کد خبر 1469772
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
جلوگیری چارچوب هماهنگی از توسعه‌طلبی آمریکا در عراق

نماینده پارلمان عراق با تایید قصد آمریکا در اجرای پروژه‌های توسعه‌طلبانه در غرب این کشور، تاکید کرد که چارچوب هماهنگی اجازه این امر را نخواهد داد.

به گزارش مشرق، محمد البلداوی نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، امروز (پنجشنبه، ۲ مارس)، با تایید وجود مقاصدی از سوی آمریکا برای گسترش دامنه حضور نیروهایش در خاک عراق گفت که کمیته هماهنگی شیعیان (چارچوب هماهنگی) اجازه افزایش نیروهای یا توسعه فعالیت آن‌ها را نخواهد داد.

وی در گفت‌وگو با وبگاه «المعلومه» تصریح کرد: «نیروهای چارچوب هماهنگی و نمایندگان آن‌ها در داخل پارلمان اجازه نمی‌دهند که خاک عراق، به پایگاه‌های نظامی برای نیروهای آمریکایی تبدیل شود و این نیروها دست‌ به کارهایی بزنند که بر امنیت و حاکمیت کشور تأثیر بگذارد».

عضو چارچوب هماهنگی در ادامه تصریح کرد: آنچه در مورد برنامه‌های توسعه‌طلبانه نیروهای خارجی شایعه شده، تایید می‌شود و اکنون آمریکا واقعا قصد توسعه‌طلبی در عراق دارد».

البلداوی افزود: «باید محدودیت‌هایی برای حضور آمریکا طبق یک برنامه و طرح با هدف قانونی‌شدن این حضور و مشخص کردن ویژگی‌های آن، اعمال کرد».

به گفته این نماینده عراقی، بر اساس توافق‌های صورت گرفته با دولت سابق، هدف از حضور نیروهای آمریکایی، صرفا آموزش و حمایت لجستیکی است.

پیشتر، یک مقام عالی‌رتبه محلی در استان الانبار درباره پیامدهای طرح آمریکا برای سیطره بر مناطق غربی کشور که غنی از معادن گرانبها و نفت است، هشدار داده بود.

وی تصریح کرده بود که آمریکا قصد دارد با استقرار نیروهای خود در پایگاه هوایی عین الاسد، مناطق غربی را تحت کنترل درآورد، زیرا به گفته کارشناسان شرکت اکتشاف نفت وابسته به وزارت نفت، مناطق غربی یکی از مهمترین مناطق غنی از منابع معدنی و مشتقات نفتی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نشاط IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    1 0
    اصلا حتی یک نفر نیروی نظامی آمریکایی ، چرا باید باشه ؟؟؟ چه برسه به یه پایگاه ، البته معلومه مثل حضورشون در سوریه و یمن ، نفت رایگان و همچنین ذخایر معدنی و ……نهایتا حمایت از منابع و منافع غیرقانونی و استعماری‌شون و خاک برسر کشورهای خاورمیانه که بجای اتحاد اجازه این چپاولهای تحقیر آمیز رو میدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس