «باج دادن اروپا به آلمان نازی در سال‌های منتهی به جنگ جهانی دوم» مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید:

شینزو آبه: سیاست‌های زلنسکی موجب حمله روسیه به اوکراین شد


اما فارغ از واکنش‌ها، سوالی که بسیاری از افکار عمومی را با خود درگیر کرده، چرایی طرح این سخنان صریح توسط هنری کیسینجر بوده است.


برای رسیدن به پاسخی برای این سوال، باید خاستگاه نظری و فکری کیسینجر و همچنین تعلق خاطری که او به حفظ هژمونی بین‌المللی آمریکا دارد، مورد بررسی قرار بگیرد.


هنری کیسینجر بسیار خوب می‌داند که «پیروزی مقاومت اوکراین در برابر روسیه» فقط یک سناریوی تبلیغاتی – رسانه‌ای از سوی دولت‌های غربی برای تقابل با ولادیمیر پوتین است و در میدان واقعیت، این گزاره اساسا مطرح نیست و روس‌ها در هر منطقه‌ای که خواستار پیروزی نظامی بوده‌اند، پیروز شده‌اند و ارتش اوکراین با وجود تمام کمک‌های بی‌سابقه کشورهای غربی، اصلا توانایی مقابله با قوای روسیه را ندارد.


فهم واقعی همین مساله و کنار گذاشتن تحلیل‌های رسانه‌ای – تبلیغاتی درباره‌ی زمین‌گیر شدن نیروهای نظامی روس در اوکراین، کیسینجر را به این نتیجه رسانده که اگر پوتین به یک دستاورد سیاسی واقعی – یعنی پذیرش برخی از شروط خود (مثل انضمام رسمی شبه‌جزیره کریمه به روسیه) – برسد، امکانِ خاموش کردن ماشین نظامی خود را در نظر خواهد گرفت و برعکس؛ اگر اوکراین به پشتیبانی و تهییج آمریکا، حاضر به اعطای این امتیاز سیاسی به مسکو نباشد، ارتش روسیه به سمت میکائیلف و اودسا هم خواهد رفت و این یعنی یک بحران واقعی برای نظم آمریکایی جهان.


در واقع هنری کیسینجر که از بنیانگذاران و طراحان راهبرد سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در نیمه‌ی دوم قرن بیستم بوده، به خوبی می‌داند که قطع ارتباط اوکراین با دریای سیاه (که با فتح قریب‌الوقوع بندر اودسا توسط روسیه رخ می‌دهد) به معنای آسیب جدی نظام بین‌الملل و وارد شدن رسمی جهان به فضای گذار به سمت نظم نوین جهانی است و این یعنی فروپاشی هژمونی آمریکا.


بر همین مبناست که کسینجر از اوکراین می‌خواهد تا با پذیرش برخی از شروط مسکو و اعطای یک امتیاز سیاسی، از وقوع این بحران بزرگتر برای واشنگتن جلوگیری کند. او به خوبی می‌داند که در میدان نظامی‌گری، اوکراین توان مقابله با روسیه را ندارد و بهتر است دستاوردهای قطعی پوتین در میدان نبرد، با دستاوردهای نسبی در میدان سیاست جایگزین شود.


و این راهبرد، دقیقا بیانگر همان روایتی است که خبرنگاران تسنیم در گفتگوی میدانی با مردم اوکراین منعکس کردند: آمریکا در حال قربانی کردن اوکراین برای تامین منافع ملی خود است...
 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    16 1
    اوکراین احمق زلنسکی دلقک
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    4 2
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    9 0
    این کفتار پیر صهیونیست خوب میدونه توی اوکراین چه خبره و باید چه اتفاق هایی اونجا بیوفته
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    3 0
    هنری کیسینجر بسیار خوب می‌داند که «پیروزی مقاومت اوکراین در برابر روسیه» فقط یک سناریوی تبلیغاتی – رسانه‌ای از سوی دولت‌های غربی برای تقابل با ولادیمیر پوتین است و در میدان واقعیت، این گزاره اساسا مطرح نیست و روس‌ها در هر منطقه‌ای که خواستار پیروزی نظامی بوده‌اند، پیروز شده‌اند و ارتش اوکراین با وجود تمام کمک‌های بی‌سابقه کشورهای غربی، اصلا توانایی مقابله با قوای روسیه را ندارد.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 2
    خود اقای کسینجر هم از مرحله پرت است ببیند آمریکا در زمان جرج بوش قبل از حمله به عراق یک جمله گفت که مخاطبش ایران روسیه و چین بود این جمله هیچ وقت جدی گرفته نشد و بارها اوباما این کد را داد که جهان مقابله نکنید تا که امروز مسئولین باهوش ما غرق در بدبختی های گوناگون شدند و دارند به غلط کردند می افتند بوش گفت یا باما یا بر علیه ما هیچ وقت به این جمله توجه نشد از همان زمان امریکایی ها پروژه جهانی سازی رهبری میکردند که زیر یک تفکر واحد جهانی پیرامون ازادی و حقوق بشری و ارزشهای شناخته شده بشری ایجاد بسترهای لازم برای تجارت امن بین المللی فراهم شود از این سیاست تمام کشورهای صنعتی باقدرت حمایت می کنند در واقع سردمدار این حرکت با نیروی نظامی اش آمریکا و با پشتوانه تمامی بانکها و بنگهای صنعتی اروپا امریکای لاتین و آسیا و افریقا است حالا خود ببینید با چه جریانی در حال مقابله هستید اینکه امروز دومین قدرت نظامی جهان روسیه به معنای واقعی در حال تبدیل شدن به بزرگترین افتضاح نظامی تاریخ است اینکه ایران در مسیر فروپاشی قرار گرفته اینکه دارند ابر پروژه های نظامی جهان را برای چین اجرا می کنند اینها بخاطر نوع نظام سیاسی و ایدئولوژیک این کشورهاست که به نوعی خطر بلقوه برای تجارت و امنیت جهانی محسوب می شوند دها بلکه صدها استراتژیست تراز اول نخبه در اقتصاد سیاست و فلسفه در سطح جهانی با ترفند های گوناگون این پروژه را راهبری می کنند اینجاست که باید متوجه شوید کشور درگیر چه وضعیت خطرناکی شده
    • Fara hare IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      4 0
      باز خواب دیدی تو کمپت پیروک مفلوک.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 2
    تمام بزرگیها برای خداوند است و تمام حماقتها برای ما خود اقای کسینجر هم از مرحله پرت است ببیند آمریکا در زمان جرج بوش قبل از حمله به عراق یک جمله گفت که مخاطبش ایران روسیه و چین بود این جمله هیچ وقت جدی گرفته نشد و بارها اوباما این کد را داد که جهان مقابله نکنید تا که امروز مسئولین باهوش ما غرق در بدبختی های گوناگون شدند و دارند به غلط کردند می افتند بوش گفت یا باما یا بر علیه ما هیچ وقت به این جمله توجه نشد از همان زمان امریکایی ها پروژه جهانی سازی رهبری میکردند که زیر یک تفکر واحد جهانی پیرامون ازادی و حقوق بشری و ارزشهای شناخته شده بشری ایجاد بسترهای لازم برای تجارت امن بین المللی فراهم شود از این سیاست تمام کشورهای صنعتی باقدرت حمایت می کنند در واقع سردمدار این حرکت با نیروی نظامی اش آمریکا و با پشتوانه تمامی بانکها و بنگهای صنعتی اروپا امریکای لاتین و آسیا و افریقا است حالا خود ببینید با چه جریانی در حال مقابله هستید اینکه امروز دومین قدرت نظامی جهان روسیه به معنای واقعی در حال تبدیل شدن به بزرگترین افتضاح نظامی تاریخ است اینکه ایران در مسیر فروپاشی قرار گرفته اینکه دارند ابر پروژه های نظامی جهان را برای چین اجرا می کنند اینها بخاطر نوع نظام سیاسی و ایدئولوژیک این کشورهاست که به نوعی خطر بلقوه برای تجارت و امنیت جهانی محسوب می شوند دها بلکه صدها استراتژیست تراز اول نخبه در اقتصاد سیاست و فلسفه در سطح جهانی با ترفند های گوناگون این پروژه را راهبری می کنند اینجاست که باید متوجه شوید کشور درگیر چه وضعیت خطرناکی شده حالا شاید بفهمید که ما چرا اصرار داریم گفتگو کنید و اصرار داریم با خود امریکایی ها گفتگو کنید و در اخر اگر از دیدگاه دین گفتگو مشکلی نداشته باشد و بتواند مشکلی را را حل کند پس گفتگو نکردن شما حرام است
  • bidar DK ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    0 0
    کیسینجر که یهودی متولد آلمان است و در کودکی باهمه خانواده به امریکا فرار کردند برای نجات جان از دست آلمانی های نژادپرست و نازی.و در همان زمان که آلمان اوکرایین را تصرف و با کمک اوکراین 300000 نفر یهودی را کشتند و کیسینجر که دارای اقوام یهودی در اوکراین بود هیچ وقت این را فراموش نکردو حالا وقت انتقام از آذوف است و بین یهودی ها بر سر جنگ روسیه و اوکراین اختلاف است آنها با فکر کشتن اوکراین ها موافق هستند .هنوز پرچم نازی ها در اوکراین
  • عاشق خود AF ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
    1 2
    چرا چرند می گویید، ارتش پفکی گیوتین پلاستیکی از شمال کیف عقب نشینی کرد
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
      0 0
      خخخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس