کد خبر 1369163
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۷
رمزگشایی از معمای تولید و صادرات نفت ایران در سال 99

در میانه بحران جهانی نفت و انرژی، صادرات نفت ایران نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: روزنامه وطن امروز در این باره به نقل از گزارش‌های نشریات غربی نوشت: اطلاعات شرکت کپلر - یک شرکت ردیابی نفتکش‌ها - نشان می‌دهد صادرات نفت ایران در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۳۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این در حالی است که چین به عنوان اصلی‌ترین خریدار نفت خام ایران، واردات نفت خود از روسیه را کم کرده است. در واقع تحریم‌ها علیه روسیه باعث شده است چین خرید نفت از این کشور را کاهش داده و به خرید نفت از ایران روی بیاورد. ایران سریع‌ترین روند افزایش تولید را در ۳ ماهه نخست ۲۰۲۲ نسبت به سایر تولیدکنندگان خاورمیانه داشته و حجم صادرات آن به بالاترین رقم از زمان خروج دونالد ترامپ از قرارداد برجام در ۲۰۱۸ رسیده است. همچنین حمله روسیه به اوکراین جریان تجارت جهانی نفت را مختل کرده و به ایران فرصت افزایش صادرات به چین را داده است.

طبق گفته یکی از تحلیلگران شرکت کپلر، چین تمایل بیشتری برای واردات نفت خام ایران دارد و نگران تحریم‌های ثانویه آمریکا به خاطر معامله با ایران نیست، چون به نظر می‌رسد ظرفیت واشنگتن با روسیه پر شده است. به گزارش وال‌استریت ژورنال، پس از اینکه قیمت نفت در پی حمله روسیه به اوکراین به بالاترین حد در یک دهه اخیر رسید، ایران اکنون به‌رغم اینکه قیمت‌های بالاتری نسبت به مسکو پیشنهاد کرده است، نفت بیشتری به چین می‌فروشد.

روزنامه جوان هم در گزارشی در همین زمینه تاکید کرد؛ ایران در میانه بحران جهانی، در حال صادرات مطمئن نفت است. افزایش ۳۰ درصدی صادرات نفت از نگاه تحلیلگران بین‌المللی، حاکی از تبحر ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکاست. این افزایش صادرات نشان می‌دهد تلاش‌های ایران برای تقویت صادرات موفق بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حبیب اله منصوری IR ۰۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    2 1
    عالی عالی. هسته ای هم ادامه باسرعت تمام
  • IR ۰۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    1 0
    واقعاً چرا باید با وعده‌های دروغ لغو تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف بر علیه ما وضع شده و مطمئناً هم هرگز لغو نخواهد شد، صنعت هسته‌ای خود را هم، به دست خودمان محدود و تخریب، و جاسوسان آژانس صهیونیست‌ها را پشتیبانی کنیم و اقتصاد کشور را هم شرطی نماییم؟! مذاکره‌ی فرسایشی برای کشور مضر است؛ آمریکا نمی‌خواهد مذاکره کند تا حرف حقی را قبول کند؛ بلکه می‌خواهد مذاکره کند تا حرف باطلی را تحمیل کند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش از توافق کردنی که در آن، منافع ملّت پامال بشود، عزّت ملّت از بین برود، ملّت ایران با این عظمت، تحقیر بشود، شرف دارد. مطمئناً برجام چکی نیست که قابلیت نقد شدن داشته باشد، بلکه تجربه‌ی تلخی است که از اعتماد به غرب با صرف هزینه‌ی زیاد به‌دست آمده و تاکنون هم اشتباهات زیادی در مواجهه با آن در پیش گرفته شده است؛ اکنون تنها نفعی که می‌توان از این تجربه به‌دست آورد، برداشتن این یوغ از گردن صنعت هسته‌ای و اقتصاد کشور، با عدم بازگشت به مذاکرات، و کوبیدن شجره‌ی خبیثه‌ی برجام بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان، و خروج قاطعانه و مقتدرانه از برجام با توکل بر خدا، و خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد حرکت تولیدی و تحرک اقتصادی داخلی، و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان لازم با اخراج کامل جاسوسان آژانس و جمع‌آوری تمام دوربین‌ها است؛ و این، خواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی است که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن هستیم.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    پس چرا دلار همین طور می ره بالا مگه پول نفتو نمیگیرین ؟؟؟چرا تورم رفته بالا؟؟برنج تا شش ماه پیش چند بود الان چنده؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس