جریانی که در عراق به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است در پارلمان اولین شکست را دریافت کرده و حالا با تحرکات مشکوک به گونه ای رفتار می کند که قصد دارد به سود صهیونیست ها دست به سلاح شود.

سرویس جهان مشرق؛ روز شنبه (ششم فروردین ماه) پارلمان عراق در محاصره دوربین های رسانه ها قرار داشت و همه چشم ها به سمت صحن دوخته شده بود تا نتیجه رقابت میان ائتلاف سه گانه «مقتدی - حلبوسی - بارزانی» و « چارچوب هماهنگی شیعی» مشخص شود.

برای انتخاب رئیس جمهور باید دو سوم از نمایندگان در صحن مجلس حاضر می شدند اما با تحریم جلسه توسط «چارچوب هماهنگی شیعی» حد نصاب لازم به دست نیامد و ائتلاف «مقتدی- حلبوسی - بارزانی» بازنده این نبرد سیاسی شدند. 

ائتلاف سه گانه «مقتدی- حلبوسی - بارزانی» روز شنبه برای انتخاب احتمالی «ریبر احمد» به عنوان رئیس جمهور خیز برداشته بود اما با تحریم جلسه پارلمان همه منتظر رقابت در جلسه آتی خواهند بود.

یک منبع میدانی که تحولات را در عراق از نزدیک دنبال می کند به تحرکات مشکوک هواداران جریان «مقتدی» در حومه پایتخت پس از شکست در پارلمان اشاره کرد و گفت: در روزهای گذشته چند گروه از شبه نظامیان سرایا السلام (شاخه نظامی مقتدی) خود را از سامراء به بغداد رسانده اند.

حضور کم رنگ نمایندگان در پارلمان

به گفته این منبع میدانی آگاه، شماری از این شبه نظامیان ظهر روز شنبه هم پس از شکست ائتلاف سه گانه (مقتدی - حلبوسی- بارزانی) با اسلحه و باتوم در اطراف پارلمان تجمع و مخالفان خود را تهدید و شروع به رجز خوانی کردند.

این منبع میدانی با بیان این که این تحرکات یادآور اتفاقات چند سال قبل است، افزود: حدود 6 سال قبل گروهی از طرفداران صدر با چراغ سبز مقتدی به پارلمان حمله و شماری از نمایندگان را ضرب و شتم کردند.

وی به اتفاقات صورت گرفته و چند برابر شدن عصبانیت مقتدی اشاره کرد و گفت: اگر شکست روز شنبه مقتدی بار دیگر روز چهارشنبه تکرار شود این احتمال وجود دارد وی و جماعتش به زور متوسل و یک درگیری خیابانی را به راه بیندازند.

این منبع میدانی با بیان این که ائتلاف «مقتدی - حلبوسی - بارزانی» از چارچوب هماهنگی شیعی و نیروهای مقاومت کینه چندین ساله دارند، تصریح کرد: این امکان وجود دارد عناصر ائتلاف در صورت شکست دوباره به سمت جنگ خیابانی با طرفداران مقاومت پیش روند.

وی افزود: به حد نصاب نرسیدن تعداد نمایندگان در مجلس فقط شکست عام ائتلاف سه گانه برای انتخاب «ریبر احمد» به عنوان رئیس جمهور و معرفی «جعفر صدر» برای پست نخست وزیری نبود و به طور خاص یک باخت برای ائتلاف غربی - عبری - عربی ( آمریکا، رژیم صهیونیستی، امارات، ترکیه) است.

نباید فراموش کرد که «ریبر احمد» نامزد ریاست جمهوری عراق که از سوی بارزانی (و با تایید مقتدی و حلبوسی) معرفی شده روابط عمیق و دوستانه ای با رژیم صهیونیستی دارد و با توجه به سوابقش به سازمان جاسوسی صهیونیست ها نزدیک است.

یکی از ماموریت های اصلی که ائتلاف مقتدی - حلبوسی - بارزانی ( بخوانید ائتلاف غربی - عبری - عربی) بر عهده «ریبر احمد» گذاشته عادی سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی است و در این میان بارزانی هم اهداف خاص خود را دنبال می کند اما در مقابل چارچوب هماهنگی شیعی با تحریم نشست پارلمان به صورت واضح پیام داد به همراه نیروهای مقاومت هیچ گاه اجازه نمی دهد پای صهیونیست ها به عراق باز شود.

تفکر و راهبرد نمایندگان چارچوب هماهنگی شیعی، استقلال عراق است و شفاف اعلام کردند که طرح تجزیه و چند تکه کردن کشور به سه اقلیم که از 4 سال قبل ( پس از شکست داعش) به صورت جدی از سوی ائتلاف دنبال می شود را خنثی خواهند کرد و همچنین با عناصر صهیونیست مستقر در اقلیم کردستان که به دنبال بر هم زدن امنیت منطقه هستند به شدت برخورد می کنند.

برچسب‌ها