کد خبر 1255500
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و سرگئی شایگو وزیر دفاع این کشور اخیرا از داشتن مدرن ترین ارتش در جهان سخن به میان آوردند به طوری که تغییر نیروهای مسلح روسیه کامل و ارتش این کشور، مدرن شده است.

به گزارش مشرق، سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه در بازدید از مجتمع تولید بالگرد «روستوف روستورتول» (بخشی از پایگاه بالگردهای روسی) گفت که نیروهای مسلح روسیه نسبت به دیگر ارتش های جهان مجهز به جدیدترین خودروها و سلاح های زرهی هستند. علاوه بر این، در نیروهای هسته ای راهبردی  این درصد حتی بیشتر است.

وی  افزود که وضعیت نیروهای مسلح روسیه طی ۸-۹ سال گذشته به طور اساسی تغییر کرده است.

او تصریح کرد: مجهز شدن به سلاح های مدرن و تجهیزات نظامی در نیروهای مسلح روسیه تقریبا ۷۱ درصد است  که این بالاترین شاخص در جهان است.

وزیر دفاع خاطرنشان کرد: امروزه همه - برخی با عصبانیت، برخی با تأیید - می گویند که ارتش روسیه بیش از ۷۰ درصد، یا دقیق تر، تقریبا ۷۱ درصد سلاح و تجهیزات مدرن را در اختیار دارد.

شایگو افزود، در عین حال، در نیروهای موشکی راهبردی، «سطح مدرنیته»  به ۸۳ درصد می رسد.

وزیر گفت که باید از چنین شاخص هایی برای دانشمندان و طراحان روسی تشکر کرد، «که به منظور دستیابی به موفقیت توانستند پتانسیل علمی خود را حفظ کنند.» 

به گفته شایگو، تغییرات اساسی در ارتش طی هشت تا ۹ سال گذشته رخ داده است. نیروهای مسلح فدراسیون روسیه یکی از مدرن ترین ارتش های جهان است و امروز هیچ کس در این مورد شک ندارد. اگر ۹ سال پیش به ما می گفتند که قوطی های معمولی به رژه برده می شوند و هیچ چیز در آنها وجود ندارد و از این نظر هیچ معنایی نخواهد داشت، امروز هیچ کس در این مورد صحبت نمی کند.»

موفقیت های دیگری نیز وجود دارد؟

شایگو همچنین گفت که تعداد موسسات آموزشی پیش دانشگاهی و  دانشگاهی در وزارت دفاع از سال ۲۰۱۲میلادی سه برابر شده است. این امر برای ایجاد یک پایگاه مستحکم برای جذب آکادمی ها و دانشگاه های نظامی ضروری است.  

به گفته وی، در طول این سالها، دو مدرسه شبانه روزی برای دانش آموزان بخش نظامی افتتاح شده است.

او تصریح کرد: ما همه کارها را کردیم تا دختران افسران در آنجا تحصیل کنند. ما واقعاً می خواستیم که فرزندان افسران ما از فرصت های مشابه با دیگران برخوردار باشند.   «شایگو می گوید دختران افسران روسی یکی از بهترین تحصیلات را در آنجا دریافت می کنند.

وزیر تصریح کرد: «آنها باید دو زبان خارجی یاد بگیرند، در چهار نوع ورزش شرکت کنند و موظف به داشتن اجباری وسایل موسیقی هستند.

سامانه های موشکی سرمت

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز ماه گذشته  از دریافت سامانه های تسلیحاتی منحصر به فرد موشک بالستیک قاره پیمای سرمت (Sarmat)، موشک مافوق صوت شناور زیرکون و سیستم های ضد هوایی اس ۵۰۰ ( S-۵۰۰ Prometheus) خبر داد.

وی خاطرنشان کرد که سامانه های موشکی مافوق صوت اوانگارد (Avangard) و داگر (Dagger) قبلاً در روسیه در حالت آماده باش قرار گرفته اند.
چرا روسیه به ارتش خود می نازد؟

به گفته وی، در چارچوب برنامه جدید تسلیحات دولتی، محاسبه شده است که تا سال ۲۰۳۴، از پیشرفت های امیدوارکننده تیم های تحقیقاتی برجسته، موسسات دفاعی و دفاتر طراحی استفاده شود.

در این زمینه، پوتین به فارغ التحصیلان و به نقش و مسئولیت روزافزون فرماندهانشان که مسئول تجهیزات روزافزون نظامی بر اساس فناوری ها و نوآوری های پیشرفته هستند، اشاره کرد.

اس ۵۰۰ در راه است

سرگئی باباکوف، سرپرست نیروهای موشکی ضدهوایی نیروهای هوافضای روسیه، نیز اعلام کرد که جدیدترین سامانه های موشکی ضد هوایی اس ۵۰۰ با موفقیت شلیک مستقیم به اهداف واقعی را انجام داده است.

اس ۵۰۰ برای نابودی موشک های بالستیک میان برد و در صورت لزوم موشک های قاره پیما در انتهای مسیر پرواز خود، هواپیماهای مافوق صوت، هواپیماها و هواپیماهای بدون سرنشین طراحی شده است.

وی افزود: ویژگی های سامانه های دفاع هوایی اس ۵۰۰، امکان از بین بردن سلاح های مافوق صوت با همه تغییرات، از جمله در فضای نزدیک را فراهم می کند، علاوه بر اهداف آیرودینامیکی و بالستیکی، امکان این را دارد که با اطمینان بگوییم که هیچ سیستم مشابهی با  اس ۵۰۰ وجود ندارد.  

منبع: ایرنا