اولین قراردادی که آمریکا پس از انقلاب درباره آن عهدشکنی کرد، قرارداد الجزایر بود.نکته قابل توجه اینجاست که طرف قرارداد در دولت وقت «بهزاد نبوی» بود. این قرارداد یک سویه از طرف آمریکا نقض شد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** بهزاد نبوی: باید مشکل برجام حل شود تا مردم نفس بکشند

«بهزاد نبوی» فعال اصلاح طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«مشکل اقتصادی و معیشتی ما الان در تاریخ چهل‌واندی سال بعد از انقلاب بی‌سابقه است. ما هرگز تا این حد مشکل نداشته‌ایم. برای حل این مشکلات اقتصادی که می‌شود اسمش را بحران اقتصادی‌-معیشتی گذاشت، اولین کاری که می‌شود کرد این است که در سیاست خارجی ما تجدیدنظر کنیم. همه نه اما بسیاری از مشکلات ناشی از تحریم بی‌سابقه اقتصادی کشورمان است».

نبوی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«این مشکل فعلی از راه رفع تحریم‌ها حل می‌شود. رفع تحریم‌ها هم راهش مذاکره با جهان خارج و حل مشکلات سیاست خارجی است تا بتوانیم یک حداقل زندگی قابل قبول برای مردم درست کنیم... من دو توصیه به حکومت دارم؛ یک اینکه هرچه زودتر مشکل برجام و تحریم‌ها را حل کنند. نه اینکه این باعث شود همه مشکلات حل شود، نه، بلکه این باعث می‌شود تا حداقل مردم بتوانند نفس بکشند و تا شرایط به حالت نیمه عادی برنگشته یک طرح شبیه سهمیه‌بندی برای تأمین حداقل نیازهای مردم به شکل مدرن اجرائی کنند».

بهزاد نبوی در مصاحبه مذکور از تجدیدنظر در سیاست خارجی به عنوان راه حل اصلی برای نیل به گشایش اقتصادی سخن گفته است. این در حالی است که این ایده در دولت روحانی به صورت تمام و کمال اجرا شده و هشت سال فرصت ها و سرمایه های کشور به پای آن قربانی شد.

دولت روحانی مدعی بود که باید با کدخدا! بست و اگر این اقدام انجام شود، مشکلات اقتصادی نیز رفع می شود. بر همین اساس برای اولین بار پس از انقلاب، وزرای خارجه ایران و آمریکا با یکدیگر دیدار کرده و روسای جمهور دو کشور نیز تلفنی گفت و گو کردند.

و بر همین اساس مذاکرات هسته ای پیش رفت و برجام امضا شد. دقیقا با دست فرمان مدنظر بهزاد نبوی همفکران وی، دولت روحانی با عجله و پیش دستانه و یکطرفه تعهدات ایران را انجام داد و سپس موعد اجرای تعهدات طرف مقابل فرا رسید.

دولت اوباما که مقامات ارشد دولت قبل، وی را فردی مودب! و باهوش! نامیده بودند، در اولین روز اجرای برجام، ایران را مجددا تحریم کرد. وی در ادامه قانون وضعیت اضطراری علیه ایران را تمدید و قانون محدودیت ویزا را نیز امضا کرد.

براساس مستندات منتشر شده، دولت اوباما رکورددار تحریم های ضدایرانی در ۴۰ سال اخیر است. یعنی در پسابرجام رکورد تحریم های ضدایرانی شکسته شد. این در حالی است که اگر ادعای بهزاد نبوی و همقطاران وی درست بود، باید در این مقطع شاهد کاهش و به قول خود آقایان شاهد «لغو بالمره تحریم ها بودیم و نه تعلیق».

دولت روحانی همه امور و حتی آب خوردن مردم را به برجام گره زد و حالا بهزاد نبوی نفس کشیدن مردم را به برجام گره زده است. وی و همفکران او اصرار دارند که ایران از یک سوراخ چندین بار گزیده شود.

لازم به ذکر است که اولین قراردادی که آمریکا پس از انقلاب درباره آن عهدشکنی کرد، قرارداد الجزایر بود که در جریان اشغال لانه جاسوسی تنظیم شد.  نکته قابل توجه اینجاست که طرف قرارداد در دولت وقت «بهزاد نبوی» بود که تا کنون حاضر نشده است به سوالات و ابهامات اجرای این قرارداد که یک سویه از طرف آمریکا نقض شده و میلیاردها دلار از سرمایه‌های مردم به این بهانه درآمریکا غارت شده، پاسخگو باشد.

چندی پیش کاظم انبارلویی درباره قرارداد الجزایر گفته بود:«قرار بود در قرارداد الجزایر اول آمریکایی‌ها به تعهد خود عمل کنند . تحریم‌ها را بردارند، پول‌های بلوکه شده را آزاد کنند و روابط به حال عادی برگردد بعد ما گروگان‌ها را آزاد کنیم. اما متاسفانه قبل از اینکه آنها به تعهد خود عمل کنند ما گروگان‌ها را آزاد کردیم آن‌ها به هیچ تعهدی عمل نکردند و ما را در کریدورهای دادگاه لاهه مدام بالاو پایین بردند و مرتب علیه ما حکم گرفتتند».

نکته قابل تأمل اینجاست که عدم دقت لازم در تبیین دقیق واژه «تابعیت» و پیش‌بینی نکردن راهی برای جلوگیری از طرح دعاوی ایرانیان دارای تابعیت مضاعف از سوی طرف ایرانی موجب شد تا بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی بویژه وابستگان به رژیم پهلوی که دارای تابعیت دوگانه بودند، از این مساله سوءاستفاده کرده و با طرح دعاوی مختلف علیه ایران، محکوم‌به خود را از مبلغ موجود در صندوقی که طبق بیانیه الجزائر هر یک از طرفین ایران و آمریکا می‌بایست آن را پر نگه می‌داشتند، دریافت کنند!

** مشکلات را به گردن دولت روحانی نیندازید، بس است!

روزنامه آرمان در مطلبی با عنوان «گردن قبلی ها نیندازید؛ بس است» نوشت:«دولت سیزدهم می‌دانست که در چه شرایطی دولت را تحویل می‌گیرد، ‌می‌دانست که میراث‌دار ویرانه‌ای به نام وطن خواهد بود که سال‌ها با دست آشکار و پنهان دولت‌های قبلی نابود شده و این موضوع تازه‌ای نیست ولی اینکه هر بار برای فرار کردن از بار مسئولیت‌ها؛ ‌دولت‌های قبلی را مقصر بدانند قطعا نمی‌توان به بهبود کشور امید داشت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در دولت روحانی...مشکلات اقتصادی کشور رو به رشد بود و دخالت آقازاده‌های رانت‌خوار و تندورهای مخالف ارتباط با غرب در حال ریختن بنزین به آتش اختلاف ایران با جهان بودند تا بتوانند از شرایط تحریم سود ببرند و موفق هم شدند».

یکی از دستور کارهای اصلی رسانه های اصلاح طلب، انکار و سانسور میراث دولت قبل است. اما این طیف در خصوص مسئله «میراث دولت قبل» تناقض های عجیب و غریبی دارد. برای نمونه، در اواخر دولت دوم روحانی،  «شهربانو امانی»  عضو شورای شهر پنجم تهران گفته بود: «دست‌کم ۱۶ سال زمان لازم است تا کشور به وضعیتی بازگردد که وقتی احمدی‌نژاد دولت را از خاتمی تحویل گرفت، حاکم بود».

حالا در شرایطی که حدود ۳ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم سپری شده، اصلاح طلبان مدعی شده اند که دیگر نباید از میراث دولت قبل سخن گفت. علت این عصبانیت و آشفتگی کاملا مشخص است؛ جریان اصلاح طلب می داند که دولت روحانی کشور را در چه شرایطی به دولت سیزدهم تحویل داد؛ شرایطی که این طیف نیز به صورت ویژه در آن سهیم بوده است.

جریان اصلاح طلب شریک اصلی کارنامه دولت روحانی است. کارنامه ای بسیار ضعیف؛ آنقدر ضعیف که در مقطع انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ حتی با فراخوان های گسترده خاتمی و تاجزاده و بهزاد نبوی و شعارهایی از جمله «زدن زیرِ میز» و...در نهایت نامزد این طیف فقط حدود ۲ میلیون و چهارصد هزار رای کسب می کند.

بهتر است اصلاح طلبان بجای عجله در سرپوش گذاشتن بر میراث دولت روحانی، با مردم صادقانه رفتار کرده و از سانسور واقعیت های بدیهی دست بردارند.  

** «دانستن حق مردم است» اما نه درباره اقدامات مثبت دولت رئیسی

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«رییس‌جمهور از مرداد سال جاری که به ساختمان پاستور وارد شد تا همین روز گذشته دستورات زیادی داده است؛ به بازار، ‌به رییس کل بانک مرکزی، به سازمان برنامه و بودجه، به جهاد سازندگی، ‌به برخی بازارها برای کاهش قیمت مخصوصا خودرو، به بانک‌ها برای تعطیل نکردن واحدهای تولیدی، به وزارت نفت برای پیگیری ماجرای هک سامانه سوخت و به وزیر اقتصاد برای پاسخ به مردم در خصوص علت افت شاخص بازار سرمایه. اینها بخشی از آن چیزی است که در این مدت با جست‌وجو در فضای مجازی می‌توان در خصوص‌شان مطالبی پیدا کرد. اما به راستی برآیند این همه دستوارت تاکنون که حدود ۱۰۷ روز از عمر دولت می‌گذرد، ‌چه بود؟ تقریبا هیچ».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«با وجود اینکه ابراهیم رییسی در مراسم تنفیذ خود بارها بر ثبات اقتصادی، خشکاندن ریشه‌های فساد اقتصادی و رانت‌خواری، مهار تورم و گرانی تاکید کرده بود اما آنچه در صد روز اولیه به دست گرفتن قدرت رخ داده بیشتر در حوزه افزایش‌های چند باره قیمت‌ها در گروه کالاهای خوراکی و خودرو، برخی انتصاب‌های فامیلی پرحاشیه و تشدید عدم قطعیت بود. به نظر می‌رسد گفتمان دستوری آقای رییس‌جمهور تاکنون جواب نداده است».

جریان اصلاح طلب بارها شعار «دانستن حق مردم است» را بیان کرده اما متاسفانه به هیچ عنوان به آن پایبند نبوده و در اکثر اوقات خلاف آن را انجام داده است. بر همین اساس گویا به عقیده اصلاح طلبان، دانستن حق مردم است، اما نه درباره اقدامات مثبت دولت رئیسی.

در دولت روحانی، مسئله واکسیناسیون کرونا به شدت ضعیف و غیرقابل دفاع بود. در آن مقطع برخی دولتمردان مدعی بودند که علت اصلی این کندی و بی عملی، احیانشدن برجام و عدم عضویت ایران در FATF است. و اما در دولت رئیسی، در شرایطی که هنوز برجام به اصطلاح احیا نشده بود و ایران به عضویت FATF هم درنیامده بود، واکسیناسیون با شتاب روزافزون پیش رفت و همین امر موجب شد که تعداد فوتی ها و مبتلایان به شدت کاهش پیدا کند.

در یک نمونه دیگر، در مسئله اخلال در عرضه سوخت در پمپ بنزین ها، دولت به سرعت وارد عمل شد و ضمن تاکید بر عدم گرانی بنزین، در کمترین زمان ممکن اخلال به وجود آمده را رفع کرد و بازدید میدانی رئیس جمهور و اطلاع رسانی ویژه و دقیق رسانه ملی در کنار سعه صدر و متانت مردم عزیز کشورمان، موجب شد که تیر دشمن به سنگ خورده و شاهد تکرار وقایع آبان ۹۸ در کشور نباشیم.

و در یک نمونه دیگر، دولت در همان ماههای ابتدایی طرح جهش تولید مسکن را کلید زده و ثبت نام را آغاز کرد و تاکید کرد که در پی آن است تا با تلاش شبانه روزی، طرح ساخت چهار میلیون مسکن در ۴ سال را اجرایی کند.

ترخیص کالاهای اساسی دپو شده در گمرک در روزهای ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم نیز از دیگر اقدامات مثبت در ماههای اخیر بوده است که نتایج قابل قبولی در پی داشت.

به گفته کارشناسان، دولت آقای رئیسی در اقدامی مثبت و مهم، روند استقراض ها از بانک مرکزی و استقراض از مردم در قالب اوراق را متوقف کرده است. بر همین اساس «احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد تاکید کرده است که «تامین بودجه شهریور و مهر ماه کل کشور، بدون استقراض از بانک مرکزی و در مهرماه، حتی بدون فروش اوراق بدهی انجام شده است».

برچسب‌ها